• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Blok bonkt en schaaft ?!

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
Donemilio94
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2010 18:43
  • Citeer

Berichtdoor Donemilio94 » 19 mei 2011 18:07

Hallo mensen,

Ik heb dus een probleem waarvan ik niet weet wat er aan de hand is. Ik heb een aantal weken geleden mijn snortomos iets harder laten optrekken met een 15/15 carburateur en een bromkop. sindsdien maakt hij nogal wat overtoeren omdat ik nog niet naar een klein achtertandwiel ben overgestapt (28 nog steeds). Ik heb 1 keer een warmloper gehad 2 weken geleden maar dat kwam omdat ik er stomweg iets te weinig olie in had gedaan.... erg stom maar omdat ik dus meende dat dat het probleem was en ik constateerde dat er niets beschadigt was in mijn cilinder toen ik hem open maakte ben ik toch gewoon doorgereden.

Nu ontstond er gisteren dus een probleem. Ik reed naar huis van school en toen ik thuis kwam zag ik dat er boven op mijn carburateur een schroefje weg was (het is van boven een soort rond plaatje waar het rubber van het luchtfilter tegenaan bevestigt is). Nu merkte ik vanochtend toen ik naar school reed dat de tomos op de topsnelheid nogal begon te bonken en een raar geluid maakte en dit was zeker net zo erg toen ik het gas los liet totdat hij weer op lage toeren reed.
Ik denk dat dit zou kunnen doordat hij nogal warm wordt? misschien omdat de zuigerveren versleten zijn? ik zou het niet weten, alle help is welkom.

alvast bedankt!
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 mei 2011 12:42

Ik begrijp niet helemaal wat er mist (schroefje?), maar wat ik uit je verhaal kan filteren is dat misschien doordat het luchtfilter niet goed aansluit, je een overmaat aan lucht krijgt. Hierdoor klopt de mengselverhouding niet. Kijk eens naar de kleur van je bougie. Wit is een te arm mengsel, wat duidt op een teveel aan lucht.

Het bokkige gedrag kan ook veroorzaakt worden doordat het mengsel niet te ontbranden is in de cilinder doordat de verhouding lucht-brandstof niet klopt. Op lagere toerentallen zul je, zoals je gemerkt hebt, dit minder snel optreden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Donemilio94
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2010 18:43
  • Citeer

Berichtdoor Donemilio94 » 20 mei 2011 16:15

Oke bedankt voor je reactie, ik heb de bougie even bekeken en die ziet er toch wel normaal uit. ook heb ik in het gaatje waar het schroefje miste even een ander schroefje gedaan maar het blijft nog steeds hetzelfde. Nu heb ik een theorie: zou het kunnen (en dat lijkt me omdat het schavend geluid toch wel zeker uit mijn cilinder komt) dat omdat ik dus overtoeren maakte en mijn cilinder dus behoorlijk warm was mijn zuigerveren versleten zijn? Het schavend en bonkend geluid (de brommer zelf gaat niet echt tekeer maar het is meer gewoon een geluid) gaat namelijk ook steeds sneller wanneer ik meer toeren ga maken en neemt weer af wanneer ik afrem. Ik kon die zuigerveren toch bekijken door de uitlaatpoort? hopelijk kun je hier iets uit opmaken.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mei 2011 10:07

Maak eens een foto van dat schroefje, ik weet niet wat je mist.

Vwb je vraag over de zuigerveren, die kun je beter bekijken als de cilinder er af is. Dan weet je ook hoe de toestand is van de zuiger en de wand van je cilinder. Als er dikke krassen in zuiger of wand zitten kun je die beter vervangen/ uithonen (alleen gietijzer).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.