• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos blok lekt

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
aron
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 sep 2008 19:42
  • Citeer

Berichtdoor aron » 15 nov 2008 20:42

hallo

vandaag heb ik het blok van de tomos afgehaald om ff goed schoon temaken en nieuwe olie in te doen.

toen de olie erin zat, en daarna het blok ging schoon maken toen ik het blok ging draaien voor de andere kant schoon temaken. Toen kwam er olie bij de kickstart vandaan (eerst een paar druppels daarna een plasje olie)

zit er teveel olie in?

groeten
Omhoog


vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 15 nov 2008 20:49

hallo

vandaag heb ik het blok van de tomos afgehaald om ff goed schoon temaken en nieuwe olie in te doen.

toen de olie erin zat, en daarna het blok ging schoon maken toen ik het blok ging draaien voor de andere kant schoon temaken. Toen kwam er olie bij de kickstart vandaan (eerst een paar druppels daarna een plasje olie)

zit er teveel olie in?

groeten
waarschijnlijk tandwiel keerring lek,in de faq staat hoe je m moet vervangen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Lukos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 jul 2008 21:45
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Lukos » 15 nov 2008 20:50

Leg eens uit waar het precies vandaan kwam, bij je voortandwiel of bij je vliegwiel vandaan?

In beide gevalen is je olie kering kapot, dus dan lekt die, je zou deze dus moeten vervangen.
"Two wheels and a heart" Mijn project!
Omhoog

aron
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 sep 2008 19:42
  • Citeer

Berichtdoor aron » 15 nov 2008 20:51

bij het tandwiel zelf kwam het niet echt vandaan
er lag best veel olie op het gedeelte waar de kichstart aanvast zit (kickstart kap)
Laatst gewijzigd door aron op 15 nov 2008 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
Lukos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 jul 2008 21:45
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Lukos » 15 nov 2008 20:52

Kering gaat meestal kapot doordat er vuil tussen gekomen is.

Maar komt het van je voortandwiel vandaan of bij je ontsteking?
"Two wheels and a heart" Mijn project!
Omhoog

aron
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 sep 2008 19:42
  • Citeer

Berichtdoor aron » 15 nov 2008 20:55

bij de kickstart komt het vandaan

het tandwiel zelf zat niet onder de olie
Omhoog

Gebruikersavatar
Lukos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 jul 2008 21:45
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Lukos » 15 nov 2008 21:16

Heb je de onsteking/kickstart carter kap eraf of niet? zoja zou ik even goed kijken of het bij het vliegwiel vandaan komt of echt bij je tandwiel, als het bij de tandwiel vandaan komt dan moet je even in de FAQ kijken hoe je die het beste kunt vervangen, het staat daar mooi in stapjes uitgelegt. :)
"Two wheels and a heart" Mijn project!
Omhoog

aron
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 sep 2008 19:42
  • Citeer

Berichtdoor aron » 15 nov 2008 21:47

neej de kap is er niet af.
maar ik weet zowat wel zeker dat het dan bij het tandwiel vandaan komt.
weet iemand wat een nieuwe kering kost?
Omhoog

Gebruikersavatar
Lukos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 jul 2008 21:45
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Lukos » 15 nov 2008 21:49

Een nieuwe keering kost online zo rond de 3 euro, dus zal bij de lokale bromboer wel rond de 5 euro ofzo zijn.
"Two wheels and a heart" Mijn project!
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 15 nov 2008 22:55

Een nieuwe keering kost online zo rond de 3 euro, dus zal bij de lokale bromboer wel rond de 5 euro ofzo zijn.
+ niet te vergeten dat je voor de zekerheid een nieuwe busje moet halen voor de keering, deze kan ook versleten zijn waardoor de nieuwe keering dan (steeds) weer lek gaat.
Als je deze 2 onderdelen zal vervangen zul je geen lekkage meer hebben bij je voortandwiel.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 nov 2008 23:45

De genoemde lekkage komt tussen de kickstartas en lagers door die in de middenvertanding zitten. Daar zit een kleine o-ring bij in, maar is niet geschikt om een hele vracht olie, omdat het blok scheef ligt, tegen te houden. Onder normale omstandigheden komt het ook bijna niet voor dat hier echt veel ATF tussendoor komt. Wat idd genoemd wordt is de tandwielkeerring achter het kettingwiel.

Maar de lekkage komt niet door een versleten afstandbus, maar eerder doordat een origineel kettingwiel wordt vervangen door een minder kwalitatief imitatie-exemplaar. Deze zijn net even dunner, waardoor deze niet goed aangedraait kan worden tegen de afstandbus.

Samengevat, niet je tomosblok op de zijkant leggen want dan loopt de ATF eruit, Koop een origineel, dik voorste kettingwiel (dicht, geen gaten erin behalve waar de borgplaat in valt).

Ik bedenk me net dat je het blok aan het afspuiten was. Zie je een olievlek ontstaan? Dat kan ook zijn dat het smeer, dat zich een tijdje heeft opgebouwd achter de carterkap, deels losgeweekt wordt en dat zie je als olie? Of was het echt dikker, dan geldt bovenstaande.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

aron
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 sep 2008 19:42
  • Citeer

Berichtdoor aron » 16 nov 2008 01:41

heeft u mischien een foto van zoon kettingwiel?
heb namelijk nog nooit echt het blok opengemaakt

moet ik dan dit kopen?
kettingwiel
tandwielkering
0-ring

staat er ook een beschrijving in het FAQ?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 nov 2008 10:32

De o-ring is een onderdeel van het naaldlager in het grote tandwiel in het midden van het carter. Die is ook niet 1,2,3, te vervangen.

Een foto heb ik er niet van, maar bij exploded views op het forum kun je wel zien hoe eea in elkaar steekt qua motor.

Deze of deze. Ik bedoel dan onderdeel nummer 24 en 25, dat zijn de naaldlagers in de middenvertanding (nummer 23) in je versnellingsbak.

Maar ik blijf bij mijn eerdere betoog betreft het schuin leggen van het motorblok en imitatieonderdelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

aron
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 sep 2008 19:42
  • Citeer

Berichtdoor aron » 16 nov 2008 15:12

ik heb net de kickstartkap eraf gehaal en het tandwiel en daar omheen goed schoon gemaakt.
maar nu lekt hij niet meer.

ik heb er gisteren nieuwe rode olie ingedaan.
maar gisteren kwam er bruine olie uit is dat dan mischien geen ouwe olie die nog ergens tussen zat? (tussen de kap)
de olie-aftap bout heb ik goed dicht gedaar dus dat kan het niet zijn.
Omhoog

Gebruikersavatar
Lukos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 jul 2008 21:45
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Lukos » 16 nov 2008 15:16

Ik denk niet dat het tussen de kap kon zitten, als je toch je tandwiel er af hebt kun je beter meteen je keering + dat busje vervangen, zodat je niet over een paar weken weer een lekkende voortandwiel kering hebt.

Het is niet veel werk om te doen en het kost niet veel dus beter vervang je het meteen even.
"Two wheels and a heart" Mijn project!
Omhoog

Gebruikersavatar
Lukos
Vastgeroeste forummer
Berichten: 503
Lid geworden op: 26 jul 2008 21:45
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Lukos » 16 nov 2008 15:16

Ik denk niet dat het tussen de kap kon zitten, als je toch je tandwiel er af hebt kun je beter meteen je keering + dat busje vervangen, zodat je niet over een paar weken weer een lekkende voortandwiel kering hebt.

Het is niet veel werk om te doen en het kost niet veel dus beter vervang je het meteen even.
"Two wheels and a heart" Mijn project!
Omhoog

aron
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 sep 2008 19:42
  • Citeer

Berichtdoor aron » 16 nov 2008 15:23

het tandwiel is er nog niet af alleen de kap
maar is nou sowieso de keering lek? of nog meer?
Omhoog

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 16 nov 2008 15:25

Ik heb zelf dit probleem ook met mn blok en het is niet de keerring, het is eerder wat shadowranger zegt, ik heb een origineel tandwiel voor, en het sluit goed af, maar lekt alsnog, mij maakt het niet echt uit aangezien het alleen lekt als ik mn blok op zn zij heb liggen, als ik gewoon rij lekt ie toch nergens.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 16 nov 2008 15:51

het tandwiel is er nog niet af alleen de kap
maar is nou sowieso de keering lek? of nog meer?
dat kunnen wij toch niet zo zien?
probeer gewoon eerst die keerring te vervangen want meestal is dit het geval.ik had namelijk precies t zelfde,ook op zn kant gelegd etc en toen lekte die ook.
keerring vervangen en niks aan de hand meer.
Omhoog

aron
Tomosforummer
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 sep 2008 19:42
  • Citeer

Berichtdoor aron » 16 nov 2008 15:53

oke
dus als ik hem weer dicht maak en niet scheef houd kan ik er gewoon mee rijden?
dus hij zal dan denk niet lekken als hij eronder legt
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.