• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Streetmate zorgen....

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
40 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 02 feb 2009 10:04

Jouw dealer is een kleine ondeugende jokkebrok :)
Omhoog


Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 02 feb 2009 10:37

Uhm een keerring kan er niet eens uit vallen. Eén krukaskeerring word tegengehouden door de koppeling, de andere krukaskeerring door de ontsteking en de voortandwiel keerring word tegengehouden door je vtw (mochten ze er een stukje uittrillen of weet ik veel wat). Die dingen zitten er vet strak ingeklemt dus ze zouden er ook nooit uit kunnen, hoogstens lekken.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Streetmate
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2008 15:44
  • Citeer

Berichtdoor Streetmate » 02 feb 2009 12:42

Tja...

Volgende keer ga ik toch een andere brommerboer zoeken denk ik... Jullie hebben me overtuigd. Enige voordeel aan de situatie is dat het me geen cent heeft gekost. Deze brommerboer vond dat deze problemen bij mijn streetmate (die amper 8 maanden oud is) onder de garantie vallen. Dat is eigenlijk de enige beweegreden geweest bij deze dealer te blijven zeuren.

Graag kom ik een keer op praktijkcursus bij een van jullie om wat meer praktisch te worden met sleutelen aan brommers.

Erg bedankt voor jullie feedback allemaal! Was zeer leerzaam voor me. En die boodschap van bevriezing is wel overgekomen hoor... alleen het frusterende is dat je daar alleen met veel kunst en vliegwerk wat aan kan doen (en dus hoop je op een probleem dat makkelijker te verhelpen is).

Wat mij betreft is deze episode weer afgesloten.
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 02 feb 2009 13:49

Ik ben blij dat je meer vertrouwt op het oordeel van iemand als Marctraider die veel weet van de Streetmate dan op zo´n leugenaar van ´n dealer :) :wink:
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 05 feb 2009 09:06

Tja...

Volgende keer ga ik toch een andere brommerboer zoeken denk ik... Jullie hebben me overtuigd. Enige voordeel aan de situatie is dat het me geen cent heeft gekost. Deze brommerboer vond dat deze problemen bij mijn streetmate (die amper 8 maanden oud is) onder de garantie vallen. Dat is eigenlijk de enige beweegreden geweest bij deze dealer te blijven zeuren.

Graag kom ik een keer op praktijkcursus bij een van jullie om wat meer praktisch te worden met sleutelen aan brommers.

Erg bedankt voor jullie feedback allemaal! Was zeer leerzaam voor me. En die boodschap van bevriezing is wel overgekomen hoor... alleen het frusterende is dat je daar alleen met veel kunst en vliegwerk wat aan kan doen (en dus hoop je op een probleem dat makkelijker te verhelpen is).

Wat mij betreft is deze episode weer afgesloten.
Klopt. Maar in de eerste instantie heeft Tomos hier bij de nieuwere modellen niet goed aan gedacht, en blijkbaar zijn de PHVA/PHBG (Ongeveer hetzelfde) er extra vatbaar voor. En een radiateurtje en de hele reutemeteut gaan ze er echt niet opmaken (Liquid Cooled systeem) kost ze weer extra's. (De getransporteerde warmte gaat dan ook langs de carburateur) Zelf had ik het wel mooi gevonden voor 100-200 eurotjes meer maargoed.

Ook met dit systeem worden de luchtgekoelde vinnen ook een beetje minder belangrijk en vallen dan op de achtergrond. En dit is nou juist TOMOS :)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 09 feb 2009 09:16

Laatste paar dagen weer het probleem. (Ik dan)

Ik heb er nu een FAQ over geschreven en deze oplos methode ga ik toch echt binnenkort uitvoeren. Ik wordt er namelijk wel schijtziek van :)

viewtopic.php?f=54&t=9508&p=118883#p118883" onclick="window.open(this.href);return false;
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Streetmate
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2008 15:44
  • Citeer

Berichtdoor Streetmate » 12 feb 2009 09:14

Ha,

Ja hoor... ik kon vorige week dus ook weer 12 kilometer naar huis lopen. Op de heenweg geen problemen, 2 uur vergaderd en om 22.00 uur terug naar huis. Vanaf 500 meter weer het bekende probleem. Een paar etappes gereden van 200 meter maar uiteindelijk (ook na lang wachten) helemaal niet meer te starten :shock: Van alles geprobeerd maar geen effect.

Volgende dag nog steeds niet starten... toch gevraagd of de brommerboer hem daar wilde ophalen (heb zelf geen aanhanger). De dealer heeft hem nu teruggestuurd naar de fabriek (hij wist het zelf ook niet meer). Ben benieuwd of ze hem weer kunnen reanimeren daar... en of ze nog iets vinden. Ik blijf verder bij jullie diagnose van bevriezing.

Weten jullie trouwens of Tomos uberhaupt op de hoogte is van dit carburateur-bevriezingsprobleem bij de Streetmates? Ik bedoel heeft iemand dit probleem ooit naar ze teruggekoppeld?
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 12 feb 2009 10:34

Dat weten ze ongetwijfeld. Alleen ze doen er geen donder mee.

Kijk nu eens naar de A35 cilinder, een belachelijk onbegrijpelijk ding. Tapeindes die gewoon bloot liggen, ik snap niet hoe ze dit ooit konden verzinnen. Alles en iedereen heeft er problemen mee. Doen ze er iets aan? Nee, ze hebben gewoon schijt.
Omhoog

Streetmate
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2008 15:44
  • Citeer

Berichtdoor Streetmate » 12 feb 2009 12:07

Vraag 2 is dan: zijn er nog mensen van Tomos Nederland die dit forum nog weleens bezoeken?

Zoja: "Mensen van Tomos, als jullie nog eer hebben van het werk dat jullie afleveren neem je de feedback op dit forum ter harte en laat even weten dat je er wat mee doet. Als jullie inderdaad schijt hebben aan problemen waar jullie klanten tegen aan lopen laat het ook even weten, dan stel ik voor de toekomst mijn beeld van Tomos bij"

Zonee: "Wat een enorm gemiste kans om goede feedback te krijgen van een trouwe fanclub. Jullie zouden hier enorm je voordeel mee kunnen doen om jullie brommers verder te perfectioneren. Daarnaast zou het ook in het kader van PR een strakke actie zijn zo contact te houden met met jullie trouwe achterban en mogelijk ook toekomstige klanten"
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 12 feb 2009 12:32

:Y Wijze woorden.
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 12 feb 2009 16:37

Inderdaad, TomosNederland zou hier gewoon een account aan moeten maken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 13 feb 2009 08:44

Ik heb het gisteren ook weer gehad. Het is deels Tomos zijn fout, en twijfelend dell'orto carburateur fabriceerder.

Blijkbaar is de Dell'orto PHVA en PHBG (Bijna identiek) er gewoon vatbaar voor, waarom weet ik niet. Iets andere metalen gebruikt o.i.d.? Gasschuif bevriezing heb ik gelukkig nog niet gehad (Kan wel eens ernstige gevolgen hebben als je niet snel je contact uitzet).

Tomos heeft voor zijn nieuwe A55 engines de PHVA uitgekozen, en ook nog eens op een lompe plek neergezet (In de rijwind zonder enige warmte van onderdelen). Ze zouden het kunnen weten sinds alle 2-takten bijna met deze carburateur last hebben. (Er zijn wel modellen met carburateur verwarming aansluiting) maar bij onze goedkope tomosjes niet ;)

Dus wie de schuld op zich neemt is de vraag. Ik denk overigens niet eens dat Tomos zich er van bewust is, en niemand die ik heb gezien die dit probleem ondervond heb ik met een oplossing zien komen of de oorzaak (Van andere forummers.)

Ik was het zat en ik verdiep me in dingen, en ik weet dat er NIKS met mijn tomosje aan de hand is verder. Daarom heb ik het zelf de oorzaak maar ondervonden :)

De reden waarom tomos NL het waarschijnlijk niet eens weet is omdat er niet zoveel van deze tosjes worden verkocht, en zeker niet in Nederland. Ik kan het probleem namelijk ook nergens vinden die ook een nieuw model tomos heeft, alleen scooters of andere (schakel) brommers. Jij bebt de enige naast mij.

Je hoeft overigens niet de dealer te bellen als je wilt, als je het probleem gaat ondervinden terwijl je rijd (Krijgt hij opeens zeer weinig benzine en WEL normaal lucht) dan kan je de choke aanzetten en je kan iedergeval redelijk goed naar huis komen. Je kan ook even 10 minuten stoppen en vervolgens weer proberen of hij rijd, soms gaat het weer goed, soms niet.

Suc6 met mijn FAQ als je het probleem een beetje wilt vermijden, ik weet namelijk niet of het 100% effectief is (Wel een heleboel). Misschien moet je de carburateur in iedergeval een beetje inpakken met iets isolerends zodat je de carb niet verder koelt door de rijwind.

Suc6!
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Streetmate
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2008 15:44
  • Citeer

Berichtdoor Streetmate » 28 feb 2009 18:09

Tomosvrienden,

Even een update...

Zoals ik de laatste keer vertelde is m'n streemate terug naar Tomos gegaan. Daar is is ie een paar weken geweest en vandaag kon ik hem bij de dealer weer ophalen.

De verklaring van Tomos voor de problemen:

Op de een of andere manier kwam er steeds vocht in de bougie.... Mogelijk opspattend vanaf m'n voorwiel of door een andere mogelijkheid....(?).

Wat ze nu gedaan hebben is:

1) een nieuw spatbord/wielkap op m'n voorwiel gemonteerd. Precies zo een als normaal op een streetmate zit alleen deze heeft onderaan een rubberen spatlap die opspattend vocht meer tegenhoud (zeker nieuwe versie spatbord/wielkap ofzo...).

2) de bougie vervangen en een nieuwe kabel met een andere bougiekap erop gemonteerd.

3) de luchtfilters vervangen

4) de hele koppeling vervangen

Uitgebreid testen bij Tomos zou geen problemen meer hebben laten zien. M'n volle tank was nu bijna leeg, dus ze hebben hem idd vast veel laten draaien enzo..

Nadeel is dat de hem bij Tomos vast buiten hebben gestald de afgelopen week. Hij zag er lekker verroest uit :shock:

Net dus ff uitgebreid schoongemaakt en in de poetsolie gezet en de uitlaat geschuurd en geteerd met kachelzwart. Kan weer voor de dag komen.

Rijden lijkt ie ook te doen. Diverse korte ritten waarbij ie soepel loopt en in mijn beleving wat beter klinkt.... maar ja, misschien is dat wishful thinking haha.

Morgen de eerste rit van 15 KM.... ben benieuwd. Hou jullie op de hoogte.
Omhoog

bastiaan2222
Vaste forummer
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 jan 2009 16:54
Locatie: M`harnis
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 28 feb 2009 22:37

we w8 met spanning
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle
Omhoog

Streetmate
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2008 15:44
  • Citeer

Berichtdoor Streetmate » 01 mar 2009 22:46

Ok de test van vandaag dan....

2x 30 Km gereden zonder problemen. Hij start met een druk op de knop. Ook tijdens het rijden geen haperingetje of wat dan ook. Mooi constant zoemend geluid. Het was vrij fris en miezerende regen, ook dat hinderde het plezier niet om sinds maanden weer fatsoenlijk op m'n streetmate te kunnen rijden.

Tevreden dus.

Het enige wat wel opvalt:

Nu ze die koppeling hebben vervangen schakelt ie al heel snel naar z'n 2e versnelling. Voorheen kon ik eerst ff flink toeren maken in z'n 1. Het optrekken gaat daarom nu helaas niet zo vlot meer.... Iemand een idee wat je daar nog aan zou kunnen verbeteren?

Wat het uiteindelijk geweest is blijft een raadsel. Als het volgende winter weer bal is.... dan heeft Marctraider gelijk en is het de bevriezing van de carburateur.... dan zal ik hem tot de lente binnen laten staan (helaas). Voor nu weer even een tevreden streetmater....

Groeten!
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 02 mar 2009 08:35

Koppelingsveren zitten waarschijnlijk losser waardoor hij eerder aangrijpt. Kan je niks aan doen, of jawel. Koppelingsveren inkorten. (Staat een FAQ over).

Maar de onderdelen die zijn vervangen, daar kan ik me niks bij voorstellen over het oorspronkelijke probleem dat je had.
Dat spatbord zal wel een beunoptie zijn geweest sinds dit onderdeel niet in de standaard onderdelenlijst van de tomos modellen staat.

Maar goed, ik ben Tomos zat (Vooral de lekke voortandwiel keering ;) en ik ga mijn Streetmate verkopen voor misschien een schakel. :)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 02 mar 2009 10:43

Ach, de probleempjes die je bij een Tomos ondervindt kunnen vervelend zijn. Maar dat is te vergeven omdat het ding maar 1000 euro kost en een flexer zelfs maar 930. Een streetmate is echter asociaal duur voor dit soort belachelijke problemen.
Omhoog

leiden1
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 nov 2008 17:04
  • Citeer

Berichtdoor leiden1 » 02 mar 2009 16:00

ik heb ook al een jaar of 8 een tomos, ik moet zeggen dat het relaxte brommers zijn, maar het is wel troep.

- slechte koppeling
- als je een uitlaat wilt monteren moet je vaak een paar keer doen omdat hij anders valse lucht maakt, soms meerdere pakkingen (met scooters en motoren nooit een probleem daarmee gehad)
- alles roest onder je reet vandaan
- zadelveren die slecht gelast zijn
- gaskabel die met een vaag systeem wordt vastgemaakt aan het gasblokje (zijn veel simpelere stabielere manieren)
- lekke oliekeerringen (zwarte velgen)
- lekkende benzinekraantjes
- cilindertapeindes van troepkwaliteit (na een paar keer een cilinder vast en los gemaakt te hebben heb je bijna geen schroefdraad meer over)

maar goed, het sleutelen gaat veel makkelijker dan aan een scooter, ook al moet je je blok laten zakken of spruitstuk losmaken om je cilinder eraf te halen door het benzinekraantje.
en het is goedkoop, en als je op je bek gaat heb je een kras of een deuk, bij een scooter kan je gelijk je kappen vervangen.
Omhoog

Gebruikersavatar
JorDdi
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 apr 2009 17:19
Locatie: HOLLAND
  • Citeer

Berichtdoor JorDdi » 11 feb 2010 16:12

Tomos heeft voor zijn nieuwe A55 engines de PHVA uitgekozen, en ook nog eens op een lompe plek neergezet (In de rijwind zonder enige warmte van onderdelen). Ze zouden het kunnen weten sinds alle 2-takten bijna met deze carburateur last hebben. (Er zijn wel modellen met carburateur verwarming aansluiting) maar bij onze goedkope tomosjes niet ;)
ik heb zelf ook A55 blokje,
maar ben juist super tevreden over cab!.
ook met koud weer,
reed laatst door -11, met windkracht 4/5.
nou zonder problemen hoor,

hij starte 3 uur later zelfs zonder shoke!!
KIJK MAAR
Omhoog

Gebruikersavatar
Sugi
Vaste forummer
Berichten: 375
Lid geworden op: 10 mei 2009 22:07
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 11 feb 2010 17:51

En dat moet je melden in een topic van bijna een jaar oud omdat?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
40 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.