• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Uitleg Ratelende koppeling stoppen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Tomos1992
Vaste forummer

Berichtdoor Tomos1992 » 09 mar 2009 10:37

Geachte leden,

Het was mij opgevallen dat er veel onduidelijkheid was hoe je precies van het geratel van de koppeling af komt. Daarom heb ik hier en uitgebreide uitleg hoe je nou precies van het geluid af komt.

1. Leg een doek of kleedje onder je blok en tap de olie af. ( om vervuiling te volkomen)
2. Draai de imbus bouten er uit waar de carterdeksel mee vast zit.
3. Klop met een plastic hamer voorzichtig voor en achter tegen de deksel en trek hem iets los.
4. Kijk of je niet de pakking kapot trekt. ( het beste schaf je en nieuwe pakking aan)
5. Deksel er helemaal afhalen en kijken of er geen losse vulringen in liggen.
6. Er horen 2 ringen op de linker as te zitten en 1 ring op de middelste.
7. Je kijkt nu tegen de tandwielen en de koppeling aan.
8. Nu moet je de zuiger blokkeren. Met behulp van en bougie stop.
9. Draai nu met pijpsleutel 17 de moer los die het koppelinghuis vast houdt.
10. Trek nu het koppelinghuis van de krukastap af. (Let op, er zit een losse stalen ring achter. Die moet je op de krukastap laten zitten.)
11. Hou het koppelhuis op zijn kop en de 1e versn. koppeling valt er uit.
12. Leg die koppeling vlak voor je neer en wrik met 2 schroevendraaiers de veer er uit.
13. Kijk goed hoe het zit. Er zitten 3 gedeeltelijk ronde metalen bandjes onder die veer.
14. Die bandjes zorgen er voor dat de veer op zijn plaats blijft zitten. Daar zitten gebogen en omgezette randen en lipjes aan. Met beleid er uit halen.
15. Dan kan je de 3 koppeling elementen van de koppelingnaaf af schuiven.
16. Dat afschuiven moet je wat schuinweg doen.
17. Als ze er af zijn komt de ringveer te voorschijn.
18. Die ringveer is de boosdoener. Als je daar de lamellen weer wat verder terug ombuigt dan ben je het geratel kwijt.
19. Maar ik heb ze niet alleen terug gebogen. Ik heb ook een passende ring geknipt van 0,2 mm latoenkoper en die onder die veering gelegd voor ik hem weer in elkaar zette.
20. Dus de koppelingnaaf voor je leggen. De latoenen ring er op\over leggen. De veerring er op leggen. De segmenten weer over de naaf schuiven en wel zo dat de draaipennen van de segmenten in de sleuven van de naaf komen te zitten.
21. Nu de 3 metalen bandjes weer één voor één op zijn plaats aanbrengen.
22. En nu de koppelingveer weer met 2 schroevendraaiers over die randjes van die metalen bandjes op zijn plaats wrikken.
23. Controleer of het goed zit.
24. Let er op, dat nog wel die stalenring op die krukastap zit. (Die voorkomt dat het huis niet tegen de oliekering aan komt.)
25. Schuif nu het koppelinghuis weer op de krukastap. Het kan wat moeilijk gaan, omdat de versn. tandwielen in elkaars tanden moeten vallen
26. En nu kan de 1e versn, koppeling weer op de as en in het huis geschoven worden.
27. De zuiger kan weer tegen de blokkade aan geduwd worden. (rechtsom)
28. Vervolgens de koppeling en het huis vast zetten met de veerring en moer met pijpsleutel 17 .
29. Nu de 3 simmyringen (opvulringen) schuiven. 2 op de linker en 1 op de middelste as.
30. En nu de carterranden schoon vegen van deksel en carter. En daarna de pakking licht insmeren met vet.
31. Kijk of nergens vuil zit. Ook niet bij de 2 paspennen, voor en achter in de carterrand en laat de deksel over de assen heen zakken. (Denk er om dat de achterremkabel er niet tussen komt te zitten.)
32. Als de deksel goed in zijn pennen zakt, de imbus bouten er in draaien en met de hand losvast aanzetten.
33. Nu kruislinks in 2x normaal vastzetten en wel zo dat moeders ze los kan krijgen.
34. En nu kun je er nieuwe olie in doen ( ATF)

elgarros
Tomosforummer

Berichtdoor elgarros » 19 mar 2009 13:17

Handig Handig... Werkt het ook echt?:P

Hoort dit niet in FAQ

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 19 mar 2009 17:39

Staat al in FAQ.

Zelfs met foto's, lijkt wel of dit rechtstreeks is overgetypt.... :x
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tomos1992
Vaste forummer

Berichtdoor Tomos1992 » 20 mar 2009 18:24

nee dat is het niet. Dit is alleen en nog uitgebreidere uitleg voor de echte beginners.

tomos
Diehard

Berichtdoor tomos » 20 mar 2009 18:31

ja maar zonder foto's
dus denk dat die van c van klaveren beter werkt.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

Tomos1992
Vaste forummer

Berichtdoor Tomos1992 » 20 mar 2009 18:37

owke, ik dagt dat ik hiermee mensen kon helpen maar dat is het dus niet :cry:

tomos
Diehard

Berichtdoor tomos » 20 mar 2009 18:39

jewel dat kan altijd je kan er altijd mensen mee helpen maar jhet staat al in de faq dus mensen kunnen het daar al bekijken.\
dus eigenlijk dubbel werk. maar is niet erg
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor C. van Klaveren » 25 mar 2009 01:57

Waarde Tomos1992,

Ik ben een paar weken weg geweest, dus ik zie weer een heleboel nieuwe dingen. Ik lees ze nu nog niet, want daar heb ik gewoon niet de tijd voor nu.

Maar deze van jou viel mij toch op.

Dus toen ik aan jou bericht begon te lezen, dacht ik toch METEEN : het lijkt wel of ik die tekst meer gelezen heb. Maar waar had dat nou gelezen ……………… ?

Even in mijn archiefje kijken. En ja hoor, ik was er in begin februari 2009 mee begonnen en het was 10 februari (aan tekst) klaar. De foto`s moesten er nog bij gezocht worden.
Maar er kwam een probleem om de hoek kijken. Er was geen goede foto van de eerste versn. koppeling voorradig. Daarover heb ik op 20 februari in Algemeen een oproep over gedaan. [Foto oproep] En daar is weken niet op gereageerd. Tot …………….. vandaag door ene Tomosforummer Niick. Die heeft mij de goede foto toegestuurd (en ook geplaatst), die ik nodig had voor dit artikel.

Verder heb ik even nagegaan hoe dit schrijven, wat voor 98% op mijn “nieuwe” artikel lijkt, zo maar hier binnen kan komen.
Wel dat zit in eerste instantie zo.
Iemand zat begin februari met een koppeling probleem en schreef mij privé per PB.
Hij was nog niet zo geroutineerd in dat werk en of er geen stappenplan gemaakt \ geschreven kon worden. Als rechtgeaarde Forummmer ging ik daar op in, je wild mekaar toch helpen. En beloofde hem, zo`n stappenplan te schrijven en als het klaar was het als Faq te publiceren.
Dat schrijven, uitdenken, foto`s opzoeken, etc. etc., de hele mik mak duurde wel een week.
Alles klaar, behalve één foto. Die van de 1e versn. koppeling.

Om nu die jongen niet te laten wachten, (hij zat tenslotte met de ratelende koppeling) heb ik hem toen de artikeltekst per PB toegestuurd. En wel op 10 februari 2009.
Dus hij had als het ware de voorpublicatie van mijn (toen) nieuwe artikel.
Hij wist dat het voor een artikel was.
Voor de goede orde, hieronder de kop die er boven stond en de 3 regels die onder het artikel stond, toen ik het hem privé stuurde.

Jawel ik ben NET klaar.

Waarde ………………,

Hallo hier ben ik dan. Het bleek wel even wat meer werk dan ik dacht, maar ja het is voor een goed doel.

Ik hoop, maar dat neem ik aan, dat je mijn FAQ over de ratelende koppeling gelezen hebt.
Ik heb hem nu zelf ook weer even door gelezen. Je had het graag in stappen verteld willen hebben. Wel nu, daar gaan we dan.

1. Leg een doek of kleedje onder je blok en tap de olie af.

En de laatste 3 regels.

Bekijk het even en zie of je er wat mee kan.

En met vriendelijke groet verblijf ik,

Ga nu even bij moe zitten. Ik heb hem nog niet gecontroleerd, want je wilde hem al hebben.

Om kort te gaan.
Er is dus eigenlijk een beetje plagiaat gepleegd.
OF …… Om het binnen het Forum te houden.
Iemand is erg onzorgvuldig met een andermans bedoelingen omgegaan.

Verder is te melden: Als het mij mee zit (in tijd), dan zal van dit weekend het artikel inclusief de foto van Niick officieel verschijnen.

Bij deze fatsoenlijk gereageerd op een onachtzaamheid die mij van mijn slaap hield.

Het is 2.00u `s nachts en wekker loopt om 7.00u weer af.

U allen vriendelijk gegroet.
Keeshaven

Tomos1992
Vaste forummer

Berichtdoor Tomos1992 » 25 mar 2009 10:01

ja dus, wat wil je hiermee zegge dan? en dese info heb ik echter van ronald. Maar ten 2e is het werkelijk nodig om dit te typen, wat bereik je er mee? Je status verhogen of zo dat jij meer weet dan de andere?
Ik heb dit toevallig hier gezet omdat ik het wel en goeie uitleg vondt maar als jij persee wilt dat ik er bij schrijf HET IS VAN C VAN KLAVEREN kon je mij ook gerust en prive bericht sture
want het lijkt er op dat jij je wel snel geraakt voelt zeg

bastiaan2222
Vaste forummer

Berichtdoor bastiaan2222 » 25 mar 2009 10:26

ja dus, wat wil je hiermee zegge dan? en dese info heb ik echter van ronald. Maar ten 2e is het werkelijk nodig om dit te typen, wat bereik je er mee? Je status verhogen of zo dat jij meer weet dan de andere?
Ik heb dit toevallig hier gezet omdat ik het wel en goeie uitleg vondt maar als jij persee wilt dat ik er bij schrijf HET IS VAN C VAN KLAVEREN kon je mij ook gerust en prive bericht sture
want het lijkt er op dat jij je wel snel geraakt voelt zeg
doe is ff rustig.
c claver geeft een grotere bijdragen aan het forum dan jij doet hoor.
hij is langer lid en heefd toch echt wel wat meer verstand van alles.
ik vind niet dat je hem zo kan afkatten.
en deze van jouw is niet duidelijk, er zitten niet eens foto's bij.
veder c claver jij verricht gewoon supper werk, we zijn blij dat je terug bent
voor de mensen die het niet weten, Ik ben dyslexies graag een beetje begrip daarvoor iedereen heeft zijn gebreken, en ja ik werk met spelling controle

Tomos1992
Vaste forummer

Berichtdoor Tomos1992 » 25 mar 2009 11:11

Ben ook hardstikke blij dat hij er weer is maar ik vind dat hij dit ook wel anders mocht aanpakken want het lijkt er nu op dat hij op ze tenen is getrapt

Jer0en
Tomosforummer

Berichtdoor Jer0en » 25 mar 2009 13:46

Ben ook hardstikke blij dat hij er weer is maar ik vind dat hij dit ook wel anders mocht aanpakken want het lijkt er nu op dat hij op ze tenen is getrapt
Als hij er een week mee bezig is geweest, en jij dit overneemt en eerder dan hij plaatst, dan kan ik dat heel goed begrijpen.

Tomos1992
Vaste forummer

Berichtdoor Tomos1992 » 25 mar 2009 17:54

Hoe in godsnaam kon ik weten dat deze tekst van hem was als ik hem van iemand anders heb gekrege

Mc. Sim
Diehard

Berichtdoor Mc. Sim » 25 mar 2009 18:41

Als je even in de FAQ keek zag je dat deze uitleg daar al stond. C. van Klaveren verteld op een fatsoenlijke manier dat het zijn artikel is. Ik vind het niet vreemd dat hij zo reageert, hij heeft veel moeite gedaan voor deze FAQ en hij wil dus niet dat iemand anders met zijn veren gaat pronken.

Verder ruziën kan via de PB, hier komt toch niets nuttigs meer bij dus hij gaat bij deze op slot. De echte FAQ van C. zul je binnenkort in de FAQ afdeling zien verschijnen.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

Mc. Sim
Diehard

Berichtdoor Mc. Sim » 26 mar 2009 13:24

Een bericht van C. van Klaveren om iedereen gerust te stellen:

Geachte Forummers,

Via de PB lijn is er contact geweest tussen de jonge en de oude Forummer.
Het incident is in zijn graf gegooid en daarna goeie grond er over gedaan. Nu nog een plantje opzoeken en dat planten we er op.

En met de meeste achting verblijf ik weer,
C. van Klaveren
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

Gesloten
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen