• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bestaat er een eivormige brommer cilinder?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
A.W.A. Klaassen
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:32
  • Citeer

Berichtdoor A.W.A. Klaassen » 12 feb 2009 00:09

Hallo, ik heb een oude snor tomos Type S-25
Ik weet niet hoe oud hij is maar er zit een eivormige cilinder op
met een delorto: SHA 14 9p en de carburateur zit in het midden dus niet opzij.
Ik heb achter al het tandwiel verkleind van 31 naar 24 tands.
Ik heb er ook al een standaard bromfiets uitlaat op zitten (zonder krul dus). Standaard sproeier van 49 vervangen door 53.
En de ontsteking iets voor BDP gezet. Loopt goed maar kan het nog sneller?
Ik wil er graag een bromfiets cilinder op zetten.
Mijn vraag is: Ik heb nu een eivormige snorcilinder.
Bestaat er ook een eivormige brommercilinder en past deze op mijn snorblok :? :?
Wat is het verschil?

Wat kan ik doen om dit oude type nog sneller te maken zonder dat het opvalt? Dus geen opvallende terugloop uitlaat enz.
Omhoog


Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 12 feb 2009 07:36

er is geen brommercilinder. dat brom wordt door de zuiger gedaan. in een bromfiets zit een andee zuiger in met gaten en alles zodat de inlaat langer open blijft. (aldus bij membraan gestuurde vierkante cilinders)

een bromzuiger voor een ei cilinder vinden is moeilijk.
je zou daarmom je zuiger moeten bewerken. hoe dit moet me zuigergestuurde cilinders weet ik niet :oops:


om hem nog sneller te laten gaan zou je een techno bullit of een homoet uitlaat nemen. deze geven niet al te veel herrie en zien er niet egt verdacht uit.
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 12 feb 2009 12:34

Bullet ziet er wel anders uit en geeft knetter geluid. Homoet maakt voor zover ik hoor/lees wel zwaar geluid (nooit 1 gezien).

Je kan gaan voor een grotere carburateur.
Omhoog

A.W.A. Klaassen
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:32
  • Citeer

Berichtdoor A.W.A. Klaassen » 12 feb 2009 17:43

Hallo hier ben ik weer,

Bedankt voor de gegeven reacties maar ik ben er nog niet uit.
Ik heb een A3 blok met een kleine eivormige cilinder, snorblok.
Er zit dus nu een Dell orto SHA 14 9P op. En de carburateur zit in het midden en niet opzij. Het inlaatspruitstuk zit met twee boutjes vast en niet met vier en er zit géén membraan in. Dus die andere zuiger met twee sleufgaten is voor mij niet van toepassing omdat ik géén membraan heb.
Ik wil er toch een bromblok van maken. Wat moet ik doen. :? :?

Mvgr, Arnoud
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 feb 2009 18:07

Je kan ipv een snor- een bromcilinder (ei-vorm) als vervanger op het blok zetten. Het zit in de inlaatpoort grootte. Helaas is dit type met een poortgestuurde zuiger (zonder gaten erin) uitgerust.

Verder kan je een spruitstuk van 12mm ipv 9m doorlaat en een 14/12 Dell monteren. Verder is er geen mogelijkheid om op te voeren, anders dan een complete ombouw naar het grote 4-kante blok met membraan.

Misschien is het dan makkelijker om een soortgelijk bromblok aan te schaffen. Let er wel op dat er typen zijn met puntenontsteking en electronisch. In het laatste geval is een andere bobine (electronicbox) nodig.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

leiden1
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 nov 2008 17:04
  • Citeer

Berichtdoor leiden1 » 14 feb 2009 23:06

doet het gewoon met een nieuwe soort cilinder hoor
heb er zelf een 70 eurokut op gehad 1 speed
ging als een speer
Omhoog

leiden1
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 nov 2008 17:04
  • Citeer

Berichtdoor leiden1 » 14 feb 2009 23:09

moet zeggen dat je dan wel adner spruitstuk en carb nodig heb
Omhoog

A.W.A. Klaassen
Pindabrein
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2009 23:32
  • Citeer

Berichtdoor A.W.A. Klaassen » 15 feb 2009 18:43

Hallo,

Ik heb de uitlaatpoort iets uitgevijld naar boven (dus richting bougie).
Ook heb ik de bus uit de inlaat van de cilinder geboord.
Dit ging erg moeilijk maar het is toch gelukt. Daarna de de inlaat gepolijst.
Spruitstuk uitgeboord naar 13,5 mm. De sproeier vergroot van 49 naar 53.
Ik had al een bromfietsuitlaatpijp. Het achtertandwiel verkleind van 31 naar 24 tands.
De ontsteking iets voor het BDP gezet.
Nu stop ik ermee want wat ik wilde heb ik bereikt, namelijk:
HIJ GAAT LOEIHARD EN HET VALT NIET OP. :') :lol: :wink:
Ik moet nu alleen nog een begrenzer erop bouwen. Iemand nog suggesties???
Wat valt het minst op een zelfgemaakte chokebegrenzer of dmv ontstekingbegrenzer?
Of zijn er nog ander begrenzers??

Mvgr Arnoud
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 16 feb 2009 12:42

Ik heb zelf een chokebegrenzer geprobeerd. Is niet aan te raden. soms doet hij precies wat je wilt, andere keer doet ie niets en valt die uit.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.