Berichtdoor C. van Klaveren » 02 feb 2009 20:49
Waarde Jildert,
Ik ben maar weer begonnen met je eerste schrijven te lezen. Als eerste, het kan natuurlijk aan mij liggen, maar tot op heden ben ik het nog niet tegen gekomen dat iemand zijn (lucht) filter in de olie zet, van een Tomos.
Het begrip dat je een luchtfilter in de olie zet, kan ik wel. Ik heb zelf zo`n blik met kleverige filterolie in m`n kelder staan. (Was voor m`n Honda motorfiets).
Maar nu terug. Toen je het geoliede filter er op had gezet, liep hij niet (goed) meer. Om nu het probleem op te zoeken zou ik dus gewoon het filter even weg laten. En dan gaan proef rijden.
Zo ik wederom je eerste schrijven weer lees, analyseer ik het volgende: Hij starte op de choke en zo gauw je hem daar van af draaide (Gas helemaal open) viel hij stil. Gezien de verandering met je luchtfilter, zal je hem “verzopen” hebben, lijkt mij. Het ingeoliede filter zal te weinig lucht door gelaten hebben voor de carburateur.
Verder ontstaat er een misverstand tussen ons.
In de 1e regel van je laatste schrijven heb je het over: “luchtfilter”. In deze zal je volgens mij “luchtfilterkast” bedoelen. En het schuim waar je het over hebt is het luchtfilter. [Het is nogal van belang dat iets juist benoemd wordt, anders wordt er over en weer verkeerd geïnformeerd.]
Anderzijds, als dat filter in de olie gezet zou moeten worden, (voor mij nieuw) dan heel dun. En daarna heel erg goed uitknijpen. Je moet er dan zelf makkelijk door kunnen ademhalen.
Natuurlijk hoef je niet je oude uitlaat terug te plaatsen, als jij denkt dat het daar niet door komt. Maar ik denk iets anders. T.w. je verandert 2 dingen en je hebt gelijk één groot probleem terug. Dan denk ik: Eerst terug naar de basis. En dan 1 ding veranderen. Dan kom je er. {Met die oude (vorige) uitlaat reed hij wel. Ik bedoel maar.} Hij moet eerst draaien en dan verder.
Ook kijk ik wat fronsend naar die sproeier van 52, bij een 12mm carburateur. Die vind ik wat krap, maar het zou best kunnen. Jij hebt er mee gereden. Ik zie alleen de theorie.
Over de membraam het volgende:
Gezien je verhaal kan het niet aan de membraam liggen. Gewoon omdat hij op z`n choke ook draait.
Het verhaal zuigerveren is niet aan de orde. De ruimte tussen de zuiger en de cilinder is 0,18 mm, dus dat creëert heus wel zuigkracht.
En valse lucht, als dat zo zou zijn, dan start hij op de choke ook slecht of helemaal niet.
Heb je ook het stationair sproeiergaatje doorgeprikt ? [0,5mm groot en het zit net voor de gasschuif, beneden aan. (als hij dicht staat)]
Start ook zonder tankdop, i.v.m. een vacuüm trekken. (Je weet maar nooit)
Volg dit schrijven en we komen er uit, vermits je alles vermeld, natuurlijk.
Tot zover gereageerd en in afwachting van jou schrijven verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven