Berichtdoor C. van Klaveren » 25 nov 2008 00:23
Waarde marctrainer en anderen,
Ik moest er even over nadenken. Ik weet dat het uitzetten naar buiten is, maar hoe het nou precies zit.
Ah, ik weet het weer.
Ik zal het uit de doeken doen. Je hebt te maken met een ronde buis constructie. En die zetten hoegenaamd niet uit naar binnen. Dat komt omdat de moleculen (die uitzetten) niet de kracht hebben om de spankracht van de boog aan de binnenzijde te doorbreken. En dan is er maar één weg voor ze, naar buiten.
Die sterke constructie wisten de grieken en romeinen ook al. Vandaar die stenen bruggen.
Over de zuiger het volgende: Je zuiger heeft een veel kleiner opp. als de cilinder. En hij wordt ook nog iedere keer gekoeld door een vers benzine mengsel onder zijn hemd. Dus die uitzetting bij het begin (en ook in latere stadia) valt nogal mee.
Als je te maken krijgt met een vastloper is dat een koelingsprobleem. (Uitgaande dat je de juiste cilinder en zuiger hebt) Vaak zitten de vreetplekken schuin opzij op de zuiger. Daar komt en gaat minder benzinemengsel langs. En als hij dan lekker hard doorloopt, voor de wind of zo, ( dus te veel toeren maakt t.o.v. de mengselverhouding ( te schraal dus)) wat gelijk voor te weinig benzinekoeling zorgt voor de zuiger. Dan kan het fout gaan.
[Eigen ervaring: Bijna 90 rijden, terwijl hij normaal maar 75 ging. Wind mee, brug af. Ja en toe gaf hij ineens een hoog gillend geluid. Koppeling in …… en daarna liep hij niet meer zo goed naar huis.]
Oh, wat die kop aangaat, die heeft ook die boogconstructie, dus die zet ook naar buiten uit.
Met genoegen er weer tijd aan besteed,
Keeshaven