• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Raar probleem

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
rainbowtrout
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2011 19:17
  • Citeer

Berichtdoor rainbowtrout » 21 jan 2011 07:13

Hallo,

Ik heb heb Yougster snor uit 2006 die toen hij standaard was en met wind mee wel eens wilde afslaan (het lijkt alsof hij van binnen mechanisch word afgeremd met een geluid alsof er iets heel erg tegen elkaar aan wrijft).
Nu heb ik een snel uitlaatje eronder gezet en als ik volgas rij heb ik constant het zelfde probleem.
Als ik dan stil sta en ik kik hem aan dan loopt hij gewoon weer en kan ik zonder problemen weer wegrijden.
Deze snor heeft vanaf 2006 stilgestaan en ik heb hem in 2010 met 203 KM gekocht.
Zou het een koppelings probleem kunnen zijn en dat bijvoorbeeld de olie ververst moet worden?
Ik heb zelf het idee dat het daar in zit.

Groet Michel
Omhoog


tomos050
Tomosforummer
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor tomos050 » 21 jan 2011 13:54

hmmm, zoiets heb ik ook gehad

Ik ging wedstrijdje doen voor de grap met een vriend van me, kijken wie sneller ging...

helemaal voorover geleund en lekker met wind mee, op top maakte die hele rare geluiden. en paar seconden later had ik warmloper, gelukkig geen beschadeging aan me cilinder :D :lol:


Ik zal maar even naar je zuigerveertjes ofsow even kijken, mischien dat het daar aan ligt (weet het niet echt zeker)


~Tomos050~ :koning:
Setup :

Tomos A35 2009 Model.

50cc airsal
Caburateur (14/12 )
Spruitstuk (Ontgrensd 12mm)
Onsteking (brom)
Luchtfilter (ontrgensd)
Standaard-snel Uitlaat
SNELHEID : 65-70 km/h
Omhoog

bramass
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2010 16:01
Locatie: lommel
  • Citeer

Berichtdoor bramass » 21 jan 2011 15:05

jep, heb ik ook eens gehad :)
welke tandwielverhouding heb je?
ik had het nl. alleen op mn hoge toeren,
hij verloor dan compressie omdat mn zuiger/zuigerveren niet goed meer waren.
zou er niet te lang mee rondrijden, anders is je zuiger dadelijk helemaal kaduk :)
ofwel is ie nog niet voldoende ingereden (ff zoeken bij faq hoe dat in elkaar zit).
en loopt je zuiger vast omwille van de hitte omdat de onderdelen niet goed zijn gezet.

anders zou het in je carter kunnen zitten, nl dat stukje dat rondraaid in je carter, met die tegengewichten om de op en neer beweging van je zuiger te krijgen.
dat tegen elkaar aanschuifd doordat het uitzet met de warmte en dus afslaat.
dus misschien moeten de onderdelen nog aan elkaar wennen.

anders inderdaad de blokolie, heb je dit al eens nagekeken?
zou kunnen dat het niet allemaal gesmeerd loopt, maar lijkt me sterk.
en daarnaast, heb je een grotere sproeier in je carburateur gestoken nu je een snellere uitlaat hebt?
hier zal het probleem waarschijnlijk niet liggen, maar als je een te arm mengsel hebt heb je niet voldoende smering
waardoor je dus een vastloper kan krijgen van de hitte, zeker als de brommer niet is ingereden.
je kan dit nakijken door naar je bougie te kijken, is ie mooi koffiebruin aan de binnenkant=goed,
is hij aan de witte kant, is je mengsel te arm-->grotere sproeier (begin met 2 maten, als ie echt heel wit is 3-4 maten)
is ie heel donker--->kleinere sproeier

hopelijk heb je dr wat aan!

de groetjes :)
Omhoog

rainbowtrout
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2011 19:17
  • Citeer

Berichtdoor rainbowtrout » 21 jan 2011 18:57

Klopt het is alleen bij hoge toeren en mijn tandwiel verhouding is gewoon nog standaard.
Ik heb vandaag wel nieuwe blokolie in mijn tomos gedaan.
Die zag wel trouwens erg zwart, dus nieuwe olie kon geen kwaad.
Wat betreft een grotere sproeier heb ik nog niet aan gedacht alhoewel hij wel goed loopt, alleen als ik volgas rij en laat mijn gas los en ik geef dan weer gas dan reageert hij heel traag (hij houd niet in).
Ik zal morgen even de kleur van mijn bougie bekijken en misschien als het nodig is een grotere sproeier kopen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet Michel
Omhoog

rainbowtrout
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2011 19:17
  • Citeer

Berichtdoor rainbowtrout » 07 feb 2011 06:59

Hoi,

Ik heb er nu een grotere sproeier in gedaan (van 52 naar 54), maar het probleem doet zich nog af en toe voor.
Misschien nog een wat grotere sproeier??

groet Michel
Omhoog

bramass
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 aug 2010 16:01
Locatie: lommel
  • Citeer

Berichtdoor bramass » 09 feb 2011 18:11

ligt eraan, als je bougie mooi koffiebruin is dan issie goed
anders grotere sproeier :), beter te rijk mengsel dan te arm, dan issie zeker goed gesmeerd
ik had met een 14/12 sproeier 58-60 ofzo :)

groetjes
Omhoog

rainbowtrout
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2011 19:17
  • Citeer

Berichtdoor rainbowtrout » 11 feb 2011 18:56

De bougie was met een maat 54 sproeier nog steeds mooi koffiebruin.
Ik heb er nu een sproeier maat 56 in gedaan en het probleem is over.
Hij loopt nu wel iets langzamer en hij viertakt, maar zoals eerder beschreven beter te veel smering dan constant een warmloper.
Ik kan misschien wel nog 1 maatje kleiner gaan met de sproeier, maar dan met het risico dat het probleem weer terug komt.


groeten Michel
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 11 feb 2011 19:02

en dat zul je dus pas weten als je het uitprobeerd.
Mss is dan het 4takten ook wel over?
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.