- Welke model tomos heb je?
A35
Uit welk jaar komt de tomos ?
2007
Is het een snor of een brommer?
Snor
Wanneer ontstond het probleem?
Ong. 2 weken geleden
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Nadat ik een snelle imitatie-uitlaat erop heb gezet, de sproeier veranderd van 49 naar 52, en weer terug.
Wat is het probleem?
Ik heb de tomos sinds een jaartje. Hij was bijna helemaal origineel alleen was het achtertandwiel vervangen door maatje 22.
Sinds 2 weken heb ik een snellere immitatie-uitlaat op mijn tomos, omdat ik de indruk kreeg dat mijn uitlaat met s-bocht een beetje verstopt raakte. Voor het monteren nog even gekeken welke maat sproeier erin zat. Na de uitlaat erop gezet te hebben ging ik een stukje rijden. Wat bleek: Hij trok echt heel langzaam op, maakte daarna wat toeren, ging over op de 2e versnelling, heel laagtoerig en langzaam opklimmen (ong. 6 sec.), daarna aan het einde weer aardig wat toeren. Ik dacht dat het misschien de sproeier was dus had er een 53 in gedaan. Daar liep de tomos al helemaal niet op, hij ging niet eens in de 2e versnelling. Dus daarom weer de 49 erin gedaan. De sproeiergrootte viel dus af. Vandaag gekeken op valse lucht en ja hoor: hij ging meer toeren maken zodra ik een beetje deo spoot bij de pijl (zie foto) Ik heb de carburateur eraf gehaald en de inlaat op het spruitstuk schoongemaakt maar het mocht niet baten. Het lijkt ook of hij net niet helemaal goed aansluit, hij zit zeg maar net niet tegen de rand van het spuitstukinlaat.

Mijn vraag is: Waar komt de valse lucht nu vandaan? Bij het spruitstuk op de carburateur of bij het vlotterbakje? Als ik bovenop de aansluiting spruitstuk-carburateur spuit gebeurd er weinig, spuit ik eronder dan is er zeker verschil te merken. Mis ik nog een pakking op de aansluiting? (zie vraagteken) De bromboer zei dat nieuwere modellen dit niet meer hebben. Ook zit er in het vlotterbakje een klein soort pakkingtje. Zou deze te klein geworden zijn? Of is het i.c.m. de kleine vertanding? Bij voorbaat dank voor de hulp!
Groeten, Precisz