• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Eerste stap gezet met opvoeren

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Colin89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Colin89 » 15 okt 2009 20:43

• Welke model tomos heb je? Standard
    Is het een snor of een brommer? Snor
    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Ja, ATW 28 erop gezet.

Wat is het probleem?
Afgelopen week m'n Tomos naar de brommerboer gebracht om de brommer wat op te voeren. Hij gaf me als tip om een kleiner ATW te nemen. Een andere uitlaat vond hij niet slim omdat dit slecht zou zijn (ik weet niet meer precies waarom, maar zou dit met warm/vastlopers te maken kunnen hebben? :? ). Maar hier op het forum lees ik overal dat de eerste stap om op te voeren een andere uitlaat is.
Enfin, er zit nu een ATW 28 op. Hij rijdt een stuk lekkerder, top is een dikke 5km/u harder. Maar als ik op topsnelheid rij houdt ie een beetje in en maakt ie een ratelend/PFFRTT geluid. Als ik even gas los laat en weer gas geef rijdt de brommer ff lekker en dan komt het weer terug. Wat is dit? Kan het kwaad? Het lijkt wel of er overtoeren gemaakt worden.

Alvast bedankt.

Colin

Dudel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Dudel » 15 okt 2009 23:56

Dit is volgens mij omdat hij dan nog steeds inhoud op top,als je dan op top ietsjes gas terug neemt..Gaat ie dan nog prrrrffttt of trekt ie dan door?

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 16 okt 2009 00:00

Hier ik heb ik zelf ook veel last mee gehad. Het geluid wat je hoort heet 4takten.

Je rijd bv. 35, prrrrrt.... 32 ---> 35 PRRRRRT ---> 32.

standaard zit er in een snor tomos sproeiermaat 49. Toen reed ik met mijn set-up 40km/h en hoorde ik af en toe dat PRRRRRT geluid. Toen ik heb sproeier 52 erin gedaan (dus meer benzine) en toen kreeg ik dat geluid al toen ik 35 reed en ook contstand.

Sproeier 47 erin gedaan en het is weg als ie eenmaal warm is. Mijn hypothese luidt: Teveel benzine.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

Colin89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Colin89 » 16 okt 2009 08:14

Dit is volgens mij omdat hij dan nog steeds inhoud op top,als je dan op top ietsjes gas terug neemt..Gaat ie dan nog prrrrffttt of trekt ie dan door?
Als ik wat geef terug neem op top trekt ie weer door en dan na een seconde of 20 maakt ie weer dat gekke geluid.
Hier ik heb ik zelf ook veel last mee gehad. Het geluid wat je hoort heet 4takten.

Je rijd bv. 35, prrrrrt.... 32 ---> 35 PRRRRRT ---> 32.

standaard zit er in een snor tomos sproeiermaat 49. Toen reed ik met mijn set-up 40km/h en hoorde ik af en toe dat PRRRRRT geluid. Toen ik heb sproeier 52 erin gedaan (dus meer benzine) en toen kreeg ik dat geluid al toen ik 35 reed en ook contstand.

Sproeier 47 erin gedaan en het is weg als ie eenmaal warm is. Mijn hypothese luidt: Teveel benzine.
Bedankt voor je antwoord! Ik zal vanmiddag ook eens naar mijn bougie kijken. Ik zou dus bv. een andere sproeier kunnen proberen?
Kan het geluid kwaad trouwens?
En wat zeggen jullie over een andere uitlaat? Kan dit nou kwaad of niet.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 okt 2009 09:00

Nee, een andere uitlaat is zelfs beter voor de motor omdat deze nu niet zo snel "stikt" in zijn eigen uitlaatgassen. Vaak is de uitlaat een manier om de snelheid te begrenzen (in dit kutland vol regels).

Het kan zelfs zo'n verbetering geven voor je dat je ook van dat 4-takten afbent als je een snellere uitlaat monteert. De meesten hebben hier een imitatie snel sigaar, die lijkt op de originele, maar dan met een dikkere bocht en meteen naar achteren. Sproeier hoef je dan imo niet te wisselen.

Niet naar een bromboer luisteren, mensen op TF hebben meer ervaring en verstand ervan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Colin89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Colin89 » 16 okt 2009 14:57

Nee, een andere uitlaat is zelfs beter voor de motor omdat deze nu niet zo snel "stikt" in zijn eigen uitlaatgassen. Vaak is de uitlaat een manier om de snelheid te begrenzen (in dit kutland vol regels).

Het kan zelfs zo'n verbetering geven voor je dat je ook van dat 4-takten afbent als je een snellere uitlaat monteert. De meesten hebben hier een imitatie snel sigaar, die lijkt op de originele, maar dan met een dikkere bocht en meteen naar achteren. Sproeier hoef je dan imo niet te wisselen.

Niet naar een bromboer luisteren, mensen op TF hebben meer ervaring en verstand ervan.
Helemaal duidelijk zo! Ik ga er dan een ander uitlaatje opzetten. Dan hoop ik tegen de 40 km/u te gaan, mooie snelheid.
Bedankt voor je antwoord.
Mocht dat 4-takten niet verdwijnen door een andere uitlaat hoe is dit dan op te lossen? Dat 4-takten begon trouwens pas toen ik m'n ATW veranderd had.

Colin89
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Colin89 » 16 okt 2009 19:38

Zoals ik al dacht: zwarte bougie.
Standaard zit er een 49 sproeier in dacht ik? Ik ga dan morgen een 47 sproeier proberen en kijken of het probleem opgelost is. Maar is 47 niet te klein? Die maat lees ik hier op het forum nooit eigenlijk.
Ben benieuwd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 okt 2009 09:33

Kleur van de bougie verandert pas na een tijdje rijden. Als je zeg maar 2-3 kilometer echt op top hebt gereden en je laat je motor afkoelen kun je daarna zien wat de kleur is. Overigens kan het ook langer duren als de bougie te vet is. Beter maak je hem goed schoon met een borstel oid.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers