• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos heeft onderhoud nodig

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
RambOo
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2009 17:23
  • Citeer

Berichtdoor RambOo » 18 jan 2009 18:05

  • Welke model tomos heb je? Standard
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2005/2006
    Is het een snor of een brommer? Snor (ontgrensd)
    Wanneer ontstond het probleem? De afgelopen paar maanden


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Ja, nieuwe bougie/blokolie/uitlaat ontkoold


    Wat is het probleem? De Tomos heeft onderhoud nodig, maar wat?
Goedenavond,

Ik post dit topic voor mijn vader, die al een goede 2,5 jaar een Tomos Snor Standard heeft. Hij rijd er sinds die tijd elke week ongeveer 150km mee. Het is volgens hem een trouw beestje, die altijd start 8). (Ik ben trouwens nieuw op dit forum ! :) )

Geschiedenis Tomos:
- Iets zwaardere vertanding
- Brom uitlaat
- Een half jaar na aanschaf heeft de tomos een warmloper gehad omdat er te weinig olie gemengd was (leuk die benzinepompen). De zuigerveer(/zuiger?) is toen vervangen en de Tomos is ook gelijk ontgrensd. Ik geloof dat de stand van de ontsteking toen veranderd is en het buisje bij het luchtfilter verwijderd oid. De Tomos reed daarna stukken beter en sneller, met een top van +/- 45 en heeft dit ook voor anderhalf jaar gedaan. Hij mengt nu trouwens 1:40.

Probleem:
Aan de Tomos is in die 1,5 jaar niet veel onderhouden, dus dat heeft die nu waarschijnlijk nodig. De Tomos trekt veel minder op en het duurt lang om op toeren te komen. Ik denk dat een standaard snor nog meer kracht heeft. Ook merkte ik dat je bijna stil moet gaan staan voordat de Tomos terugschakelt naar de eerste versnelling (eerst deed die dat vrij snel bij het afremmen).

Wat er recent aan de Tomos is vervangen zijn de bougie en de blokolie. Ook de uitlaat is ontkoold. Dit maakt niet veel verschil. De brommer heeft nog steeds weinig kracht vergeleken met eerst. Alleen heb ik nu geen idee waardoor dit komt.

Ik heb zelf een schakelbrommer, maar aangezien ik weinig verstand heb van motoren (en al helemaal niet van Tomossen), dacht ik, laat ik het is op het Tomos forum proberen :twisted: .

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat er bij een Tomos slijt dat deze nu slecht rijd?

Alvast bedankt voor de hulp, ook (vooral!) namens me pa :mrgreen:
Omhoog


Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 18 jan 2009 18:10

Ten eerste: Welkom op het forum Rambo en vader. Het zouden je krukaskeerringen kunnen zijn maar ook een heleboel andere dingen. Deze keerringen worden na een tijd hard en dan sluiten ze niet meer goed af. Komt er toevallig ook witte rook uit de uitlaat in plaats van blauwe? Kijk ook eens wat voor kleur je bougie heeft (aan de elektroden bedoel ik dan).
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 21 jan 2009 00:32

Waarde RambOo,

Begin eerst eens met de uitlaatpoort van de cilinder te ontkolen.
Er is een mogelijkheid om dat te doen zonder je cilinder te demonteren. Maar het vraagt securiteit. [Met de cilinder er af gaat het altijd makkelijker.]

Wat te doen.
Haal eerst de uitlaat er af. Kijk of de flens en het begin van die uitlaat niet een beetje aangekoekt is met kool. (uitkrabben en schuren)
Nu de cilinder. Haal de bougie er uit. Duw met een stokje (door het bougiegat heen) de zuiger in zijn onderste stand. Kijk nu met een zaklampje in de uitlaatpoort. Als het goed is zie je geen zuiger voor het gat in de cilinder. Schraap nu met een aardappelschilmesje gewoon die poort uit. (blaas af en toe het met een fietspomp effen schoon)
Als je dat naar behoren hebt gedaan, neem dan een ronde vijl (rattenstaart) en schuurpapier 80. Wikkel een stukje schuurpapier om die vijl heen en haal rustig die vijl met schuurpapier heen en weer in die uitlaatpoort. (Weer af en toe uitblazen)
Ga zo in de rondte van de poort, totdat het weer gladjes is.
Monteer de uitlaat weer en ga er mee rijden.

Laat even weten of het resultaat heeft gehad.
Over de koppeling werking kan ik niets zeggen, dat kan wel eens verkeerd geïnterpreteerd zijn.

Tot zover even mijn bijdrage, met vriendelijke groet verblijf ik
Keeshaven
Omhoog

Acc3z
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:
Contacteer Acc3z
Website
  • Citeer

Berichtdoor Acc3z » 27 jan 2009 18:19

Je hoeft toch niet perse een vijl te gebruiken om daar een stuk schuurpapier om heen te doen? :)
Bijv een schroevendraaier met een stuk schuurpapier eromheen kan ook tog :P?
Face your fears and live your dreams 8)
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 28 jan 2009 00:36

Waarde Forummer,

Even ter uitleg. Het gebruik van die vijl is verkozen boven de schroevendraaier omdat die vijl met zijn ruwheid het schuurpapier vast blijft houden. En de "steel" van de schroevendraaier glijdt over de rug van het schuurpapier.

Bij deze opgetekend uit ervaring.

Met vriendelijke groet verblijf ik,
Keeshaven
Omhoog

Acc3z
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:
Contacteer Acc3z
Website
  • Citeer

Berichtdoor Acc3z » 28 jan 2009 17:41

Dat klinkt heel logisch :), bedankt!
Face your fears and live your dreams 8)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.