• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Loopt onregelmatig stationair en valt uit tijdens het rijden

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
vinz0r
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 28 nov 2008 20:57

• Welke model tomos heb je?
    a35
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    keine ahnung
    Is het een snor of een brommer?
    snor,14/9 carb,bromuitlaat,alles voor de rest std.
    Wanneer ontstond het probleem?
    paar weken terug

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    zuigerveren vervangen net als alle pakkingen en keerringen.

Wat is het probleem?
Hij wil totaal niet stationair lopen,geeft ook problemen tijdens t rijden,soort van uitvallen krijg ik dan.
Heb de carb ook helemaal schoongemaakt dus daar kan t probleem niet aanliggen,heb diverse luchtfilters geprobeerd,sproeiers en mocht allemaal niet baten.

Ik had bij mn andere tos ook zo'n soort probleem maar daar heb ik een nieuwe 15/15 opgezet en toen was t totaal over.
Daar ik t zonde vind om meteen een nieuwe carb te halen is mijn vraag of iemand iets anders weet?

Mc. Sim
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 28 nov 2008 21:54

Waarschijnlijk staat je ontsteking verkeerd. Start hij ook slecht? Ik had hetzelfde maar nadat ik eindelijk zin had om hem te veranderen is het probleem verholpen.
Wat voor kleur is je bougie?
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

vinz0r
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 29 nov 2008 17:32

Waarschijnlijk staat je ontsteking verkeerd. Start hij ook slecht? Ik had hetzelfde maar nadat ik eindelijk zin had om hem te veranderen is het probleem verholpen.
bougie is zwart,heb net andere sproeiers geprobeerd etc maar mocht niet baten,zal maandag ff naar de ontsteking kijken

vinz0r
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 02 dec 2008 16:53

Hij doet niet in 1 trap starten nee,ontsteking staat gewoon op de snortstreep.

iemand die hier iets op weet want begin echt lichtelijk gek te worden

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 02 dec 2008 17:04

Uitlaat toevallig net verstopt aan het raken? Wordt je bougie ook wel eens zwart van omdat hij dan stikt in zijn eigen uitlaatgassen. Ik geef maar een gooi.

Heb zelf ooit het probleem gehad, en ik dacht; de bougie blijft zwart zelfs met de gehele luchtfilter eraf! en de kleinste sproeier! Dit is meestal dus een verstopte uitlaat of lekke krukaskeerring. Als de ontsteking verkeerd staat is hij meestal wit omdat de ontsteking dan te vroeg begint waardoor de cilinderkamer te lang onder druk staat door de vlam.

Mvg.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

Waldo
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 02 dec 2008 17:10

Nieuwe carb halen zal het niet helpen, carbs gaan niet snel stuk, maar misschien kijken of hij benzine krijgt en goed vonkt?
Derbi Senda SM-Xtreme

vinz0r
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 02 dec 2008 19:09

Uitlaat toevallig net verstopt aan het raken? Wordt je bougie ook wel eens zwart van omdat hij dan stikt in zijn eigen uitlaatgassen. Ik geef maar een gooi.

Heb zelf ooit het probleem gehad, en ik dacht; de bougie blijft zwart zelfs met de gehele luchtfilter eraf! en de kleinste sproeier! Dit is meestal dus een verstopte uitlaat of lekke krukaskeerring. Als de ontsteking verkeerd staat is hij meestal wit omdat de ontsteking dan te vroeg begint waardoor de cilinderkamer te lang onder druk staat door de vlam.

Mvg.
ik denk dat t dan toch een keerring is die niet jofel zit.. hoop van niet want ze zitten er net een week in.op zich krijgt ie benzine,want hij rijdt wel,alleen stationair isgeen mogelijkheid ook niet met de schroef helemaal ingedraaid,pas als ie echt een tijd aanstaat.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 dec 2008 08:53

Logisch eigenlijk. Die transmissie olie in de versnellingsbak komt in de cilinder die het mengsel verstoord en alles slecht ontbrand. Het hoort er totaal niet, waardoor je slechte prestaties krijgt en de brommer soms zelfs niet stationair wil draaien. Het kan, maar zelden, en licht eraan hoe lang je er mee rijd, de uitlaat ook verstoppen zoals het bij mij heeft gedaan.

Had je laatst al je krukaskeerringen vervangen dan? Zoja, is er altijd een kans dat het mis is gegaan en hij alsnog lekt. (Kan bij iedereen gebeuren) Heb je hem er wel gelijkmatig ingeperst?

Heb je een beetje witte rook uit de uitlaat? Dat is meestal rook van verbrande ATF olie. Blauwe rook is olie dat verbrand. (Vaak zie je een blauwe walm van scooters waar het oliepompje niet goed is afgesteld die 1 op 25 rijden o.i.d)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

leerling1
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 03 dec 2008 14:42

Als je bougie zwart is: te grote sproeier. Lekke rechter keerring. Uitlaat verstopt. Dit zijn een paar oorzaken ervan. Mvg lex.
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<

vinz0r
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 07 dec 2008 12:35

Logisch eigenlijk. Die transmissie olie in de versnellingsbak komt in de cilinder die het mengsel verstoord en alles slecht ontbrand. Het hoort er totaal niet, waardoor je slechte prestaties krijgt en de brommer soms zelfs niet stationair wil draaien. Het kan, maar zelden, en licht eraan hoe lang je er mee rijd, de uitlaat ook verstoppen zoals het bij mij heeft gedaan.

Had je laatst al je krukaskeerringen vervangen dan? Zoja, is er altijd een kans dat het mis is gegaan en hij alsnog lekt. (Kan bij iedereen gebeuren) Heb je hem er wel gelijkmatig ingeperst?

Heb je een beetje witte rook uit de uitlaat? Dat is meestal rook van verbrande ATF olie. Blauwe rook is olie dat verbrand. (Vaak zie je een blauwe walm van scooters waar het oliepompje niet goed is afgesteld die 1 op 25 rijden o.i.d)
De 'rook' die eruit komt is wit ja,als ik m bijvoorbeeld in de schuur start meurt ie echt ook anders als me andere tos die wel goed loopt..

Dus toch een gevalletje lekke keerring?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 dec 2008 23:48

Ja, lijkt me duidelijk. Gewoon vervangen, dan weet je het zeker.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 20 dec 2008 11:10

Geachte Vinzür,

In reactie op je allereerste bericht het volgende. Ik lees 2 problemen.
1. Hij loopt niet stationair.
Om te beginnen. Bij je andere Tomos had je zo`n vergelijkbaar probleem. Toen je daar een andere carburateur op plaatste was het probleem over. Wel, …. mocht het probleem echt hetzelfde zijn, dan is het toch duidelijk en klaar dat je het huidige probleem in de carb. moet zoeken. Vraag: Wat voor sproeier zit er in ?
Uit eigen ervaring weet ik dat naarmate de sproeier groter wordt (uitgaande van 50 en dan oplopend) je de stationair stelschroef steeds verder in moet draaien.
[Je draait in wezen alleen maar de gasschuif omhoog ]
En waarom is dat nou; Wel simpel…. door de grotere sproeier verandert de benzine \ lucht verhouding. En wel zo dat het benzinepercentage te hoog wordt. Dus,…… er moet lucht bij. Want met dat hoge benzine-percentage komt dat mengsel niet tot ontsteking. Dus hij doet het nooit. Doe je er nou gewoon wat lucht bij, …dan gaat het weer een beetje.

Maar even terug naar het begin, hij loopt niet stationair.
Er bestaat een stationair circuit in een carburateur, zei het dat het bij de 9/14 carb. van Tomos minuscuul is. Maar toch… Heb je wel eens naar dat kleine gaatje ( ± 0,4 mm) onderaan de mengbuis gekeken ? (Kan je zien zitten als je de carb. in kijkt vanaf de spruitstuk kant)
Afbeelding

De mengbuis is dat messing buisje wat vertikaal door je carb. heen loopt en waar halverwege 2 gaatjes in zitten. (die sproeien benzine de spruit in als je rijdt.)
Als dat hele kleine gaatje dicht zit (En dat is absoluut niet nieuw). Dan zal hij in geen 100 jr stationair lopen. Prik het even VOORZICHTIG door met een kopspeldje of een haar van een staalborstel. Nog beter is een flexibele laspit raggertje. (Doch dat zal bij weinige in de gereedschap kist liggen)

Aanvullend, hij kan er door uitvallen, VERMITS, je tijdens het rijden je gas helemaal dicht doet. [ Je komt bij een verkeerslicht aan o.i.d. ]
Doch als je tijdens het rijden het gas aanhoud en hij valt dan totaal stil (stopt er mee). Dan heeft het niet met het stationair gaatje te maken.

En zo rollen we in het tweede probleem. Stel dat hij er mee uitscheidt als je normaal rijdt.
Kan je hem dan na een korte tijd weer aantrappen ?
En dan rijdt hij weer een stuk en dan stopt hij weer ?
Als er een andere buitentemperatuur is, maakt dat ook enigszins verschil ? (in looptijd)

Als alles goed afgesteld is, dan slaat je Tomos bij de 2e trap aan. [Als het koud is of hij de hele nacht stil gestaan heeft. Wel met choke natuurlijk ]
Mocht dat niet het geval zijn, dan mankeert er iets aan je benzine \ lucht verhouding. Klaar.
En als hij warm is:
Één lichte trap en hij loopt.

Maar goed stel dat je dat allemaal voor elkaar hebt dan heb je nog het probleem dat hij na een paar kilometer er mee stopt. Mogelijk gaat hij zelfs iets harder rijden voor hij er mee uitscheid. Wel …. dan stopt gewoon je benzine toevoer.
Een heel smerig probleempje. Je kan je er helemaal rot naar zoeken. Maar het is heel simpel en logisch. [Ook 2x gehad in mijn leven, waarvan 1x met mijn huidige Tomosje (en ook niet gelijk door wat er aan de hand was)]
Wat is er aan de hand: Je trekt een vacuüm in je tank. Daar door is er geen normale luchtdruk in je tank, dus de benzine stroomt niet meer het benzine slangetje in.
Oplossing: (Heb ik ook gedaan) Boor een gaatje, van maximaal 1½mm, in je tankdop.
Vanaf de zijkant natuurlijk, want bovenop lijkt mij niet zo gepast.
Waar het originele doorgangetje zit heb ik niet kunnen vinden, anders had ik dat natuurlijk gangbaar gemaakt.

Verder door de reactie`s gekeken hebbende mijn volgende reactie`s:

Zet je ontsteking eens wat vroeger. [ Iets voorbij de Bromstand, (ankerplaat rechtsom draaien)

Wat betreft de oliekering; Ik wil best aanvaarden dat zo`n situatie aanwezig is, maar …….
Als hij er net in zit en hij zou lekken, dan zou je toch zeggen dat die oliekering niet met aandacht gemonteerd is. (Wat is er nou simpeler als een kering op zijn plaats tikken )
En dan nog iets: Ik lees dat wel eens meer dat een kering lekt. Het zal wel…denk ik dan. Doch ik ben dat bij mij zelf in 45jr nog niet tegen gekomen. Maar wat niet is kan nog komen.

Tot zover mijn “korte” reactie die in mij op kwam. Met vriendelijke groet verblijf ik,
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen