Waarde Neiniam,
In antwoord op jou reactie, het geeft wat duidelijker weer hoe het zit.
Weet je ook of die bromboer jou luchtbegrenzer er uit heeft gehaald ?
En of hij de prop uit je spruitstuk er uit heeft gehaald ?
En kwam je aan de 45 km p\u toen de bromboer de zaak omgebouwd had ?
Verder:
Gezien de afname in snelheid in de loop der tijd, is af te leiden dat je probleem langzaam groter wordt.
In deze attendeer ik er weer op: Dat als hij warm is, doet hij het meteen. Dan heeft dat normaal gesproken niets met elektriciteit te maken. Elektriciteit is er of het is er niet.
Maar toch, ik geef je het voordeel van de twijfel. Het kan zijn dat er overslag plaats vindt (meestal van de bougie hoogspanning) door vuil of slechte isolatie.
Ik ga er van uit dat je het daar niet moet zoeken, maar ik zou bij mijzelf de linkerkap er af halen. En dan met een radiatorkwast alle elektrische aangelegenheden schoon en droog kwasten. Daarna de bougiekabel inspuiten met WD40 of siliconenspray en dan goed afdrogen. De bougiedop er af halen, schoonmaken en inspuiten \ afdrogen.
Dan een warme bougie er in draaien. (Een koude start niet makkelijk.)
Mijn ervaring heeft de voorkeur voor een Champion L86 of een Bosna Super F75.
Jou nieuwe Tomos zal een elektronische ontsteking hebben. Wel … daar zal weinig fout aan zijn. Apropos: Staat jou ontsteking op de Bromstand of wat vroeger ?
Maar nu weer terug naar wat ik zelf er van denk en iets zal onderbouwen.
Ik ga nog even terug naar de verstoring van het brandstof mengsel. Het overkwam mij dat ik 5 jr geleden ook mijn Tomosje niet aan de praat kreeg. Toen was na het nodige zoeken de pakking van de carburateurdeksel lek. (Dat was niet te zien o.i.d. Hij was wel gescheurd, maar daarvoor had ik daar ook mee gereden. Maar ja, ik kon maar niets vinden, dus toen maar gewoon een nieuwe pakking van een melkpak geknipt. [Ik moest toch wat.] En …. het probleem was over en hij rijdt er nu nog mee)
Verder is het frappant dat bij jou het toerental smoort. Bij ieder ander gaat het toerental omhoog, dat geeft te denken. Zou jij andere bijzondere Deospay gebruiken ? Nee toch.
Omdat het bij jou anders gaat als bij ieder ander, heb ik deze morgen even een Deo-test gedaan bij mijn eigen Tomosje. [ In het luchtfilter spuiten (en overal elders daar in de buurt)]
Theoretisch is het zo, dat je bij het inspuiten van het luchtfilter in wezen de luchtsamenstelling verandert, zo niet versterkt of verdikt. Dus in wezen meer lucht inbrengt. Als je nu meer lucht in de mengkamer brengt kan je dat vergelijken met het verkleinen van je sproeier bij een motor onder gezonde omstandigheden. Met gevolg dat de motor bij het gas geven smoort.
Als je nu een lek hebt vanaf je carburateur tot aan je ingang van je cilinder dan is er een andere situatie aan de orde. Dan beweegt daar een gasmengsel van een hoeveelheid lucht en een hoeveelheid benzinedamp. Wanneer daar nu een gasstof bij komt dan treed er druk verhoging op (Alsof je met een kleine compressor rijdt) en als dat ook licht ontvlambaar is dan vindt er een verhoogde cilindervulling plaats. Met gevolg dat het toerental stijgt.
Maar dat gebeurt bij jou niet.
Als je voor de carburateur spuit gebeurt er niets. Wel …. dat geeft aan dat het daar bij jou goed zit. Maar als je bij de cilinder rond gaat spuiten treed er verandering op. Dan moet toch ergens een lichtje gaan branden.
Tijdens het draaien van het motortje komt het samengeperste gas tot ontbranding. En nu spuit jij daar in de buurt een koud gas rond. Gevolg, …. het toerental smoort. Dan mag je toch stellen dat daar waar je spuit met die Deospray er iets niet in orde is. Wat het is, kan ik van achter m`n Pc niet zien natuurlijk. Het kan (zoals ik al eerder vermelde) een lekke koppakking zijn. Veroorzaakt doordat de kopbouten misschien niet helemaal goed vast zitten. Middels diezelfde kopbouten kan er wel een lek zitten bij de voet van de cilinder.
Je kan zelfs denken aan een scheur in de kop. Of bovenaan de cilinder.
Mogelijk is de bougie niet in orde of zit hij gewoon los. Wie weet is het wat anders wat niet in ons opkomt. En achteraf het probleem simpel verklaart. Dus doe mijn een plezier en haal even die 4 moeren van die kop los. (Als ze al niet wat los zitten.)
Ik zal tonen dat zoiets ook kan. Twee weken geleden haalde ik mijn eigen cilinderkop er even af om hem om te ruilen voor een echt afgevlakte Snorkop. En wat bleek, ook bij mij was er lekkage opgetreden. Ik had de cilinderkop moeren niet als een gek vast gezet, gewoon vast is vast. En na een paar dagen rijden niet meer nagetrokken. Hij reed tenslotte toch, wel 54 – 55, maar hij reed verder goed. En voor een bejaarde is dat hard zat. [Nu rijdt hij weer 59 -60.]
Zo kan je toch zien dat zo`n koplekkage niet zo gauw opvalt. Je hoort het ook niet altijd, als het een kleine lekkage is.
Ter verduidelijking zal ik er even 2 fotootjes er bij doen van die bromkop toen ik die er af haalde. En van die situatie niets gemerkt heb.
Zo en nu mijn Deo-test.
Ik ben naar beneden gegaan en even 1 km wezen rijden. Aan het eind van de kilometer stil gezet en met 2 spuitbussen aan het spuiten geweest. (Voor, achter, boven en onder de carburateur en cilinder en er gebeurde niets. )
Daarna nog een keer bij thuiskomst gedaan. Ook niets aan de hand. Hij blijft normaal stationair lopen. Toen heb ik het luchtfilter er af gehaald en Deo in de lucht inlaat gespoten en …. Toen smoorde hij. Wel … dat klopt. (zie mijn beschrijving)
Deze bussen heb ik gebruikt.
Zo ik heb nu m`n best gedaan, vanmorgen vroeg op (was vannacht 2.00u) achter de Pc, zitten schrijven, gefotografeerd en verwerkt, Tomos open gesleuteld en de Deo-test gedaan, dat weer bij geschreven, en dan geplaatst, nagekeken of alles goed staat en functioneert. En nu moet ik iemand anders gaan helpen met verhuizen, dus het is mij weer goed zo.
Ze hebben al gebeld waar ik blijf.
(En ik had moeten hardlopen om in conditie te blijven, het is zo mooi weer daar voor.)
Maar nu …. nu is het even aan jou, om te sleutelen en ons te vertellen wat je gevonden hebt.
En natuurlijk, als je kan en nodig is, het e.e.a. te fotograferen.
In afwachting van jou actie`s verblijf ik met vriendelijke groet,