• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos houdt in en gaat dan weer harder

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 29 apr 2012 18:19

Mijn Tomos snor uit 2010 is volledig standaard op de tandwielen na. Voor vtw is 24 (vond ik ook vreemd maar het is echt zo), atw is 26. De uitlaat is een standaard katalysatoruitlaat.

Omdat ik hem wel wat langzaam vond gaan heb ik destijds het luchtfilter ontgrensd. Toen ging hij stotteren, dus verving ik de sproeier 49 voor maat 50.

Daarmee een half jaar prima gereden, maar nu doet het probleem zich voor dat als je een stuk vol gas hebt gereden, je hem plotseling voelt inhouden en het toerental daalt. Vervolgens loopt het toerental geleidelijk weer op en gaat hij sneller, en dan remt hij weer af. Hierbij zijn GEEN vreemde geluiden te horen, dus geen gestotter of zo.

Bij wijze van experiment maar weer even de slang in het luchtfilter teruggedaan en de oude sproeier 49 er in. Het probleem was weg, maar hij ging nu wel heel erg langzaam!

De uitlaat ligt er pas 3 maanden onder, de uitlaatpoort heb ik vrij recent nog ontkoold.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 apr 2012 22:12

En wat is de kleur van de bougie dan als je dat inhouden hebt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 30 apr 2012 17:14

En wat is de kleur van de bougie dan als je dat inhouden hebt?
Die is keurig koffie-met-melk.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 mei 2012 02:36

Ik vermoed 5 oorzaken:

- Bougie leeftijd (hoeveel km is hier mee gereden na de laatste vervanging). Een versleten bougie kan slechtere prestaties geven.
- Maakt de bougiekabel nog wel goed contact met resp. cdi/ bougiedop (oxidatie of weggebrand koper/aansluiting dop/cdi)
- Vuil in carburateur waardoor sproeier even verstopt raakt. Door vibraties uit de motor komt het vuil weer uit de sproeier.
- Tekort aan brandstof in vlotterkamer (verstopte filters/ kraantje) waardoor het brandstofniveau zodanig laag wordt dat de motor onvoldoende brandbaar mengsel kan krijgen. Als het toerental zakt, komt er net weer genoeg benzine in de carburateur waardoor het "lijkt" dat de motor weer goed gaat lopen. Dit kan zolang doorgaan met als gevolg een harder-zachter-harder gevoel als ik de klacht zo mag omschrijven. Hoe lang doet het inhouden zich voor totdat de motor weer "normaal" oppakt?

Verder zou ik graag wilen weten onder welke omstandigheden er wordt gereden (lange ritten, langere tijd volgas, korte stadsritjes, etc.) en wanneer het laatste keer onderhoud is gepleegd, zodat ik de conditie van zuiger/ -veren en cilinder kan inschatten. De snor is inmiddels 2 jaar oud en er kan wat slijtage optreden in genoemde onderdelen waardoor de prestaties kunnen afnemen (dit als antwoord op je schrijven dat er diverse onderdelen zijn vervangen of weggelaten)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 02 mei 2012 08:28

Ik vermoed 5 oorzaken:

- Bougie leeftijd (hoeveel km is hier mee gereden na de laatste vervanging). Een versleten bougie kan slechtere prestaties geven.
- Maakt de bougiekabel nog wel goed contact met resp. cdi/ bougiedop (oxidatie of weggebrand koper/aansluiting dop/cdi)
- Vuil in carburateur waardoor sproeier even verstopt raakt. Door vibraties uit de motor komt het vuil weer uit de sproeier.
- Tekort aan brandstof in vlotterkamer (verstopte filters/ kraantje) waardoor het brandstofniveau zodanig laag wordt dat de motor onvoldoende brandbaar mengsel kan krijgen. Als het toerental zakt, komt er net weer genoeg benzine in de carburateur waardoor het "lijkt" dat de motor weer goed gaat lopen. Dit kan zolang doorgaan met als gevolg een harder-zachter-harder gevoel als ik de klacht zo mag omschrijven. Hoe lang doet het inhouden zich voor totdat de motor weer "normaal" oppakt?

Verder zou ik graag wilen weten onder welke omstandigheden er wordt gereden (lange ritten, langere tijd volgas, korte stadsritjes, etc.) en wanneer het laatste keer onderhoud is gepleegd, zodat ik de conditie van zuiger/ -veren en cilinder kan inschatten. De snor is inmiddels 2 jaar oud en er kan wat slijtage optreden in genoemde onderdelen waardoor de prestaties kunnen afnemen (dit als antwoord op je schrijven dat er diverse onderdelen zijn vervangen of weggelaten)
De bougie zit er net een maandje in. Het verschijnsel doet zich alleen voor op het moment dat de snorfiets boven een bepaalde snelheid komt, dus bergopwaarts of met tegenwind (waardoor íe minder hard gaat) is het probleem er niet. Als ik een lang stuk volgas rij (zeker met wind mee), is het probleem er eigenlijk permanent. Je rijdt vol gas, dan voel je dat íe langzaamaan steeds harder gaat, en dan valt íe plotseling terug in toeren, maar begint vrijwel meteen daarna weer op te lopen.

Er worden overwegend kortere ritjes mee gereden, niet meer dan 7 km per rit. Vwb het onderhoud: vrij recent zijn de tandwielen, ketting, banden en remkabels vervangen en de olie ververst. De carburateur is volgens mij nog nooit schoongemaakt, maar van binnen zit íe er op het oog brandschoon uit. Ik heb wel de sproeier doorgeblazen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 06 mei 2012 17:22

Ik heb een nog iets grotere sproeier geplaatst. Er zit nu een 52 in. Hij gaat iets minder hard dan met de 50, maar het inhouden lijkt weg te zijn. En hij gaat nog altijd harder dan met sproeier 49 en begrensd luchtfilter.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 09 mei 2012 18:40

UPDATE!!!

Ook met de grotere sproeier 52 bleef het probleem bestaan (op top inhouden, versnellen, inhouden, etc). Na goed luisteren hoorde ik dat het inhouden toch gepaard gaat met een zacht prrrt-geluid.

Ik was het zat, dus ik dacht, ik doe die slang weer in het luchtfilter, en zet de originele sproeier 49 er weer in. Nou, toen reed íe helemaal voor geen meter meer. Heel erg inhouden en hij ging nog maar hooguit 20 km/h (en dat met atw 26, eerst liep hij met deze setup ongeveer 33!).

Ook had ik het idee dat de motor nu wel heel erg heet werd, en kwamen er af en toe flinke witte rookpluimen uit de uitlaat.

Ik begin nu echt een beetje wanhopig te worden. Wat kan er loos zijn? Witte rook is meestal lekke keerring, maar:
a) Er zit net een nieuwe krukaskeerrring in
b) Waarom is de witte rook dan plotseling weg als ik de slang uit het luchtfilter haal en sproeier 49 vervang door 50?

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 09 mei 2012 18:44

welke verhouding meng je?

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 09 mei 2012 18:51

welke verhouding meng je?
Ik tank gewoon bij de pomp. Meestal een van de 2 Shell-stations hier in de buurt, of de BP.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 09 mei 2012 18:52

toch wel brommix he

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 09 mei 2012 19:02

toch wel brommix he
Ja hoor :wink:

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 09 mei 2012 23:54

Ik denk dat dan iemand anders je moet helpen. srry

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 10 mei 2012 09:50

Niemand?

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 10 mei 2012 10:19

Ik kan wel verklaren waarom er wat extra witte rook uit je uitlaat komt. maar omdat je ook al denkt aan een lekkende keerring moet het wel veel witte rook zijn.

Als je het tuitje erin doet krijgt hij minder lucht en verbrand dus in verhouding meer benzine en olie waardoor hij extra rookt.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 10 mei 2012 10:22

Ik kan wel verklaren waarom er wat extra witte rook uit je uitlaat komt. maar omdat je ook al denkt aan een lekkende keerring moet het wel veel witte rook zijn.

Als je het tuitje erin doet krijgt hij minder lucht en verbrand dus in verhouding meer benzine en olie waardoor hij extra rookt.
Maar omdat ik tegelijkertijd de sproeier verkleind heb naar 49 zou het toch weer in balans moeten zijn? En toen ik 'm nieuw kocht had ie ook een begrensd filter en sproeier 49, en toen had ik dit probleem niet! Bovendien blijft de bougie onveranderd koffiebruin.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 10 mei 2012 11:02

van 50 naar 49 maak je het gat 0.01mm kleiner he dat is echt miniscuul en je maakt het luchtgat wel een stuk kleiner.

Maar ik weet het anders ook niet dit was het enige wat ik kon bedenken daarom zei ik hierboven al dat iemand anders je moet helpen;) bijna alles wat ik van tomos heb geleerd komt van wat ik lees op het forum xD

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 17 mei 2012 11:25

Vandaag toch vrij (Hemelvaart), dus nog 1x onder de brommer gedoken om te kijken of ik de oorzaak kon vinden, voordat ik mijn zuurverdiende grijpstuivers aan de lokale bromboer ging overhandigen.

Ik had al met sproeiers gespeeld, de bougie ververst, het luchtfilter vervangen door een schoon exemplaar, en zelfs de uitlaat vervangen. Dat allemaal zonder effect. Uiteindelijk de uitlaatpoort maar weer schoongemaakt (hoewel ik dat 3 maanden terug ook al gedaan had), en dat bleek toch de gouden greep. Geen inhouden, geen gestotter, trekkracht veel beter, top hoger.

Omdat ik de brommer voor m'n werk gebruik (ik ben postbode) gaat de boel denk ik gewoon heel snel dichtzitten. Korte ritjes, veel starten en afzetten, veel remmen en optrekken, en (zeker bij postbezorging op industrieterreinen) heel vaak de motor gewoon laten draaien.

Maar goed, als íe medio augustus weer slecht gaat lopen weet ik wat ik moet doen.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 17 mei 2012 11:53

Gooi er anders een standaard sneluitlaat onder, deze raakt minder snel verstopt omdat er geen kat inzit.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 17 mei 2012 12:14

Gooi er anders een standaard sneluitlaat onder, deze raakt minder snel verstopt omdat er geen kat inzit.
Ik heb een tijdje met een standaardsnel uitlaat gereden, maar het nadeel was dat ik heel veel trekkracht inleverde. De top ging wel omhoog, maar met flinke tegenwind ging hij langzamer dan met de originele uitlaat.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
19 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers