• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Aanvullend berichtje Olie in uitlaat

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
martina
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martina » 08 mei 2009 09:59

• Welke model tomos heb je? Revival
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2006
    Is het een snor of een brommer? brommer
    Wanneer ontstond het probleem? gisteren

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? neen

Wat is het probleem?
olie in uitlaat en carburateur

martina
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martina » 08 mei 2009 10:13

Hoi beste mensen,

Jullie zien, dat ik het nog niet helemaal snap hoe deze site werkt, excuus daarvoor.
Ik ben Rico de man van Martina.
Maar eerst even dit; mijn vrouw heeft zich gisteren op deze site gemeld met een probleem aan haar brommertje.
Zij is daarbij uiterst leuk ontvangen, bedankt daarvoor.
En toen ik vanmorgen na mijn nachtdienst even keek op dit forum, kwamen de oude jeugdherinneringen terug, alleen was het sleutelen toen iets makkelijker of minder moeilijk. Gewoon mengsmering tanken, opvoeren met de vijl et cetera.
Mijn dochter heeft een scooter, hier zelf even aan werken, vergeet het maar, veel is gemonteerd met z.g.n. breekbouten, als je deze losmaakt, breken ze spontaan af. Fijn hè zo'n wetgever (tegen het opvoeren), maar je kunt te kust en te keur de opvoercilinders kopen. Goed ik heb mijn punt gemaakt.

Enige vragen heb ik nog wel; morgen heb ik een vrije dag en jullie voelen hem al de brommer gaat op de schop, maar daarbij heb ik nog wel wat hulp nodig als het kan.

Zitten er op deze Tomos breekbouten, bijvoorbeeld bij de uitlaatpoort?
Kan de achter demper er zonder problemen gewoon af?
Aan welke kant zit de vulplug voor de gearbox olie, dus als je op de brommer zit (aan de kant van de kickstarter)?
Hoe weet je zeker of de keerringen eruit geblazen zijn?
En tot slot waar zit het accuutje?

Heel erg bedankt vast, groet Rico :lol:

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 08 mei 2009 12:35

hallo,

er zitten op de tomos breekbouten. gelukkig maar 2. deze zitten bij het spruitstuk onder je frame aan je cilinder.
je kan de achterdemper er makkelijk uithalen. er zit een kruiskopschroefje aan het uiteinde van de uitlaat. draai deze eraf en het randje van de demper met een platte schorevendraaier en een hamer ligtjes aantikken. je demper gaat er nu vanaf.
als je op je brommer zit is de vulplug aan de rechterkant. 1 zit naast je carburateur. je kunt hem zien als je je luchtfilter eraf haalt. onder je blok aan dezelfde kant zit het schroefje om oude olie eruit te halen.
je kant het niet echt zeker weten. tenzij je een vervorming van de keering ziet. als hij eruitgeblazen is, ligt je keering uit zijn plaats :P
en tot slot: het acuutje zit onder je zadel. in een bakje.

mvg, Sjaak
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

martina
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martina » 08 mei 2009 14:31

Hoi Sjaak,

Het is goed, dat ik het even vraag, want ik was echt van plan om de totale uitlaat er even af te halen, dat was vroeger een kwestie van twee M6 moeren of bouten los en je uitlaat kon er af, demper er af benzine er in en in de fik (ontkolen.)
Goed nu dan alleen maar de demper en de carburateur eerst maar grondig reinigen, vooral de sproeiers.
Nieuwe olie er in, oude benzine eruit en dan maar hopen, er kan toch niet zoveel mis met een brommer met 300 km op de teller?

Morgenavond geef ik feedback of Martina.
In ieder geval heel erg bedankt beste mensen ^O^ ^O^ ^O^

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 08 mei 2009 14:34

Denk ook niet dat de uitlaat van een tomos met 300km al gekoold is. En bij de katalysator uitlaten van tomos zijn de dempers niet te verwijderen. Weet niet hoe dit bij de revival is.

martina
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martina » 09 mei 2009 16:19

Hoi allemaal,

Zoals beloofd volgt hier mijn feedback van vandaag:

We hebben eerst de rechter kap verwijderd, daarna de carburateur, de sproeier en het luchtfilter gedemonteerd en voorzover nodig gereinigd, zat overigens geen olie in, wel was er een ander probleem, maar daar kom ik straks nog op terug.
Oude benzine eruit, gearboxolie ververst.
De carburateur zat niet goed vast, waardoor er valse lucht werd aangezogen, ook zat de shoke vast.
Toch maar geprobeerd te starten, dit ging, maar liep slecht stationair en rijden al helemaal niet.
We hebben net zo lang zitten etteren, totdat de shoke los liet en het probleem was verholpen.
Heel zachtjes proberen te rijden, ging prima.
Alles weer gemonteerd, er waren bij een hele kleine beurt 3 jaar geleden, veel rubbertjes en schoefjes niet terug geplaatst :cry: .
Ketting stond te slap et cetera, maar de motor klonk prima, wel rammelde er iets in de motor als je na het rijden het gas dicht deed.
Misschien door de slappe ketting, volgende week gaan we verder, ik moest weer werken.

Nog één vraag, wat gebruikt een Revival qua benzine, 1op??

Groetjes Martina en Rico

En nogmaals allemaal bedankt voor jullie hulp
*O* *O*

maurice013
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer maurice013

Berichtdoor maurice013 » 09 mei 2009 20:37

Hey, je hebt denk ik je accutje nog niet gevonden? of wel?
Bij mijn revival zit het accutje namelijk in de linker 'tank', je weet dat er onder je zadel zo'n trekknop hebt zitten zodat de rechter 'tank' openklapt om wat spulletjes in te doen. Als je dus dat rechter ding open hebt gedaan heb je in het midden 2 schroeven zitten, deze moet je er uit halen en het linker deel gaat open en daar zit je accutje! Veel suc6.
Ik ben dyslectisch dus let niet op mijn spelfouten ;)

Mc. Sim
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 09 mei 2009 23:34

Voor de duidelijkheid: de choke krijg je er alleen af wanneer je volgas geeft. Een revival verbruikt ongeveer 1:45 zoals de meeste standaard Tomossen. Het rammelen in het blok is de automatische koppeling, dit is normaal bij de Tomos blokken en het kan geen schade toebrengen.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

martina
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martina » 11 mei 2009 15:44

Hoi allemaal,

Idd, onder het zadel was geen accu, maar ik heb daarna de electriciteitskabels maar gevolgd en kwam voor in de 'tank' uit.
Twee kruiskopjes losgedraaid en daar was het accuutje.
Electrisch starten doet het brommertje nog niet echt, daarvoor moet een grotere rit worden gemaakt, denk ik, de verlichting doet het overigens wel met uitgeschakelde motor, dat geeft hoop op het overleven van de accu.
Wat mij wel opviel, was, dat het z.g.n. rammelen er eerst niet was tijdens een paar keer door het hofje rijden, daarna alleen bij gas dicht, de brommer schakelt trouwens heel leuk naar de tweede versnelling.
Heel wat anders als bij een scooter, die alleen in zijn eerste versnelling blijft rijden.
De bakolie is ververst met Puch/Tomos gearbox olie, ook geschikt voor de puch Maxi, stond er op het flesje (250 cc.)
Motortje klinkt stationair prima.
Houd jullie op de hoogte, als ik niet hoef te werken, rijd ik hem zaterdag naar Amsterdam, even een ritje van een km of 50.

Groetjes Martina en Rico en nogmaals allemaal bedankt, echt top.
^O^ ^O^

martina
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor martina » 13 mei 2009 14:15

Hoi allemaal,

Misschien tot vervelens toe, maar het vervolg van deze Revival soap kan en mag ik jullie niet onthouden.
Inmiddels ben ik er wel achter, dat er hier velen op dit forum zitten, die er veel van weten, vandaar.

Omdat ik zaterdag geen tijd meer had om verder te werken aan het Revivaltje, heeft Martina hem vandaag even naar een dealer gebracht om de ketting te spannen en te vragen waar de breekbouten zitten bij deze brommer; je lacht je de P, maar die zaten in het conactslot :oops: :oops: .

In Amsterdam heb ik vervolgens 5 dealers gebeld en deze zeiden allemaal iets anders, van uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk tot cilindertapeinden; leuke puzzel, toch?

Mijn vragen aan jullie; wat doen z.g.n. breekbouten, als je deze toch demonteert?
breken deze bouten of tapeinden, dan bij montage?
kortom een kleine uitleg is zeer welkom.

Alvast zeer bedankt en we houden jullie op de hoogte.

Groetjes Martina en Rico

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 13 mei 2009 14:24

Op een gewone tomos zitten deze breekbouten alleen bij het spruitstuk. In de FAQ staat hoe je je spruitstuk kan verwijderen en dus ook de breekbouten. Die kan je daarna ook gewoon hergebruiken.

Hoe het bij jouw tomos zit zou ik niet weten. Dealers zeggen ook vaak maar wat.

Mc. Sim
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 13 mei 2009 17:23

In het motorblok zijn de enige "breekbouten" die 2 in het inlaat spruitstuk. Deze kun je na demontage wel gewoon terug plaatsen, maar je kunt ze beter vervangen voor 2 inbusboutjes.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen