• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos optrekken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
rd16108
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor rd16108 » 26 feb 2009 21:05

• Welke model tomos heb je? S25/2
    Uit welk jaar komt de tomos ? 1994
    Is het een snor of een brommer? Snor
    Wanneer ontstond het probleem? Altijd al geweest

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Bromzuiger

Wat is het probleem?
Sproeier 44 en nog steeds bougie zwart & nat

Hey,
Ik heb een vraagje ik heb het oude model tomos s25/2 met nog de carb aan de linkerzijde. Het is een bing carb (10mm?) nou heb ik een probleem dat bij de kleinste sproeier die ik kan krijgen (44) me bougie nogsteeds zwart en nat blijft. Ligt het aan de eventuele luchtfilter begrenzing?? ik heb een slang lopen naar me frame en in me frame zit aan de voorkant een klein luchtfiltertje.
mijn setup is 50 bromkop + bromzuiger, twv 26-22, snelle std uitlaat. Hij reageerd ook altijd heel flauw op het gas. andere die hebben een 9mm dellorto en deze hebben wel goede gasreactie.
Het probleem van de zwarte bougie is ontstaan na het monteren van nieuwe bougie + bromzuiger. want daarvoor was me (verouderde) bougie altijd koffie bruin
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :) !

mvg

bastiaan2222
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor bastiaan2222 » 28 feb 2009 20:44

je hebt type oud luchtfilter.
heb je er wat langer mee gereden voordat je de kleur chekte
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 02 mar 2009 20:55

Waarde jongeman rd16108,

Helaas kan ik het type Tomos niet waar bij de carb. links zit. Maar aan de hand van jou schrijven kan ik wel wat vertellen. Er zijn 2 dingen waardoor het bij jou fout gaat. En logisch, die houden met elkaar verband.

We gaan maar eerst naar het eind van jou verhaal.
Je hebt o.a. een Bromzuiger gemonteerd. Het gevolg daarvan is, dat er twee spoelpoorten meer open gaan. Je zal begrijpen dat er dan meer brandstof boven je zuiger naar binnen geblazen wordt. Wel ….. dat is mooi, alleen het werkt bij jou niet. Simpel, omdat er niet meer lucht in het mengsel bij komt. Uit jou schrijven constateer ik dat je luchttoevoer te klein is.
Gevolg: Meer benzinedamp boven de zuiger middels de 2 extra spoelpoorten, bougie nat.

Dat het een nieuwe bougie is maakt niet zo veel uit. (Als het maar geen koude is.)

Dat hij flauw op het gas reageert, komt mede door de sproeier 44 die helemaal niet correspondeert met de toch vlotte spullen die je als setup hebt.

Even tussendoor, welke snelheid haal je met jou Tomos ?

Het kan best lastig zijn om het gelijk voor mekaar te krijgen met jou Tomos.
Maar om het even stevig aan te pakken zou ik op een zaterdag morgen om 9.00u beginnen met je luchtfilter er af te halen. Dan een sproeier 54 te monteren en dan proberen of hij aanslaat. (Eerst met de choke natuurlijk)
Laat hem op de standaard staan en geef gas (Van de choke af) en kijk of hij blijft draaien.
Als hij smoort, hou dan de luchtinlaat wat dicht met je vinger en kijk of je hem aan de praat kan houden. Mocht dat op die manier lukken dan is je sproeier te klein. Mogelijk doet hij het dan wel met een normaal luchtfilter er op. (Dus zeker niet dat pijpje waar je over schrijft)

Als je hem met een luchtfilter blijvend aan de praat hebt, ga er dan mee rijden. Krijg je hem dan met halfgas wel weg en volgas niet. Of hij komt maar langzaam op snelheid en hij maakt veel lucht aanzuiggeluid, dan is je sproeier te klein. En moet je 2 maten omhoog.

Komt hij niet op gang en het aanzuiggeluid valt mee, dan is je sproeier meestal te groot. Of hij doet het wel, maar hij gaat stotteren \ 4 takten, dan moet je ook naar beneden met de sproeiermaat, maar dat mag duidelijk zijn.

Het is een kwestie van testrijden en ervaring op doen. Noteer elke verandering en handeling. Je kan namelijk al die dingen die je de eerste 4 uur dan aan het doen ben niet onthouden.

En ik kan helaas niet van achter m`n Pc zien hoe jou Tomos reageert. Dus je moet het zelf zien te klaren.

Bij deze mijn bijdrage geleverd. Doe je voordeel er mee.

En vriendelijk gegroet ,
Keeshaven

rd16108
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor rd16108 » 19 mar 2009 16:16

Hey bedankt voor de reactie,

laast heb ik mijn snelheid nog gemeten en hij loopt 60 km/u op een runner teller :) hij loopt als de brandweer. heb inmiddels tandwiel 24 gezet en mijn vraagtekenveertje vervangen (deze was kompleet verpulverd, de stukken lagen in me carter:D ) hij schakeld inmiddels als een zonnetje dusja..
weet iemand ook of nieuwe type zijkappen op dit frame passen (heb nu ijzeren kappen) en nieuwe type carb (dell 9mm met luchfilter etc.)
mvg.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen