• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos loopt slecht bij volgas

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
harieke
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor harieke » 24 dec 2008 13:31

het is een tomos snor alleen snellere uitlaat begrenser uit het spruitstuk en luchtfilter
is van het bouwjaar 1995 .het probleem is er van af het begin dat ik hem kocht plu minus 7 jaar geleden
heb er al van alles aan verandert ondertussen nieuwe ontstekings spoel andere zuiger met veren pakkingen luchtfilter bobine spoeiers diversen geprobeert probleem blijft de tomos loppt slecht bij volgas ploft uit de uitlaat . als ik het luchtfilter wat dichter maak word het beter maar niet perfect heb diversn sproeieres geprobeert van af 44 tot52 bij 52 trekt die helemaal niet meer zit nu 47 in maarloopt nog steeds niet goed ook al diverse bougies geprobeert er zit nu een auto bougie in daar doet die het nog het beste op bougie is trouwens koffie bruin wie weet raad ik heb er zelfs al een compleet blok onder gehad maar ook dat was het zelfde ook de bedrading helemaal losgehad ook dat hielp niet
wie weet nog een tip groetjes

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

Wat is het probleem?[/list]

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 dec 2008 17:38

De luchtfilterbegrenzer weer terugstoppen bij een carburateur onder 15/15. Daarmee moet het beter zijn af te stellen. Verder kunnen diverse andere zaken van invoed zijn:

Bougie oud/ versleten. Nieuwe monteren, maar geen autobougie, want die is te lang en kan tegen de zuiger aan lopen! Er hoort een korte schacht-bougie in, vraag deze bij je bromboer.

Een snor van 1995, deze is met ei-cilinder (klein model)? Check alle punten waar eventueel valse lucht kan worden aangezogen. Denk aan kop/ voetpakking, carburateur/ spruitstuk. Kijk je ontstekingstijdstip na en stel deze zonodig bij (FAQ). Bij standaard setup moet sproeier 50-52 voldoende zijn en het motortje normaal draaien.

Als laatste, is je uitlaat niet verstopt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 dec 2008 21:52

Waarde Harieke,
Als het nog min of meer een originele Snor-Tomos is, even de algemene vragen. (Zo die niet al gevraagd zijn)
Wat voor carburateur zit er op, 9/14 misschien ?
Daar hoort normaal sproeier 50 of minder in.
Zoals reeds gemeld, plaats de originele luchtfilterkast weer terug (Zo die er niet opzit).
Maar van mij hoef het slangetje niet terug geplaatst te worden. Dat is een belemmering en als je de juiste sproeier plaatst (Komt wel precies) dan loopt hij beter.
Verder aan de orde:
Hoe snel rijdt hij maximaal ?
Is de uitlaatpoort wel eens ontkoold ?
Is de uitlaat zelf wel eens ontkoold ? (Is al eerder gevraagd)

Verder kwam in mij op, als het allemaal goed is en hij knalt in de uitlaat en hij loopt slecht. Dan heeft dat met de ontsteking te maken.
Kijk dan 3 punten na.
De bougie kan niet goed zijn. Moet een warme in, zeker als hij niet boven de 60 km p\u loopt.
De contactpunten kunnen niet goed meer zijn. Of verkeerd afgesteld, moet op 0,45mm staan.
Doch de waarschijnlijke oorzaak is de condensator die op de ankerplaat zit. Hij kan kapot zijn (of niet helemaal lekker meer) of de 2 draadjes die daar op gesoldeerd zitten maken ergens sluiting of het zit niet goed gesoldeerd. Wie zal het zeggen.

De ontsteking moet wel op tijd staan natuurlijk. Kijk even of de ankerplaat in de midden staat van zijn stel mogelijkheid. (de vastzet boutjes in de sleufgaatjes)

Pak deze zaken maar eens op en laat het ons even weten wat de info is en de ervaringen.

Nog prettige dagen en een vriendelijke groet,
Keeshaven

harieke
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor harieke » 26 dec 2008 11:11

goede morgen
zoals ik al vertelde heb ik alles al aan de tomos verandert om het problem op te sporen.
het is een orginele tomos snor .
alleen de uitlaat is verandert .
de begrenzer is eruit
en er zit nog het orginele lucht filter op
volgens mij is het een 9mm carburateur
wat heb ik allemaal gedaan
nieuwe membraam
nieuwe bougies diversen
zuiger +veren
pakkingen
krukas keringen
nieuwe ontstekings spoel +bobine +kabel +dop
andere uitlaten
poort ontkoolt
andere sproeiers va 44 tot 52
andere carburateur
en op het laatst een heel ander motorblok
compleet met bobine carburateur en uitlaat maar probleem blijft ploft uit de uitlaat bij volgas
het is trouwens geen eiblok maar een met een grote cilinder en electronische ontsteking is een ontsteking met twee spoelen een is de lichtspoel de andere de ontsteking spoel nou hoop dat jullie mij nog wat tips willen geven
heb het blok al tig keer uit elkaar gehad maar mijn ideen zijn nu een beetje op
fijne dagen nog en vriendelijke groet

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 26 dec 2008 11:56

Waarde Harieke,

Ik heb even naar deze site gekeken, maar ik moet op familie bezoek. Maar toch nog iets ....

Die elektronische ontsteking houd mij nu bezig. En wel omdat hij 2 spoelen heeft. Die ken ik nog niet echt. (niks bijzonders trouwens) Daar moet ik me even wat verder in verdiepen, maar daar ontbreekt de tijd nu voor.
vraag: Zitten er dus ook geen puntjes in ?
Zou je er ook foto`s van kunnen maken ? (Wordt ik er ook wijzer van)
Als er geen puntjes in zitten, hoe ziet dan de opnemer er uit ? (Er moet toch een signaal naar de bobine gaan om hem een hoge spanning te laten produceren)

Tot zover mijn snelle reactie en bedankt voor de goede wensen,

P.s. Schoot in m`n gedachte bij het terug lezen van deze reactie.

Maak even de zwarte draad los die vanuit het motorblok naar je stuur loopt. (Is voor de uitzetknop)
Die draad kan wel eens tegen metaal aan komen ...... en dan heb je dat soort ongein.
[Dit n.a.v. dat jij meld dat er al een compleet ander blok onder is gehangen. En het zou toch te gek zijn dat in dat andere blok exact hetzelfde euvel zat)

Maar nu moet ik weg, de groeten
Keeshaven

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 26 dec 2008 13:41

Ik begin zo langzamerhand te denken dat dat geluid gewoon hoort. Je zegt dat je al vanaf het begin hebt. En al 7 jaar rijd en er is niets aan de hand?
Je hebt zelfs een heel nieuw blok eronder gehangen...

Verder geeft hij ook een plop geluid als de begrenzer uit de uitlaat is of als er een stuk is afgezaagd.

harieke
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor harieke » 26 dec 2008 20:23

even een reactie het euvel heeft die al 7jaar ongeveer er is wel mee te rijden maar bij volgas ploft die echt uit de uitlaat en niet zon beetje ook .is net zon geluid als of je bougie vuil is en ik denk dat dat niet bij een tomos hoort want heb al vaker tomosjes gehad maar die deden het niet verders zal ik van de week ff fotos maken van de ontsteking en de zwarte draad heb ik al los gehad ook dat maakte geen verschil vriendelijke groet harieke

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 28 dec 2008 16:57

Beste Harieke,

Had je in die 7 jaar ook steeds diezelfde uitlaat er onder ?

Dat ploffen had je in vroeger tijd ook wel eens, maar dan was de oorzaak een "parel" tussen de bougie punten.
Dat had te maken met de lood toevoeging in de benzine toen.

Wat voor bougie zit er in ?
Wat is de bougiepunt afstand nu ?
Zet hem even op 0,6mm. Dit om te kijken of het met die bougie te maken heeft.

En als laatste, natuurlijk een nieuwe WARME bougie er in schroeven.

Gelieve de vragen te beantwoorden, daar kan iedereen wat mee.

Tot weder contact,
Keeshaven

harieke
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor harieke » 11 jan 2009 16:58

heb er nu maar weer een ander blok onder gehangen .maar nu maar een van een bromfiets hierop heb ik de carburateur van de snor tomos gezet en wat denk je
loopt als een zonnetje nu .maar even over dat andere blok in die 7jaar heb ik er diverse keren een andere uitlaat onder gehad diverse soorten bougies erin gehad ook verschillende soorten afstelling van de electrode afstand heb ik geprobeerd .maar niks hielp duzzz ben blij dat hij nu goed loopt ga er alleen nog de brom carburateur op zetten binnen kort met het luchtfilter en het blokje even nazien want er zit een raar geluid in maar komt ook goed
groetjes harieke en nog een fijne avond allemaal :lol:

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen