• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos stottert en start moeilijk

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
mksoad
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mksoad » 20 jan 2012 02:29

Hallo,

Ik heb gister de ontsteking (elektronisch, merk: iskra 2 spoelen) van mijn tomos vervangen omdat deze defect was.
na een tijdje kicken met veel moeite aan de praat gekregen alleen loopt hij niet goed.
hier is een filmpje ervan: stationair doet hij wel prima zodra ik gas geef is het net alsof de vonk aldoor weg valt oid :?

http://www.youtube.com/watch?v=BI4BtOrF3x8

(de bougie is net vanochtend gekocht dus die is nog wel goed)

- de cdi-bobine is minder als een halfjaar geleden ook vervangen
- compleet nieuwe kabelboom
- nieuwe bougie dop

ook heb ik nog met een of andere vage bougie van bosch geprobeerd die drie polen om de elektrode heeft zitten, hier startte hij ook heel moeilijk mee en aan het begin viel hij een paar keer uit en stotterde hij zoals ook op het filmpje maar daarna kon ik gewoon rijden :? ik heb met die bougie een rondje gemaakt van zo'n 8 km zonder problemen.
Toen thuis neergezet half uurtje gewacht en met starten weer hetzelfde probleem.

Maar met de normale ngk hs7 bougie wil hij helemaal niet goed lopen dan doet hij niet meer als op het filmpje.

Iemand een idee wat ik hiermee moet doen?
Alvast bedankt.

gangster2
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor gangster2 » 20 jan 2012 11:33

waarschijnlijk nieuwe pakking tussen carter kap en goed aan draaien klinkt als valse lucht namelijk had ik ook :)

mksoad
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mksoad » 20 jan 2012 11:41

waarschijnlijk nieuwe pakking tussen carter kap en goed aan draaien klinkt als valse lucht namelijk had ik ook :)
Carter kap? dat lijkt me niet logisch... of bedoel je tussen de carter helfden?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jan 2012 16:13

Waarschijnlijk tussen carter en cilinder en tussen cilinder en kop.

Maar ik heb het filmpje bekeken en ik vermoed toch een probleem met de ontsteking. Stationair loopt ie wel goed, zodra je toeren maakt gaat ie stotteren. Klinkt mij als een timing fout. Staat de ontsteking wel op de juiste tijd? Je schrijft dat je 8 kilometer hebt gereden en er niets aan de hand was en na afkoeling het probleem ontstaan is.

Verder kan het zijn dat je bougiekabel niet meer helemaal goed contact maakt. Check of de schroefdraad in de bougiekap en in de bobine nog wel goed zijn en of de kabel lekker strak aangedraaid zit. Eventueel (als je lengte hebt) kun je de kabel inkorten en opnieuw monteren.

Mocht dat het niet zijn, dan kun je gaan zoeken naar brandstofproblemen. Misschien is het mengsel niet juist als je toeren maakt. Wat was/ is de kleur van de bougie (kromme boogje)? Wit/ grijzig is te arm, zwart/ nattig is te rijk. De kleur moet koffie-met-melk-bruin zijn, anders zul je moeten afstellen met de sproeier of checken op valse lucht tussen spruitstuk en carburateur, of in het ergste geval, krukaskeerringen vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

mksoad
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor mksoad » 08 mar 2012 14:44

sorry voor de super late reactie,
maar die 8 km had ik toen met volgensmij een auto bougie gereden met 3 van die ijzertjes naar de elektrode toe. met een normale bougie deed hij aldoor dat gestotter.

Het was dus een tijd goed met die auto bougie tot ik een lekke band kreeg en de brommer 2 week bij een vriend heb laten staan, vandaag weer mee bezig geweest, band vervangen.

Maar nu stottert hij ook met die auto bougie. (volgensmij is deze nu ook kapot)
Met een normale bougie erin nog wel naar huis kunnen komen, heel erg stotteren en af en toe stotterde hij zo'n 300/400 niet, en viel daarna zegmaar stil totdat hij weer langzaam ging. (hij is onderweg NIET uigevallen, hij bleef altijd gewoon lopen).

Ik heb mn ontsteking al op verschillende standen gehad maar dit maakt praktisch geen verschil.
De kleur van de bougie is nu heel donker bruin, maar dat kan je nu ook niet als indicatie gebruiken omdat hij voor geen meter loopt.

Ik heb echt geen id meer waar dit probleem aan kan liggen. ik heb alles al schoon gemaakt, cilinder poorten, carb, luchtfilter, etc etc.
Als mijn krukas keringen lek zijn zou de brommer toch veel moeten roken want dit doet hij niet. (de keringen zijn een jaartje geleden vervangen toen ik het hel blok gereviseerd heb) zouden deze nu al af zijn?
Verder aan de afstelling ligt het niet want voorheen heeft hij het altijd prima gedaan...

Bedankt voor de reacties tot nu toe ;)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 mar 2012 12:56

Afgaand op je verhaal, denk ik dat je een brandstofprobleem hebt. Even gelet op wat je schrijft mbt het stilvallen op top (als je langzaam rijdt heb je geen uitval meer). Dat duidt mij op een verstopte carburateur (sproeier, venturi, div. filtertjes) of de toevoer daar naartoe waardoor je carburateur leeggetrokken wordt (benzinekraantje, filtertjes) en er dus te weinig mengsel/ brandstof in de motor komt.

Misschien kan je de carburateur eens schoonmaken (als je dat nog niet gedaan had).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers