• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos topsnelheid

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
siebren261
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2009 18:27
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 10 dec 2009 18:49

Heuy mannen.

Ik heb sinds Zaterdag eem Tomos a35 op geel kenteken, ding liep wel, alleen zat er geen uitlaat onder.

Naja, tapeinden kapot, dus heb ik de cilinder er met de slijptol af moeten halen, sinds gister een nieuwe 50cc airsal er onder, loopt leuk, maar niet harder dan 60. Ding trekt goed op, maar bij 60 is ineens alle fut er uit, heuvel op heuvel af, altijd 60, geen streep harder. Dat moet toch harder kunnen?

De setup
50cc airsal
14/12 Dellorto, sproeier nu 66
Techno kruluitlaat.
Spruitstuk ontgrensd

Ding schakelt ook veel te vroeg naar z'n 2, wat kan dat zijn?
Ik heb ook al andere sproeiers geprobeerd, daar reageert hij ook niet op, heb ook geen valse lucht.

Kan iemand mij helpen?

Groeten
Omhoog


Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland
  • Citeer

Berichtdoor tamiya » 10 dec 2009 20:27

Je weet dat je een cilinder moet inrijden? :wink: Misschien is het handig dat je even je tandwielverhouding vermeld. Wat is te vroeg naar z'n 2? Bij ongeveer 17/18 km schakelt ie over.
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

siebren261
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2009 18:27
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 10 dec 2009 21:23

Jah, cilindertje ben ik aan het inrijden, 150 km moet wel genoeg zijn voor zo'n airsaltje toch?

Ding schakelt koud later dan dat die warm schakelt, zegmaar vlak voor de (kleine) powerband, twv is gewoon standaard, 26/26.

Een kameraadje van mij rijdt met standaard cilinder en een proma gp, en die trekt mij er zelfs uit, en hij maakt ook veel meer toeren...

Ik had zelf bedacht, even de kop afdraaien, voor wat meer compressie, maar dan loopt ie op top nog niet harder..

Hij gaat gewoon 60, en het is gebeurd, zitten er bij Tomos geen begrenzers in de cdi, of iets anders waardoor hij geen toptoeren wil maken? Blokje rammelt stationair trouwens wel veel, meer dan dat ik van een Tomos gewend ben.

Groeten!
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 11 dec 2009 14:23

met die setup klopt je snelheid wel ongeveer. het beste wat je kan doen is kleiner atw maar als je je optrek-kracht redelijk wilt behouden zou je dan ook een grotere carb. moeten nemen.

Hij schakelt idd later over als hij koud is, de olie is dan nog dikker.

voor de rest is hij niet begrenst. je zou nog kunnen gaan voor een HD kop dan trekt hij sneller en het wil nog wel eens wat schelen op de top.
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

siebren261
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2009 18:27
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 13 dec 2009 01:00

Mwoah, ik ga maar eens om een kleiner sproeiertje, heb het idee dat het zaakje wat smoort
68 lijkt mij wat groot voor een 50cc.

wat ook vreemd is, dat de bougie schoon blijft, en alleen de electrode een kleur krijgt (zwart).

Koud loopt het ding veel beter, trekt veel beter op, en maakt veel meer toeren in zn 1, dus ik ga denk ik wat dikkere olie gebruken..

Danku heren.
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 13 dec 2009 03:02

Denk dat het komt door de grote sproeier, zal toch wat kleinere proberen. Standaard zit er 51 in, je heb alleen maar een andere uitlaat en een andere cilinder, maar wel 50cc, dan zal 54/56 wel genoeg zijn denk ik zo.

Zwart betekent te groot. Wss krijgt ie te veel benzine en houdt ie in, deed mijn (snor) ook.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

siebren261
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2009 18:27
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 13 dec 2009 09:17

Daar kun je best wel eens gelijk in hebben ja, hij trekt koud ook veel beter enzo, maar moet ik gelijk 10 sproeiermaten kleiner doen dan? Dat is best wel veel, ik ben laatst van 53 naar 62 naar 68 gegaan, maar hij reageert er niet op, een andere brommer zou gewoon afsmoren toch?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 dec 2009 17:33

Dan denk ik dat je een probleem hebt met valse lucht.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

siebren261
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2009 18:27
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 13 dec 2009 18:14

Tjah, hij reageert verder niet op deo, dus moet dat wel goed zijn, plus dat alle pakkingen gewoon nieuw zijn, en ik alles gewoon goed aangedraaid heb.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9683
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 dec 2009 20:13

Heb je er ook wel eens aan gedacht dat de krukaskeerring achter de ontsteking wel eens kan lekken? Daar kan je ook valse lucht naar binnen halen. Het verbaast me eerlijk gezegd dat jouw motor totaal niet reageert op een andere sproeier.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

siebren261
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2009 18:27
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 13 dec 2009 21:08

Naja, totaal niet reageert, hij rijdt met 62 gewoon precies hetzelfde als met 68, dus dat vind ik nogal apart, ik wou vandaag sproeier 53 er nog ff indoen, maar door het gekut met de kickstart veer houder, die uit men kapje donderde, had ik wel weer genoeg gehad voor vandaag, ontsteking staat op bromstand (bovenste streepje) en ik kon geen benzine of iets vinden in mijn carterkapje. Ik zal morgen even aan de carterplug ruiken, of die ook naar benzine ruikt.

groeten
Omhoog

Gebruikersavatar
bassie-91
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:05
Locatie: Hooglanderveen !
  • Citeer

Berichtdoor bassie-91 » 16 dec 2009 11:38

Doe gewoon wat ricker zei :

Neem een sproeier tussen de 52 en 62
Aangezien 52 te klein is en 62 te groot.
Raad je sproeier 56/58 aan.
Kijk na een ritje je bougie nogmaals na.

Stop er vooral geen sproeier 53 in !!
Tenzij je te arm wil gaan rijden met je brand new cilinder ?
Alles best, als ut maar blaast !!
Omhoog

siebren261
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 dec 2009 18:27
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 16 dec 2009 12:23

Hahaa, ik weet hoe het werkt, stukje ervaring, Heb al iets van 4 zuigers verkloot met een motorhispania rx, daar zat ook een te kleine sproeier in. Heb nu sproeier 62, dat rijdt verders wel goed, ook heb ik dikkere olie in de versnellingsbak gegooid, dus trekt hij ook wat beter op. gister sproeier 58 gehaald, toen was de bougie wat wittig, nu met 62 loopt hij mooi, alleen als ie koud is moet ik op de choke rijden, als ie dan op gang is gaat hij gelijk weer.

Loopt nu 65, ik vind het goed zo

Deze mag dicht, dank u allen!

Groeten Siebren
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.