• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

ontstekings probleem flexer a5 AET 80w

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
guzziman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor guzziman » 10 mei 2011 21:20

Hallo allemaal,
Een kennisje van mij is met haar Tomos Flexer onderuit gegaan. Na het opstaan en weer wegrijden liep het motortje nog even, maar gaf daarna sputterend de geest. Of ik heb even wilde maken. Nou dat doe ik graag al is het sleutelen aan brommers inmiddels 40 jaar voorbij! Ik kwam erachter dat de (nieuwe) bougie niet vonkte. Bougiekap en kabel doorgemeten, waren in orde. Ik dacht dat de bobine wel de geest zou hebben gegeven en heb op internet een nieuwe besteld. Deze gemonteerd, maar weer geen vonk. Kill switch kortgesloten (allemaal wijsheid van dit forum) maar weer niks. Vervolgens heb ik het losse blokje via een dop op de vliegwielmoer aangedreven met de boormachine en de multimeter op wisselspanning gezet, volop stroom uit de licht- en ontstekingsspoelen, tot ver boven de 12 volt. Nu begint bij mijzelf het licht uit te gaan, ik weet het effe niet meer. Zou de nieuw bestelde bobine (voor A35 blokje begrijp ik, ziet er hetzelfde uit als de oude, rood voedingsdraadje en bruin massa draadje) defect kunnen zijn? Geloof ik eigenlijk niet.
Wie kan zijn wijsheid en ervaring in de strijd gooien om dit Tomosje weer tot leven te wekken? Hartelijk bedankt voor jullie reacties op dit geweldige forum

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 10 mei 2011 21:36

Heb je de cdi unit al nagekeken en een nieuwe bougie geprobeert mischien maakt hij wel kortsluiting
of te weinig aarde

Uit welk jaar komt de tomos want je hebt verschillende cdi en ontstekingsspoelen
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

guzziman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor guzziman » 10 mei 2011 23:12

ik heb verschillende bougies geprobeerd. De ontsteking heeft 4 spoelen met daar tusssen in een pickup spoel om een puls naar de bobine te sturen. Ik zie geen aparte CDI unit, dacht dat deze in de bobine zat. Wel een spanningsregelaar/gelijkrichter waar de gele draad uit het blok naartoe gaat

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 01:06

Als je 2 draads ontsteking hebt, is er geen pick-up. Dat zwarte is alleen een doorverbinding naar de kabels. Je hebt wel 1 ontstekingsspoel en 3 lichtspoelen. Als je licht hebt, wil het nog niet zeggen dat de ontstekingsspoel ook werkt. Die zit apart van je licht.

guzziman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor guzziman » 11 mei 2011 18:26

Gisteren nog even de spoelenplaat gedemonteerd. Het blijkt dat de zwarte spoel bij het doormeten een oneindige weerstand geeft. Een vergelijkende meting bij een nieuw onderdeel van de Tomosdealer liet wel een waarde zien, m.a.w. de windingen van de ontstekingsspoel zijn onderbroken. Gek dat er dan toch 12 volt uit kwam bij het aandrijven met de boormachine. Heeft iemand misschien een gebruikte 2 draads ontsteking liggen die te koop is?

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 mei 2011 18:39

Dat is niet gek dat er wel 12 volt uit komt. Ik had al verteld dat het losse spoelen zijn die voor beide systemen zorgen. 3 voor de 12 volt, en 1 aparte voor de ontsteking. Als de ontstekingsspoel doorgebrand is en oneindige weerstand geeft, kan het 12 volt systeem nog perfect werken. Het zijn 2 losse circuit's die elkaar heel soms wel kunnen beïnvloeden, maar dat gebeurt meestal niet.
Ik zou zeggen, kijk eens bij het te koop topic wat er aangeboden wordt en je kan daar de advertentie plaatsen bij gevraagd.

guzziman
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor guzziman » 12 mei 2011 20:13

bedankt voor je reactie, ik ga je advies opvolgen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki