Pagina 1 van 1

SnorR..BromMer..

Geplaatst: 24 sep 2005 19:19
door Terror-dodO
Ik wil een snor gaan halen ! Máár wil dat die rodn de 50 rijdt en hard trekt !!.. En het moet een snor zijn geen brommer met oranje plaatjes !!.. Weet iemand hoe ik dit hewt beste aan pak zet het er in !!

Geplaatst: 24 sep 2005 19:48
door SCHNITZEL
de ontsteking 1.0 1.2 mm voor het b d p zetten en een grootere sproeier dan rij je net zo hard als een brom en kost niks ! en meschien een snele uitlaat !

Geplaatst: 24 sep 2005 20:24
door Vuile Beunkoe
En je carb niet te vergeten.

Geplaatst: 27 sep 2005 15:42
door Terror-dodO
Danku wel.. die snelle uitlaat komt er zeker onder !! ;) Maar wat bedoel je hier mee.. Schnitzel ? de ontsteking 1.0 1.2 mm voor het b d p zetten Ik snap er namelijk niet veel van :oops: :?:

Geplaatst: 27 sep 2005 17:02
door SCHNITZEL
--------------------------------------------------------------------------------

Ontsteking van de brommer afstellen:
Sommige mensen zeggen dat dit heel moeilijk is, en anderen durven het gewoonniet aan..
Ik weet niet waarom want het is toch redelijk goed te doen..
Het kost wel even wat tijd om alles perfect afgesteld te krijgen maar je tomosje kan er een heel stuk beter door lopen en de slijtage kan verminderd worden..

Benodigdheden:
Bougiesleutel
Voelermaatje
Schroevendraaier (kruiskop of platte, ligt eraan wat je erin hebt zitten)
Schuifmaat
alles om je vliegwiel bloot te leggen (dus je kappen eraf te halen)
Pijpje 15 (als ik het goed heb)

Als eerste verwijden je de kap aan de kant van je vliegwieldeksel en het vliegwieldeksel zelf.
Deze bevind zich aan de linkerkant van de brommer als je erop zit. Hieronder zit het vliegwiel met daar onder de ontsteking.
Dan haal je de bougie eruit..
Als je bougie al erg oud is is het ten eerste aan te raden een nieuwe bougie te kopen.
Welke warmtegraad je moet hebben kan je hieronder vinden (slechts een richtlijn!):

Cilinder: Warmtegraad bougie
Standaard 50cc 5
Snelle 50cc 6-7
Standaard 70cc 7-8
Snelle70cc of meer 8-9

Vaak word verondersteld dat als je een nieuwe bougie haalt, dat deze meteen klaar is voor gebruik. Dit is echter niet waar.
Controleer eerst even of de afstand van de elektroden goed is.. dit doe je met een voelermaat.
De afstand moet 0,45 mm zijn.
de bougie mag nog niet terug in het blok want daar moeten we zo nog bij kunnen,.

We gaan nu eerst de contactpunten bekijken.
Deze bevinden zich aan de linker kant onder het vliewiel. Dit kan je zien door de sleuven van het vliegwiel door.
De grootste bout op de contactpunten zit rechtsbovenop. Dit is de bevestigingsbout. Hiermee kun je stellen hoever de contactpunten opengaan. Dit is heel belangrijk voor een goede vonk.

Je draait het vliegwiel net zolang de contactpunten opengaan (dit is maar een klein beetje).
Vervolgens moet je hem zo precies draaien dat ze het verste openstaan.
Deze afstand moet 0,35mm zijn. Dit kun je weer meten met de voelermaat.
Als dit niet het geval is dan draai de de bevestigingsbout zo los dat hij nog net klemt. Dan doe je de voelermaat ertussen met het plaatje van 0,35mm en draai je de contactpunten aan.
Draai dan de bevestigingsbout dicht en haal voorzichtig de voelermaat er tussenuit.
nu draai je het vliegwiel een paar slagen om en probeer dan weer of de afstand dit keer goed is. Zo niet, herhaal dan alles weer.

Nu beginnen we aan het tijdstip van de ontsteking.

Kijk eerst of hij niet toevallig al op tijd staat.
Dit doe je met de schuifmaat.
Je schuift de schuifmaat open en stopt de pen van de schuifmaat in het bougiegat. De schuifmaat moet je tegen de cilinder aan drukken, en de pin die uit de schuifmaat komt, in de cilinder dukken. Nu draai je twee keer rustig! aan het vliegwiel. Dan heb je met je schuifmaat het bovenste dode punt opgemeten ten opzichte van de cilinderkop. Lees de waarde af op de schuifmaat. Stel je vind hier 33mm.
Dan ga je de schuifmaat zo verschuiven dat er 8mm bijop komt. Je hebt dan dus 41mm.
Dit is voor de voorontsteking.
De 0,8 kan verschillen per cilinder:

Cilinder Milimeters voorontsteking
Standaard 50cc 0,8-1,0
Snelle 50cc 1,0-1,2
Standaard 70cc 1,2-1,4
Snelle 70cc of hoger 1,4-maximaal

Dan draai je het vliegwiel tot je zuiger helemaal onderin zit en steek je de schuifmaat weer in het bougiegat. Hierbij kan je de schuifmaat het best vastzetten met zo’n wieletje aan de zijkant van de achuifmaat.
Draai dan heel voorzichtig aan het vliegwiel tot je de schuifmaat voelt bewegen.
Op dit moment moeten de contactpunten open gaan.

Gebeurt dit precies op het goede moment, ben je een gelukkig man.
Gebeurt dit niet op dit moment. Dan ben je nog even bezig..

Haal eerst het vliegwiel eraf. Draai de middelste moet van je vliegwiel met behulp van het pijpje. Het vliegwiel kan je blokkeren aan de rechterkant van het vliegwiel door er een schroevendraaier door te steken.
Draai dan de vliegwieltrekker in het midden van het vliegwiel en haal hem eraf.

Je ziet 3 bevestigingsbouten van de grondplaat. Dit zijn er soms ook wel 2 of soms 4???
Deze kan je ietsje losser draaien tot de grondplaa draaibaar is.
Moet de ontsteking vroeger (dus meer voorontsteking) dan draai je de grondplaat linksom, moet de ontsteking later dan draai je de grondplaat rechtsom. Dit hoeft maar een klein beetje, een millimeter kan soms al verschil betekenen. Het is echt een kwestie van proberen..
Draai dan de grondplaat weer vast en druk het vliegwiel er weer op..

Controleer nu of de ontsteking optijd staat.
Staat hij nu optijd, ben je klaar. Zo niet, dan moet je de grondplaat weer iets draaien.. probeer het niet af te raffelen maar doe het echt goed.. het kost dan wel wat tijd maar straks heb je er plezier van. Dus gewoon net zo vaak proberen tot hij goed staat.

Als hij dan goed staat dan zet je het vliegwieldeksel er weer op, bougie erin en je kappen enz.. en dan kan je weer lekker rijden…

Succes!!!

Geplaatst: 27 sep 2005 17:04
door SCHNITZEL
B D P bovenste doode punt

Geplaatst: 27 sep 2005 20:19
door C. van Klaveren
Waarde Schnitsel

Heb ik het mis als ik in jou stukje lees.
Bovenste stand van je zuiger m.b.v. een schuifmaat bepalen.

En dan tel jij er 8mm bij, als zijnde dat dat de voorontsteking is.

Ik dacht dat de voorontsteking 1,2mm was.

Tip: Doe een vloeipapierje tussen je puntjes. Draai je vliegwiel (linksom) en zo gauw je het vloeitje er tussenuit kan trekken heb je het moment van voorontsteking te pakken.
Meet dan met je schuifmaat, draai verder tot je zuiger boven staat en meet weer. Het verschil is de voorontsteking.

Geplaatst: 27 sep 2005 20:43
door SCHNITZEL
in het onderhouds boekie staat 1,0 1,2 ! het lig er aan hoe je tomos het beste rijd ! die van mij rijd het beste met 0,8 !

Geplaatst: 28 sep 2005 21:18
door skoeddies
hehe komt me how to toch nog een keer goed van pas haha
ik rijd met 0.8 en dat werkt bij mij beter dan 1.0 of 1.2..
en met dat vloeitje.. das wel handig :D

Geplaatst: 28 sep 2005 21:21
door SCHNITZEL
knippen en plakken das handig :P

Geplaatst: 29 sep 2005 16:02
door Terror-dodO
Dank je wel.. Vur de tips ;). Hoer hard zou die gaan lopen ong. 40 / 50 ? En hij moet hard trekken anderen tandwielen mischien of is dat niet meer nodig ?..

Geplaatst: 29 sep 2005 17:27
door C. van Klaveren
Skoeddies wat die 0,8 aangaat
Heb jij een Snor die 25 loopt !
Grapje

Ik zal het bij mij wel eens haarfijn uitzoeken. (zo ver ben ik nog niet)
Maar ik ben nu nog bezig met dingen te schrijven over een electronische Km-teller, de gaatjes in de carburateur, de ketting en de prop.

Schnitzel: Ik snap je antwoord niet helemaal.
Jij had `t toch over 33 en 41 mm, afgelezen op je schuifmaat. (gestoken door je bougiegat) Dat komt dan toch op 8mm voorontsteking.

Voor de goede orde: Ik houd de contactpunt afstand op 0,4mm.
[De range is 0,35 - 0,45 mm]

Geplaatst: 29 sep 2005 20:17
door SCHNITZEL
die how to heeft skoeddies ooit geschreeven en die 33 en 41 mm zijn maar een voorbeeld

Geplaatst: 30 sep 2005 14:31
door skoeddies
idd die zijn dus bij elke brommer anders..
dus niet meteen jouw brommer zo maken dat idd die getalen te voorschijn komen, want dan loopt ie mischien juist slechter..

en idd in die situatie komt dat neer op 8mm voorontsteking.
maar als je bijvoorbeeld 35/43 hebt is dat ook goed

Geplaatst: 07 okt 2005 17:54
door kobussie
tomos snorfiets heeft een andere cilinderkop dan een brom, in plaats van mooi rond zit er een bobbel aan een zijkant.
verder nog een groter tandwiel, 33 of 31 ofzo. in plaats van 22
en een kleinere carb 14.9 in plaats van 14.12, met een busje in het spruitstuk.
en de ontsteking staat anders.
en de uitlaat natuurlijk die is erg smal.

Geplaatst: 07 okt 2005 19:11
door Robin
Misschien ook handig om je voortand wiel groter te maken anders draait het overtoeren op top.

Geplaatst: 10 okt 2005 18:28
door Terror-dodO
o0wkK !!

Geplaatst: 08 nov 2005 16:12
door Gekke
Als iemand Het doet kan die dan ook gelijk Met fotos make van hoe die heeft gedaan welzo handig voor de andere:D als je het tog doet:D :)

Geplaatst: 08 nov 2005 19:44
door Robin
de ontsteking 1.0 1.2 mm voor het b d p zetten en een grootere sproeier dan rij je net zo hard als een brom en kost niks ! en meschien een snele uitlaat !
Grapjas, droom even lekker verder wil je.

Ten eerste moet je de uitlaat vervangen voor een brom type of race uitlaat
Tandwielen kan je aanpassen.
In het luchtfilter zit een prop in daar krijg ie alleen maar dus minder lucht door.
En je sproeier aanpassen. Dan ga je ongeveer al 40 a 45 km/u

Snor is ook nog begrenst op cilinder inlaat, Spruitstuk zit een ring in (zorgt ervoor dat grotere carburateurs geen nut hebben aan het vermogen, maar is er wel gemakkelijk eruit te halen)

Geplaatst: 08 nov 2005 20:35
door JooL
En de cilinderkop niet vergeten

caberateur is kleiner

tandwiel achter

uitlaat

spuitstuk

zuiger