• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos blok kappot of zo???????

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Ronaldgraaf
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:14
  • Citeer

Berichtdoor Ronaldgraaf » 03 feb 2009 17:19

  • Welke model tomos heb je? a35
    Uit welk jaar komt de tomos ? 28-12-2005
    Is het een snor of een brommer? Snor brommer
    Wanneer ontstond het probleem? Sinds de aankooop er van (vorige week)


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nee


    Wat is het probleem?
Nou wanneer de tomos aanstaat hoor ik en gerammel uit de tomos komen, dit geluid gaat soms wel is weg bijvoorbeeld wanneer ik optrek met de tomos maar wanneer ik weer stil sta dus bijvoorbeeld voor en stoplicht sta te wachten hoor ik het gerammel weer uit me tomos komen, soms stopt het effe weer 3 seconden en dan komt het weer, weten jullie hoe ik dit weg kan krijgen? Of is me motorblok defect want ik het er totaal geen verstand van
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 feb 2009 17:25

Wat je hoort zijn de koppelingsegmenten. Daar is een tutorial over. Lees dat maar eens. Misschien dat je het op weg helpt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ronaldgraaf
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:14
  • Citeer

Berichtdoor Ronaldgraaf » 03 feb 2009 17:29

waar kan ik de kopelling elementen vinden? en wat er in die faq staat begrijp ik ook niet helemaal. Hoeveel kost het ongeveer om het bij de brommerboer te laten doen?
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland
  • Citeer

Berichtdoor tamiya » 03 feb 2009 17:35

Bij de brommerboer kost het te veel. Als je het zelf doet bespaar je veel geld en je leert er ook nog van, zodat je het de volgende keer veel makkelijker af gaat. Je koppelingsegmenten kun je aan de rechterkant van je blok vinden(dus niet aan de kant van de kickstarter).
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 feb 2009 17:35

Koppelingsegmenten zitten (in de rijtrichting gezien) aan de rechterzijde (uitlaatkant) achter het carter. Om daarbij te komen moet je de handelingen volgen zoals hier wordt omschreven. Zoek anders zelf even in de FAQ bovenaan het forum naar jouw onderwerpen waar je interesses liggen. Ze zijn zelfs voor mensen met 2 linkerhanden nog te begrijpen (al an niet met plaatjes).

Je kan hem naar de bromboer brengen, maar dat kost je veel geld. Hoeveel weet ik niet, dat kan verschillen. Maar als je zelf sleutelt leer je het meest van je eigen Tosje en geeft het voldoening als je hierdoor geld kan uitsparen. Maar doe het met rust en kijk goed hoe de onderdelen in elkaar steken. Maak desnoods foto's en leg de onderdelen goed weg (op volgorde). Ook goed gereedschap is belangrijk (dus niet de hamer-en-breekijzer- methode), al heb je niet vel specialistisch spul nodig. Een vliegwieltrekker, zuigerstop en een goede doppenset en inbussleutels horen iig standaard bij de gereedschappen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ronaldgraaf
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:14
  • Citeer

Berichtdoor Ronaldgraaf » 03 feb 2009 17:51

Nou Hartstikke bedankt voor je hulp! Echt ik word veel wijzer door jullie. Kan ik ergens vrijwilligers bijdragen storten? Om het forum te steunen?
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 03 feb 2009 18:05

Ben je nou sarcastisch offeeee :') Zo nee dan moet je me ff pmen voor me uuh ik bedoel DE rekening :mrgreen:

Kijk ook even in het topic "vraagtekenveertje plaatsen" en "het vraagtekenveertje" Voor tips bij het sleutelen in je rechter carterkap!
Omhoog

Ronaldgraaf
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:14
  • Citeer

Berichtdoor Ronaldgraaf » 04 feb 2009 10:09

Heb ik aan dit genoeg: viewtopic.php?f=54&t=9141" onclick="window.open(this.href);return false; Om het tikkende geluid te stoppen?

Of moet ik nog meer dingen doen? ZO als het hele motorblok uit elkaar halen of zo
Omhoog

Ronaldgraaf
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:14
  • Citeer

Berichtdoor Ronaldgraaf » 04 feb 2009 13:38

Niemand? :?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 feb 2009 20:06

Heb ik aan dit genoeg: viewtopic.php?f=54&t=9141" onclick="window.open(this.href);return false; Om het tikkende geluid te stoppen?

Of moet ik nog meer dingen doen? ZO als het hele motorblok uit elkaar halen of zo
Dit heeft niets te maken met jouw probleem. Het topic gaat over het opnieuw bekleden van koppelingsegmenten als de kurk versleten is.

Jouw probleem is dat de veerring (niet koppelingsveer) achter de 1e versnellingskoppeling te zwak is geworden (zoals uitgelegd in het eerder aangehaalde doorverwijzing). Dit is namelijk de enige manier om het "knikkeren" te stoppen. Je kan ook de Tomos Nederland manier toepassen, maar dat is volgens ervaring van anderen niet afdoende.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Ronaldgraaf
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:14
  • Citeer

Berichtdoor Ronaldgraaf » 05 feb 2009 12:32

Dus het volgende moet ik doen:

Laat eerst de motor warm lopen zodat de olie vloeibaar word en er makkelijker eruit stroomt.
Dan moet je aan de onderkant van het blok een bout los draaien met een steek of ringsleutel. Als je deze helemaal er uit draait loopt de olie er uit, wel de olie op vangen in een bakje of flesje.
Deze olie kan je bij in de chemische box doen want we gaan er nieuwe olie in doen.

Nu kan de koppelingkap er af. Eerst moet je dan het voetsteuntje er af halen anders kan de kap er niet af. Nu moet je de inbussen los draaien.
Als je dat hebt gedaan kan de koppelingskap er af. Als deze niet los wil moet je een paar klappen met een rubberen hamer geven. Net zo lang totdat hij los wilt. (wel met beleid slaan)

Nu zie je allemaal tandwielen enzo. je koppeling zit aan de rechterkant van het blok.
De koppelingen zitten in het koppelingshuis. Deze zit vast met een moer.
Deze moer kan je het best los halen met een dop sleutel maat 17.
Het koppelingshuis zit vast op het krukas. Deze gaat mee draaien als je de moer los wilt draaien. Daarom doen we een zuigerstop in de bougie gat. (een autobougie wil ook wel werken). Nu langzaam de zuiger tegen de zuigerstop laten gaan. Nu kan je de moer los draaien.

Als je de moer los hebt gehaald kan je het koppelingshuis van het krukas af halen.
Nu kan je de eerste koppeling ( van de eerste versnelling) er af halen.

En dan hoor ik ergens en veering tegen te komen of zo? en die moet ik dan inkorten of vervangen??
Heb je geen topic toevallig waar precies staat hoe je dit aan moet pakken?
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 05 feb 2009 13:01

Warm laten lopen is niet perse nodig, leg wel kranten onder je tomos want hij blijft lang nadruppelen. Zuigerstop is maar 4 euro ofzo als je nog niet hebt.
Omhoog

Ronaldgraaf
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:14
  • Citeer

Berichtdoor Ronaldgraaf » 05 feb 2009 13:59

ja owke, maar het gaat mij om de vering, waar ligt die vering nou precies waar ik wat aan moet doen om het geluid weg te krijgen? graag wat duidelijke uitleg
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 feb 2009 21:18

De veerring zit opgesloten in de koppeling. Dat betekent dat de de segmenten moet loshalen van de houder. Ik mag toch zeggen dat de uitleg van C. van Klaveren en de foto's erg duidelijk zijn in het topic wat daaraan gewijd is. Maar ik vraag me af of je überhaupt het topic hebt gelezen.

Het gaat dus om nummer 14, die houdt teveel speling. In sommige gevallen kun je de "tandjes" iets verder buigen zodat de veer weer wat meer veert. Dus 11 zijn 3 segmenten, 13 is het koppelingshart dat op de krukastap schuift.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 06 feb 2009 12:16

Kijk, ik zou gewoon schijt hebben aan dat geluid :P kan er de lol wel van inzien. Bij het stoplicht staan ze je ook wel es aan te kijken van wtf is dat voor een tiefusgeluid :mrgreen:
Omhoog

Ronaldgraaf
Tomosforummer
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 17:14
  • Citeer

Berichtdoor Ronaldgraaf » 06 feb 2009 12:39

Haha dat is de reden waarom ik het geluid weg wil hebben, maar is er geen topic met foto's of zo waar staat hoe je het geluid precies weg moet krijgen want ik ben maar en beginner en ik snap er de balle van maar ik wil het wel zelf leren
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.