• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Youngst'r Heeeel vaag probleem

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
30 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 15 dec 2008 20:40

Ik heb een probleem, Mijn youngst'r (brommer) reed super toen ik hem kocht (2e hands).
Na een weekje hebben gereden te hebben vond ik toch wel dat die ERG traag optrok als die in ze 2e versnelling ging.
DUS eerst keek ik met me vader of er nog een versmalling in spruitstuk zat, maar die was al weg geboort.
Dus cilinder er weer op en alles, MAAR voordat we het spruitstuk er weer op zetten had me vader het membraan een stukje meer naar buiten gebogen met het idee dat die harder zou gaan. Dus alles in elkaar gezet en ben gaan rijden maar toen ree die nog K*tter als die naar ze 2 schakelde. Dus ik poste een bericht over dit probleem en kreeg het antwoord over koppeling veren verkorten, Dus me vader en ik aan de slag en de achterste koppeling alleen in korten zodat die wat later zou schakelen. Alles weer in elkaar gezet en rijden maar. En nu ree die nog erger dan me fiets, hij bleef hangen bij ze 25 km/h en wou niet makkelijk overschakelen, na tijdje gerede te hebben schakelde die "Iets" beter en sowieso een stuk beter dan na dat membraan geval. Dus toen besloten me vader en ik ook maar de 1ste koppeling veer 1 CM in te korte zodat die weer iets gelijk liep. En nu rijd die "Heerlijk" weg in ze 1 maar wanneer die naar ze 2 moet gaan zakt die weer terug en voelt het alsof ik weer terug ben bij "AF".
Me twv= 26-20 tegenover een standaard van 26-22 zoals die normaal hoort te zijn, Misschien dat het raar is maar kan het daar misschien aan liggen? Of is het het membraan. Ik en me vader zijn uit opties :? :? Kan iemand ons alsjeblieft helpen en een oplossing of oorzaak geven.

Alvast bedankt

m.v.g Thom :cry:

http://www.formule-1.tk

Voor de meeste informatie over Formule 1!

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 15 dec 2008 22:57

Heb je wel gechecked of het vraagtekenveertje op zn plek zit, en of dit niet kapot is. Ook zou ik de kleur van je bougie bekijken en kijken of er geen ATF je carter inloopt, (krukaskeerring kapot).

In de FAQ staat hoe je het vraagtekenveertje vervangt en waar het voor dient.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 16 dec 2008 09:58

Heeft hij weer power als hij eindelijk in zijn 2 zit? Zoja, heeft de vorige poster een punt. anders zal je het denk ik ergens anders moeten zoeken. TWV is sowiezo erg zwaar, 26-20 is HEEL zwaar en 26-22 nog steeds.

Het is meestal een van de twee waardoor hij niet goed overschakelt:

1. Zoals de vorige poster zei, vraagtekenveertje voor het soepel overschakelen naar zijn 2.

2. Power loss, ofterwijl er is te weinig power om naar zijn 2 te gaan. Zelf ooit gehad, bij mijn snor kwam dat door de tandwiel verhouding, gewoon te zwaar. Nou was dat wel een snor natuurlijk. Duurde heel lang voordat hij naar zijn 2 ging.

Vraagje trouwens, hoeveel cm heb je van de 2de veer ingekort? en hoeveel verschil in km's was dat voordat hij overschakelt?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 16 dec 2008 15:05

de bougie lijkt me stug, die hebben we nog vervangen want die zat bij de bougie sleutel.
Ik heb van allebei de veren 1 CM ingekort. En ja als die in ze 2 zit dan na een tijdje trekt die weer super, Maar dit duurt zeker 30 seconden voordat die lekker gaat trekken. En dat power loss dat kan misschien ook nog ja en ik zit er over te denke om een 26-22 te doen want top snelheid maakt me niet zoveel uit ik wil gewoon 50 kunnen en lekker snel optrekken.
Dat vraagteken veertje weet ik niet dat kan ik nog wel even aan me vader vragen. Maar ik heb nu vanmiddag nieuwe olie gekocht voor bij de versnelling misschien dat die het dan beter doet. Maar volgens me vader kan het ook de Zuiger/Zuigerveren zijn. En als ik nieuwe twv zou gaan kopen dan gaat het aardig prijzig grapje worden.

Maar alvast bedankt, hopelijk kunnen jullie me helpen dit op te lossen.

M.V.G Thom

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 16 dec 2008 16:07

Niemand heeft het hier over een bougie vervangen. Maar naar de kleur kijken zodat je een beetje weet hoe je gehele afstelling staat. (Mengsel, Ontsteking, Bougie warmtegraad)

Het zuigerverenverhaal past mooi in mijn powerloss verhaal. Minder compressie is minder kracht.

Hoe kom je er bij dat een nieuwe tandwielverhouding veel geld kost? Als het voortandwiel nog in goede staat is en de ketting niet te oud is hoef je alleen maar een ander achtertandwiel te kopen, en die dingen zijn een paar euro...

Het is altijd om alles in 1 keer te vervangen maar zelfs dan heb je nog geen 'duur grapje'. Een ketting kost zo'n ~15 euro, ligt beetje aan de kwaliteit. Tandwielen zijn ook maar 5-8 euro de stuk. Dan ben je nog geen 30 euro kwijt man...

Verderest is 26/22 nog steeds heel zwaar maar zou moeten kunnen. Voor de zekerheid zou ik een 22 tands en een 26 tands kopen voor het geval dat... Dat je tandwielverhouding dus 26/26 wordt. Nog meer trekkracht win je met een 28 of 31 tands...

Angelo
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Angelo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Angelo » 16 dec 2008 16:12

Heb je ook dezelfde veer teruggeplaatst in de juiste koppeling? Want in de 1e en 2e koppeligsveer zit verschil in.
Snor Tomos s25 [ verkocht ]
Schnor tomos á lá speciale [ verkocht ] ;(
Snor Quadro electr. start :)
Snor Funsport'r Electr. start :D
Minicrosser BamiNasi 49cc :')

doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 16 dec 2008 19:40

ja ik heb de koppelings op verschillende tijd stippen de veren ingekort dus ik neem aan dat dat het niet is.
maar als ik me tvw 26-26 maak dan gaat die niet super snel neem ik aan, hij rijd nu top 55 km/h en ik wil minstens 50 kunnen blijven rijden zonder dat de motor bijna onder me voeten vandaan brand. Is dat mogelijk of moet ik dan gwn 26-24 doen of zo?

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 17 dec 2008 10:14

Neem maar ongeveer aan dat elke tand ongeveer een km van de top af is. Van 22 naar 26 hou je nog steeds je 50 km top.

doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 17 dec 2008 20:20

ok bedankt:) en we hebben de power loss gevonden, de cilinder kop zat er scheef op.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 19 dec 2008 19:30

Ik zeg niet dat dit de oplossing voor je probleem is maar ik vraag me toch wel af wat je nou precies gedaan hebt:
MAAR voordat we het spruitstuk er weer op zetten had me vader het membraan een stukje meer naar buiten gebogen met het idee dat die harder zou gaan.
Heb je de membraankleppen zelf verbogen? Of alleen het metalen plaatje dat erachter zit?
Als je de kleppen zelf hebt verbogen loop je grote kans dat ze niet meer sluiten en dus mengsel terug je carburateur ingedrukt word bij de compressie slag.
Zou het even navragen bij je pa.

doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 19 dec 2008 20:25

hij heb dat metalen klepje verbogen. dus ik denk niet dat dat het is. Hij rijd nu weer goed. Alleen hij trekt voor geen meter ik denk dat dat komt door de twv 26-20 ik heb al een achter tandwiel 22 besteld bij scooter winkel.

doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 27 jan 2009 15:52

Hallo mensen, Ik heb nog een vraagje. Mijn tomos heeft nu bijna alles origineel behalve de uitlaat. En rijd 55km/h op zijn top. Ergens anders op het forum heb ik gelezen dat er in het luchtfilter ook een begrenzer zit :? is dit waar? en kan je die eruit halen? win je dan ook IETS aan snelheid? Zijn er toevallig nog meer kleine begrenzingen ergens in mijn youngst'r??? Ook wil ik graag weten of ik een Airsal 60cc cilinder onder mijn youngst'r kan zetten? en wat moet ik dan allemaal aanpassen? Cabr./Sproeier??? Etc.. :? Slijtage en verbruik zijn bij mij niet echt een probleem. Ik wil gewoon lekker 70/80 km/h kunne rijden als ik naar me vriendin ga.

Alvast bedankt.
Doopie!

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 27 jan 2009 18:07

Als je een snor hebt, zit er inderdaad een begrenzing in het luchtfilter, een soort van buisje zit er in wat de luchtfilteropening vernauwd. die kan je er zo uit trekken, en het verschilt iets.

Ik weet niet of een Youngst'r een A55 blok heeft, hier kan je wel een gewone 65cc op zetten, maar volgens mij komt je uitlaatpoort dan anders uit, als het een A55 is kan je ook het nieuwe type Airsal kopen maar die is wel duurder.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 31 jan 2009 11:53

Beste doopie2you,

Alle raadgevingen ten spijt (ze zijn niet verkeerd), concludeer ik al dat het veranderen van de membraam, (met goede bedoelingen) een onjuiste is. De fabriek maakt ze zo omdat ze zo het meest uitgebalanceerd zijn. Er hangt zoveel van af.
Je ondervind nu zelf de effecten van het verbuigen van het aanslag plaatje. Ik zal het uitleggen.
De membraamplaatjes kunnen nu verder open, dat is hartstikke mooi. Alleen ze gaan niet meer op tijd dicht. Gevolg: de brandstof wordt terug geblazen, de vullinggraad onder de zuiger is minder, c.q. het volume van het gasmengsel boven de zuiger is minder, er onstaat een kleinere explosie, resultaat vermogen verlies.
En wat er nog aan vermogen is, dat is slechts bij hogere toerentallen. (Gewoon omdat de membraam te lang open staat bij lage toeren en bij hogere toeren gaat het zweven, maar dan spelen er andere aspecten)

{Dat is hetzelfde als in vroeger tijden, de inlaatpoort naar beneden uit vijlen. Daardoor verloor je ook vermogen bij de lagere toeren}

Die membraam is een precisie onderdeel. De fabriek heeft dat ding tot in de treuren uit gedokterd. Koop een nieuwe.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar een betere membraan als de huidige Tomos uitvoering zal je moeilijk vinden. D`r is ook niet zo veel anders aan te construeren.
Mogelijk dat er anderen zijn die menen dat er betere bestaan voor de standaard Tomos cilinder. Ik wil het wel ervaren, maar dan moeten ze wel met keiharde bewijzen komen.

Verder las ik dat je constant 50 moet kunnen blijven rijden. [ Later zie ik weer 70 – 80 staan ] Een brom uitvoering rijdt van de fabriek uit toch zo wie zo 45 of zie ik dat nu verkeerd ? En het ATW, daar zou ik ook de fabrieks uitvoering voor nemen. ( 22t of misschien wel 24t )

Het terug gaan in de tandwiel maat zal weinig in maximale snelheid uit maken, omdat …. daar zie ik niemand over schrijven, maar het is wel een feit. Als je snelheid hoger wordt, dan neemt je luchtweerstand kwadratisch toe. Een simpele rekensom gerelateerd aan de werkelijkheid zegt ons. Om 50 te halen volstaat 2.4 Pk (mits goed afgesteld). Om 70 te halen moet je er 2 Pk bij hebben. En om 80 te halen moet je er alweer 2Pk bij hebben.
En dit allemaal met een rechtop zittend persoon en die een lichaamsgewicht heeft van 75 Kg.
Dus zo makkelijk gaat het niet, die snelheden halen.

En dan komt het aspect remmen nog in zicht. Als je 70 rijdt, dan rij je 20 meter per seconde. Hoeveel tijd denk je nodig te hebben om te stoppen ? Ik weet het ?
Die testen heb ik meerdere malen met mijn BMW uitgetest op de maasvlakte. Gewoon 140 rijden, dat is 40 meter per seconde. En dan vol in de remmen, ik heb er wel ABS op zitten. Wel, .... na 100 meter stond ik stil. Oftewel na 2½ seconde. Maar ik was wel een voetbalveld verder. Terwijl er twee grote schijfremmen op zitten.

Hoe denk je, dat het gaat met je Tomosje die 70 rijdt en er komt ineens een gladiool van rechts. Einde.

Mijn Tomosjes rijden 55 – 60 en te vaak heb ik al meegemaakt in Rotterdam, dat er een keurig persoon gewoon van rechts kwam en ik maar voorrang had te verlenen. Ik kan je melden dat het hachelijke situatie`s waren. En mijn Tomosremmetjes remmen echt, maar niet voor die snelheden. Maar goed het is maar dat je het weer verteld wordt.

Doe er je voordeel mee en met vriendelijk groet verblijf ik,
Keeshaven

doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 02 feb 2009 16:35

Beste C van klaveren, alles wat je heb verteld is allemaal héél duidelijk. Maar toch heb ik nog een klein vraagje. Als het membraan niet meer zou sluiten, en de brandstof volgens jou zeggen terug gaat. Hoort dat dan niet ergens te lekken? want me brommer lekt nooit in de garage of zo. of zou der iets anders gebeuren met die brandstof?
verder, ik woon hier in een boeren dorp genaamd PAPENDRECHT hier kijkt men 10X links en rechts voor ze oversteken. Daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik spontaan moet remmen. en als het wel gebeurd, ag ja dan ben ik maar de sjaak, dat risico wil ik wel nemen.

m.v.g doopie

Joos...92
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Joos...92 » 02 feb 2009 17:43

verder, ik woon hier in een boeren dorp genaamd PAPENDRECHT hier kijkt men 10X links en rechts voor ze oversteken. Daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik spontaan moet remmen. en als het wel gebeurd, ag ja dan ben ik maar de sjaak, dat risico wil ik wel nemen.

m.v.g doopie
ik vind dit een beetje onbedacht ikzelf rijd met mijn tomos ongeveer 80 en net zoals meneer c. van klaveren al zijn hier zijn die rempjes niet op gebouwd ik adviseer je dan ook om net zoals ik over te gaan op die schijfremmen die ingmar maakt dit scheelt in ieder geval een hoop. en dan nog wat advies rijd niet overal volle snelheid doe ik zelf ook niet allen op grote lange verlaten wegen maar die zullen er in jouw dorp wel genoeg zijn :) het is en blijft wel een snor brommert hea ;)

groeten joos
With great power comes great responsibility

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 feb 2009 11:42

Waarde doopie2tou en anderen,

Ik kan je wel theoretisch vertellen hoe het zit met de brandstof en het open staande membraam.
Ben gisteravond aan het schrijven gegaan en zo ontstond er een A4-tje met een heel verhaal over de gasfluctuatie`s. Maar teruglezend vond ik het niks en te moeilijk te lezen. Dus weggegooid. En vanmorgen opnieuw begonnen, nu weinig technisch, maar duidelijk.

Om te beginnen is te begrijpen dat: Een motortje wat 4000 tpm draait (dat is 66x per seconde de zuiger heen en weer), de brandstof niet heen en weer vliegt in het spruitstuk.
Er ontstaat, als je motortje draait, een bepaalde constante gasstroom richting de membraam \ cilinder. Gewoon omdat, simplistisch gezegd, bij de compressie gang van de zuiger (omhoog) 100% brandstof aangezogen wordt. En bij de arbeidsgang van de zuiger (omlaag) weer 10% terug geduwd wordt. Bij de volgende compressie gang van de zuiger ontstaat weer de 100% zuiging en dan wordt automatisch de net daarvoor terug geduwde 10% weer mee naar binnen gezogen.

Dat laatste aspect verklaard, waarom je geen brandstof lekkage terugvindt.
Maar er is nog een reden aan de orde: Bij de Dellorto fabriek maken ze al een heel mensenleven carburateurs. Dus ze kennen alle in en outs. Ook die van de terugkomende brandstof.

Ter herinnering: In mijn jeugdjaren was er geen sprake van membramen op de brommers. Bij alle brommers was het een zuigergestuurd systeem. Dat hield in dat bij de neergang van de zuiger, de brandstof gewoon terug geduwd kon worden, zolang de inlaatpoort nog niet was afgesloten door de zuiger. Ergo: Er werd gewoon brandstof terug geblazen. Natuurlijk werd het bij de volgende zuigerslag weer naar binnen gezogen. Toch werd er iets van de brandstof door de luchtinlaat naar buiten geblazen. En ontstond net buiten de carburateur een plasje.

Wel, …. dan zijn we weer terug bij de Dellorto fabriek. Die kregen ook met dat probleem te maken en die is het als volgt te lijf gegaan. Ze hebben aan de achterkant van de carburateur een klein pijpje geplaatst, waar ze een haakse bocht aan gaven. Door nu die bocht in de richting van de luchtinlaat te plaatsen ontstond er ook een zuigende werking in dat pijpje. Het laat zich raden, middels dat pijpje werd de terug geduwde brandstof weer mee naar binnen gezogen en in het verbrandingsproces opgenomen.
Blijft, dat als je de carburateur demonteert, je vaak nog wat olie vindt in de rand voor het (eventuele) luchtfilter. Dat is te verklaren, omdat de olie een zwaarder soortelijk gewicht heeft dan benzine.

Tot zover gemeld, rest mij alleen nog te melden (niet onbelangrijk) over de komst van de membraam ( Uit Japan volgens mij )
Die zorgt er voor dat er geen brandstof terug geduwd wordt, waardoor er een betere vulling ontstaat onder de zuiger. Dus over het hele toerengebied een vermogens winst. Het best te merken bij de lage toeren, vandaar dat een brommer tegenwoordig beter wegtrekt.
[Zie de Tomosjes, die bij 2000 toeren al sterk genoeg zijn om weg te komen]
Dus als je aan je membraam gaat prutsen speel je met vuur.

Zo het was me weer een verhaal, maar nu toch gegroet.
Keeshaven

doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 04 feb 2009 14:44

BTW het is geen snor het is een brommer:P

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 04 feb 2009 15:12

Aaaah, is me dus ook gelijk duidelijk waar dat pijpje voor dient. Vond hem al zo nutteloos (het gaat over die bij de luchtinlaat heh?

Kan me wel herinneren dat toen die een keertje verkeert zat hij lekte inderdaad.

doopie2you
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor doopie2you » 04 feb 2009 20:04

Beste C van klaveren.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg over de membraan, voor de zekerheid koop ik een nieuw membraan.

m.v.g
doopie

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
30 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen