• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

simpelweg: de tomos lekt

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
30 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 09 nov 2008 22:55

  • Welke model tomos heb je? A35
    Uit welk jaar komt de tomos ? er staat tenaamstelling 2005, dus onbekend het lijkt me iets van 1998
    Is het een snor of een brommer? snor met een brommercilinder en kop.
    Wanneer ontstond het probleem? dat is het speciale eraan.


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee


    Wat is het probleem?
Beste forumleden,

Ik hoor hier eigenlijk helemaal niet te zijn, ik heb me dit jaar voornamenlijk bezighouden met scooters e.d. En ik heb een keer een vriend geholpen met een tomos, dit was een zeer bijzondere dag. Mijn beste vriend is alleen overleden. En zijn tomos is nu in mijn bezit. Ik wil hem dus vooral voor hem, weer in rijdende staat en alles krijgen.
Ik ben bijna 16 dus echt veel ervaring heb ik nog niet.

Ik zal mijn verhaal uitleggen:

Hij heeft denk ik een half jaar geleden de tomos gekocht, en toen ze thuis kwamen bleek het ding te lekken. ( de lichten en alles deden het ook niet, en hij was gewoon beunhazig in elkaar gezet). De lichten werken nu al voor een deel, maar die vragen komen later wel. Het ding heeft een zijstandaard die hem ontiegelijk schuin laat staan naar de linker kant. Ik heb al gelezen dat er dan bij de kickstart een keerring kapot kan zijn maargoed. Het ding is vervoerd in een auto zonder echt lekker vast te staan oid.

Hij lekt op dit moment niet meer, omdat er gewoon niets meer te lekken inzit heb ik het idee. Wat ik me nu dus afvraag hoe kan ik makkelijk nagaan wat er precies mis is. Het moet toch bijna zeker carterolie zijn die lekt? of kan het ook gewoon benzine zijn? (volgens mij heeft hij daar ook nog een tijd zonder benzine gestaan en toch gelekt, maar dit weet ik niet meer zeker.) Is er een manier om hier achter te komen zonder alles helemaal vol te gooien met benzine/ olie? Ook heb ik gezien dat de pakking aan de rechterkant er niet lekker opzit, maar ik moet nog even kijken of dit vloeibare pakking is of een gewone. Maar hebben jullie misschien een paar tips om erachter te komen. Ik vond dit eigenlijk tussen een kleine vraag vallen en een grote, mede omdat er straks nog wel wat extra vragen e.d bijkomen.
Omhoog


Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 09 nov 2008 23:27

Als eerste, gecondoleerd met je vriend, veel sterkte

probleem:

als eerste, probeer wat duidelijker uit te leggen waar precies hij lekt, waar de druppels ontstaan enzo
-ongeveer in het midden/links (voortandwiel keerring)
-ongeveer bij het moertje onder de rechter carterkap (niet goed dicht of pakking niet goed)
-bij je benzinekraantje of ergens onder de tank (lijkt me logisch)

Aan de rechterkant van je motorblok zit de rechtercarterkap, als je deze open haalt kom je de koppeling e.d tegen. Hier zit dus ook de olie in. Deze kan je er ook af halen (wel eerst dat moertje eraf halen, om nog de resterende olie eruit te laten lopen) en ook zien of er nog daadwerkelijk olie in zit.

btw, de carterpakking is aan de rechterkant niet vloeibaar, gewoon van 'papier' dus

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent..
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 09 nov 2008 23:37

hmm ja, het benzine kraantje heb ik vervangen, daar ligt het niet aan iig. Ik zal wel eens kijken of er nog carterolie inzit (rond de 200cc toch), en anders ga ik gewoon alles maar vullen en er een krant onder leggen.
Ja er zit daar een papieren pakking, maar ik las op verschillende sites dat men dit vaak aanvulde met vloeibare :P. Ik zal wel eens kijken, dinsdag of morgenavond.
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 10 nov 2008 09:41

Sterkte, tof dat je die gedachte hebt om die tomos rijdend te houden in nagedachtenis van je vriend.


Kijk ergens waar het nog nat is, ruik dan of het benzine is of carterolie. Ik denk dat je wel weet welke geur het heeft. Het kan ook zijn dat de aftapbout (onder het rechtercarter) geen koperen ringetje bevat waardoor die ook kan lekken. Ik zou als ik jou was die aftapbout eraf halen en leeg laten lopen. Daarna de rechtercarter er helemaal af halen. Dan meteen nieuwe pakking erop doen. En de oude goed verwijderen zodat hij niet daardoor kan lekken. Doe er anders 2 pakkingen op als die blijft lekken. Olie bijvullen doe je door de bout die boven op het carterbout eraf te draaien en dan vol laten lopen. Onderaan, op ze zijkant van het carter, zit een boutje dit is het 'niveauboutje' als de brommer rechtstaat en het olie loopt er daar weer uit, dan heb je er genoeg olie in zitten :wink: .

Bij het tandwiel, het hele tandwiel eraf halen. Kan je het beste doen door de ketting erop te laten en dan even vragen of je broer ofzo de rem in wil knijpen zodat je die bout eraf kan halen. Daarna keerring vervangen, durf niet met zekerheid te zeggen maar DACHT dat het 47x35x7 is. Waarschijnlijk lekt hij nog... is een tomos kwaal die moeilijk tot niet te verhelpen is.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 10 nov 2008 17:14

ja, ik twijfel nu of het de aftapbout is, of die keerring. De enige olie die er nog zit, komt van onder het blok, maar wel richting de carter :x
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 10 nov 2008 17:17

-ongeveer in het midden/links (voortandwiel keerring)
-ongeveer bij het moertje onder de rechter carterkap (niet goed dicht of pakking niet goed)
-bij je benzinekraantje of ergens onder de tank (lijkt me logisch)
heel duidelijk , als hij niet onder het moertje komt dan is het de keerring
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 10 nov 2008 17:26

ik ga zo kijken. idd slimme tip gewoon kijken of het bij het moertje vies is.

Maar met dat tandwiel. jullie hebben het vaak over links en rechts, dit lijkt me als je er opzit, dat links dan met de kickstart is (je vliegwieldeksel?), en rechts de kant waar de carterolie e.d inzit? en welk tandwiel moet je dan hebben? want in het blok zitten tandwielen maar bij de ketting ook.
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 10 nov 2008 17:44

linker voortandwiel :P

dus gewoon vliegwiel kap openhalen (linker kant dus)
en dan tandwiel loshalen, en daar achter zit keerring
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 10 nov 2008 17:49

gewoon je carter kap eraf halen (ontstekings zijde) en dan zit naast je vliegwiel een tandwiel en daarachter zit een keering die het lekken kan veroorzaken

edit: tomosgebruiker was me net even voor :)
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 10 nov 2008 20:46

aan de rechterkant was de pakking zo gaar als wat, die moet dus vervangen worden. Het tandwiel zag er redelijk schoon uit aan de kant van de kickstart.(maar ik moet zeker naar het tandwiel aan de rechterkant kijken?) er lag alleen wel in zoon driehhoekje in de carterkaplinks een plasje. ik weet alleen niet of dit een lekpunt is, want omdat hij (veeeeeel te )schuin naar links staat met een zijstandaard kan het ook gewoon zo erin gelopen zijn vanuit rechts. want er zat ook een klein gaatje waar ooit een schroevendraaier is ingeslagen, en er liepen sporen van rechts naar links)?. Nadat ik de kickstart en carterkap eraf had gehaalt blokkeerde alleen alles in een keer. ik kon niet meer voor of achterruit rijden dus liever zou ik ervan af blijven, toen ik even vooruit reed hoorde ik een klik en viel alles weer op zijn plek :?

als ik het grootste lekken heb gestopt laat ik het denk ik gewoon. Om de hoeveel tijd zouden jullie dan het olie pijl controleren?
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 10 nov 2008 22:57

wat snap je niet aan?
dus gewoon vliegwiel kap openhalen (linker kant dus)
en dan tandwiel loshalen, en daar achter zit keerring
gewoon even goed lezen en dan doen.. niet eerst allemaal vragen stellen, hierdoor snap je veel beter..
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 10 nov 2008 23:13

nee dat had ik nu wel door.

maar ik dacht dat ze in de tutorial bedoelden dat bij dat tandwiel de keerring zat, en bij de andere dan de viezigheid e.d zou moeten zitten (waaraan je kan zien of hij lekt ja/nee) :

''Als op het achtertandwiel veel olie zit, en vooral zwarte smurie. Dan is het al bijna zeker dat je keering bij het voortandwiel lek is. Dit komt wel vaker voor bij een tomos, en daarom is een tutorial voor geschreven.''

maar ik heb het gevoel dat daar niet echt een geweldig lek oid zit, en dan reizen de kosten een klein beetje de pan uit voor nu, dus dat vervang ik dan later wel. (moet ook een busje kopen om hem aan te duwen/lagerolie/ vloeibare pakking e.d),
Omhoog

Erik
Vastgeroeste forummer
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 dec 2007 15:12
  • Citeer

Berichtdoor Erik » 10 nov 2008 23:40

Het achtertandwiel zit niet in de carterkap mja..

iig het is bijna geen moeite:
-kickstart eraf
-carterkap eraf
-moer voortandwiel losmaken
-keerring eruit wippen
-nieuwe erin gooie, aantikke met iets
-alles weer erop zette
te koop: viewtopic.php?f=4&t=9810&p=124863#p124863" onclick="window.open(this.href);return false;
veel onderdelen.

Mijn polini sprinter:
viewtopic.php?f=19&t=10014" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 11 nov 2008 11:36

o damn, zo bedoelen jullie dat met tandwielen. een bij het wiel een onder het vliegwieldeksel. maargoed ik snap het nu wel dus ik vervang hem gewoon maar! bedankt voor de hulp van dit pindabrein :)
Omhoog

Gebruikersavatar
leerling1
Vaste forummer
Berichten: 337
Lid geworden op: 07 jul 2007 13:20
Locatie: zutphen
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 11 nov 2008 15:35

Haha, daar is het Tomos forum toch voor. Veel succes.
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 14 nov 2008 21:18

het werkt! hij lekt niet meer en hij rijdt nu ook. Hij trilt alleen wel redelijk in de eerste versnelling.

op de todo list staat alleen nog: tzt 2 nieuwe schroefgaten tappen (1 bij uitlaat, 1 bij carter), en kopervet op alle schroeven in dat gebied doen :).

in het onderhoudshema staan alleen 4 dingen die ik niet snap:

kontaktpunten afstellen? (is dat met de grondplaat van die ontsteking :? )
wiellagers controleren
balhoofdlager controleren
remsegmenten vervangen/controleren
standaardophanging invetten.

Deze dingen staan ook niet in de faq zover ik zie.

Maar een ding is zeker tomos ruleert en scooters niet :P
Omhoog

vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 14 nov 2008 21:30

het werkt! hij lekt niet meer en hij rijdt nu ook. Hij trilt alleen wel redelijk in de eerste versnelling.

op de todo list staat alleen nog: tzt 2 nieuwe schroefgaten tappen (1 bij uitlaat, 1 bij carter), en kopervet op alle schroeven in dat gebied doen :).

in het onderhoudshema staan alleen 4 dingen die ik niet snap:

kontaktpunten afstellen? (is dat met de grondplaat van die ontsteking :? )
wiellagers controleren
balhoofdlager controleren
remsegmenten vervangen/controleren
standaardophanging invetten.

Deze dingen staan ook niet in de faq zover ik zie.

Maar een ding is zeker tomos ruleert en scooters niet :P
de vraag is van welk bouwjaar is deze tomos?
want als je bijv een elektrische ontsteking heb hoef je geen contactpunten af te stellen,dit kan je zien aan de kleur van je bobine,dat kastje waar t snoer van je bougiedop aan zit.
zwart is elektrisch en blauw contactpunten.

je remsegmenten zou je kunnen vervangen als ie niet meer goed remt,of dit makkelijk is weet ik niet.

standaarophanging is gewoon die bout? waar je standaard aan vast zit,gewoon insmeren met wat vet.

de andere 2 punten zou ik niet weten.
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 14 nov 2008 22:39

Wiellagers en balhoofdlagers dienen eigenlijk alleen maar gecontroleerd te worden wanneer deze speling heeft, wanneer je hieraan gaat prutsen kan het zijn dat het niet meer goed sluit (o.i.d) en je dus nieuwe aan mag gaan schaffen.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2008 23:44

FAQ voor afstellen van ontstekingen staat in Motorisch. Zoek daar maar eens.

Remschoenen vervangen is idd nog geen tutorial voor, maar is niet zo moeilijk. Kijk maar eens hoe eea in elkaar steekt. Ik neem aan dat de Tos wel is uitgerus met giet/sterwielen. Dan heb je alleen te maken met de dikke veer bovenop de remschoenen. Die staat erg strak, maar kan met een schroevendraaier wel uit 1 van de 2 gaten gewipt worden (let op voor wegspringen). Daarna kun je de 2 schoenen van de draaipen nemen. Montage is omgekeerd, lichtjes invetten van de draaiende delen (ook remsleutel waar de kabel aan vastzit om de schoenen uit elkaar te drukken). Veer insteken in 1 van de gaten in de schoenen en achter de draaipen haken, daarna met schroevendraaier de veer naar het andere gat drukken (hevelmethode). Zorg ervoor dat je de veer omlaag gedrukt houdt met de andere hand anders springt ie uit het eerste gat.

Vwb de standaardophanging invetten, daarvoor gebruik je een waterbestendige pasta tussen de plaatdelen die langs elkaar draaien. Meer niet. Het is niet gelagerd, alleen een bout M8x60 of zo erdoorheen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda
  • Citeer

Berichtdoor Speeddragon » 15 nov 2008 16:37

Ik ben nu bezig met de verlichting, maar de faq is hier niet toereikend voor ik heb deze afbeelding gemaakt:

[img=http://img293.imageshack.us/img293/7372/tomosph8.jpg]
[img=http://img293.imageshack.us/img293/tomo ... /w1218.png]


http://img293.imageshack.us/my.php?image=tomosph8.jpg

dit is alles dat bij mijn voorvork hangt. de zwarte hokjes zijn de kabelschoentjes origineel van tomos, dus die zullen wel goed zitten.

De bovenste gele lijken me aan elkaar te horen, en bruin en geel zijn - dacht ik. maar welke moet ik dan op mijn lamp aansluiten. Het gaat me vooral om de verlichting, maar voor anderen is het misschien ook makkelijk als de kabels voor, kmtellerverlichting/grootlichtindicatie/claxon ook verklaard worden. Rechtsonder de afbeelding staan de icoontjes van mijn lamp, wat het zonnetje is weet ik niet, en groot/dimlicht haal ik altijd door elkaar :oops: .
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
30 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.