• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos S25 start niet meer...

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 08 sep 2009 19:37

Ha tomosrijders! Ik heb een probleem met m'n tomos, deze start helaas niet meer. Hieronder staan alle gegevens enz, alvast bedankt!!
  • Welke model tomos heb je?
    Een s25 uit 1992.
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    Uit 1992 ;)
    Is het een snor of een brommer?
    Een snor.
    Wanneer ontstond het probleem?
    Maandagavond.

    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Andere uitlaat en andere pakking erop hiervoor, maar heeft sindsdien 4 weken probleemloos gereden (behalve beetje inhouden soms).

    Wat is het probleem?
Mijn Tomos start dus niet meer. Sinds maandagavond toen ik wou gaan sporten en hem aan wilde kicken, kreeg ik hem niet meer aan de praat. Hij maakt wel een geluid dat ie wil starten, lijkt ook een paar keer rond te gaan, maar hij start gewoon echt niet. Heb stuk of 20x gekickt, daarna stil gezet en de ochtend erna nog een keer geprobeerd. Ook toen deed hij het nog steeds niet.

Ik heb nu een andere bougie erin gedaan, maar ook dit scheelt niks. Het benzineslangetje heb ik eraf gehaald en gekeken of deze goed doorliep, dat is ook gewoon goed.

De Tomos reed dus eerst gewoon goed. Heb hem nu ongeveer 1,5 maand, de vorige eigenaar had hem al 3 jaar stilstaan. Heb er meteen een andere uitlaat op gezet (proma) en hiermee een sluitende pakking, er is dus géén valse lucht. Sinds die uitlaat loopt hij altijd prima (behalve dat hij soms wat in lijkt te houden op de top, maar wil nog andere sproeier erin gooien).

EDIT: De bougie vonkt niet bij starten.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Bedankt!!
Laatst gewijzigd door The_Rv op 08 sep 2009 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 08 sep 2009 19:40

Vonkt hij nog wel?, t kan zijn dat je ontstekingpunten versleten zijn, waardoor hij niet goed meer. of helemaal niet meer vonkt,

Ik zou dat eerst even nagaan.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 08 sep 2009 19:54

Vonkt hij nog wel?, t kan zijn dat je ontstekingpunten versleten zijn, waardoor hij niet goed meer. of helemaal niet meer vonkt,

Ik zou dat eerst even nagaan.
Ik heb net even gekeken of hij nog vonkt en dat doet hij helaas niet :(. Waarschijnlijk is het de ontsteking dan? Enig idee waar het aan kan liggen? Ben er zaterdag nog een heel stuk mee weesten rijden en toen deed hij het nog prima...
Omhoog

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 08 sep 2009 21:52

Dan zijn het of je ontstekingspunten, of je condensator is kapot, dat zijn de meest voorkomende problemen als hij niet vonkt.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 sep 2009 10:58

Kijk eerst eens even of de bougiekabel zelf nog wel goed is bij de aansluitingen van bougiedop en ontstekingskastje (ik weet niet of je electronisch of punten-ontsteking hebt).

Pak de oude bougie eens om te kijken of die nog wel vonkt. Ik kan me niet voorstellen dat alleen door het wisselen van een uitlaat de ontsteking het niet meer doet. Vaak kan het wel zijn dat door een te arm mengsel (te kleine sproeier) de motor niet wil aanslaan als er een andere uitlaat op wordt gezet.

Maar in jouw geval is het elektrisch, dus kijk even de ontstekingsdelen na. Check ook de uitknop, die kan ook wel eens voor problemen zorgen. Dat kun je omzeilen door de zwarte draad uit je blok direct op de bobine aan te sluiten. Als de bougie dan wel vonkt zit het probleem dus in de kabelboom of uit-knop.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 09 sep 2009 14:08

Ik heb zowel de oude als de nieuwe bougie geprobeerd, dit maakte geen verschil.
Naar de ontstekingspunten ga ik meteen kijken als ik thuis ben.

Eerlijk gezegd weet ik niet of ik elektrisch of punten-ontsteking heb, geen idee waar en hoe ik dat kan zien? Mijn Tomos is uit 1992 dus wel redelijk oud.

Tomos heeft met de nieuwe uitlaat eerst een hele tijd goed gereden en gestart. Het is afgelopen van de een op andere dag helaas. Ook de bougiekabel zal ik thuis meteen even checken. Uitknop zal ik ook meteen even nakijken. Laat het straks meteen weten. Nieuwe sproeier wou ik toch al halen.
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 09 sep 2009 19:24

Iemand enig idee hoe het vliegwieldeksel eraf moet? Ik heb nu de bout los maar het deksel zit er nog op...krijg hem met geen mogelijkheid los? :?
Omhoog

Gietor
Vastgeroeste forummer
Berichten: 535
Lid geworden op: 24 aug 2008 17:32
  • Citeer

Berichtdoor Gietor » 09 sep 2009 19:47

vliegwieltrekker ;)
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 09 sep 2009 19:56

vliegwieltrekker ;)
Ja die ga ik morgen maar eens een halen dan ;). Nu zit ik nog met het volgende. Aangezien ik zo'n oude Tomos heb (1992), heb ik nog een eivormige cilinder en ook nog een carburateur in het midden. Nu wil ik dus de sproeier vervangen, maar ik heb dit nog nooit gedaan, zeker niet bij zo'n oude Tomos.

Ik heb wel de wiki gelezen hier, maar die is voor een brommer met carburateur aan de zijkant. Het is heel duidelijk uitgelegd, alleen ik kan het niet terugkoppelen naar mijn carburateur en Tomos-ontwerp, omdat het dus een oude is en ik weinig ervaring heb ;).

O ja, moeten al die kleine schroefjes die aan de zijkant van het vliegwieldeksel zitten er ook uit?
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 10 sep 2009 23:14

Ik heb het niet-startenprobleem opgelost :). De contactpunten waren gaar en het ijzertje dat als een soort wip werkt was zo ver versleten, dat toen ik het aanraakte was gebroken.

Nu vroeg ik me af of iemand me nog kon helpen met mijn 'hoe vervang ik de sproeier bij een oude tomos met een carburateur onder het frame' probleem? Alvast bedankt :mrgreen:
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 sep 2009 19:31

Daarmee kun je gewoon de wiki volgen, want de procedure is hetzelfde als die van een carburateur op de zijkant.

Echter, om de carburateur eruit te halen moet je het blok kantelen (bouten losdraaien en uitlaat los zodat er meer ruimte komt tussen frame en blok).

Als je een Encarwi carburateur hebt, kun je met wat gefriemel deze langs de versnellingsbakzijde eruit halen.

Gaskabel losdraaien op de bovenzijde van de carburateur, 2 schroeven losdraaien waarmee het spruitstuk op de cilinder vastzit, en benzineslang losnemen (vergeet niet de kraan dicht te zetten).

Nu met wat kantelen moet je de carburateur eruit kunnen halen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 14 sep 2009 18:48

O ok. Thanks voor de uitleg!
Heb hierbij alleen een probleem, dat is namelijk dat 1 van de 2 bouten waar de uitlaat mee vast moet worden geschroefd afgebroken is. Heb al het mogelijke geprobeerd om die eruit te krijgen, maar niks is gelukt. Heb nu met een moer hem vastgekregen, maar als hij losgaat zal hij nooit meer vastkomen.

Weet niet of iemand een idee heeft hoe zo'n bout eruit te krijgen? Uitboren gaat niet, tappen gaat niet, heb echt van alles al geprobeerd. Uitlaat los is helaas waarschijnlijk geen optie of ik moet een gouden tip krijgen :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 sep 2009 19:39

cilinder in de bankschroef, plaatselijk warm stoken met een brander er proberen zo het reststuk eruit te draaien. Of veel WD40 of kruipolie en geduld.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 14 sep 2009 23:16

Ok ik zal het dan toch maar eens proberen denk ik.

Maar eerst heb ik een ander probleem. Sinds eergisteren wou hij niet meer kickstarten. Hij bleef de hele tijd hangen. Dus ik kap eraf gehaald, vliegwieldeksel eraf en toen viel er een schroefje uit. Daarna zag ik nog een ander schroefje vastzitten in het vliegwiel. Dus er zijn twee schroefjes uitgetrilt, 1tje zat er nog in. Dat was het probleem.

Nu is er door die schroefjes wel een kleine 1 mm brede ong 0,5mm diepe gleuf ontstaan. Ik weet niet of dat een probleem is, maar nu ik hem wil starten gaat ie half aan, tot ie na een 1-2 keer pruttelen uitgaat. Hij blijft dus niet stationair lopen maar valt eigenlijk gewoon meteen uit. Nu start hij dus weer niet.

Enig idee wat dat kan zijn? :?

Bedankt!!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 sep 2009 12:56

Ik hoop niet voor je dat dat de schroeven zijn waarmee de grondplaat van de ontsteking vast zit in je carter. De magneten van het vliegwiel hebben ze opgevangen (althans 1tje). De grondplaat is dus los en het ontstekingstijdstip niet goed meer, daarom slaat ie niet aan.

Waar bedoel je precies die groef?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 15 sep 2009 18:03

Die groef zit in de stukken metaal die op de magneten in het vliegwieldeksel zitten. Hij lijkt wel te willen starten hoor, maar hij houdt er na een tijdje mee op. En dan bedoel ik echt een heeeel kort tijdje. Hij wil niet aanslaan, maar lijkt dat wel te willen doen.

Het was dat ding waar de spoelen en de onsteking enz. op zit. Weet niet of dat de grondplaat was? Weet wel dat als de 3e schroef ook los zat, hij volgens mij los was gekomen...enig idee?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 15 sep 2009 19:24

De groeven in de metalen platen over de magneten is niet zo erg. De grondplaat is idd waar de spoelen op vast zitten. Heb jij een 3 punts bevestiging? Kijk even na waar de andere schroeven horen. Het kan namelijk wel zijn dat de grondplaat niet meer recht zit t.o.v. het carter en dan schaven de magneten tegen de uiteinden van de spoelen. En daarmee loopt waarschijnlijk ook het tijdstip niet meer goed van de ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 15 sep 2009 20:01

Ik heb inderdaad een driepuntsbevestiging. Heb er al nieuwe schroeven ingedaan met nieuwe anti tril revetjes. De grondplaat zou ik eventueel wel wat meer naar links of rechts kunnen draaien, misschien dat daar iets te halen valt. Zal het eens gaan proberen! Bedankt weer :mrgreen:
Omhoog

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1161
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:04
Locatie: Zoetermeer, ZH
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 15 sep 2009 21:13

De uitlaat hoeft niet per se los van de cilinder als je je blok gaat kantelen, vaak is het genoeg als je hem alleen los maakt op het punt waar hij aan je frame vastzit.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 15 sep 2009 22:43

Ow ok, dat is goed om te weten! Wou ik ook gaan proberen, maar ben er nog niet aan toe gekomen helaas.
Ben net even met m'n kickstart probleem bezig geweest.

Heb alles weer even losgehaald, vliegwieldeksel leek wat tegen het vliegwiel aan te lopen aan 1 kant. Dus vliegwiel zelf wat anders geprobeerd te doen, maar bleef het idee hebben dat hij er wat tegen aan loopt. Heb een paar standjes geprobeerd en vervolgens toen het vliegwieldeksel soepel leek te draaien alles weer vastgemaakt. Gekickt, en hij liep. Mooi dacht ik. Even laten draaien, wat gas erbij en toen na minuutje of 2 gas los. Toen viel ie meteen weer uit.

Daarna probeerde ik weer te kicken en zat ik met precies hetzelfde probleem. Geen beweging in te krijgen. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Bedankt!!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.