Geachte Forumleden, bij deze mijn reactie`s op heden middag,
Aan vinzür gevraagd: Kan je misschien iets meer info geven, dan kunnen we je altijd verder helpen.
Wat heb je ook precies zo gedaan ? Wat is je Set-up ? Wat bedoel je met de std. Snel uitlaat ? Heb je een Snor (vermoedelijk) of een Brom uitvoering ?
Als je Tomos (Snor) met alleen een andere uitlaat er onder, zonder sproeier verandering, zo 10km sneller gaat t.o.v. de standaard Snor, is dat zo slecht nog niet.
Aan Adje16: Jij had de demper stukje voor stukje steeds iets korter gemaakt begrijp ik. Kan je misschien herinneren op welk punt van afzagen jou Tomos beter (of sneller o.i.d.) ging lopen ? En waar `t punt was dat het geen verschil meer maakte ?
En wat bedoel je met: Hij was nog net vast te maken ? Was dat `t eind dopje (flensje) wat je de uitlaat inschuift ? Was het een gewone Tomos uitlaat ?
Als je zo goed als alles weggezaagd had, moet hij toch behoorlijk wat herrie gemaakt hebben ? Klopt dat ?
Ik heb vanmiddag ook proef gereden met alleen een eindpijpje. En ik had ook het idee dat hij 2 km harder liep. Voor het gemak heb ik even een fototje gemaakt van de demper met het afgezaagde stukje in het verlengde er bij. Als ook heb ik het losse eindflensje met het 15 cm lange en 10mm dikke pijpje er in\aan gelast er bij gelegd.
Daar ben ik proef mee gaan rijden. Ook nu scheurde hij weg. Of dat nog beterder is als de verkorte demper kan ik nog niet zeggen, daar was de proef te kort voor. Daar moet ik voor gaan klokken over een bepaalde afstand. Dat komt, maar er staat nu te veel op de agenda.
Hij trok iedergeval weg als een gek. (Maar hij was natuurlijk ook koud en dan is de passing van cilinder en zuiger altijd beter)
Verder is nog te melden dat de lengte van de totale demper 40½ cm bedroeg. En daar is nu 14 cm van af, dus dan is de huidige lengte 26½ cm.
Verder aan Ingmar,
Mijn kennis wat uitlaatstromingen en golven aangaat is veel te weinig om daar als basis mee te werken. Ik kijk en lees in deze wereld rond en probeer er voor mij iets voordelig uit te halen.
[Ik heb m.b.t. dezelfde vorm en pijp dikte (toevallig ook Tomos) van uitlaten in het verleden (45jr) goede en slechte ervaringen opgedaan.] Dus er komt nog wat om de hoek kijken bij een uitlaat. En aangezien ik de standaard pijp (vorm) niet wil verlaten, ben ik beperkt.
Maar als ik jou goed begrijp zou je haast de hele demper er uit kunnen laten. Wel … toen ik mijn Tomos verkreeg zat er geen demper in. [Had de opgeschoten jeugd (zonder kennis van zaken) er uit gebroken] ik heb toen in het afsluitend flensje een 10mm dik pijpje gelast. {Het is op de foto bijgevoegd} Dus dat was\werd een uitlaat zonder demper, met slechts een dun eindpijpje. (Om het geluid wat te dempen)
Lijkt dat misschien een beetje op wat jij bedoelt ? Ik heb er al even mee proef gereden. [Zie bovenstaand].
Toen leverde het geen echt positief resultaat. Maar de externe componenten waren toen ook niet zo als nu. {Het hangt nou eenmaal allemaal aan elkaar}
Tot zover weer gereageerd, en met vriendelijke groet verblijf ik weer
Voor de goede orde zei gemeld: Ik zie nu net de laatste reacties van jullie. daar kon ik in deze brieving niet meer op reageren. Dat zal morgen komen.
Helaas ....