• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

HOW TO ontsteking doormeten !?

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
prinz
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 mei 2006 20:50

Berichtdoor prinz » 15 mar 2009 19:07

Hoe meet je zo'n ding precies door?
Ik ben een totall noob op elektronica gebied.

Ik heb dus een losse elektrische ontsteking liggen en een goede multimeter.

Maar welk draadje gaat waarop, hoeveel ohm/weerstand (?) moet de meter aangeven etc etc

Afbeelding

En zo'n soort meter heb ik:
http://www.maplin.co.uk/images/Full/n58fu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door prinz op 17 mar 2009 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomos standard
-Bromkop-
-14/12 carb-
-Tecno Reverse uitlaat-
-Sproeier: 54-
koffiebruin ;]
Standaard tandwielen
45 km/h op GPS
Omhoog


prinz
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 mei 2006 20:50

Berichtdoor prinz » 17 mar 2009 18:26

Zoiets??

Afbeelding
Tomos standard
-Bromkop-
-14/12 carb-
-Tecno Reverse uitlaat-
-Sproeier: 54-
koffiebruin ;]
Standaard tandwielen
45 km/h op GPS
Omhoog

Ingmar.
Pro Forummer
Berichten: 1990
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:25
Locatie: Zuid-Scharwoude
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website

Berichtdoor Ingmar. » 17 mar 2009 18:30

les 1 :') zwart is massa en rood is de plus
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere

Berichtdoor 7P_ » 17 mar 2009 18:42

Je zegt zelf dat je een total noob bent qua elektronica. Waarom zou je dit dan überhaupt willen doen?
Omhoog

prinz
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 mei 2006 20:50

Berichtdoor prinz » 17 mar 2009 18:49

Omdat ik op mijn Tomos wil rijden. Lijkt me duidelijk.

Een half jaartje terug was de ontsteking kapot, ik heb hem toen (laten) doormeten om hier zeker van te zijn. Toen een 2e handsje gekocht en hij reed weer prima. Een maand of 2 a 3 later probeerde ik hem te starten en daar had hij weinig zin in, kwam een plof uit de uitlaat en dat was het. Vonkte niet meer.
Aangezien het nou weer lekkerder weer wordt ben ik van plan het ding weer rijdende te maken.

Das alle bruikbare tips zijn erg welkom natuurlijk
Tomos standard
-Bromkop-
-14/12 carb-
-Tecno Reverse uitlaat-
-Sproeier: 54-
koffiebruin ;]
Standaard tandwielen
45 km/h op GPS
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere

Berichtdoor 7P_ » 17 mar 2009 19:12

Aha. En wil het nu lukken?
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 17 mar 2009 21:46

een onsteking gaat niet zomaar stuk. ik ken de onsteking niet. maar je moet de eind draad en een begin draad van de spoelen te pakken krijgen en daar je meetpennen opzetten. Maar voordat je daar aan gaat kloten geef ik je eerst het advies om een andere bougie te pakken en dan kijken of de bougie vonkt.

als de nieuwe bougie niet vonkt meet je de bougiekabel door. etc
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 18 mar 2009 19:53

les 1 :') zwart is massa en rood is de plus
Als je goed had gekeken staat de multimeter op Ohm, dus maakt het niet uit waar zwart en rood komt..
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM

Berichtdoor C. van Klaveren » 24 mar 2009 00:14

Waarde prinz,

Ik heb je vraagstelling gelezen en naar vermogen zal ik daar antwoord op geven. Niet alles heb ik onder controle, maar ik kom een eind.
De getoonde ankerplaat die jij op de foto toont betrefd 5 elektrische elementen.
De 3 koper gekleurde spoelen (die in serie met elkaar staan) en voor het licht zorgen.
De enkele donkere spoel, die voor de ontsteking is.
En de opnemer ( kennelijk ook Hull-sensor genoemd )

Wat deze laatste aangaat tast ik persoonlijk nog in het duister. D`r zit weinig elektronisch aan, het zijn slechts doorverbindingen in een plastic omhulsel. Ik zal je het laten zien.

Het begin van de rechter koperen spoel zit aan de ankerplaat vast. (Aarde of de min, zo je wilt).
Het uiteinde van de linker koperen spoel eindigt in de opnemer en zit daar door gewyrapt met de gele draad. En die gele draad gaat rechtstreeks naar de spanningsregelaar.

In geval van de ééne donkere spoel. Daar zit het begin van de spoeldraad ook aan de ankerplaat vast. (Aarde) En de andere kant van de spoel wordt ook naar de opnemer gevoerd en is daar ook gewyrapt, maar nu aan een zwarte draad.
Die zwarte draad die wordt buiten het blok gesplitst in twee zwarte draden, waarvan er één naar de stuurschakelaar gaat. (Om het motortje uit te kunnen zetten) En de andere gaat rechtstreeks naar de bobine-unit.

Hoe het met die opnemer zit, of hoe het werkt ? Daar ben ik nog steeds niet achter, maar dat komt. [Ik geloof zelf, dat niemand het hier op het Forum weet]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de goede orde ben ik even die spoelen door gaan meten bij mijn Tomosje.
Nu is het zo (En daar is al melding van gemaakt door een ander) dat daar normaal gesproken weinig aan kapot gaat. Of buiten werking treed. Maar goed meten is weten en ik had ze tenslotte zelf ook nooit doorgemeten, omdat het altijd werkte bij mij.

Ik heb het met 2 verschillende meters gemeten.
De weggooi-meter geeft over de gele draad t.o.v. aarde, een uiteindelijke waarde van 2,5 Ohm. [D`r zit kennelijk een capacitaire waarde in die meter bij lage Ohm metingen.]
En de weggooi-meter geeft over de zwarte draad t.o.v. aarde een waarde van 307 Ohm.

Bij de prof. meter geeft over de gele draad t.o.v. aarde, een uiteindelijke waarde van 3 Ohm. En over de zwarte draad geeft hij 302 Ohm t.o.v. aarde.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder kan het heel goed mogelijk zijn dat het probleem bij de Bobine-unit ligt en daar zijn de waarden van;
Afbeelding


De + op de bruine draad en de – op de bobine aansluiting. Dat geeft 1477 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de bobine aansluiting. Dat geeft 1478 Ohm.

De + op de bruine draad en de – op de lipcontact aansluiting. Dat geeft 793 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de lipcontact aansluiting. Dat geeft een oneindige waarde.

De + op de lipcontact aansluiting en de – op de bobine aansluiting. Dat geeft oneindige waarde
De – op de lipcontact aansluiting en de + op de bobine aansluiting. Dat geeft oneindige waarde

Natuurlijk kan het simpel in \ aan de bougie kabel liggen of de Bougie zelf. (Maar dat was al opgemerkt)

Probeer een paar bougie`s. {Ik had het vorige week toevallig in Italië, maar goed ik ben te oud om voor één gat te vangen.}

Maak ook even de zwarte draad naar de schakelaar los. Want als die aarde maakt, dan zal die Tomos het ook nooit doen. (Het is maar een opmerking.)

Verder komt uit de meting naar voren dat de 3 in serie staande lichtspoelen met “dikke” draad zijn gewonden en niet zo veel windingen hebben. Dit gezien de Ohmse waarde van die spoelen en de ± 15V wisselspanning die daar uit zal komen. (schatting mijnerzijds)
De ontstekingsspoel heeft een veel grotere Ohmse weerstand. Daar zal een veel dunnere wikkeldraad op zitten en vele malen meer windingen. ERGO: Daar zal ook een veel hogere spanning uit komen [zonder kracht (Amperage)]

Tot zo ver even geïnformeerd.

En met vriendelijk groet verblijf ik weer.
Keeshaven
Omhoog

prinz
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 mei 2006 20:50

Berichtdoor prinz » 24 mar 2009 17:54

Kijk, dit is nog eens een duidelijke uitleg. prima prima ^O^
Echter, rijdt mijn Tomos weer sinds 3 dagen.
Ik heb een 2e hands ontsteking erop gezet (die overigens, vreemd genoeg, ongeveer dezelfde waardes gaf als de oude ontsteking) en sindsdien startte hij weer prima (met de oude bougie) Ik had ook een verse bougie gehaald, maar daar lag het schijnbaar niet aan.

In ieder geval bedankt voor de duidelijke omschrijving C. van Klaveren, ik neem aan dat een hoop mensen hier wat aan hebben.
Tomos standard
-Bromkop-
-14/12 carb-
-Tecno Reverse uitlaat-
-Sproeier: 54-
koffiebruin ;]
Standaard tandwielen
45 km/h op GPS
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14

Berichtdoor 15melvin15 » 19 jul 2012 20:15

Kan deze reactie van van klaveren niet als een HOW TO worden gemaakt?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 19 jul 2012 23:45

Bij deze

Close
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.