• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

valt na enkele secondes uit. HELP!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Jildert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jildert » 18 jan 2009 12:14

• Welke model tomos heb je?
    Tomos a35
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    2007
    Is het een snor of een brommer?
    brommer
    Wanneer ontstond het probleem?
    2 weken gelden toen ik er een ander ( nieuw) luchtfilter op heb gezet toen liep hij alleen nog maar op de shoke, nu heb ik een andere uitlaat erop gezet (technocircuit) en loopt hij helemaal niet meer

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Techno circuit

Wat is het probleem?
een tijdje geleden heb ik mijn filter in de olie gedaan. netjes zoals het moet. daarna liep de tomos dus alleen nog maar op half shoke. rijd erg vervelend dus. hij ging ook wat traag dus heb ik en techno circuit aangeschaft. na die erop te hebben gezet is het me toch een raadsel. Als je hem aankickt op de shoke doet hij het 6 sec als je vol gas geeft ( dan haal ik hem ong na 2/3 sec van de shoke af). We hebben alles al geprobeerd. hij vonkt perfect. het moet hem wel aan de carburateur liggen. er zit net een nieuwe benzine kraan op en we hebben al 5 verschillende sproeiers geprobeerd. ook heb ik de carburateur helemaal schoon gemaakt en alle filtertjes bekeken die er in zitten. Ik hoop dat iemand me kan helpen. ik hem em nog 3 weken en hij staat al 2 weken stil.

Groeten Jildert
Tomos a3
technigas next
65 airsal
bromkop
15/15 dellorto
prof getuned spruitstuk <o~

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 18 jan 2009 15:18

heeft ie compressie?
krijgt ie benzine?(krijgt ie niet te weinig omdat ie na 6 sec uit valt)
trekt ie valse lucht?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

Jildert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jildert » 18 jan 2009 20:29

Hij heeft genoeg compressie. en via benzinekraan krijg genoeg benzine maar wat er daarna gebeurt qua benzine toevoeging weet ik niet. er zit goeie sproeier in
Valse lucht trek hij volgens mij niet maar weet het niet heel zeker.
hoe kan ik daar achter komen?
Tomos a3
technigas next
65 airsal
bromkop
15/15 dellorto

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 19 jan 2009 07:11

hoe weet je dat ie genoeg benzinee krijgt dat kan je testen als je eerst best veel keer gekick hebt en dan je bougie eruit draait als ie dan nat is weet je dat ie benzine krijgt als ie nog gwn droog is dan kijgt ie geen benzine en moet je je carb nakijken.

deo lek test kun je doen om te kijken of ie valse lucht trekt dan moet je deo op tussen je cilinder en je kop doen.
en bij je ciilinder en karter en spruitstuk en carb als er dan wat veranderd weet je dat het daaraan ligt dan zit er ergens een lek.

het kan ook je linker krukas keering zijn die achter de ontsteking
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

tomos-racer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomos-racer » 19 jan 2009 07:34

Je sproeier is te klein denk ik als je alleen met choke kan rijden

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 19 jan 2009 08:43

Doe eens niet zo dom allebei. Ten eerste staat alles over een ander luchtfilter uitgelegd op dit forum. Zodra je dus je luchtfilter 'vergroot' of installeert waar meer lucht door kan, veranderd de benzine/lucht verhouding en krijgt hij dus teveel lucht. Op het forum staat dus ook hoe dit te compenseren (Dmv. Sproeiers)

Ten Tweede, maar dit is iets moeilijker te begrijpen als je niet precies weet hoe een 2-takt uitlaat werkt; maar er staat wel duidelijk op het forum beschreven dat wanneer men een andere of snelle uitlaat monteert dat je dan ook een sproeierwijziging moet hebben. Meestal van langzame uitlaat naar snelle uitlaat is dit een aantal sproeiermaten hoger.

Dit heeft o.a. de maken met tegendruk van de uitlaat.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

Jildert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jildert » 19 jan 2009 21:49

Doe eens niet zo dom allebei. Ten eerste staat alles over een ander luchtfilter uitgelegd op dit forum. Zodra je dus je luchtfilter 'vergroot' of installeert waar meer lucht door kan, veranderd de benzine/lucht verhouding en krijgt hij dus teveel lucht. Op het forum staat dus ook hoe dit te compenseren (Dmv. Sproeiers)

Ten Tweede, maar dit is iets moeilijker te begrijpen als je niet precies weet hoe een 2-takt uitlaat werkt; maar er staat wel duidelijk op het forum beschreven dat wanneer men een andere of snelle uitlaat monteert dat je dan ook een sproeierwijziging moet hebben. Meestal van langzame uitlaat naar snelle uitlaat is dit een aantal sproeiermaten hoger.

Dit heeft o.a. de maken met tegendruk van de uitlaat.

Ten eerste zit er gewoon een standaar filter op. Dus de benzine lucht verhouding is het zelfde. ten 2e zit er al een grote sproeiere in dat snap ik zelf ook nog wel. niet te bijdehand gaan doen he. ik vraag hier alleen maar om hulp

verdre bedankt voor de reacties ik zal de deo proof eens doen. En bij de bougie kijken.
Tomos a3
technigas next
65 airsal
bromkop
15/15 dellorto

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 22 jan 2009 01:05

Waarde jongeman Jildert,

Je vraagt om hulp. Wel die kan je krijgen. Maar dan zijn een paar vragen aan jou wel op zijn plaats, lijkt mij. (Anders komen we nergens)
Ik heb je aankondiging zo`n 4x gelezen, dit om me er serieus in te verdiepen. Maar dan gaan er toch een paar gedachten door mij heen.
T.w. 2 weken geleden plaatste je een nieuw luchtfilter. Waarom heb jij een nieuw luchtfilter geplaatst, als ik vragen mag ?
En als jou Tomosje na een verandering in het motormanagement (het luchtfilter) ineens alleen maar op zijn choke loopt, ga je dan niet op onderzoek.
Dan lijkt mij toch, dat je het net geplaatste luchtfilter en wat daar omheen zit, eens nader gaat bekijken.
Maar goed je vraagt om hulp.
Ergo:
Plaats eerst de oude” uitlaat terug.
Plaats het oude luchtfilter terug.
Plaats de oude sproeier terug.

En kijk eerst eens of het weer van ouds rijdt.
Het is werk, ik weet het, maar nu doet hij het ook niet.

En laat even weten wat je setup is (zoals carb. en sproeier, etc), dat geeft ons ook wat info.
Tenslotte maak ik er ook werk van (het is nu 1.00u `s nachts), doe jij het ook even.

In afwachting van een goed verhaal over het verloop verblijf ik weer met een vriendelijke groet
Keeshaven

Jildert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jildert » 01 feb 2009 17:04

Nou wat een lang verhaal,
allereerst ik heb niet een heel nieuw luchtfilter geplaatst maar een nieuw schuim wat er in zit. Het oude liep hij al niet goed op omdat ik die niet goed in de olie had gezet ( te veel olie).
Mijn oude uitlaat heb ik er nog niet op gezet maar dat lijkt mij niet heel logisch dat het daar aan licht.
Verder heb ik een 12 mm carburateur met een sproeier 52 erin.
het is natuurlijk gewoon een 50cc, hij is compleet standaard op de uitlaat na.
de nieuwe uitlaat zit eronder omdat we dachten dat de ouwe verstopt zou zitten. omdat hij maar 35/40 liep. voor naar school vond ik dat wel extreem langzaam. ook hebben we de uitlaat poort na gekeken maar die was ook niet verstop of dergelijke. We weten bijna wel zeker dat de brommer niet genoeg benzine krijgt. wat wij dus nog dachten is dat het aan het membraam kan liggen. Nu de vraag hoe werkt een membraam precies? kunnen de zuigerveren ook niet goed meer zijn en dat dan het membraam niet goed vacuum zuigt. zodat er niet genoeg benzine binnenkomt.

Bedankt voor de reacites :mrgreen:
Tomos a3
technigas next
65 airsal
bromkop
15/15 dellorto

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 02 feb 2009 20:49

Waarde Jildert,

Ik ben maar weer begonnen met je eerste schrijven te lezen. Als eerste, het kan natuurlijk aan mij liggen, maar tot op heden ben ik het nog niet tegen gekomen dat iemand zijn (lucht) filter in de olie zet, van een Tomos.
Het begrip dat je een luchtfilter in de olie zet, kan ik wel. Ik heb zelf zo`n blik met kleverige filterolie in m`n kelder staan. (Was voor m`n Honda motorfiets).
Maar nu terug. Toen je het geoliede filter er op had gezet, liep hij niet (goed) meer. Om nu het probleem op te zoeken zou ik dus gewoon het filter even weg laten. En dan gaan proef rijden.

Zo ik wederom je eerste schrijven weer lees, analyseer ik het volgende: Hij starte op de choke en zo gauw je hem daar van af draaide (Gas helemaal open) viel hij stil. Gezien de verandering met je luchtfilter, zal je hem “verzopen” hebben, lijkt mij. Het ingeoliede filter zal te weinig lucht door gelaten hebben voor de carburateur.

Verder ontstaat er een misverstand tussen ons.
In de 1e regel van je laatste schrijven heb je het over: “luchtfilter”. In deze zal je volgens mij “luchtfilterkast” bedoelen. En het schuim waar je het over hebt is het luchtfilter. [Het is nogal van belang dat iets juist benoemd wordt, anders wordt er over en weer verkeerd geïnformeerd.]
Anderzijds, als dat filter in de olie gezet zou moeten worden, (voor mij nieuw) dan heel dun. En daarna heel erg goed uitknijpen. Je moet er dan zelf makkelijk door kunnen ademhalen.

Natuurlijk hoef je niet je oude uitlaat terug te plaatsen, als jij denkt dat het daar niet door komt. Maar ik denk iets anders. T.w. je verandert 2 dingen en je hebt gelijk één groot probleem terug. Dan denk ik: Eerst terug naar de basis. En dan 1 ding veranderen. Dan kom je er. {Met die oude (vorige) uitlaat reed hij wel. Ik bedoel maar.} Hij moet eerst draaien en dan verder.

Ook kijk ik wat fronsend naar die sproeier van 52, bij een 12mm carburateur. Die vind ik wat krap, maar het zou best kunnen. Jij hebt er mee gereden. Ik zie alleen de theorie.

Over de membraam het volgende:
Gezien je verhaal kan het niet aan de membraam liggen. Gewoon omdat hij op z`n choke ook draait.
Het verhaal zuigerveren is niet aan de orde. De ruimte tussen de zuiger en de cilinder is 0,18 mm, dus dat creëert heus wel zuigkracht.
En valse lucht, als dat zo zou zijn, dan start hij op de choke ook slecht of helemaal niet.

Heb je ook het stationair sproeiergaatje doorgeprikt ? [0,5mm groot en het zit net voor de gasschuif, beneden aan. (als hij dicht staat)]

Start ook zonder tankdop, i.v.m. een vacuüm trekken. (Je weet maar nooit)

Volg dit schrijven en we komen er uit, vermits je alles vermeld, natuurlijk.

Tot zover gereageerd en in afwachting van jou schrijven verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven

Jildert
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jildert » 16 feb 2009 12:39

Hij doet het:D
De keering achter de koppeling was kapot,
hierdoor zoog hij valse lucht aan en was de bougie nat
Iedereen bedankt voor de hulp
Tomos a3
technigas next
65 airsal