• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verlichting werkt niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
aquard
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2008 13:04
  • Citeer

Berichtdoor aquard » 21 dec 2008 13:11

  • Welke model tomos heb je?
    A35
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    ?
    Is het een snor of een brommer?
    Brommer
    Wanneer ontstond het probleem?
    Gister
    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Ja, We hebben er een nieuw kilometer teller blok/en draad aangezet, dus het voorwiel is erafgeweest
    Wat is het probleem?
De verlichting werkt niet meer, kan dit te maken hebben met het voorwiel? zitten daar draden van het verlichting(dynamo ofzo)? waar kan de oorzaak liggen? waar moet ik kijken?
Omhoog


vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 21 dec 2008 13:12

je hebt waarschijnlijk de 2 draden die naar je teller lopen verkeerd om aangesloten.

Oftewel de plus op de min en de min op de plus.
Draai dit om en kijk dan nog s.
Omhoog

aquard
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2008 13:04
  • Citeer

Berichtdoor aquard » 21 dec 2008 22:52

Er is 1 draad in de kilometer teller die ik heb veranderd, en dat is die die heel snel ronddraaid en dus naast het wiel zit.

Dit heeft verder niks te maken met de elektriciteit toch?

wel heb ik hem er net ff bij het wiel eruit gehaald en toen weer opgestart maar nog niks helaas :(?
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 21 dec 2008 22:56

Dat is je kabel die je vertelt hoe hard je gaat. Dat heeft niks met je elektriciteit te maken...

Maar met kilometertelleblok wat bedoel je daarmee? Het kan zijn dat, bij toeval, ook je spanningsregelaar stuk is. Of doen de kop- en achterlamp het wel? En is het alleen de kilometertellerverlichting die het niet doet?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 21 dec 2008 23:16

Dat is je kabel die je vertelt hoe hard je gaat. Dat heeft niks met je elektriciteit te maken...

Maar met kilometertelleblok wat bedoel je daarmee? Het kan zijn dat, bij toeval, ook je spanningsregelaar stuk is. Of doen de kop- en achterlamp het wel? En is het alleen de kilometertellerverlichting die het niet doet?
hij bedoelt die 'ring' die om je as gaat.

ik zou t dan ook maar in de spanningsregelaar zoeken.
Probeer t anders eens zonder je kmteller aangesloten.
Omhoog

aquard
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2008 13:04
  • Citeer

Berichtdoor aquard » 22 dec 2008 21:21

*Niet meer relevant*
Laatst gewijzigd door aquard op 25 dec 2008 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

aquard
Pindabrein
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2008 13:04
  • Citeer

Berichtdoor aquard » 25 dec 2008 16:35

Mijn verlichting is dus opnieuw stuk gegaan, en nu weet ik zeker dat alles is doorgebrand!

Want alles ging eerst heel fel en toen was het over? Hoe kan dit?

Robin
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 dec 2008 22:44

Beste aquard,

Wat dacht je er van om eerst eens een meter aan het gele draadje (welk uit je motorblok komt) te hangen.

Het is wisselspanning. Mogelijk iets van 15 volt.
En als je dat gedaan hebt. Dan na de spanningsregelaar meten. (dat ding waar die gele draad naar toe gaat).
D`r gaat wisselspanning in en er komt gelijkspanning uit.

Ik hoor (zie ) je info wel tegemoet, met vriendelijke groet.......

Ik heb nog even wat toegevoegd.

Ik heb ff een tekening gemaakt hoe het bij mij aangesloten is.
Afbeelding

Zo als hierboven getekend hoort het te zitten.
De spanningen zijn ± 15 volt wissel en 12 volt gelijkspanning.

De gele draad uit het motorblok zit op de linker horizontale schuif van de spanningsregelaar.

Van de rechter horizontale schuif gaan 2 gele draden weg. ( = de plus kant )
De 1e gele draad gaat rechtstreeks naar de toeter. En van de toeter gaat die gele draad weer door naar de linkerremlicht schakelaar op het stuur. Vandaar gaat die gele draad weer terug\verder naar de rechterremlicht schakelaar op het stuur. En daar stopt die gele draad.
De 2e gele draad gaat rechtstreeks naar de hoofdlichtschakelaar op het stuur.

Op de verticale schuif zitten 2 bruine draden. ( = de min kant )
De 1e bruine draad gaat naar de onderste bevestigingsschroef van de Bobine-unit.
Onder die schroef zit een tweede bruine draad geschroefd. En die gaat naar het achterlicht toe.
De 2e bruine draad gaat de kabelboom in en loopt naar de koplamp aansluiting. Vandaar door naar een losse aansluiting (Is voor verlichting Km-teller). Bij die losse aansluiting gaat de bruine draad over in een groene draad. En die groene draad gaat rechtstreeks naar de lichtschakelaar op het stuur. Daar is die groene draad verbonden met de toeterschakelaar en komt dan in een bruine kleur terug naar de toeter zelf.

Ter afsluiting zei gemeld; onder de bovenste bevestigingsschroef van de Bobine-unit zit ook een bruine draad en die gaat rechtstreeks die Bobine-unit in. ( Is de min van de Bobine spoelen)


Wel het lijkt me nu toch simpel. Met genoegen gedaan.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 30 jul 2013 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven
Omhoog

vinz0r
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 sep 2008 12:59
Locatie: Zaandam
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 26 dec 2008 00:59

Mijn ingeving zegt me dat t aan je spanningsregelaar ligt, deze 'doidebrug' zorgt ervoor dat er een gelijke spanning van bijv. 12 volt uit komt.
Is deze defect komt er bijv ook 12 volt uit maar dan met pieken van bijv 24 volt waar je lampjes niet voor gemaakt zijn.
Probeer eventjes wat dhr van klaveren zegt,dan kan je meteen uitsluiten of t daar aan ligt.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.