• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

ontsteking te vroeg of te laat?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 16 okt 2008 19:37

  • Welke model tomos heb je? a52/s25
    Uit welk jaar komt de tomos ? geen id
    Is het een snor of een brommer? snor


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    snellere uitlaat zonder S-bocht
    DO 14/9 carb
    bromkop
    sproeier 52
    DO gaas luchtfilter


    Wat is het probleem?
ik heb mijn ontsteking net afgesteld en het probleem is dat me tomos veelsteveel toeren stationair draait dat hij zelfs valzelf gaat rijden zonder gas te geven.

staat me ontsteking te vroeg of te laat??
te vroeg toch???
Omhoog


PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 16 okt 2008 19:41

Misschien even je stationairschroefje wat uitdraaien?

Op hoeveel mm voorontsteking heb je hem gezet dan?
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 16 okt 2008 19:43

hoeveel mm voorontsteking weet ik niet,ik heb het zo gedaan dat de contactpuntjes op juiste moment opengaan

stationairsschroef staat gewoon helemaal open
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 16 okt 2008 19:47

Dan heb je dus aan de grondplaat gedraaid. Beter zoek jij even de faq punten ontrstkeing afstellen erbij en doe je het volgesn t boekje. Dit is gewoon stom zo.


Bedoel je met helemaal open dat die schroef er helemaal inzit? Dan kun je hem er dus een stukkie uitdraaien tot hij lager toeren draait stationair.
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 16 okt 2008 19:48

open bedoel ik dus open
dus helemaal naar buiten

hoeveel moet je erbij optellen bij snor?? ook 0.8 of niet? zoja dan is voorontsteking 21,8

oja ,in welke faq staat hoe jeje voorontsteking kan afstellen? want die kan k namelijk niet vinden
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 okt 2008 08:13

open bedoel ik dus open
dus helemaal naar buiten

hoeveel moet je erbij optellen bij snor?? ook 0.8 of niet? zoja dan is voorontsteking 21,8

oja ,in welke faq staat hoe jeje voorontsteking kan afstellen? want die kan k namelijk niet vinden
klik
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 17 okt 2008 08:59

waar staat daar hoe jeje voorontsteking kan afstellen.........................
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 17 okt 2008 16:10

Je kan typen/schrijven, dus lezen lijkt mij niet zo moeilijk?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 19 okt 2008 13:38

nou citeer de zin dan waar staat hoe je het moet doen

jij bent gvd de 3de met zo'n lomp antwoord van lees beter blabla
maar ipv te helpen ga je kut antwoorden lopen geven
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 19 okt 2008 14:06

Nummer 4 dan maar:
Nu beginnen we aan het tijdstip van de ontsteking.
Vanaf daar lezen. :roll:

Kijk het staat er gewoon maar jij weigerd het te lezen/begrijpen, vind je het gek dat mensen dan zo gaan reageren? Ik niet.
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 19 okt 2008 15:49

je vroeg aan mij op hoeveel mm voorontsteking ik hem heb gezet
maar waar staat IN de uitleg HOE je de voorontsteking kan VERANDEREN????? of wat het voor nut heeft

maarja,daar hoef ik dus geen antwoord meer op
volgende vraag.
welke kant moet jeje vliegwiel opdraaien om de juiste tijdstip te vinden,links of rechts?
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 19 okt 2008 16:31

Nu beginnen we aan het tijdstip van de ontsteking.

Kijk eerst of hij niet toevallig al op tijd staat.
Dit doe je met de schuifmaat.
Je schuift de schuifmaat open en stopt de pen van de schuifmaat in het bougiegat. De schuifmaat moet je tegen de cilinder aan drukken, en de pin die uit de schuifmaat komt, in de cilinder dukken. Nu draai je twee keer rustig! aan het vliegwiel. Dan heb je met je schuifmaat het bovenste dode punt opgemeten ten opzichte van de cilinderkop. Lees de waarde af op de schuifmaat. Stel je vind hier 33mm.
Dan ga je de schuifmaat zo verschuiven dat er 0.8mm bijop komt. Je hebt dan dus 33.8mm.
Dit is voor de voorontsteking.
De 0,8 kan verschillen per cilinder:

Cilinder Milimeters voorontsteking
Standaard 50cc 1,5 - 1,7


Dan draai je het vliegwiel tot je zuiger helemaal onderin zit en steek je de schuifmaat weer in het bougiegat. Hierbij kan je de schuifmaat het best vastzetten met zo’n wieletje aan de zijkant van de achuifmaat.
Draai dan heel voorzichtig aan het vliegwiel tot je de schuifmaat voelt bewegen.
Op dit moment moeten de contactpunten open gaan.

Gebeurt dit precies op het goede moment, ben je een gelukkig man.
Gebeurt dit niet op dit moment. Dan ben je nog even bezig..

Haal eerst het vliegwiel eraf. Draai de middelste moet van je vliegwiel met behulp van het pijpje. Het vliegwiel kan je blokkeren aan de rechterkant van het vliegwiel door er een schroevendraaier door te steken.
Draai dan de vliegwieltrekker in het midden van het vliegwiel en haal hem eraf.Je ziet 3 bevestigingsbouten van de grondplaat. Dit zijn er soms ook wel 2 of soms 4???
Deze kan je ietsje losser draaien tot de grondplaat draaibaar is.
Moet de ontsteking vroeger (dus meer voorontsteking) dan draai je de grondplaat linksom, moet de ontsteking later dan draai je de grondplaat rechtsom. Dit hoeft maar een klein beetje, een millimeter kan soms al verschil betekenen. Het is echt een kwestie van proberen..
Draai dan de grondplaat weer vast en druk het vliegwiel er weer op..

Controleer nu of de ontsteking optijd staat.
Staat hij nu optijd, ben je klaar. Zo niet, dan moet je de grondplaat weer iets draaien.. probeer het niet af te raffelen maar doe het echt goed.. het kost dan wel wat tijd maar straks heb je er plezier van. Dus gewoon net zo vaak proberen tot hij goed staat.
Misschien moet je iemand anders vragen dit voor je te doen, ik denk eerlijk gezegd niet dat jij hier tot in staat bent. Ik heb je aangewezen vanaf waar er word uitgelegd hoe je de ontsteking optijd zet en nog begrijp je het niet.
Er staat echt letterlijk wat je moet doen en hoe dus ik ga je nu ook niet meer helpen.
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 19 okt 2008 17:23

ik heb sbo gereden vriend
maar tomosblokken zijn totaal anders als scooterblokken

btw

je zei van jaaa je draait zeker aan je grondplaat...

en in de faq staat dat het juist zo moet!!!!!!
dus waarom zeg je dan dat ik stom bezig ben als ik het volgens boekje doe
Omhoog

vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 19 okt 2008 17:34

ik heb sbo gereden vriend
maar tomosblokken zijn totaal anders als scooterblokken

btw

je zei van jaaa je draait zeker aan je grondplaat...

en in de faq staat dat het juist zo moet!!!!!!
dus waarom zeg je dan dat ik stom bezig ben als ik het volgens boekje doe
kaak m nou maar gewoon want je wordt irritant ;(
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 19 okt 2008 17:36

Kijk weetje wat het is?

Als jij zegt je ontsteking correct afgesteld te hebben, dan verwacht ik van jou dat je op zn minst weet op hoeveel mm voorontsteking hij nu staat. Weet je dit niet dan kan je hem nlk nooit goed afgesteld hebben! Hoe weet je anders wanneer die punten open gaan?

Iig heb jij er last van dat je brommer teveel toeren draait. Zou eerder zijn dat je ontsteking te vroeg staat dan telaat.

Misschien staat je gaskabel nog iets te strak gespannen zodat hij de gasschuif altijd een beetje omhoog trekt?
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 19 okt 2008 17:41

gaskabel is het ook niet

maar zoals ik al zei is me voorontsteking 21,8

en nu?

ik heb hele middag met me grondplaat zitte kloten maar het lukt niet om em op tijd te krijgen
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 19 okt 2008 17:50

Ok.

Als ik jou was zou ik de voorontsteking op 1,5 mm zetten. Dit staat zo in de werkplaats handleiding, helaas heeft iemand het verkeerd in de faq gezet.


Wat doet je brommer nu als je hem start dan?
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 19 okt 2008 18:04

hij start gewoon goed
en dan gaat ie op toeren komen en rijden

nou zat ik met de grondplaat te kloten en nu maakt ie ietsje minder toeren maar nog steeds veel

en die bedoel ik dan! hoe wat en waar zet ik bij een tomos me voorontsteking op 1,5?
aub uitleg of link naar de howto
Omhoog

Gebruikersavatar
keesos
Tomos Supporter
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 jun 2007 15:33
Locatie: Noordwolde (groningen)
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 19 okt 2008 18:18

heb je die faq nog niet gelezen? die faq die al tig keer is gepost die?

heb ff vlug gekeken en staat er gewoon in :')
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє
Omhoog

breakstuffy
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:06
  • Citeer

Berichtdoor breakstuffy » 19 okt 2008 19:19

heb je die faq nog niet gelezen? die faq die al tig keer is gepost die?

heb ff vlug gekeken en staat er gewoon in :')
geef alleen antwoord als je wat zinnigs te zeggen hebt :x
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.