• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A3 S25

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Jimme
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 feb 2012 18:56
  • Citeer

Berichtdoor Jimme » 20 feb 2012 19:20

Hallo,

Heb afgelopen zaterdag een tomosje overgekocht van een kennis. Rijd netjes 25, trekt niet helemaal lekker en maakt nogal een herrie!

Hij heeft ruim 8000 op de teller, zit een andere uitlaat onder maar de demper is ruk, popnagels van de einddemper laten los..

Ben aan het onderhandelen voor een proma GP uitlaat, heb ook al zitten kijken voor een bromkop maar volgens mij kan dat niet op het blok wat ik heb, volgens mij is het een met een ei cilinder, wat houd dit precies in?

Ook heb ik nog een vraagje over het starten van de Tomos, en dan de choke, hoe werkt deze?
De choke die ik ken sluit de luchtweg volledig af, waardoor de motor puur benzine krijgt maar niet kan lopen. Zodra de motor genoeg benzine heeft en je hoort dat hij wil starten, haal je de choke eraf en loopt hij na 1 of 2 pogingen.. Maar hier had de verkoper het over dat ik de gashendel op 'volgas' moest doen en een klik moest horen, vanaf toen volgde ik het nieteens meer, haha.. Werkt heel anders!

Verder blijft de gashendel hangen op volgas, als ik hem loslaat, wd40?

Verder heb ik zo geen vragen,

Groeten,
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 feb 2012 22:18

Ei-cilinder is het model van de cilinder, tegenwoordig is het een grote 4-kante met membraan. Deze laatste zijn wat krachtiger en makkelijker op te voeren, onderdelen te verkrijgen etc. Ook de versnellingsbak van deze zal waarschijnlijk maar 1 versnelling hebben. Dat was nu eenmaal bij dit eerste model snorfiets. Maakt niet uit, de blokken zijn allemaal P&P, met enige noot dat als je nu puntenontsteking hebt je naar eenzelfde blok moet uitkijken of een compleet elektronische met bijbehorende CDI unit moet kijken. De oude bobines werken niet met de elektronische ontsteking.

Starten van de Tomos: (in het geval van een Dellortho SHA carburateur) chokehevel naar beneden klikken, kicken (liefst op een bokstandaard anders zet je teveel kracht op de vernsellingsbak) met beleid, maar korte krachtige slagen. Als de motor loopt even laten lopen totdat je hoort dat de motor wil afslaan en dan volgas geven om de choke er weer af te halen (deze wordt ontgrendeld door de gasschuif in volgas). Choke hoeft overigens niet altijd, ligt aan de zuiverheid van de afstelling van het brandstofmengsel dmv lucht en sproeier. Mocht de choke er vanuit volgas niet afklikken moet je de vrije slag van de kabel afstellen. M.a.w. de kabel is dan iets te lang, deze slag stel je af met de stelnippel bij het gashandvat.

Vwb je vraag over het blijven hangen van het gashandvat, misschien loopt die teveel tegen het uiteinde van het stuur aan. Dan is het een kwestie van de klemschroef iets losdraaien en het handvat wat verschuiven zodat er wat ruimte ontstaat tussen stuur en uiteinde gashandvat.

Over de Proma GP ben ik niet zo te spreken. Je klaagt nu al dat ie herrie maakt, moet je er vooral een Proma GP opleggen! Vwb je opmerking over de uitlaat die er nu op ligt, ik neem aan dat het een Techno circuit of Bullet is. Daarvan raken de popnagels tzt idd los, maar door deze te vervangen door of nieuwe (stalen ipv aluminium) òf boutje/ moertje blijft deze wel zitten. Hierover is op het forum menig draadje behandeld.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Jimme
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 feb 2012 18:56
  • Citeer

Berichtdoor Jimme » 22 feb 2012 17:38

Thanks voor je bericht!

Heb vandaag 2 keer 5 minuten en 2x 20 minuten gereden.
Ga namelijk met de veerboot en rij dan naar het station, naar de veerboot is +- 5 minuutjes en vanaf de boot naar het station +- 20 minuten. Waar ik tegenop ben gelopen is dat de tomos erg slecht start met een 'lauwe' motor.

Vanochtend stond hij ongeveer een kwartier uit, de motor kreeg ik nog aan de praat maar was wel een paar minuten bezig. Maar net, ongeveer 25 minuten stilgestaan was ik dik 10 minuten bezig! Uiteindelijk aangekregen zonder choke, met choke leek helemaal nergens op.. Komt dit omdat het blokje gewoon oud is? Met koude motor is hij met 2x kicken gewoon aan, met choke. Hij komt dan niet lekker op toeren maar eenmaal warm rijd hij perfect.

Heb een fototje gemaakt, jammer dat hij zo verrot lijkt door de flits, haha!

Afbeelding

Heb een techno CC uitlaat besteld, ga de einddemper eraf halen en er een losse op maken, heb geen zin in opnieuw gezeik met die goedkope prut dempers!
Omhoog

Gebruikersavatar
Boeman
Tomosforummer
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 okt 2011 10:17
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 22 feb 2012 18:50

Thanks voor je bericht!

Heb vandaag 2 keer 5 minuten en 2x 20 minuten gereden.
Ga namelijk met de veerboot en rij dan naar het station, naar de veerboot is +- 5 minuutjes en vanaf de boot naar het station +- 20 minuten. Waar ik tegenop ben gelopen is dat de tomos erg slecht start met een 'lauwe' motor.

Vanochtend stond hij ongeveer een kwartier uit, de motor kreeg ik nog aan de praat maar was wel een paar minuten bezig. Maar net, ongeveer 25 minuten stilgestaan was ik dik 10 minuten bezig! Uiteindelijk aangekregen zonder choke, met choke leek helemaal nergens op.. Komt dit omdat het blokje gewoon oud is? Met koude motor is hij met 2x kicken gewoon aan, met choke. Hij komt dan niet lekker op toeren maar eenmaal warm rijd hij perfect.

Heb een fototje gemaakt, jammer dat hij zo verrot lijkt door de flits, haha!


Heb een techno CC uitlaat besteld, ga de einddemper eraf halen en er een losse op maken, heb geen zin in opnieuw gezeik met die goedkope prut dempers!

als je blokje al warm is hoef je de choke niet te gebruiken. dan zou hij gewoon zonder choke moeten starten.

ik zou ook even kijken of je uitlaatpoort in je cilinder niet onder het kool zit. En anders even het kool ervan afschrapen.
Omhoog

Jimme
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 feb 2012 18:56
  • Citeer

Berichtdoor Jimme » 28 feb 2012 12:11

Sindsdien heeft hij geen problemen meer eigelijk..

Heb inmiddels de techno krul binnen, maar hij stinkt als de pest joh! Het eerste stuk van de uitlaat is pikzwart na 10 kilometer rijden..

Heb de standaard kilometerteller eraf gesloopt en er zit nu een fietscomputer op. Hoogste snelheid die ik heb gehaald is 32,2 maar ik rij alleen maar kleine stukjes op het moment, de motor is nog niet goed warm geweest met de nieuwe uitlaat. Best netjes, trekt ook wel lekker!

Afbeelding
Omhoog

Jimme
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 feb 2012 18:56
  • Citeer

Berichtdoor Jimme » 20 mar 2012 21:16

Ben ik weer.

Heb een vraagje.

Heb op marktplaats een 2 speed bromblok gevonden voor niet al te veel geld..

Nu heb ik een Topracing krukas gekocht, ook op marktplaats. Op de doos staat voor tomos A3 maar de krukas ziet er anders uit als die op de site van Josdijkman.

Dit is de krukas die ik heb gekocht:
Afbeelding
Afbeelding


En dit is de krukas voor tomos a35 op de Josdijkman webshop:
Afbeelding

Op de zijkant van de doos van de krukas die ik hier dus heb, staat, 'Tomos A3 96/12'

Heb ik dan toch de verkeerde krukas? Gaat deze passen in het blok die ik heb gekocht?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 mar 2012 21:27

Antwoord: Nee.

Contact opnemen met de leverancier en onder condities terugsturen. Het geleverde is niet conform het aangebodene.

Ik zie teveel verschillen met afbeelding en wat jouw geleverd is. Misschien zat er al een verkeerde in.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Jimme
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 feb 2012 18:56
  • Citeer

Berichtdoor Jimme » 20 mar 2012 22:18

Lekker lullig dus.. Heb even gezocht op het internet en volgens mij is het deze..

http://www.rijwielparts.nl/cubecart4/in ... ductId=466

Zal de vorige eigenaar even contacten, zit ik weer mooi met de gebakken peren haha..
Omhoog

Jimme
Tomosforummer
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 feb 2012 18:56
  • Citeer

Berichtdoor Jimme » 21 mar 2012 20:39

Kan de krukas terugbrengen en ik krijg het geld gewoon terug! Mooi, mooi..

Heb inmiddels het blok binnen! Netjes. Heb nog wat vraagjes over het in elkaar zetten en monteren van de ontsteking en degelijke. maar daar maak ik even een apart topic voor.

Het is een brom blok, dus zou 45 moeten lopen. Nu zit er geen carberateur bij. Wat ik dan van plan was is een 19mm spruitstuk en een 19mm PHBG carberateur van Dellorto monteren. Gaat dat wat worden? De bedoeling is om later nog een 65cc airsal cilinder te monteren en een Homoet uitlaat, helaas laat de portomonnee dat op het moment niet toe.

Gaat dit lukken, 19mm spruitstuk en 19mm PHBG Dellorto carb op een brom blok?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mar 2012 20:55

Lekker lullig dus.. Heb even gezocht op het internet en volgens mij is het deze..

http://www.rijwielparts.nl/cubecart4/in ... ductId=466

Zal de vorige eigenaar even contacten, zit ik weer mooi met de gebakken peren haha..
Volgens je link zou deze dus zijn voor 4TL, AT50 etc. Dat zijn allemaal schakelbrommers, geen automaat. Vandaar dat deze krukas er zo kort uitzag. Maar goed om te horen dat je de krukas mag terugbrengen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 22 mar 2012 00:36

Een 19mm carburateur op een standaard bromblok is niet te doen. Een 19 mm is naar mijn mening alleen aan te raden op een snelle 65cc setup.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.