• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Bij starten loop de *motor even en slaat dan af

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 23 okt 2009 18:33

• Welke model tomos heb je? Flexer A35 ADH
    Uit welk jaar komt de tomos ? 1996
    Is het een snor of een brommer? Snor
    Wanneer ontstond het probleem? afgelopen Woensdag

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nee

Wat is het probleem?
Ik heb de Tomos Flexer A35 ADH Snorfiets van mij broer gehad, die deze niet meer gebruikte, en ik eigenlijk een brommertje zocht om makkelijk even ergens te komen . Het is een Flexer ,een oudje uit 1996 , maar doet het nog prima , en altijd goed onderhouden . zonder benzinekraan en een hendeltje waarmee je de Choke vast moet zetten, en bij het starten en gas geven schiet dat hendeltje omhoog. Maar nu het probleem , als ik het chokehendeltje naar beneden zet , dan start ik de brommer , geef dan gas, gaat het chokehendeltje omhoog.en loopt dan even , en slaat dan af. Je zou denken , dat de brommer geen of te weinig benzine krijg . Nu ben ik niet zo,n brommer techneut , hoe los ik dat op.

Woutah
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Woutah » 23 okt 2009 19:05

Ik heb dit ook, maar alleen met een koude motor. Als ie warm is dan heb ik het niet.
Heb je dit alleen bij koud of ook bij een warme motor?
Tomos A35
Binnenkort is het zo als je 10 halal frikandellen koopt dat je een gratis mona hoofdoek erbij krijgt.
Ik heb 1 woord voor je Woutah.

BEUNHAAS!

ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 23 okt 2009 19:27

Momenteel is het probleem , als ik de brommer start , dan even loopt en dan afslaat. Dus van warme motor is niet van toepassing . Dus eigenlijk zo, als de brommer op de standaard staat , start ik, met chokehendel naar beneden , geef dan gas (chokehendel schiet omhoog loopt dan een paar tellen, en slaat dan af, net of de brommer geen benzine krijgt

Grt Gerard

teenhakker
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor teenhakker » 23 okt 2009 19:50

uh probeer eens wat minder gas te geven, en je shoke hendel naar benede houden
kijken of ie dan wel blijft lopen, het kan zijn dat je cab een beetje verstopt zit, ik had het probleem ook met mijn brommer.
maar die moest ik aan lopen, dan moest ik als een gek gaan lopen, en alleen als ik harder dan zoveel km/u reed bleef ie aan, maar zodra ik gas terug nam of ging remmen, viel de motor uit, starten had ie ook vaak geenzin in, dan startte ie wel maar viel gelijk uit, of startte helemaal niet.

als dat het geval is, moet je je caburateur schoon maken...

ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 23 okt 2009 20:08

Idd denk ik ook dat de caburateur vuil is, maar zoals ik al eerder meldde, ben ik niet zo,n brommer techneut. kan ik bij mijn Tomos Flexer A35 AHD makkelijk bij de carburateur komen , en is het uit elkaar en schoonmaken zelf te doen. Ik zag wel bij de aansluiting van de carburateur wel een zwarte draaiknop zitten , waar wel moeilijk bij te komen is . Waar dient deze knop voor.

Grt Gerard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2009 08:54

Zet eerst de choke erop, GEEN gasgeven en kicken. Laat de motor even lopen op de choke voordat je die eraf haalt. Slaat ie even later ook af, kan je hem wel weer starten zonder choke.

Eventueel moet je misschien even de stationairschroef bijstellen (met warme motor).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

rob4
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rob4 » 24 okt 2009 20:05

Als ik het zo hoor zal je staionair-schroef niet goed zitten.
Ga is uit m'n topic joh, bezem.

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 24 okt 2009 21:50

hoelang heeft ie al niet gelopen? als ie al best lang stil staat moet je ff de benzine vervangen en de carb schoonmaken. en dan starten op choke en de choke erop houden. dan zal ie het wel weer doen.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 24 okt 2009 22:23

Gewoon 2 of 3x achter elkaar choken :).
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 25 okt 2009 09:29

Oké bedankt voor de hulp, ik ga het een en ander eens uitproberen.

Grt Gerard

ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 26 okt 2009 10:06

Ik heb nog eens gekeken naar de carburateur, waar de sproeier of i.d zit. Maar wel vreemd dat bij de Tomos Flexer A35.AHD
geen benzinekraantje zit , en vraag me af of achter het filter wel de carburateur zit, wel een vreemd iets wat op een carburateur lijkt, maar eigenlijk niet uit elkaar te halen is . Wel zit er bij de benzine toevoer een grote zwarte knop, waar je aan kan draaien maar moeilijk bij te komen is. Zelf denk ik dat de brommer te weinig benzine krijg , ik start de brommer met de choke , laat deze dan een tijdje lopen , en geef dan gas , loopt dan even en slaat dan af. Daarna moet ik de brommer weer starten met de choke aan , maar weer hetzelfde. Maar klopt het dat de Tomos Flexer A35 geen benzinekraan heeft , en ook een aparte carburateur.

Grt Gerard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 okt 2009 11:44

Die zwarte knop is dus de benzinekraan. Misschien dat ie bij de flexer wat ver weg gestopt is. Als je het zeker wil weten ga je even bij een bromboer langs en laat het je uitleggen.

Verder staat hier een gebruikshandleiding over A35. 't Is misschien niet helemaal jouw model, maar qua handelingen precies hetzelfde.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 03 nov 2009 11:23

Ik heb het een en ander aan de carburateur schoongemaakt, en weer aangsloten shokehendel naar beneden , de bromfiets gestart , en starte direkt, even laten lopen in de shokestand, en daarna gas gegeven, shokehendel gaat omhoog, en dan slaat de motor al vrij snel af. Wat kan het probleem zijn
Flexer A35 ADH

Groet Gerard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2009 11:32

De benzinekraan van een flexer is rond en er staat als het goed is een pijl op. De pijl horizontaal en naar voren is dicht, naar beneden wijzend is open, en naar boven wijzend is reserve.

Kan het zijn dat de tank bijna leeg is en dat het kleine beetje benzine in het vlotterbakje net genoeg is om de motor even te laten lopen?

Mocht dat het niet zijn, probeer als de motor loopt met een beetje deo te spuiten rond aansluiting carburateur-spruitstuk en spruitstuk-cilinder. Als het motortoerental veranderd zit daar een vals luchtlek.

Oja, niet om je te bekritiseren, maar het is A35-HDA

ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 03 nov 2009 12:29

Idd de benzinekraan is rond, alleen vervelend dat de benzinekraan zo weggewerkt zit, is bijna niet bij te komen , en je kan ook de stand niet zien van open , dicht of reserve. Ik denk dat de brommer te weinig benzine krijgt, bij starten schoke open, even laten lopen , dan gas erop. blijft nog even lopen en slaat dat af.
In ieder geval bedankt voor de hulp

Grt Gerard

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2009 15:31

Check eens op welke stand er nog benzine uit de kraan komt (of helemaal niet). Ik ben even kwijt of je al verschillende sproeiers had gebruikt. Valse lucht heb je op gecheckt?

Probeer eens minder hard gas te geven zodat de choke er wel op blijft staan. Hoe loopt de motor dan en zie je vreemde dingen uit je uitlaat komen? Zit de demper niet verstopt? Dit kun je voelen. Als er alleen maar een beetje warme lucht uitkomt moet je hem schoonmaken of de uitlaat vervangen.

ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 03 nov 2009 16:32

Ik heb geprobeerd de choke erop te laten staan, maar dan dreigt de motor naar verloop van tijd af te slaan , en dan toch maar weer gas geven , blijft dan even lopen, en slaat dan af. Er komen geen vreemde dingen uit de uitlaat , watbblauwe rook , en dat blaast hij er goed uit. Het is net als ik de choke aanzet , hij dan de aanwezige benzine opgebruikt, en dan afslaat
Bedankt voor de hulp.

Groet Gerard

j3llyguy
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor j3llyguy » 03 nov 2009 16:56

Misschien je sproeier schoonblazen dat was bij een maat van mij ook.
Gewoon je carburateur eraf halen en dan dat zwarte bakje aan de onderkant eraf halen.
Dan dat goudkleurige dingetjes eruit schrijven en er een beetje in blazen.
Als je m in de lamp houd moet je door dat kleine gaatje kunnen kijken.
lukt dat blazen niet pak een hele kleine naald en probeer het vuil eruit te peuteren.
Kan zijn dat het niet werkt maar valt te proberen, bij een maat van mij werkte het ook.

En anders laat hem zo'n 15 seconde lopen zonder gas te geven bij mij trekt ie het anders ook niet.
Tomos A35 Quadro, Motip Mirage scarabee Kappen w0000t!!! :D

ghelsing
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ghelsing » 03 nov 2009 17:52

Oké , ik ga morgen de carburateur eraf halen , en de sproeier schoonblazen o.i.d .
Ik laat het weten.

Grt Gerard

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij