• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Het kleine opvoer/tune vragen topic

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1342 berichten
  • Pagina 63 van 68
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • …
  • 68
  • Volgende
tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.

Berichtdoor tomostefan » 29 mei 2010 13:10

Ik geloof dat hij nog hoogtoeriger wordt maar je trekkracht wordt niet ineens minder.
Zelf geen ervaring mee dus verbeter me als ik fout zit
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog


Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 29 mei 2010 15:08

Verbreden van de uitlaatpoort zorgt voor meer koppel, met verhogen wordt hij hoogtoeriger en krijgt hij minder kracht onderin.

Nou is mijn vraag of hij met verbreden dan ook laagtoeriger wordt, en dus minder kracht bovenin krijgt, of dat je er.gewoon meer koppel mee krijgt zonder verdere nadelen.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

michabooij
Vastgeroeste forummer
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 dec 2009 11:19
Locatie: Den Haag !!!
Contacteer:
Contacteer michabooij
Website

Berichtdoor michabooij » 29 mei 2010 22:07

je krijgt minder toeren, zit zo : je uitlaat poort mag niet te groot zijn want dan raak je je tegen druk kwijt,
tegendruk zorgt er voor dat er niet onverbrande gassen kwijt raken door de uitlaat port
viewtopic.php?f=68&t=12658

mijn a35
Omhoog

Gebruikersavatar
Badmuts
Tomosforummer
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 mar 2010 19:53

Berichtdoor Badmuts » 01 jun 2010 22:40

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een poortmap van mijn cilinder. Nu wil ik mijn membraan verwijderen maar hij wil niet los laten.
Bromkop
14/12
Sproeier: 53
Power filter
Homoet
26/22
55/60 km/u
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 01 jun 2010 22:45

Lief vragen. Of gewoon pulken met een kleine schroevendraaier.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

boy-1993
Vaste forummer
Berichten: 392
Lid geworden op: 04 dec 2009 19:58
Locatie: Maasdam
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website

Berichtdoor boy-1993 » 01 jun 2010 22:54

Lief vragen werkt beter.



Geloof me.
Omhoog

tim_11
Vaste forummer
Berichten: 345
Lid geworden op: 15 sep 2009 13:52

Berichtdoor tim_11 » 01 jun 2010 22:55

hallo,
wie kan mij een beetje vertellen hoe je cilinder kan tunen als ik bijv zoals ik net begin hoe kan ik het beste leren en wat zou ik als eerste gaan doen dan?

mvg
tim
drink als een man, ga knock out als een man, of wil je dat ik 1tje op je bek ram
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 01 jun 2010 22:57

Als eerste het spijltje in je inlaat weghalen.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

boy-1993
Vaste forummer
Berichten: 392
Lid geworden op: 04 dec 2009 19:58
Locatie: Maasdam
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website

Berichtdoor boy-1993 » 01 jun 2010 23:02

ja wat pascal zegt het spijltje bij je inlaat weg halen en daarna als je hebt geoefend op een oefen cilinder en meer verstand er van hebt kan je ook je inlaat gaan veranderen en je uitlaat
Omhoog

tim_11
Vaste forummer
Berichten: 345
Lid geworden op: 15 sep 2009 13:52

Berichtdoor tim_11 » 01 jun 2010 23:16

Als eerste het spijltje in je inlaat weghalen.
hallo,
kun je mij precies uitleggen hoe dat spijltje eruit ziet
ik bezit over een dremel dus kan altijd oefenen en als ik dat weg wat voor meerwaarde heeft dat op me cilinder?
snelheid?
drink als een man, ga knock out als een man, of wil je dat ik 1tje op je bek ram
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 01 jun 2010 23:18

Trekkracht. Kijk bij je inlaat, dan zie je wel wat een spijltje is. Een dwarsstukje in je inlaatpoort. Ga niet meer vragen daarover maar kijk eerst. Je ziet het wel.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

boy-1993
Vaste forummer
Berichten: 392
Lid geworden op: 04 dec 2009 19:58
Locatie: Maasdam
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website

Berichtdoor boy-1993 » 01 jun 2010 23:19

kijk door het gat waar je membraam op gaat daar zie je als het goed is een spijltje zitten dat kan je weg halen als je standaard cilinder hebt want in een airsal zit die al niet meer en de rest weet ik weinig vanaf over tunen
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 01 jun 2010 23:29

Fout, een standaard cilinder heeft 2 'verticale' inlaatpoorten naast elkaar in de cilinder, het 'spijltje' hiertussen kan je niet weghalen, dan gaan je zuigerveren happen. Een Airsal cilinder heeft 2 inlaatpoorten boven elkaar, hier kan je het spijltje wel weghalen.

EDIT: Zie hier:
50cc standaard:
Afbeelding
65cc Airsal:
Afbeelding

Bij de 50cc kan je het 'spijltje' bij de inlaat niet weghalen, bij de Airsal wel.

Als je wilt beginnen met tunen en je wilt advies moet je eerst:
Je verdiepen in tunen en de werking van 2takt;
Een poortmap maken en duidelijk vermelden om wat voor cilinder het gaat;
Zeggen wat je wil bereiken, trekkracht of top.

Dan kunnen we je verder helpen.
Laatst gewijzigd door Sebastiaankl op 01 jun 2010 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

boy-1993
Vaste forummer
Berichten: 392
Lid geworden op: 04 dec 2009 19:58
Locatie: Maasdam
Contacteer:
Contacteer boy-1993
Website

Berichtdoor boy-1993 » 01 jun 2010 23:38

ok weer wat geleerd:P
Omhoog

tim_11
Vaste forummer
Berichten: 345
Lid geworden op: 15 sep 2009 13:52

Berichtdoor tim_11 » 01 jun 2010 23:44

Fout, een standaard cilinder heeft 2 'verticale' inlaatpoorten naast elkaar in de cilinder, het 'spijltje' hiertussen kan je niet weghalen, dan gaan je zuigerveren happen. Een Airsal cilinder heeft 2 inlaatpoorten boven elkaar, hier kan je het spijltje wel weghalen.

EDIT: Zie hier:
50cc standaard:
Afbeelding
65cc Airsal:
Afbeelding

Bij de 50cc kan je het 'spijltje' bij de inlaat niet weghalen, bij de Airsal wel.

Als je wilt beginnen met tunen en je wilt advies moet je eerst:
Je verdiepen in tunen en de werking van 2takt;
Een poortmap maken en duidelijk vermelden om wat voor cilinder het gaat;
Zeggen wat je wil bereiken, trekkracht of top.

Dan kunnen we je verder helpen.
hallo,
nou mijn top ligt nu rond de 85/90 maar wil dan nog wel iets meer trekkracht gaat dat dan ten koste van mijn top?
en voor trekracht wat moet ik allemaal weghalen en ik begin net dus een poortenmap zeg me ook niks
ik begin met een *standaard cilinder!
drink als een man, ga knock out als een man, of wil je dat ik 1tje op je bek ram
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 01 jun 2010 23:56

Tja, ik kan niet zomaar zeggen wat je weg moet gaan halen, je zult echt een poortmap moeten maken:
viewtopic.php?f=58&t=1875
Als je serieus wat aan je cilinder wilt doen moet je je er wel even in verdiepen, en daar is geduld voor nodig. Kijk bijvoorbeeld even in de faq, daar is alles redelijk simpel en kort uitgelegd:
viewtopic.php?f=58&t=7377
viewtopic.php?f=58&t=1875
viewtopic.php?f=58&t=1876
Makkelijker kunnen wij het niet maken.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

tim_11
Vaste forummer
Berichten: 345
Lid geworden op: 15 sep 2009 13:52

Berichtdoor tim_11 » 02 jun 2010 00:45

jammer genoeg krijg ik het niet voormekaar om een poorten map te maken snap daar niks van is er hier op forum niet eentje van een *standaard tomos cilinder
drink als een man, ga knock out als een man, of wil je dat ik 1tje op je bek ram
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk

Berichtdoor tomos » 02 jun 2010 09:36

Fout, een standaard cilinder heeft 2 'verticale' inlaatpoorten naast elkaar in de cilinder, het 'spijltje' hiertussen kan je niet weghalen, dan gaan je zuigerveren happen. Een Airsal cilinder heeft 2 inlaatpoorten boven elkaar, hier kan je het spijltje wel weghalen.

EDIT: Zie hier:
50cc standaard:
Afbeelding
65cc Airsal:
Afbeelding

Bij de 50cc kan je het 'spijltje' bij de inlaat niet weghalen, bij de Airsal wel.

Als je wilt beginnen met tunen en je wilt advies moet je eerst:
Je verdiepen in tunen en de werking van 2takt;
Een poortmap maken en duidelijk vermelden om wat voor cilinder het gaat;
Zeggen wat je wil bereiken, trekkracht of top.

Dan kunnen we je verder helpen.

spijltje kan wel weg, maar alleen aan de achterkant van de cilinder ( dus bij de krukas zeg maar)
maar ik zou eerst beginnen met de uitlaatpoort te verbreden/verhogen. net wat je wilt. spoelpoorten zou ik zo laten of je moet een goede frees/dremel hebben.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
Sebastiaankl
Vaste forummer
Berichten: 310
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:01
Locatie: Delft

Berichtdoor Sebastiaankl » 02 jun 2010 09:49

Oke, dat wist ik niet. Is dat omdat de zuigerveren daar niet komen of? Lijkt mij namelijk niet dat je zuigerveren zo'n brede poort lang overleven.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk

Berichtdoor tomos » 02 jun 2010 09:59

Oke, dat wist ik niet. Is dat omdat de zuigerveren daar niet komen of? Lijkt mij namelijk niet dat je zuigerveren zo'n brede poort lang overleven.
ik weet niet precies tot hoever die spijl weg kan, maar je zuigerveren komen daar niet i.i.g,
ik heb het ook gedaan met mijn 50cc en liep als een malle. maar aan die cilinder was niks meer standaard :mrgreen:
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
1342 berichten
  • Pagina 63 van 68
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • …
  • 68
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.