• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

80 keer kickstarten om tomos flexer aan te krijgen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Neirnian
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Neirnian » 23 feb 2009 11:08

• Welke model tomos heb je? Tomos Flexer
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    Is het een snor of een brommer? Snor
    Wanneer ontstond het probleem? Geen aanleiding

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee

Wat is het probleem?

Ik heb al sinds jaar en dag startproblemen. Moet zo rond de 80 keer kickstarten om hem aan te krijgen. Choke al helemaal niet gebruiken. Soms benzine uit de uitlaat als ik langdurig trap. Altijd benzinelucht als of hij standaard verzopen is. Altijd benzine in luchtfilter.

Als hij eenmaal warm is dan start hij direct.

Verder origineel op snel uitlaatje en snelle tandwielverhouding na.

Waar moet ik het zoeken?

TomosKatwijk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor TomosKatwijk » 23 feb 2009 16:34

ontsteking goed schoonmaken en weer op de goede afstand zetten..

7P_
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 23 feb 2009 18:46

Haal ook je bougie er maar es uit en doe er een nieuwe in. Kan beslist geen kwaad en kost niks.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 26 feb 2009 22:36

Waarde Neimian,

Als jij al maanden last heb met starten en dat kost 80 x starten, dan was dat bij mij na twee dagen genoeg geweest.
Jou Tomos is niet goed afgesteld. Of hij trekt valse lucht.
Maar over dat laatste twijfel ik, omdat hij goed start als hij warm is.

Als je de zaak goed voor mekaar hebt bij je Tomos, dan start dat ding in twee trappen. Doet hij dat niet, dan heb je de zaak niet voor elkaar. Punt uit.

En zonder choke starten doet hij alleen als hij warm is. (Zoals stallen in de huiskamer, o.i.d.)
Dus starten doe je met de choke er op. Dat is regel één.
En als jij hem aan wil trappen en je gebruikt de choke niet, dan sta je de nodige keren voor niets te trappen.

Je hebt die Snor nog helemaal standaard ? Behoudens uitlaat en tandwielen.
Ook geen sproeier veranderd ?

Als dat zo is, doe dan het volgende:
Bouw van het weekend weer eens de originele uitlaat er onder. [Het is slechts 3 boutjes]

Ik denk dat hij dan start als een gek.

Als hij dan gelijk start (o.i.d.), dan weet je tenminste dat het met je uitlaat te maken heeft.

Maar wees gerust, je uitlaat is oké. Maar je carburateur en je lucht gebeuren is daar niet op aangepast. [Oftewel, je zet Ferrari spullen in een Fiat 500. Dat werkt ook niet]

Is het soms zo dat je luchtbegrenser er nog in zit ?

Afbeelding

Als dat zo is, dan heb je probleem 1 al te pakken.

Als je ook nog de inlaatprop er nog in heb zitten dan gaan we al richting het 2e probleem.

Afbeelding

En als je ook nog de standard sproeier er in heb zitten, dan gaan we al richting het 3e probleem.

Dus: Mogelijk zitten er een paar dingen fout bij jou.
En dan hebben we het niet over een mogelijkheid van valse lucht zoals ik in het begin al opmerkte. Maar om dat te tackelen kan je altijd even de Deo proef doen. (Als hij draait even voor je carburateur spuiten met een Deo-bus. En als hij harder gaat draaien dan trekt hij valse lucht)

Dus laat maar wat van je horen.

En met vriendelijke groet verblijf ik,
Keeshaven

Neirnian
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Neirnian » 27 feb 2009 14:53

Met choke starten helpt niet. Voorheen was hij idd in 1 keer trappen aan. Van het 1 op het andere moment is dit ontstaan. En sindsdien of ik nu choke of niet, trappen maar.

Ik heb met de andere tandwielverhouding en uitlaat minstens een jaar zonder problemen gereden. Toen ontstond het probleem. Ik heb dat er op laten zetten door een brommer dealer. Dus dat lijkt me ook goed gedaan te zijn. En ik weet dat ze ook wat aan de carburateur moesten schroeven om de snelle uitlaat optimaal te laten werken. Dus ga ervan uit dat dat het probleem niet is.

Zou dus idd "valse lucht" kunnen zijn, maar dat kan ik nu ff niet checken omdat mijn ketting kapot is.

Dank voor je reactie trouwens. Erg sympathiek. Nog verdere ideeën? Zal het laten weten zodra ik mijn ketting heb en hij weer draait of die deoproef uitsluitsel geeft.

Tom

Neirnian
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Neirnian » 27 feb 2009 18:33

Heb de deo check gedaan. Als ik het bij de cylinder spuit. Smoort hij....

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 28 feb 2009 00:23

Waarde Heimian,

Het is wat lastig om de zaken te begrijpen, maar ik doe m`n best.

1. Met de choke starten helpt niet. (zeg jij) Dat kan wel zijn nu, want er zit een probleem in.
2. Ik begrijp uit je verhaal, dat je met de oude uitlaat en de oude tandwielverhouding een jaar gereden hebt, zonder enig probleem. En toen kwam het probleem ineens ?
3. Daarna heb je de andere uitlaat en de andere tandwielen er op laten zetten door de bromboer ? En er is door hem aan je carburateur gewerkt.

Dus voordat je naar de bromboer ging zat het probleem er al in ?

Je hebt de deo-test gedaan. En als je bij je carburateur spuit blijft het toerental hetzelfde ?
En als je bij je spruitstuk spuit blijft het toerental ook hetzelfde ?
En als je bij je membraam spuit blijft het ook hetzelfde ?

Alleen bij je cilinder is er reactie. Waar heb je dan precies gespoten ? Was dat misschien tussen de cilinderkop en cilinder ?

Daar lijkt het namelijk op, hier van achter mijn Pc tenminste. Als dat zo is dan heb je een lekke koppakking en dan is het heel normaal dat je hem niet aan de praat krijgt.

Haal die koppakking er maar tussenuit of maak er een van een melkpak. Zet de boel weer in elkaar en laat het even weten.

Verder heb je nog niet gemeld of die Snor nog helemaal standaard is, welke sproeier er in zit, etc, etc.

Tot zover even en in afwachting van jou reactie verblijf ik weer met vriendelijk groet,
Keeshaven

Neirnian
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Neirnian » 28 feb 2009 08:33

Ik heb de brommer nieuw gekocht en er toen meteen een snellere tandwielverhouding en uitlaat en grotere sproeier op laten zetten. Dit heb ik laten doen door de brommerboer.

Brommer reed nadien een jaar zonder problemen.

Probleem ontstond spontaan. Opeens moeite met aantrappen. Voorheen was het choken en aan. En nadien trapte ik me een ongeluk. Uiteraard eerst choken en daarna met gas vol open trappen maar. Wat ik ook deed, maakte niet uit.

En na ongeveer 80 keer trappen krijg ik hem aan. En dan rijd hij redelijk, niet zoals in het begin. Reed hij ongeveer 42, nu red hij ongeveer 35. Als hij wat langer rijd loopt dit op richting 38.

Eens warm dan trap ik hem ineens aan zonder problemen.

Bij de deocheck krijg ik geen verhoging van het toerental, maar "smoort" hij. Oftwel verlaging van toerental als ik bij de cylinder en luchtfilter spuit. Ik vraag me af of het een pakkingsprobleem is. Ik hoor hem ook geen lucht aanzuigen en zou er dan geen probleem zijn tijdens het rijden als ik lekke pakkingen heb? Ik kan me voorstellen dat het vermogen van mijn brommer nogal minder zijn als ik lekke pakkingen heb.

Zit zelf meer richting bobine of ontsteking te denken.

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 28 feb 2009 21:53

ontsteking kan het niet zijn want als je brommer voorheen altijd goed reed en 1x kicken lopen was is het je ontsteking niet omdat je er niet aan "gekloot" hebt. een ontsteking verschuift niet zomaar. bobine lijkt me ook sterk.
ik zou als ik jou was eerst de stappen van c.van klaveren nagaan dus kijken of ie nog ergens valse lucht trekt en kijken of je koppakking kapot is. want als je koppakking kapot is verliest ie vermogen en dat is bij jou ook. voorheen liep ie 42 en nu nog maar 35 tot 38
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 01 mar 2009 09:40

Waarde Neiniam,

In antwoord op jou reactie, het geeft wat duidelijker weer hoe het zit.
Weet je ook of die bromboer jou luchtbegrenzer er uit heeft gehaald ?
En of hij de prop uit je spruitstuk er uit heeft gehaald ?
En kwam je aan de 45 km p\u toen de bromboer de zaak omgebouwd had ?

Verder:
Gezien de afname in snelheid in de loop der tijd, is af te leiden dat je probleem langzaam groter wordt.

In deze attendeer ik er weer op: Dat als hij warm is, doet hij het meteen. Dan heeft dat normaal gesproken niets met elektriciteit te maken. Elektriciteit is er of het is er niet.
Maar toch, ik geef je het voordeel van de twijfel. Het kan zijn dat er overslag plaats vindt (meestal van de bougie hoogspanning) door vuil of slechte isolatie.
Ik ga er van uit dat je het daar niet moet zoeken, maar ik zou bij mijzelf de linkerkap er af halen. En dan met een radiatorkwast alle elektrische aangelegenheden schoon en droog kwasten. Daarna de bougiekabel inspuiten met WD40 of siliconenspray en dan goed afdrogen. De bougiedop er af halen, schoonmaken en inspuiten \ afdrogen.

Dan een warme bougie er in draaien. (Een koude start niet makkelijk.)
Mijn ervaring heeft de voorkeur voor een Champion L86 of een Bosna Super F75.

Jou nieuwe Tomos zal een elektronische ontsteking hebben. Wel … daar zal weinig fout aan zijn. Apropos: Staat jou ontsteking op de Bromstand of wat vroeger ?

Maar nu weer terug naar wat ik zelf er van denk en iets zal onderbouwen.

Ik ga nog even terug naar de verstoring van het brandstof mengsel. Het overkwam mij dat ik 5 jr geleden ook mijn Tomosje niet aan de praat kreeg. Toen was na het nodige zoeken de pakking van de carburateurdeksel lek. (Dat was niet te zien o.i.d. Hij was wel gescheurd, maar daarvoor had ik daar ook mee gereden. Maar ja, ik kon maar niets vinden, dus toen maar gewoon een nieuwe pakking van een melkpak geknipt. [Ik moest toch wat.] En …. het probleem was over en hij rijdt er nu nog mee)

Verder is het frappant dat bij jou het toerental smoort. Bij ieder ander gaat het toerental omhoog, dat geeft te denken. Zou jij andere bijzondere Deospay gebruiken ? Nee toch.

Omdat het bij jou anders gaat als bij ieder ander, heb ik deze morgen even een Deo-test gedaan bij mijn eigen Tomosje. [ In het luchtfilter spuiten (en overal elders daar in de buurt)]

Theoretisch is het zo, dat je bij het inspuiten van het luchtfilter in wezen de luchtsamenstelling verandert, zo niet versterkt of verdikt. Dus in wezen meer lucht inbrengt. Als je nu meer lucht in de mengkamer brengt kan je dat vergelijken met het verkleinen van je sproeier bij een motor onder gezonde omstandigheden. Met gevolg dat de motor bij het gas geven smoort.

Als je nu een lek hebt vanaf je carburateur tot aan je ingang van je cilinder dan is er een andere situatie aan de orde. Dan beweegt daar een gasmengsel van een hoeveelheid lucht en een hoeveelheid benzinedamp. Wanneer daar nu een gasstof bij komt dan treed er druk verhoging op (Alsof je met een kleine compressor rijdt) en als dat ook licht ontvlambaar is dan vindt er een verhoogde cilindervulling plaats. Met gevolg dat het toerental stijgt.
Maar dat gebeurt bij jou niet.

Als je voor de carburateur spuit gebeurt er niets. Wel …. dat geeft aan dat het daar bij jou goed zit. Maar als je bij de cilinder rond gaat spuiten treed er verandering op. Dan moet toch ergens een lichtje gaan branden.
Tijdens het draaien van het motortje komt het samengeperste gas tot ontbranding. En nu spuit jij daar in de buurt een koud gas rond. Gevolg, …. het toerental smoort. Dan mag je toch stellen dat daar waar je spuit met die Deospray er iets niet in orde is. Wat het is, kan ik van achter m`n Pc niet zien natuurlijk. Het kan (zoals ik al eerder vermelde) een lekke koppakking zijn. Veroorzaakt doordat de kopbouten misschien niet helemaal goed vast zitten. Middels diezelfde kopbouten kan er wel een lek zitten bij de voet van de cilinder.
Je kan zelfs denken aan een scheur in de kop. Of bovenaan de cilinder.
Mogelijk is de bougie niet in orde of zit hij gewoon los. Wie weet is het wat anders wat niet in ons opkomt. En achteraf het probleem simpel verklaart. Dus doe mijn een plezier en haal even die 4 moeren van die kop los. (Als ze al niet wat los zitten.)
Ik zal tonen dat zoiets ook kan. Twee weken geleden haalde ik mijn eigen cilinderkop er even af om hem om te ruilen voor een echt afgevlakte Snorkop. En wat bleek, ook bij mij was er lekkage opgetreden. Ik had de cilinderkop moeren niet als een gek vast gezet, gewoon vast is vast. En na een paar dagen rijden niet meer nagetrokken. Hij reed tenslotte toch, wel 54 – 55, maar hij reed verder goed. En voor een bejaarde is dat hard zat. [Nu rijdt hij weer 59 -60.]
Zo kan je toch zien dat zo`n koplekkage niet zo gauw opvalt. Je hoort het ook niet altijd, als het een kleine lekkage is.

Ter verduidelijking zal ik er even 2 fotootjes er bij doen van die bromkop toen ik die er af haalde. En van die situatie niets gemerkt heb.

Afbeelding
Afbeelding

Zo en nu mijn Deo-test.

Ik ben naar beneden gegaan en even 1 km wezen rijden. Aan het eind van de kilometer stil gezet en met 2 spuitbussen aan het spuiten geweest. (Voor, achter, boven en onder de carburateur en cilinder en er gebeurde niets. )

Daarna nog een keer bij thuiskomst gedaan. Ook niets aan de hand. Hij blijft normaal stationair lopen. Toen heb ik het luchtfilter er af gehaald en Deo in de lucht inlaat gespoten en …. Toen smoorde hij. Wel … dat klopt. (zie mijn beschrijving)
Deze bussen heb ik gebruikt.
Afbeelding

Zo ik heb nu m`n best gedaan, vanmorgen vroeg op (was vannacht 2.00u) achter de Pc, zitten schrijven, gefotografeerd en verwerkt, Tomos open gesleuteld en de Deo-test gedaan, dat weer bij geschreven, en dan geplaatst, nagekeken of alles goed staat en functioneert. En nu moet ik iemand anders gaan helpen met verhuizen, dus het is mij weer goed zo.
Ze hebben al gebeld waar ik blijf.
(En ik had moeten hardlopen om in conditie te blijven, het is zo mooi weer daar voor.)

Maar nu …. nu is het even aan jou, om te sleutelen en ons te vertellen wat je gevonden hebt.
En natuurlijk, als je kan en nodig is, het e.e.a. te fotograferen.

In afwachting van jou actie`s verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij