• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Weinig toeren bij optrekken en bij 2e versnelling

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Precisz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Precisz » 04 feb 2009 16:01

• Welke model tomos heb je?
    A35
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    2007
    Is het een snor of een brommer?
    Snor
    Wanneer ontstond het probleem?
    Ong. 2 weken geleden

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Nadat ik een snelle imitatie-uitlaat erop heb gezet, de sproeier veranderd van 49 naar 52, en weer terug.

Wat is het probleem?
Heel langzaam toeren maken bij optrekken, en na 2e versnelling.

Ik heb de tomos sinds een jaartje. Hij was bijna helemaal origineel alleen was het achtertandwiel vervangen door maatje 22.

Sinds 2 weken heb ik een snellere immitatie-uitlaat op mijn tomos, omdat ik de indruk kreeg dat mijn uitlaat met s-bocht een beetje verstopt raakte. Voor het monteren nog even gekeken welke maat sproeier erin zat. Na de uitlaat erop gezet te hebben ging ik een stukje rijden. Wat bleek: Hij trok echt heel langzaam op, maakte daarna wat toeren, ging over op de 2e versnelling, heel laagtoerig en langzaam opklimmen (ong. 6 sec.), daarna aan het einde weer aardig wat toeren. Ik dacht dat het misschien de sproeier was dus had er een 53 in gedaan. Daar liep de tomos al helemaal niet op, hij ging niet eens in de 2e versnelling. Dus daarom weer de 49 erin gedaan. De sproeiergrootte viel dus af. Vandaag gekeken op valse lucht en ja hoor: hij ging meer toeren maken zodra ik een beetje deo spoot bij de pijl (zie foto) Ik heb de carburateur eraf gehaald en de inlaat op het spruitstuk schoongemaakt maar het mocht niet baten. Het lijkt ook of hij net niet helemaal goed aansluit, hij zit zeg maar net niet tegen de rand van het spuitstukinlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag is: Waar komt de valse lucht nu vandaan? Bij het spruitstuk op de carburateur of bij het vlotterbakje? Als ik bovenop de aansluiting spruitstuk-carburateur spuit gebeurd er weinig, spuit ik eronder dan is er zeker verschil te merken. Mis ik nog een pakking op de aansluiting? (zie vraagteken) De bromboer zei dat nieuwere modellen dit niet meer hebben. Ook zit er in het vlotterbakje een klein soort pakkingtje. Zou deze te klein geworden zijn? Of is het i.c.m. de kleine vertanding? Bij voorbaat dank voor de hulp!

Groeten, Precisz
Laatst gewijzigd door Precisz op 04 feb 2009 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 04 feb 2009 16:03

Dat van dat langzame optrekken kan goed met een verstopte uitlaat, heb je deze imi uitlaat 2e hands of nieuw gekocht, als je nieuw hebt gekocht zou ik het niet weten. Anders even ontkolen.

Precisz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Precisz » 04 feb 2009 16:07

Het is wel een 2e hands van een vriend ja :) Maar een bromuitlaat kan toch bijna niet vol raken? Als je kijkt tussen verschil in dikte van een snor en brom-versie? Daarnaast is er ook nog de valse lucht :?

Mvg, Precisz

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 04 feb 2009 16:11

Je zegt zelf dat het is vanaf het moment dat je de uitlaat er onder deed (los van valse lucht)

Precisz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Precisz » 04 feb 2009 16:14

Klopt, bij de oude uitlaat had ik dat niet, daar deed hij heel lang met overschakelen naar de 2e. Zou die uitlaat dan verstopt zijn? Dan had mijn vriend er ook problemen mee moeten hebben toch?

Bvd, Precisz

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 04 feb 2009 16:17

Ja eigenlijk wel, maar miss had hij het niet door.

Maar denk maar is na, het is precies gebeurd toen je uitlaat eronder deed. Als je niets anders hebt aangeraakt dan moet het dus daar aan liggen.

Precisz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Precisz » 04 feb 2009 16:22

Ik heb daarvoor wel de carb sinds tijden eraf gehaald om even te kijken welke maat sproeier er inzat. Daar kan het ook mee te maken hebben?

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 04 feb 2009 16:26

Waarde Precisz,

Dat hij niet meer optrekt heeft te maken met het veranderen van uitlaat.
De originele uitlaat heeft een dubbele inwendige pijp, dus er veel weerstand, c.q. tegendruk.
Daar is niets mis mee, want het is een snorTomos. De fabriek heeft het zo uitgedokterd, dat een snor sterk is bij lage toeren. (Is een hele kunst). Maar als je er nu een snelle uitlaat onder hangt, gooi je het hele management door de war. ERGO: Hij loopt voor geen meter.

Wat te doen. Het slangetje uit je luchtfilterkast halen. En met sproeier 51 - 52 - 53 - 54 moet je gaan expirimenteren.

Zo, .... tot zover even kort gereageerd. Doe er je voordeel mee.

En met vriendelijk groet verblijf ik,
Keeshaven

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 04 feb 2009 16:42

Hier ben ik het niet mee eens. Ik reed een stuk beter met een GLOED NIEUWE standaard snel uitlaat en 2 maatjes hogere sproeier.

Maar ja, je kan ook iets fout hebben gedaan bij de carburateur. Alleen als de pakking van de vlotterbak niet goed zou zijn zou hij moeten lekken.

Precisz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Precisz » 04 feb 2009 17:56

Ook is de bougie nu witter dan eerst. Kan dit o.a. te maken hebben met valse lucht?
Dat van een nieuwe uitlaat ben ik wel met je eens, en die komt er ook. Deze was alleen om te testen. Maar eerst wil ik graag die valse lucht oplossen voordat ik 30,- uitgeef aan een nieuwe uitlaat. Als ik met een nieuwe uitlaat nog steeds t probleem heb dan is dat zonde van mijn geld.

Maar op de foto mist er verder niks op de aansluiting carburateur-spruitstuk?

Mvg, Precisz

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 04 feb 2009 18:07

Dat witte komt omdat de sproeier te klein is, dit kan weer zo zijn omdat hij idd valse lucht trekt, hierdoor krijg je teveel lucht en te weinig benzine in verhouding.

Op de foto is niets raars te zien. Check ff het zwarte rubbertje wat achter het witte rubbertje/plasticje zit. Daarmee bedoel ik deze http://img253.imageshack.us/img253/6533/img2457vm8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Links wel rechts niet.

Precisz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Precisz » 04 feb 2009 18:14

Oké ga ik doen. Kan daar iets mee gebeuren dan?
Als hij door deo te spuiten in toeren stijgt móét er toch ergens ook iets niet helemaal sluitend zitten? Enig idee wat dat dan kan zijn op de plek bij de pijl?

Mvg, Precisz

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 04 feb 2009 18:24

Kan alleen aan die witte pakking denken. Leen er is 1 van die vriend van je (als die wel goed bij hem is) Of koop er even 1 als je dichtbij een brommerzaak woont.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 05 feb 2009 14:16

Waarde precisz,

Ik heb het geheel weer eens door gelezen.

Je had toch een snor uitlaat met een S-bocht er op ? Daarna heb je een snelle imitatie uitlaat gemonteerd. Als dat zo gegaan is, dan verwijs ik je naar mijn eerdere aanwijzing van dd 4 febr.

Het kan zijn dat andere personen andere ervaringen hebben. Het hangt natuurlijk van meerdere factoren af.
Doch een snelle uitlaat vraagt ook een andere sproeiermaat.

En nogmaals: Als er nog een begrenzing in je luchtfilterkast zit, dan zal je die er eerst uit moeten halen.
Daar heb je helaas nog niets over laten weten.

En over die valse lucht, haal even die witte plastic tule en de zwarte rubberen ring er uit. Vet deze in met vaseline en plaats ze terug. Kijk goed of je de carb. goed en helemaal op het spruitstuk kan schuiven. Als het namelijk niet helemaal aanzit of de rubberen zit uit zijn vorm gedrukt door de witte tule, dan trekt hij ook valse lucht.

200% precies kijken. Want als hij valse lucht trekt, dan is het daar.

Tot zover gemeld. Vriendelijk gegroet
Keeshaven

Precisz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Precisz » 05 feb 2009 16:36

Beste,

Ik heb vandaag nog even nader onderzoek gedaan (totdat het weer begon te regenen). Met deo nog even goed gekeken waar die valse lucht nu precies vandaan komt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn luchtfilter niet goed (luchtdicht) sluit. De pakking(?) die er in zit, sluit waarschijnlijk niet goed af. De 3 schroefjes op het filter houden niet alles luchtdicht. De twee filterdelen kan ik nog iets aandrukken als de schroeven erin zitten. Is er nog zo'n pakking los te koop of moet ik aan een vloeibare pakking denken? Ook heb ik voor dat slangetje gekeken. Dat hele pijpje met aansluiting en al voor op de carburateur kan ik eruit halen. Met geen mogelijkheid kan alleen het slangetje eraf. Het is 1 geheel en dus kan het slangetje niet weggelaten worden anders kan het luchtfilter niet meer op de carburateur. Voor de tule en het rubbertje heb ik nog niet kunnen kijken door het slechte weer. Waarschijnlijk heb ik morgen nog even tijd om het alsnog te proberen.

Bedankt voor alle hulp dusver :mrgreen:

Mvg, Precisz

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 05 feb 2009 17:04

Je zei eerst dat de lucht kwam van je carburateur. En het luchtfilter bestaat eigenlijk uit 3 delen. (wel meer maar goed) Het gehele luchtfilterhuis inclusief sponsje. De aansluiting op de carburateur. En de flippo met het slangetje eraan. Geloof me, je kan het slangetje uit de aansluiting op de carburateur trekken.

Maar met een 14/9 carb is het niet aan te raden om het eruit te halen. Dit heeft in ieder geval niets met je probleem te maken.

Probeer de rest nog is van wat van Klaveren zegt.

twanhuijzer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor twanhuijzer » 05 feb 2009 17:09

Het rubberen slangetje is wel los te krijgen van het rubberen aansluiting van de luchtfilter op de carburateur. Je zal er even aan moeten trekken :P maar het zijn wel degelijk twee onderdelen

Precisz
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Precisz » 05 feb 2009 19:21

Je zei eerst dat de lucht kwam van je carburateur.
Dat leek het ook, waarschijnlijk is de deo dan aangegezogen onder het vlotterbakje naar de niet goed sluitende luchtfilter.:)

Dat rubbertje en die witte tule kunnen er zo uit of moet de carb. open?

Stel dat het dat rubbertje + witte tule goed zijn en het toch de luchtfliter moet zijn, wat kan ik het beste doen om hem goed sluitend te maken?

Mvg, Precisz

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen