- Welke model tomos heb je? Standard
Uit welk jaar komt de tomos ? 2005/2006
Is het een snor of een brommer? Snor (ontgrensd)
Wanneer ontstond het probleem? De afgelopen paar maanden
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Ja, nieuwe bougie/blokolie/uitlaat ontkoold
Wat is het probleem? De Tomos heeft onderhoud nodig, maar wat?
Ik post dit topic voor mijn vader, die al een goede 2,5 jaar een Tomos Snor Standard heeft. Hij rijd er sinds die tijd elke week ongeveer 150km mee. Het is volgens hem een trouw beestje, die altijd start

Geschiedenis Tomos:
- Iets zwaardere vertanding
- Brom uitlaat
- Een half jaar na aanschaf heeft de tomos een warmloper gehad omdat er te weinig olie gemengd was (leuk die benzinepompen). De zuigerveer(/zuiger?) is toen vervangen en de Tomos is ook gelijk ontgrensd. Ik geloof dat de stand van de ontsteking toen veranderd is en het buisje bij het luchtfilter verwijderd oid. De Tomos reed daarna stukken beter en sneller, met een top van +/- 45 en heeft dit ook voor anderhalf jaar gedaan. Hij mengt nu trouwens 1:40.
Probleem:
Aan de Tomos is in die 1,5 jaar niet veel onderhouden, dus dat heeft die nu waarschijnlijk nodig. De Tomos trekt veel minder op en het duurt lang om op toeren te komen. Ik denk dat een standaard snor nog meer kracht heeft. Ook merkte ik dat je bijna stil moet gaan staan voordat de Tomos terugschakelt naar de eerste versnelling (eerst deed die dat vrij snel bij het afremmen).
Wat er recent aan de Tomos is vervangen zijn de bougie en de blokolie. Ook de uitlaat is ontkoold. Dit maakt niet veel verschil. De brommer heeft nog steeds weinig kracht vergeleken met eerst. Alleen heb ik nu geen idee waardoor dit komt.
Ik heb zelf een schakelbrommer, maar aangezien ik weinig verstand heb van motoren (en al helemaal niet van Tomossen), dacht ik, laat ik het is op het Tomos forum proberen

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat er bij een Tomos slijt dat deze nu slecht rijd?
Alvast bedankt voor de hulp, ook (vooral!) namens me pa