• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ketting wil niet spannen [Opgelost]

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3 berichten • Pagina 1 van 1
DionMart
Pindabrein

Berichtdoor DionMart » 27 okt 2010 13:44

Hee iedereen,

Ik heb problemen met mijn tomos, Mijn ketting was ineens gebroken en naar mijn idee niet meer te repareren, dus ik besloot om een nieuwe te kopen.
Deze ketting was natuurlijk veel te lang dus ik heb ook een kettingpons moeten kopen en heb mijn ketting ingekort.
Nu blijkt dat je je kettingpons om de twee schakels moet gebruiken anders wil het pinnetje er niet uit.
Maar het probleem is, er moet nog maar 1 schakel uit en me ketting is precies op maat. en als ik één schakel meer eraf haal dan is hij weer te kort, dan zou ik hem niet vast kunnen maken of dan zou hij te straks staan. (ook weet ik niet hoe ik de schakel er weer aan vast moet maken dus neem liever niet het risico.)

Oftewel, Nu laat ik die ene schakel aan mijn ketting, maar hij is dus eigenlijk te lang.
Dus toen dacht ik, als ik nu mijn wiel meer naar achter zet dan span ik mijn ketting, alleen dit wil niet lukken.
Als ik de twee schroeven aan mijn achterwiel een beetje losjes draai en die twee rare rondjes die naast de schroeven zitten allebei naar achter draai wil mijn band niet naar achter. alsof hij maar op één plek vast kan zitten, of niet verder kan.

Vroeger heb ik dit al een keer eerder gedaan en toen kon het wel. vergeet ik nu iets?
Hoe kan ik nu oplossen dat mijn ketting strakker staat? ik kan geen schakel eruit halen en mijn ketting naar mijn gevoel ook niet spannen of moet het spannen op een andere manier?

Welke model tomos heb je? Tomos standard
uit welk jaar komt de tomos? +-1993
Is het een snor of een brommer? snorbrommer
wanneer ontstond het probleem? geen idee.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Er zit een nieuwe achterbrug op (chromen) niet de originele tomos brug want die was te duur (het lijkt wel of het door de achterbrug komt dat me wiel niet verder naar achter wilt.)

DionMart
Laatst gewijzigd door DionMart op 13 nov 2010 12:09, 3 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 27 okt 2010 17:21

Zitten die halve maantje wel door het goede gat op de as gemonteerd? Het werkt met een asymetrie. Volgens mij hoort de as in dat gat te zitten dat niet in dezelfde cirkel als de andere gaten.

Vwb je vraag over bevestigen: De ketting sluit je met de speciale schakel met losse sluitplaat en "visje" dat de boel borgt. Als het goed is is deze met de nieuwe ketting geleverd.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

DionMart
Pindabrein

Berichtdoor DionMart » 13 nov 2010 12:08

Het is gelukt! Ik rijd er nu al een tijd op, bedankt :)

De maantjes zaten goed gemonteerd, wat ik heb gedaan is dat ik met de kettingpons nog een hele schakel eruit heb gehaald (ook wel gezien als 2 kettingdelen?) Daarna de ketting weer aan elkaar gemaakt, en inderdaad dat visje gebruikt. (alleen wel van mijn oude ketting, want van mijn nieuwe ketting was ik het visje al kwijtgeraakt)

Eigenlijk zou mijn ketting nu veel te strak staan, maar heb me wiel ietsje naar voren gezet waardoor me ketting weer ietsjes losser zit.

Bedankt.

Gesloten
  • Afdrukweergave
3 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen