• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

(slecht lopende tomos) elektra?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 19 apr 2010 15:46

Hallo,

ik heb een probleem met mijn tomos a35 snor, hij wil namelijk moeilijk starten op choke en zonder wil hij dat niet. (en met choke moet ik trouwens half gas geven, anders wil hij ook niet starten)
En een ander probleem dat daarbij aansluit is dat hij sinds een aantal dagen slecht loopt.
Hij trekt langzaam op, komt niet meer op de top die hij voorheen haalde en de uitlaat die 'puft' als je gas loslaat voordat je bijvoorbeeld een bocht maakt.

De snor brommer heeft een standaard 14/9 carb, 12 milimeter spruitstuk, ontgrenst luchtfilter (door vorige eigenaar, heb het buisje niet in bezit), en een standaard snel/brom uitlaat.

Ik heb al getest op valse lucht met de deo bus, maar dat gaf geen overduidelijk resultaat, omdat hij niet stationair loopt zonder choke en half gas.
Er zit sproeier maat 51 in. Ik heb 50 geprobeerd maar daar schakelt hij heel traag en op het moment van schakelen valt hij uit.
Sproeier 55 gaf een beter resultaat, hij deed het zo ongeveer hetzelfde als de 51 maar alleen zonder luchtfilter.

Iemand bruikbare tips om erachter te kunnen komen waar het nou aan ligt?

Gegroet,
Mathijs
Laatst gewijzigd door mathias op 30 apr 2010 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


fllex
Vaste forummer
Berichten: 398
Lid geworden op: 07 mei 2008 02:38
Locatie: hillegom
  • Citeer

Berichtdoor fllex » 19 apr 2010 20:47

Heb je dat spruitstuk ontgrenst?
Tomos 65cc
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 20 apr 2010 14:59

Nee, mijn spruitstuk heeft de begrenzer er nog in zitten.
Omhoog

Ricker
Diehard
Berichten: 1468
Lid geworden op: 25 feb 2009 20:15
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 20 apr 2010 15:47

Hij liep hiervoor wel goed, heeft dus niks met de afstelling/setup te maken.

Kijk dit rijtje is na;
-Uitlaat verstopt?
-carb vies/verstopt?
-bougie vet aangeslagen?
-ontsteking goed afgesteld? (Als je punten heb)
-en dus valse lucht. Moet je dan maar met zn 2 doen, eentje houd het gas een beetje open, en jij spuit.
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 20 apr 2010 16:15

Dank je voor de tips, ik zal ze eens uitproberen.
Trouwens bij de carburateur zit een spleet achtig iets naast het unitje waarmee je dmv een moer de carb strakker om het spruitstuk zet, door dat 'kiertje' kan ik heen kijken op twee plekken die aan de buitenkant zitten. Zou dit eventueel valse lucht kunnen trekken?
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 20 apr 2010 23:44

Dat spleetje is normaal en er zit als het goed is een wit kustof busje in.

Check anders ook even of je uitlaatpoort zelf niet dichtgekoolt is.
Kan je heel simpel zien door even de pet eraf te draaien en dan de zuiger naar beneden duwen en erin te kijken dan hoef je er verder niks af te draaien.
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 21 apr 2010 18:14

Oke, ja dat kunstof busje zit er in, neem aan dat deze het wel volledig af dicht.

En wat bedoel je precies met pet?
Denk dat ik de uitlaat er in z'n geheel afhaal, kan ik gelijk checken of deze verstopt zit en of de uitlaatpoort is dicht gekoolt toch?
Omhoog

Gebruikersavatar
marijn8888
Tomosforummer
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 dec 2009 17:55
Locatie: Voorschoten
  • Citeer

Berichtdoor marijn8888 » 21 apr 2010 18:27

Om je uitlaatpoort goed te zien moet je je cilinderkop eraf halen. Dit bedoelt DR. Tomos met de 'pet' denk ik. Als je cilinderkop eraf is en je uitlaat ook kan je makkelijk door je uitlaatpoort kijken. Dan kun je dus ook zien of hij dichtgekoold is...
Jij kan zeker geen wheelie jonge

hierrr
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 21 apr 2010 18:31

Bij een standaard cilinder koolt hij vaak in de hoekjes iets dicht. Heb het er zelf ook uit gehaald en hoe :')
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 21 apr 2010 19:06

Oke, ik zal er eens mee aan de gang gaan morgen, zou mooi zijn als dat het probleem is!
En pascall waren de prestaties van je brommert weer een stuk beter na die hoekjes schoon te hebben gemaakt?
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 21 apr 2010 21:13

Alle 2 takt tomosjes hebben last van die uitlaatpoort die langzaam dicht koolt.
Als je maar lang genoeg rijd dan kom je het vanzelf een keer tegen.

Met de pet bedoel ik zeg maar de kop, dus niet de cilinder.
Je draait de vier kop bouten los en dan trek je alleen de pet (kop) er af, en dan duw je de zuiger naar beneden.
Dan schijn je met zo'n led sleutelhanger of een zaklamp in de cilinder en je ziet direct het probleem.
De uitlaatpoort is gewoon weg op een klein gaatje na en dan weet je meteen dat dat het probleem is.

Sommige mensen draaien dan de uitlaat los en dan prikken ze met een schroevendraaier het kool weg, maar het beste is dan inderdaad toch even de cilinder eraf en ik doe het altijd met een dremel met een soort tandarts freesje en dan rijd hij daarna weer als een nieuwe.
Ik loop de poort ook altijd even na met een schuurpapiertje zodat er geen bramen aanzitten die de zuiger kunnen beschadigen.

Een ding nog... als ik dit tegen kom zit meestal de cilinder al zo vast op het blok dat ik hem er niet meer af krijg dan zitten de draadeinden aan de cilider vastgeroest, als je daar problemen mee hebt dan kan je het beste veel kruipolie gebruiken en met m8 draadeinden voorzichtig er kruislings af persen.
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 23 apr 2010 18:33

Ik ben vanmiddag bezig geweest met het checken of de uitlaatpoort dicht gekoolt was, maar helaas was dit nauwelijks tot niet het geval. Heb hem schoongemaakt en de uitlaat ook (daaruit kwamen wat kleine kool korreltjes) en vervolgens alles weer vast gezet. Maar rijden doet hij net zo bagger als voorheen, het lijkt wel of het met de dag erger word. Fietsers kom ik gewoon niet voorbij en hij schokt zo nu en dan.
Misschien andere suggesties?
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 23 apr 2010 19:15

ja hoor even je sproeier doorprikken en een andere bougie proberen.

Ps heb je hem ook even getest zonder uitlaat?
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 23 apr 2010 19:49

Oke, sproeier is volgens mij wel goed ontstopt, zou het voor de zekerheid nog wel een keer doen. En bougie hittegraad 6 is goed toch? *

* even vergeten erbij te zeggen dat ik hem wel gestart heb zonder uitlaat, maar niet mee gereden. Dacht dat dat niet zo'n goed plan was ivm de tegendruk die je dan mist.
Omhoog

Gebruikersavatar
Dr.Tomos
Vaste forummer
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 dec 2009 20:59
  • Citeer

Berichtdoor Dr.Tomos » 23 apr 2010 21:48

Een b6hs
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 23 apr 2010 23:15

Aah oke, ja zou zomaar kunnen dat er een verkeerde in zat.
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 30 apr 2010 18:54

Heehee, ik heb er een nieuwe bougie in gedaan, alleen loopt hij nog steeds bagger.
Het word zelfs steeds erger, want elke keer als hij wat hoge toeren wil maken schokt hij terug. Het ene moment loopt hij 15 km/u en dan 10 o.i.d.
Omhoog

markvanrijn
Tomosforummer
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 jun 2009 14:28
  • Citeer

Berichtdoor markvanrijn » 30 apr 2010 19:00

heb je je sproeier goed vast gedraaid? bij mij was hij ook los gegaan en hij verzoop als hel 8)
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 30 apr 2010 19:03

Ik heb geen idee, ga ik zo even nachecken. Maar was jouw sproeier eruit getrild omdat hij los zat, of deed hij het niet omdat hij er half in gedraaid was?
Omhoog

Gebruikersavatar
mathias
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2009 17:20
  • Citeer

Berichtdoor mathias » 30 apr 2010 20:14

Ik heb net mijn carterkap aan de vliegwielzijde verwijderd en heb twee dingen ontdekt.
Mijn vliegwiel schuurt langs een klein stuk van mijn carterkap wat ook het schurende geluid verklaard. En het andere is dat mijn contactpunten tegen elkaar aan blijven zitten als ik mijn vliegwiel ronddraai, en ook als ik de motor aanzet en vol gas geef. Horen deze niet op en neer te gaan?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.