• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hard geluid en langzaam optrekken

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1 bericht • Pagina 1 van 1
wesley015
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wesley015 » 06 jul 2011 14:37

Hallo, ik ben Wesley en ben sinds een week in het bezit van een tomos die slecht onderhouden was. De klachten waren langzaam optrekken met een raar geluid. En wanneer de tomos aan de top rijd dan houd de tomos in.

Welke model tomos heb je?
A3 2 speed

uit welk jaar komt de tomos ?
2008

Is het een snor of een brommer?
Snor

Wat is het probleem?
Om de problemen op te lossen heb ik de carter open gemaakt en alles gedemonteerd. Al snel zag ik dat er meerdere tand van het groote tandwiel af waren gebroken en het vraagtekenveertje ontbrak. Via marktplaats een goede tweedehands weten te bemachtigen die compleet werd opgestuurt aan de as met ook de tandwiel voor de 2e versnelling en de kleine tandwiel voor de kleine ketting. Dus ik heb heel die as overgezet. Omdat de carter toch open was heb ik gelijk de koppeling nagekeken en zach er goed uit. Omdat ik een kleiner ATW wil monteren zou het optrekken nog minder worden en besloot daarom om gelijk de de veren van de 1e en 2e koppeling in te kort met 1cm. Nadat dat ook was gedaan weer alles gemonteerd. Gelijk verse olie gehaalt een een kleiner ATW. Ook dat gemonteerd. Met goede moet de tomos gestart en direct bij de eerste trap gelijk mooi lopen. Het optrekken ging al gelijk een stuk beter, maar na 15 meter bij ongeveer 8km/u kwam er een heel scherp en oorverdovend geluid. Het geluid klinkt als de normale tomos sound allen dan vele male scherper en harder. Maar hij liep veder normaal. Dus ik dacht dat de olie gewoon even zijn weg moest vinden dus ben door gereden. Inmiddels op een lange weg uitgekomen en gestopt om te kijken hoe het optrekken nu gaat.

Precies het zelfde verhaal. Het optrekken gaat nu lekker maar na ongeveer 15 meter komt het geluid weer op. Ben doorgereden en gewacht op de tweede versnelling, maar daar wou die maar niet in komen. Door een beetje me te bewegen naar voren en iets minder gas, schakelde die langzaam over naar zijn twee en toen was het geluid weg en reed toen helemaal goed.

Daarom gestopt en overnieuw geprobeert maar weer precies het zelfde. Heel lang in zijn 1 met veel herrie terwijl je niet harder lijkt te gaan. Een beetje met de gashendel spelen en na lang proberen gaat hij langzaam naar zijn twee.

Ik weet even niet waar ik het moet zoeken en vraag dus de hulp in van de tomos kenners.
Alvast bedankt

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1 bericht • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen