Volgens het serviceboekje moet je iedere 3000 km het element schoonmaken (of vervangen). Ik heb er nu 12000 km op zitten. Omdat de snelheid steeds minder werd (Tomos is geheel origineel, alleen kleiner atw) dacht ik eerst dat de uitlaat dichtgekoold was. Maar met een nieuwe uitlaat ging hij nog steeds even sloom. Dus heb ik de slang uit het luchtfilter gehaald, en icm een 1 maat grotere sproeier gaat hij ineens harder dan ooit. Maar omdat hij voorheen ook met die slang (en sproeier 49) best een redelijke snelheid haalde (32 ongeveer) vroeg ik me af of het luchtfilter niet aan vervanging of schoonmaak toe was. Omdat hij zonder slang veel harder gaat lijkt het er immers op dat er een probleem met de luchttoevoer was, dus wellicht een verstopt filter. Volgens het Tomos-serviceboekje kan een verstopt element inderdaad de oorzaak zijn van teruglopende snelheid. Ik heb het element eens bekeken en het zag er wel een tikkeltje verstoft uit. Maar volgens de bromboer waar ik een nieuw element (en luchtfilterolie) wilde kopen was het vervangen van het filter (bij welke km-stand dan ook) onzin! Hij had dat nog nooit gedaan en had dan ook geen filters op voorraad.
Dus mijn vraag is nu of het vervangen van het filterelement inderdaad onzin is, of niet.