• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Blok aan de gang krijgen.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 24 okt 2011 22:12

Spoiler: show
Welke model tomos heb je?
Tomos Revival
uit welk jaar komt de tomos ?
Waarschijnlijk 2003
Is het een snor of een brommer?
Brom
wanneer ontstond het probleem?
Na een nieuw blok en het vervangen van de benodigde delen :P
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Ja: Het blok, de cilinder en nieuwe olie slangen.
Wat is het probleem?
het blok wil nog niet lopen
Ik heb een probleem met mijn tomos. ik heb hem laatst gekocht wetende dat de krukaslagers vervangen moesten worden. kwam ik vandaag bij een brommerzaak die mij een blok verkocht voor 20 euro waar alles nog goed aan was.
ik heb alles vandaag dus weer in elkaar gezet en ook even de olie slangen vervangen. alleen nu weet ik even niet meer hoe ik verder moet.

even de staat van mijn brommer:
1. Kabelboom moet nog in orde gemaakt worden (blok op kabelboom aansluiten) weet iemand wat op wat moet??
2. er komt geen olie in mijn spruitstuk en dus cilinder omdat er lucht zit in mijn slang. de oliepomp zou dit moeten oplossen maar mijn blok loopt niet en dus de oliepomp ook niet... iemand een idee (blok zonder olie laten lopen is zoiezo geen goed idee...)

het blok gaat nu heel stroef... het zal wel door de cilinder komen omdat deze geen olie krijgt maar met de kickstart gaat hij echt stroef.
Omhoog


Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 25 okt 2011 19:32

Cilinder loopt weer soepel :)
ontsteking zit ook weer goed.
hij start alleen heeft hij wel problemen.
als ik de choke aanzet start hij meteen. als ik daarna volgas geef om de choke uit te zetten doet hij het nog. maar op de een of andere manier wil hij niet goed lopen. hij slaat af wanneer ik geen gas geef. hij moet echt op toeren blijven om niet uit te vallen. kan dit een tekort aan compressie zijn of een verkeerde afstelling van de ontsteking?

iemand?
Omhoog

gangster2
Tomosforummer
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 okt 2011 18:08
Locatie: spijkenisse
  • Citeer

Berichtdoor gangster2 » 25 okt 2011 21:29

waarschijnlijk grotere sproeier proberenn
Omhoog

martijnnl
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011 12:35
  • Citeer

Berichtdoor martijnnl » 25 okt 2011 22:00

Of even de gaskabel/stationairschroef afstellen, welke kleur is de bougie na een stukje rijden?
Ook even voor de zekerheid de uitlaat schoonmaken, of heb je die nieuw gekocht?
Sleutelen is ook een sport
Dirty men's hands are clean,
Clean men's hands are dirty
Omhoog

evenflow
Tomosforummer
Berichten: 124
Lid geworden op: 24 jul 2011 21:31
Locatie: Vierhouten
Contacteer:
Contacteer evenflow
Website
  • Citeer

Berichtdoor evenflow » 28 okt 2011 12:45

Probleem had ik ook tijdje. Heb je ander uitlaatje en/of luchtfilter ongrenst of vervangen? Want dan is het kwestie van grotere sproeier en even afstellen. Ik ben van een 58 naar een 60 gegaan en probleem was weg!
Mijn monster:
http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=17903
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 28 okt 2011 19:07

vandaag meerdere sproeiers geprobeerd maar ze geven allemaal ongeveer hetzelfde. de een iets beter dan de ander maar het probleem blijft... ik heb de sproeiers vanaf 53 tot 92 gehad...
iemand nog een idee?
Omhoog

evenflow
Tomosforummer
Berichten: 124
Lid geworden op: 24 jul 2011 21:31
Locatie: Vierhouten
Contacteer:
Contacteer evenflow
Website
  • Citeer

Berichtdoor evenflow » 28 okt 2011 21:48

Het kan zijn dat je ontsteking inderdaad niet goed afgesteld is, maar dat verwacht ik zelf opzich niet. Het klinkt echt als het zelfde probleem wat ik ook had. Hoe deed een sproeier 60 het? Het kan ook zijn dat je carb kapot is. Een aantal weken terug is mijn carb gesloopt door een aantal lolbroeken op het station in Nunspeet... Ik kon toen alleen starten met de choke open. Ik heb er een andere carb op gezet en het was weer goed! Is je choke hendeltje stroef?
Mijn monster:
http://forum.tomosforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=17903
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 29 okt 2011 22:24


even de staat van mijn brommer:
1. Kabelboom moet nog in orde gemaakt worden (blok op kabelboom aansluiten) weet iemand wat op wat moet??
2. er komt geen olie in mijn spruitstuk en dus cilinder omdat er lucht zit in mijn slang. de oliepomp zou dit moeten oplossen maar mijn blok loopt niet en dus de oliepomp ook niet... iemand een idee (blok zonder olie laten lopen is zoiezo geen goed idee...)

het blok gaat nu heel stroef... het zal wel door de cilinder komen omdat deze geen olie krijgt maar met de kickstart gaat hij echt stroef.
1 zou je op het forum terug kunnen vinden met behulp van de searchfunctie

2 je zou zolang het oliepompprobleem niet is opgelost de olie rechtstreeks met de benzine kunnen mengen
en in je tank gieten. de verhouding is 1 liter olie op 50 liter benzine. / 20ml olie op 1 liter benzine.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 30 okt 2011 12:35


even de staat van mijn brommer:
1. Kabelboom moet nog in orde gemaakt worden (blok op kabelboom aansluiten) weet iemand wat op wat moet??
2. er komt geen olie in mijn spruitstuk en dus cilinder omdat er lucht zit in mijn slang. de oliepomp zou dit moeten oplossen maar mijn blok loopt niet en dus de oliepomp ook niet... iemand een idee (blok zonder olie laten lopen is zoiezo geen goed idee...)

het blok gaat nu heel stroef... het zal wel door de cilinder komen omdat deze geen olie krijgt maar met de kickstart gaat hij echt stroef.
1 zou je op het forum terug kunnen vinden met behulp van de searchfunctie

2 je zou zolang het oliepompprobleem niet is opgelost de olie rechtstreeks met de benzine kunnen mengen
en in je tank gieten. de verhouding is 1 liter olie op 50 liter benzine. / 20ml olie op 1 liter benzine.

het blok loopt al gewoon. olie gaat goed enzo.
alleen stationair wil hij nog niet lopen. de search heb ik zeker gebruikt. heel google af geweest.

alleen word ik er nog niet echt wijzer op...

de ontsteking is goed afgesteld nu. de krukaskeerring bij de ontsteking heb ik vervangen voor een nieuwe. meerdere sproeiers geprobeerd maar niks helpt...

Carb kan niet stuk zijn. ik heb hem al schoongemaakt en niks raars tegengekomen. Membraam ziet er nog goed uit.

ik ga nu even kijken voor die andere krukas keerring als ik die nog kan vinden :P

iemand meer ideen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 30 okt 2011 15:05

kan ik gewoon vloeibare pakkingen gebruiken voor de versnellingsbak?
Omhoog

martijnnl
Pindabrein
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011 12:35
  • Citeer

Berichtdoor martijnnl » 30 okt 2011 15:47

Alleen vloeibaar raad ik af, gewoon zo'n papieren kopen, kost vrijwel niks en scheelt en hoop gezeik.
Sleutelen is ook een sport
Dirty men's hands are clean,
Clean men's hands are dirty
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 30 okt 2011 16:54

Hij loopt nu redelijk goed. een stuk beter iniedergeval.
alleen stationair nog niet. maar er is al een stuk beter mee te rijden.

Sproeier is afgesteld, keerringen zijn vervangen. ontsteking afgesteld... nu ben ik radeloos. wat kan er nog meer zijn?
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 30 okt 2011 17:52

Stationair afstellen doe je met een warme motor , waarbij je dan ook de kleur van je bougie kan controleren.
Heb je ook gecontroleerd of je geen valse lucht hebt ?

Veel info over jouw setup heb je niet gegeven , maar wat ik concludeer :

je hebt een blok gekocht bij de bromboer voor € 20 , dan neem ik aan dat het om een standaard snorblok gaat.
Je hebt sproeier 53 tot en met 92 geprobeerd , echter 49 tot 51 horen in een standaard snor setup.

Ontsteking afstellen . Ik ga er vanuit dat je een elektrische ontsteking hebben , weinig af te stellen ,
gewoon op de bromstand zetten en klaar.( bovenste streep )

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 30 okt 2011 18:04

Stationair afstellen doe je met een warme motor , waarbij je dan ook de kleur van je bougie kan controleren.
Heb je ook gecontroleerd of je geen valse lucht hebt ?

Veel info over jouw setup heb je niet gegeven , maar wat ik concludeer :

je hebt een blok gekocht bij de bromboer voor € 20 , dan neem ik aan dat het om een standaard snorblok gaat.
Je hebt sproeier 53 tot en met 92 geprobeerd , echter 49 tot 51 horen in een standaard snor setup.

Ontsteking afstellen . Ik ga er vanuit dat je een elektrische ontsteking hebben , weinig af te stellen ,
gewoon op de bromstand zetten en klaar.( bovenste streep )
het gaat hier om een bromblok. ik kan geen 3 km rijden zoals de brommer nu is omdat ik heb niet vertrouw dus de bougiekleur is niet betrouwbaar. maar hij rijd verder goed. het punt is dat hij echt niet stationair blijft lopen.

en 53 (die al in de carb zat) was veel te arm. met die sproeier wou hij helemaal niet. daar sloeg hij onder het rijden al af. en de bougie was wit grijs en door en door droog.

er zit nu sproeier 72 in. hij rijd op zijn best nu. maar stationair zit er niet in...

ik denk nu dat de cilinder die ik gekocht heb samen met de zuiger te weinig compressie geeft.
morgen maar even de 50cc terrugzetten en dan nog maar eens afstellen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 30 okt 2011 18:52

Heb je het hier over de 65 airsal van Joren ?

Dan zou ik op zoek gaan naar een 15/15 carb.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 30 okt 2011 19:17

niet stationair lopen is meestal ontsteking sproeier of valse lucht
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 30 okt 2011 19:54

niet stationair lopen is meestal ontsteking sproeier of valse lucht
kan het zijn dat de ontsteking niet genoeg spanning geeft bij een laag toerental?
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 11 nov 2011 20:23

Heb je het hier over de 65 airsal van Joren ?

Dan zou ik op zoek gaan naar een 15/15 carb.

Ja. maar ik denk dat hij met de std carb ook wel moet gaan.

ik had even vertraging omdat ik mn krukas gemold had :roll: Maar dat heb ik opgelost. ik heb nu alle pakkingen nieuw besteld en een nieuw membraam. dus als het binnen is en het erop zit dan laat ik wel even weten of het gelukt is :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 19 nov 2011 00:08

Spullen zijn vandaag allemaal binnen gekomen en gemonteerd. het leek goed te gaan bij de eerste start maar uiteindelijk bleef hij toch weer afslaan :(

Maar ik weet nu wel waar het vandaan komt :D

De carterhelften sluiten niet goed af waardoor hij daar valse lucht trekt.

morgen dus nog maar een blokje van 20 euro kopen en dan hoop ik dat het gaat lukken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 19 nov 2011 18:46

Oke. nieuw blokje zit eronder. alleen zit ik te stoeien met de ontsteking. in het oude blok zat een iskra 4 spoel ontsteking. in deze een iskra 2 spoel. nu had ik bij de oude 3 aansluitingspunten naar mijn kabelboom. nu nog maar 2...

iemand een idee of dit opgelost kan worden?

:edit:

Probleem opgelost :) verder met in elkaar zetten
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.