• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos loopt niet meer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
tomos-n
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos-n » 28 dec 2011 18:18

He,

Heb een vraag,

Heb vorige week een tomos a35 gekocht uit 2006, maar dat 30km/h begon me al snel te vervelen aangezien ik hiervoor een 88cc derbi heb gereden. ik heb een airsal 65cc gekocht, een 16/16mm dell'orto carb en een techno vergchroomed uitlaatje, een rechte met demper erop. ik alles eronder gevlamd en van sproeier 50 naar 64 gegaan en dat ding gestart,
ik stuk gaan rijden en me maat erlangs op zijn tomos met 50cc en die trekt me dik snot! haha, dus ik daarna maar grotere sproeier gehaald, dacht ik doe is gek en 84 gehaald maar dan loopt ie iets beter maar nog steeds kut. heb me spruitstuk dat buisje ontgrenst, en ik heb ook gelezen van onsteking op brom stand, maar mensen raden me aan om het niet te doen, ten 1e dat er dan een gat in me zuiger kan komen als ik hem te vroeg zet, ten 2e dat het een fabeltje is.
Heb nog wel orgineel snorkop erop, ,maar me tomos moet zowieso een 50cc er dik uitblazen toch?

gr nick
Laatst gewijzigd door tomos-n op 30 dec 2011 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 dec 2011 18:28

Met de sproeier afstellen is nauwkeuriger dan je denkt. Koop niet zomaar een grotere sproeier omdat dat zo hoort. Elke motor reageert anders, dus de afstelling luistert nogal precies.

Over dat "fabeltje" van de ontsteking kan ik je dat zeggen: als het idd zo zou zijn dan had Tomos zelf ook geen bromstand op zijn blokken gemaakt. Het is wel zo dat als je teveel voorontsteking geeft je motor achteruit kan gaan lopen. En of dat nu zo fijn is (ik heb er geen ervaring mee). Gaten in de zuiger brandt je alleen met een te warme bougiegraad (al heb ik deze nog nooit aangetroffen).

Een snorkop geft zowiezo minder compressie, een bromkop doet het beter qua trekkracht. Overigens is een 16/16 carburateur overdone, aangezien de doorlaat bij het membraan "slechts" 12 mm is.

Over het er dik uitblazen van een 50 cc, dat ligt helemaal aan de setup, sommige 50cc's hebben meer power dan een 65cc door hun setup en afstelling.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 28 dec 2011 18:32

He,

Heb een vraag,

Heb vorige week een tomos a35 gekocht uit 2006, maar dat 30km/h begon me al snel te vervelen aangezien ik hiervoor een 88cc derbi heb gereden. ik heb een airsal 65cc gekocht, een 16/16mm dell'orto carb en een techno vergchroomed uitlaatje, een rechte met demper erop. ik alles eronder gevlamd en van sproeier 50 naar 64 gegaan en dat ding gestart,
ik stuk gaan rijden en me maat erlangs op zijn tomos met 50cc en die trekt me dik snot! haha, dus ik daarna maar grotere sproeier gehaald, dacht ik doe is gek en 84 gehaald maar dan loopt ie iets beter maar nog steeds kut. heb me spruitstuk dat buisje ontgrenst, en ik heb ook gelezen van onsteking op brom stand, maar mensen raden me aan om het niet te doen, ten 1e dat er dan een gat in me zuiger kan komen als ik hem te vroeg zet, ten 2e dat het een fabeltje is.
Heb nog wel orgineel snorkop erop, ,maar me tomos moet zowieso een 50cc er dik uitblazen toch?

gr nick

Een snorkop is om te snorren , niet om te blazen.
Als je een 16/16 hebt en er een 12mm spruitstuk aan hangt , wordt het ook weinig blazen.
Ontsteking op snorstand is om te snorren , niet om te blazen .
Als je nog steeds met jouw 31 ATW rijdt , zal je nooit veel harder blazen.

Voldoe je aan deze 4 criteria , vergeet dan maar het blazen o|O

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

tomos-n
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos-n » 28 dec 2011 19:27

Oke dus ik moet er een ander spruitstuk op? krijg geen andere passende gevonden die zo past.
En toch die ontsteking verzetten dan? welke sproeier raden jullie me aan?
En hij moet gewoon blazen, daarvoor heb ik al die meuk gekocht.

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Spr ... p_membraan
Zal ik dat ook moeten doen? en moet ik gewoon boor 16 pakken en dan het stuk inboren waar de carb erop zit en vanaf de onderkant? gewoon boor 16 erdoor jassen?

en ik heb dat plastic ding overgezet van de 12mm carb in de 16mm, anders paste hij niet op het spruitstuk.

gangster2
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor gangster2 » 28 dec 2011 22:58

ik zou gwn een 15 mm spruit halen bij de brommer winkel

tomos-n
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos-n » 30 dec 2011 12:45

ja heb m gewoon ontgrenst, was hetzelfde zeiden ze.
Maar heb de ontsteking op het bovenste streepje gezet maar nu doet ie helemaal niks meer? met sproeier 80 verzoop die kei hard leek het wel, allemaal ploffen uit uitlaat als ik hem wou starten en als die eindelijk aanstaat dan geef ik gas en is die weg, heb er daarna sproeier 52 ingeduwt maar dat haalt ook niet veel uit,

Een maat van me heeft ook ongeveer zelfde setup als mij en die heeft sproeier 64, en dat ding blaast hem kei hard. raar dat iedereen dan aanraad dat ik sproeier 80 erin moet hebben ofzo.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 dec 2011 13:16

Met de sproeier afstellen is nauwkeuriger dan je denkt. Koop niet zomaar een grotere sproeier omdat dat zo hoort. Elke motor reageert anders, dus de afstelling luistert nogal precies.
Zoals ik al eerder zei..... :roll:

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

tomos-n
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos-n » 30 dec 2011 15:38

Ja dat ligt daar denk ik echt niet aan hoor, heb er sproeier 64 en 66 in gehad. Werkt allebei niet. Heb de grondplaat verzet maar die klopte helemaal niet, de groef in de grondplaat stond helemaal de andere kant op, dus die heb ik omgedraaid met de groef gelijk op het bovenste streepje, maar nu start hij recht heel moeilijk, na 10 min kicken prutteld ie aan en dan moet choke erop blijven anders valt ie meteen uit. En als ik gas geef tijdens kicken ploft ie kei hard uit de uitlaat.

Kan niet komen omdat ik nog een snor kop heb toch? En 1 pen is dol van me cilinder, dus die kan ik niet vast zetten. Maar hij trekt geen valse lucht.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 31 dec 2011 11:09

Pen = Tapeind? Dan trek je idd gen valse lucht, maar druk je de kop wel weg van de cilinder, waardoor je compressieverlies hebt.

Doe eens niet zo eigenwijs en loop alles na en zorg dat alles verder in orde is. Het lucht-brandstofmengsel moet ideaal zijn voor een goede verbranding en efficiënte kracht. Afstellen met de sproeier doe je met geduld en veel tijd. Zolang dit niet klopt zul je nooit "blazen".

Check anders ook ff dit topic.

ome henk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 31 dec 2011 13:32

Anders gewoon vanacht op blazen.
Met een lekke band rijd je ook niet lang door,met een kapot tapeind uiteindelijk ook niet.

tomos-n
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor tomos-n » 03 jan 2012 18:16

Ja oke, maar met geen 1 sproeier doet ie t niet goed, maar hoe kan ik dat tap eind eruit krijgen? kan er niks mee doen hij blijft gewoon draaien in me cilinder. kan hem er nooit uithalen, moet ik met slijptol tussen cil en cil kop tussen jassen dan? dat ik m zo door de helft steek haha.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jan 2012 18:57

Ik neem aan dat je de hele tapeind kan draaien of alleen de moer? Het tapeind zit er best ver in in het blok, dus gewoon doordraaien.

Als de schroefdraad defect is heb je een groter probleem.

Slijptol is erg rigoreus, dat kun je altijd nog doen als je echt geen andere mogelijkheid hebt, maar dan kun je net zo goed je cilinder weggooien.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers