• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Brommert rijdt opeens niet meer....

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
A3 classic
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:36
  • Citeer

Berichtdoor A3 classic » 17 mar 2009 20:52

  • Welke model tomos heb je? A3
    Uit welk jaar komt de tomos ? 1987
    Is het een snor of een brommer? brommert
    Wanneer ontstond het probleem? vandaag


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

    ik heb gisteren de cilinder van het blok gehaald en er een aangepaste zuiger in gebouwt (dat de sloeppoort eerder aan wordt gezogen) bij het in elkaar zetten heb ik voor de lol maar pakkingen gebruikt, die zaten er niet op.

    De brommer heb ik zaterdag gekocht van een man die er geen verstand van had en het ding was zeer slecht onderhouden: geen pakkingen, de kap die de ontsteking afdekt zat los, de ontsteking was slecht afgesteld, de uitlaat zat met 1 schroefje vast, de carburateur was stuk.... dat soort dingen.

    Wat is het probleem?
    De brommer liep vandaag een kilometer of 60 per uur, terwijl dat zaterdag nog ongeveer 40 was. Omdat ik helemaal blij was dat de brommert zo lekker liep en ik nog een laptop af moest leveren 20 km verderop heb ik de brommer gepakt.
    Na ongeveer 10 km ging het licht uit en stopte de brommert. Na 10 minuten afkoelen deed hij het weer.

    Ikzelf denk dat de sproeier te klein is, er zit een 48 in. Zijn er toevallig mensen die weten welke sproeier en mogelijk in moet?

    het gaat dus om een A3 blok, met ei-cilinder:

    Afbeelding
Laatst gewijzigd door A3 classic op 18 mar 2009 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Truttig Onbenullig Motorisch Opgevoerd Schroot
Omhoog


adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 17 mar 2009 21:54

Je hebt een nieuwe zuiger er in? Die moet je sowieso eerste inrijden anders heb je kans op een vastloper.
Omhoog

Gebruikersavatar
A3 classic
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:36
  • Citeer

Berichtdoor A3 classic » 17 mar 2009 22:04

Je hebt een nieuwe zuiger er in? Die moet je sowieso eerste inrijden anders heb je kans op een vastloper.

het is een andere zuiger, niet nieuw, komt wel uit eenzelfde blok.
Truttig Onbenullig Motorisch Opgevoerd Schroot
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 17 mar 2009 22:06

Een andere zuiger uit hetzelfde blok :?

Ook gebruikte zuigers moeten wennen aan een andere gebruikte cilinder.
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 17 mar 2009 22:13

volges mij bedoeld hij dat ie zijn zuiger heeft aangepast.
of niet dan?

ik denk dat dat je een te grote sproeier hebt. omdat als je blok warm is, je minder lucht aanzuigt waardoor de sproeier dat relatief groter is als bij een koude motor.
wat ook het probleem kan zijn is: je carburateur is vies; je benzinefilter is vies. dus je moet het schoonmaken
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

Gebruikersavatar
A3 classic
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:36
  • Citeer

Berichtdoor A3 classic » 17 mar 2009 22:33

Een andere zuiger uit hetzelfde blok :?

Ook gebruikte zuigers moeten wennen aan een andere gebruikte cilinder.
een andere zuiger, uit een ander blok, het blok was wel van hetzelfde type als wat er nu bij ij onder zit.

de zuiger lijkt het probleem niet te zijn: na afkoeling reed de brommert ong. even goed....
volges mij bedoeld hij dat ie zijn zuiger heeft aangepast.
of niet dan?

ik denk dat dat je een te grote sproeier hebt. omdat als je blok warm is, je minder lucht aanzuigt waardoor de sproeier dat relatief groter is als bij een koude motor.
wat ook het probleem kan zijn is: je carburateur is vies; je benzinefilter is vies. dus je moet het schoonmaken
ik gok op een te kleine sproeier: weinig mengsmering, redelijk veel lucht is een goede ontbranding en slechte koeling.
Truttig Onbenullig Motorisch Opgevoerd Schroot
Omhoog

Gebruikersavatar
A3 classic
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:36
  • Citeer

Berichtdoor A3 classic » 26 mar 2009 18:05

Update:

Er zit nu een sproeier maat 52 in en de brommert loopt lekker, maar als hij hoog in toeren komt gaat hij "tikken" en verliest hij iets aan kracht. Dit gebeurt echter steeds tijdelijk: lekker trekken, tikken, lekker trekken, tikken zeg maar. Heeft iemand een idee waar dit door komt?

De carburateur is uitgespoten, het luchtfilter uitgespoten in terpentine geweekt en schoongeblazen met een verfafbrander en het spruitstuk is een stuk opgeboord.

De uitlaat is vandaag pas gemaakt: hij lekte bij de cilinder.

Wat er nu nog mis is is dat de kop afgevlakt moet worden maar ik krijg waarschijnlijk volgende week van vinz0r een ander blok waar ik de kop van ga gebruiken....

dus het enige probleem is nu dus het tikken van de cilinder. iemand raad?

mvg,

Gijs
Truttig Onbenullig Motorisch Opgevoerd Schroot
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 27 mar 2009 07:44

Een gebruikte zuiger in een gebruikte cilinder moeten nog steeds ingereden worden als ze allebei van een ander blok af komen. Minder dan normaal, maar ze moeten wel wat aan elkaar wennen.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
A3 classic
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:36
  • Citeer

Berichtdoor A3 classic » 15 apr 2009 18:14

okee, kleine update.

het oude A3 blokje met warmgelopen cilinder en encarwie carburateur was aan vernieuwing toe.

Via internet voor 50 euro een A5 blok gekocht en de cilinder overgezet naar de brommer. Ook de encarwie is ingeruild voor een Dell'orto Sha 14/12. De setup is nu dus:

Dell'orto sha
50 cc blokcilinder
*standaard snel uitlaat.

tot vandaag ging hij 45 km/h volgens de TomTom. Probleem was dat hoog in toeren de brommer stotterde en ratelde. Omdat de verkoper zei dat er "waarschijnlijk sproeier 54" inzat heb ik sproeier 56 erbij gekocht. Die heb ik er vanmiddag uitgehaald en tot mijn verbazing zat er sproeier 65 in. Met de 56 loopt de brommer een stuk beter en komt veel hoger in toeren.

nou is mijn vraagje; kan met de huidige setup sproeier 56 of is dit te klein ivm warmlopen?

is het verstandig om ook 58 er bij te kopen.
Truttig Onbenullig Motorisch Opgevoerd Schroot
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 15 apr 2009 18:29

Met alleen een snellere uitlaat (je hebt een brom?) Moet dit prima zijn. Wat ja kan doen is eventueel een sproeier 54 en 58 halen. Allebei verwisselen en kijken of die dan nog iets beter rijdt, daarna een beetje spelen met afstellen. Maar als je nu rijdt zonder te stotteren zou ik zo houden.
Omhoog

Gietor
Vastgeroeste forummer
Berichten: 535
Lid geworden op: 24 aug 2008 17:32
  • Citeer

Berichtdoor Gietor » 15 apr 2009 18:34

jou maat sproeier is zelfs kleiner dan standaard van een tos...
Omhoog

Gebruikersavatar
A3 classic
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:36
  • Citeer

Berichtdoor A3 classic » 15 apr 2009 18:35

Met alleen een snellere uitlaat (je hebt een brom?) Moet dit prima zijn. Wat ja kan doen is eventueel een sproeier 54 en 58 halen. Allebei verwisselen en kijken of die dan nog iets beter rijdt, daarna een beetje spelen met afstellen. Maar als je nu rijdt zonder te stotteren zou ik zo houden.
dat dacht ik ook bij mijn vorige setup, maar toen bleek er te weinig mengsmering in het systeem te komen waardoor ik een warmloper kreeg :(

dus vandaar mijn vraag :)
jou maat sproeier is zelfs kleiner dan standaard van een tos...
wat is de standaard maat dan?
Truttig Onbenullig Motorisch Opgevoerd Schroot
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft
  • Citeer

Berichtdoor Sebastiaankl » 15 apr 2009 18:51

jou maat sproeier is zelfs kleiner dan standaard van een tos...
Weet niet waar jij het over hebt...

Standaard sproeier maat voor een brommer is volgens mij 51 ofzo, 56 zal wel goed zijn, je kan nog even 54 en 58 proberen, maar 56 is echt niet te klein voor alles std. Is een speedy nou hetzelfde als een standaard brom uitlaat (zelfde bocht diameter)? Als dat wel zo is moet je misschien zelfs nog wat lager qua sproeier, als een speedy 'beter' dan een std brom uitlaat is is je sproeier volgens mij wel goed. Kijk anders ook even naar je bougie, je zult iig echt niet een warm/vastloper krijgen nu.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 15 apr 2009 18:56

Idd. Tomoslover, lees ff verder, hij heeft een 56. 49 is standaard in snor en meen 53 in brom.
Omhoog

Gebruikersavatar
A3 classic
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:36
  • Citeer

Berichtdoor A3 classic » 15 apr 2009 22:48

jou maat sproeier is zelfs kleiner dan standaard van een tos...
Weet niet waar jij het over hebt...

Standaard sproeier maat voor een brommer is volgens mij 51 ofzo, 56 zal wel goed zijn, je kan nog even 54 en 58 proberen, maar 56 is echt niet te klein voor alles std. Is een speedy nou hetzelfde als een standaard brom uitlaat (zelfde bocht diameter)? Als dat wel zo is moet je misschien zelfs nog wat lager qua sproeier, als een speedy 'beter' dan een std brom uitlaat is is je sproeier volgens mij wel goed. Kijk anders ook even naar je bougie, je zult iig echt niet een warm/vastloper krijgen nu.
de kleur van de bougie is koffiebruin, dus goed :) maar dat was hij bij de oude cilinder ook zo, maar toen wel en warmloper...
Truttig Onbenullig Motorisch Opgevoerd Schroot
Omhoog

Gebruikersavatar
A3 classic
Tomosforummer
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:36
  • Citeer

Berichtdoor A3 classic » 19 mei 2009 23:28

vandaag kreeg ik een belletje van een puchknutselaar uit het dorp verderop bij mij, hij had een tomos gekregen maar wou hem niet houden dus ging hij de verkoop in. Er zat geen kenteken op dus ik had geen intresse. Er zat wel een 15/15 carb op en daar had ik wel oren naar.... dus mijn dell orto sha 14/12 van mn tomos afgehaald en de 15/15 opgehaald. Het is een imitatie dell orto en wel een Rialli ofzo... iemand bekent hier mee?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.