• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos start en valt uit

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 22 aug 2009 16:51

hallo,

ik heb het forum zitten afspeuren maar kon mijn antwoord echt niet vinden.
mijn tomos heeft ineens hele rare kuren.
hij heeft genoeg compressie en start heel even, geef ik vol gas en daarna gelijk uitvallen.
3 bougies geprobeerd allemaal hetzelfde.
cdi omgewisseld met een ander ook niet, dat andere waar de bougiedop aanzit ook maar ook geen succces.
soms als ik gas blijf inhouden pakt ie bij het uitvallen weer beetje, en valt weer uit.
hij krijgt genoeg benzine en de bougie is niet smerig zwart.
ik kom er echt niet meer uit haha.

alvast bedankt.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 aug 2009 17:45

Ik vermoed een lekke keerring achter ontsteking. Of zie je ook veel witte rook uit de uitlaat? Dan is het de versnellingsbakkant achter de koppeling.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 22 aug 2009 18:08

en dat kan ik checken door even de atf olie eruit te halen?
ik denk eigelijk dat het geen lekke keering is maar ik probeer het wel ff.
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 22 aug 2009 20:05

het was geen lek want de bougie en de kop waren niet vettig maar wel een beetje nat van het starten en afslaan.
ik denk zelf nu aan de onsteking.
maar alle 2 mn poelietrekkers passen er niet op, hoe krijg ik die er vanaf?
Omhoog

Woutah
Vaste forummer
Berichten: 435
Lid geworden op: 24 mei 2009 12:01
Locatie: Hazerswoude Rijndijk (ZH)
  • Citeer

Berichtdoor Woutah » 22 aug 2009 20:21

het was geen lek want de bougie en de kop waren niet vettig maar wel een beetje nat van het starten en afslaan.
ik denk zelf nu aan de onsteking.
maar alle 2 mn poelietrekkers passen er niet op, hoe krijg ik die er vanaf?
Ik krijg mijn vliegwiel ook los door flink eraan te rukken. Zal opzich wel niet horen te kunnen, maar me ontsteking is toch al naar de klote.
Tomos A35
Binnenkort is het zo als je 10 halal frikandellen koopt dat je een gratis mona hoofdoek erbij krijgt.
Ik heb 1 woord voor je Woutah.

BEUNHAAS!
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 23 aug 2009 13:46

ik krijg hem er niet af, maar hij vonkt verder goed eigelijk dus is ie wel kapot?
geen keeringlek, zijn er andere dingen waardoor dat ie ineens uitvalt dan?
want hij heeft veel compressie, en hij start heel even maar valt gelijk weer uit.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 aug 2009 16:03

Wat is de rest van de setup? M.n. de carburateur, sproeier, luchtfilter. Blijft ie op de choke wel lopen, of alleen als je volgas blijf geven. Dan zou je het moeten zoeken in de mengselverhouding. Kijk eens of de afdichting tussen spruitstuk en carburateur nog wel goed is. Ik doel vooral op de ring achter de witte vulbus.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 23 aug 2009 16:35

bromkop, 1412 carb, std snel uitlaat en sproeier 54, heb 56 ook erin gehad en hij doet hetzelfde.
nee loopt niet met choke, doet ie precies hetzelfde.
welke vulbus hebt u het over?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 aug 2009 18:43

Vooraan, waar de carburateur op het spruitstuk gaat zit een witte, kunststof bus. Dit om het maatverschil op te heffen (want Tomos heeft verschillende merken carburateurs gebruikt). Daarachter zit, om valse lucht te voorkomen, een rubber afdichtring. Als die niet goed afsluit komt er valse lucht bij je mengsel en dat veroorzaakt een teveel aan lucht waardoor de motor een te arm mengsel krijgt om fatsoenlijk te kunnen draaien. Vaak met de choke erop wil die wel blijven lopen, vandaar mijn vraag.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 23 aug 2009 20:06

oke, maar die zit er nog.
mijn ideeen zijn nu echt op dus ik weet echt niet wat er aan de hand is.
als er meer info nodig is moet je het even zeggen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 aug 2009 23:16

In het laatste geval, maar daarvoor moet de cilinder eraf, kunnen de zuigerveren/ zuiger versleten/ gebroken zijn waardoor er niet voldoende compressie wordt opgebouwd. Voor jouw gevoel is er dan wel compressie. Of heb je de stationair afstelling (schroefje/ kabel) niet goed staan waardoor de motor te weinig momentum (draaiing) heeft en afslaat?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 24 aug 2009 00:50

ja zuigerveren kan, maar die heb ik 3 weken geleden vervangen.
nee dat kan ook niet want hij wil niet eens stationair lopen, ook niet als ik gas geef ofzo.
maar hij gaat wel als je hem net start en vol gas geeft ineens heel hard aan, en daarna valt ie uit.
en daar komt ook best wel veel rook vrij in de schuur.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 aug 2009 12:04

Is die rook wit of blauw van kleur. Ruikt het anders dan normaal bij 2-takt motoren? Dan kan je krukaskeerring lek zijn achter het koppelingshuis. Btw, heb je wel nieuwe pakkingen tussen de cilinderdelen gedaan en de kopbouten goed aangetrokken met het juiste moment?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 24 aug 2009 13:34

klein beetje witte rook, en ik ga die nu vervangen kijken of het dat is.
ja dat heb ik gedaan kruislings. en alle pakkingen er tussen gedaan voetpakking etc.
Laatst gewijzigd door skipper op 25 aug 2009 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 25 aug 2009 00:57

ik heb mijn keering vervangen, probleem is nog niet opgelost.
heb de zuiger en de cilinder bekeken, ziet er nog wel goed uit. kan niks mis mee zijn.
uitlaatkant niet verkoolt etc.
nu zit ik te denken aan mijn onsteking, heb daar nog nooit aangezeten maar hij reed altijd gewoon goed.
maar hij vonkt gewoon, kan die kapot zijn dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 aug 2009 10:05

Als je electronische ontsteking hebt hoef je daar in principe niet meer naar om te kijken. Het kan wel zijn dat sommige onderdelen kapot kunnen gaan of vervangen moeten worden (denk aan de bougie). Maar daar zit het probleem niet, hoewel een verse bougie soms wel kan schelen.

Maar even teruglezend, denk ik dat de mengselverhouding niet goed is. Ik denk dat de motor verzuipt als ik de klachten opnieuw lees. Start wel, maar met gas geven "bwooaap". Heb je nog ergens begrenzingen in zitten (luchtfilterkast/ spruitstuk)?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 25 aug 2009 11:13

nee die zijn eruit.
ja ik heb 3 verschillende bougies gebruikt, maar die zijn hetzelfde, allemaal champion lc86 ofzoiets.( haha uit het hoofd:P)
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 25 aug 2009 18:54

bedoel je dan de hoeveelheid lucht en benzine? hij trekt bijna geen valse lucht, je hoort het iedergeval niet, is gewoon een snorbrommertje zonder begrenzers.
uitlaat lag het ook niet aan, heb 2 verschillende op gehad. de kop met een snor kop verwisselt was het ook niet.
keering vervangen aan oliekant, morgen aan de onstekingskant.
zuiger en cilinder nagekeken niks aan te zien.
membraam en spruitstuk niks aan te zien pakkingen zaten er ook gewoon nog.
carbrateur schoongemaakt en sproeier 50 tot 58 geprobeerd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 aug 2009 19:40

Ok, zet de begrenzer (flippo met slang) dan maar weer terug in het luchtfilter, want zonder dat gaat niet werken met een snor-setup. Sproeier 50 en dan opnieuw afstellen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

skipper
Tomosforummer
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 mei 2007 21:37
  • Citeer

Berichtdoor skipper » 25 aug 2009 20:55

nee is niet nodig, heeft goed op deze setup gelopen.
dit is het gewoon:
1412 carb, std snel uitlaat, bromkop en normaal filter zonder begrenzing.
moet gewoon lopen.. of vind je van niet?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
26 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.