• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos loopt niet goed

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 12 jun 2012 20:25

Hallo,

Ik heb een tomos classic uit 1999, met het a5 blok. Ik heb een complete brom setup met sproeier 54 op mn snor met snor vertanding(26-33). Nou heb ik laatste een puch hd kop erop geprobeert te zetten. Deze werkte totaal niet, en hij liep juist slechter. dus mn bromkop dr maar weer op. Met nieuwe pakking liep deze ook slecht, rij dus nu zonder pakking.

Toen ik de hd kop nog aan het testen was dacht ik, laat ik de onsteking is anders afstellen. Nou heb ik een hele rare ontsteking, want als ik hem op bromstand zet loopt ie voor geen meter, ik moet hem ver na bromstand zetten om m goed te laten lopen. Iemand en idee? Heeft de vorige eigenaar een fout bij het monteren van een andere gemaakt? Maar die krijg ik dus ook niet goed, omdat ik niet weet wat de optimale stand is. het is een 4 spoel btw.

Eerst trok mn tos wel redelijk op met een boost rond tussen de 30 en 40 met een hoog toerige top van ong 45(teller is kaput)., maar nu trekt ie voor geen meter. In de 2e versnelling vlak na t overschkelen slaat hij bijna af, en duurt het een sec of 4 om weer een paar toeren extra te maken. Daarna loopt ie door naar de 35/40. Wat zou er kunnen zijn?

Ik ben gek op hard optrekken, dus een andere cilinder zou ook een optie zijn voor meer trekkracht. Aleen wil ik wel mn verzekering houde, en dus niet hoger dan de 50cc gaan. Is 50cc snel miss een optie? Of kan ik beter andere mods doen om het sneller(optrekken dan) te laten lopen?

Verder heb ik al een start probleem vanaf de dag dat ik hem opknapte. Hij start wel bij de 1e kick, maar trekt vervolgens geen bezine aan. Ik moet hem op de standaard zetten, en met volgas de choke er een aantal maal ophouden, en dan begint ie een beetje benzine aan te trekken. Maar dit werk ook steeds minder, dus nou moet ik ong 30sec met choke op en af iedereen vergassen op school in de fietsenstalling voor ik weg kan. Mn carb heb ik de laatste 3 maanden al 2× schoon gemaakt, dus daar ligt het niet aan. Is mn benzine kraan misschien vies of dichgeslibt?

Ik heb al in andere topics gezocht, maar ik vind continu tegenstijdige informatie, daarom vraag ik het hier.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 12 jun 2012 23:06

is leuk he de fietsenstalling blauw zetten xD ook gehad met mn scoot scoot.
Maar wat is de kleur van je bougie?

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 13 jun 2012 07:49

Eerst was de bougie koffiebruin met deze setup, maar nu met dezelfde setup lichtbruin, met een klein vleugje wit. Loopt ie veel te arm misschien?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 jun 2012 08:46

Kijk eens als je de luchtinlaat iets dichtzet met de choke of de motor dan beter loopt. Als dat idd het geval is komt er ergens valse lucht binnen. Eerste verdachte is de aansluiting carburateur/ spruitstuk. Probeer eens met een deotest of de motor ergens reageert als je met dat spul spuit (niet bij de inlaat zelf van het luchtfilter).

Mijn vraag aan jou is, waarom zo licht vertand rijden met een bromsetup? Je krijgt giga overtoeren waardoor je tzt je motor opblaast (krukaskeerringen eruit, lagers verrot, etc.). Misschien is dat nu ook al het geval en staat een keerring op klappen.

In principe zou sproeier 54 goed moeten zijn in een 14/12 carburateur. Mocht de deotest niets uithalen, maar je merkt dat de motor lekkerder loopt als je de choke er iets op laat staan (niet helemaal dicht) dan zou je nog kunnen overwegen een sproeiermaat 1 of 2 hoger te gaan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 13 jun 2012 17:10

Ik heb net de deo op de aansluiten carburateur/spruitstuk gespoten. Na ong 2 sec spayen slaat ie dan stationair af. Nu ben ik een sleutel rookie, maar dit hoort niet volgens mij, dit moet luchtdicht zijn. Zal ik dit met gasleiding afdichttape dr tussen het weer dich kunnen maken? Dit gedeelte hoort niet warm te worden, dus dat lijkt me wel kunnen.

Verder rij ik het liefst met snor vetanding om verschillende redenen. Ten eerste, het optrekken. Ik vind het heerlijk om lekker weg te trekken bij het stoplicht en tussensprints. Verder loopt hij met een lichte vertanding al 41 met brom setup, en dat is al flink hard, aangezien er nog wel ewens een rollerbank controle is bij mij voor school(ik woon in arnhem). Een keering en een paar lagers vervangen eens in de 7-8 maanden ben ik niet vies van, dan sleutel ik nog eens een keer wat.

Werder loopt hij met de choke er een beetje op niet merkbaar beter, alleen bij het starten is het nu nodig om hem meerdere malen met choke erop vol door te halen, anders slaat ie bijna af als ik wegrij.

Dus die valse lucht bij het spruitstuk zou de reden kunnen zijn dat ie zo slecht start en loopt?

Verder vind ik mijn onsteking ook nog steeds raar, dat ie bij bromstand verrot loopt.Wel zag ik nog 2 andere schroefgaten zitten bij het "binnenwerk" waar de 4 spoelen ook zitten. Deze schroefgaten zitten vlak naarst waar hij nu vastgeschroefd zit. Als ik hem op deze andere manier zet, zou het misschien kunnen dat bromstand de ideale stand is?

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 13 jun 2012 17:25

gasslang heb je niet.
Je hebt het zelf al over valse lucht bij het spruitstuk, dat zal idd de reden wss zijn dat hij zo slecht start/loopt
Of je hebt dat schroefje van je carb niet goed vastgedraait waarmee hij op het spruitstuk zit of je hebt die plastic ring in je carb kapot/niet

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 13 jun 2012 18:12

Die gas afdichttape gaat ook tussen het spruitstuk en de carb, ik weet ook wel dat er geen gasslang op een tos zit xD

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 13 jun 2012 18:46

ik denk niet dat tape werkt.

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 13 jun 2012 19:31

de tape zit er nu tussen, zit harstikke strak vast, alleen hij loopt voor geen meter beter. Ook bij de deo test sloeg ie weer af. De carb is wel inmiddels 13 jaar oud, en de brommer heeft 6 jaar lang in en tochtig hok in en boerenschuur ergens stil gestaan. Misschien in het plasitc niet meer goed? Dat zou na al die jaren een mogelijkheid zijn...

Iemand een idee?

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 13 jun 2012 21:59

Dat had ik al als optie gezecht;)

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 14 jun 2012 10:57

de tape zit er nu tussen, zit harstikke strak vast, alleen hij loopt voor geen meter beter. Ook bij de deo test sloeg ie weer af. De carb is wel inmiddels 13 jaar oud, en de brommer heeft 6 jaar lang in en tochtig hok in en boerenschuur ergens stil gestaan. Misschien in het plasitc niet meer goed? Dat zou na al die jaren een mogelijkheid zijn...

Iemand een idee?

Let op de opening aangegeven op de foto, wanneer je de carb op de spruitstuk schuift , dan moet die hier goed afsluiten.
In de opening van de carb moet zich een rubberen manchet en een plastic vulbus bevinden.
sha-carb.jpg

De met een A aangegeven rand kan je wegschuren , hierdoor kan de vulbus iets beter tegen het rubber drukken
en dus beter afsluiten.
Als je bij de aangegeven B een schroevendraaier tussenzet , kan je de vulbus makkelijker er in zetten en er uit halen
sha-carb.2jpg.jpg

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 17 jun 2012 17:47

Ik heb net alle pakkingen en rubbers vervangen, er zit een niewe bus in, en ik heb mn benzine kraan dr uit gehaald en helemaal schoon gemaakt. Daarna alles terug gezet, alleen kreeg ik die klote benzine kraan niet meer terug, ik kreeg m er zelfs niet rect onder, hij dat tegen een koelvin aan. Ook mn cilindervoet kreeg ik niet los, dus heb ik maar een stukje van mn koelvin afgehaald. De benzinekraan weer terug gezet. Carburateur erop, helemaal tot de max doorgeschoven tot aan spruitstuk. Dit alles weer vast gedraaid. Weer benzine in mn tank, en n paar keer trappen. Eerste wat me opvalt, hij start niet. Na 50× trappen start ie en slaat direct weer af. Hierna weer starten, en zeer voorzichtig met gas omgaan, maar hij loopt nog steeds niet goed, zelfs onbelast. Als ik ga rijden met meer dan 50% gas slaat ie af.

Samengevat, ik ben 5 uur en €10 kwijt aan iets wat nog steeds niet werkt.

Wat zou het kunnen zijn? Ik wordt er helemaal gek van!

Is er misschien iemand van jullie die in arnhem woont die n keer zou kunnen komen kijken?

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 18 jun 2012 16:12

wie heeft er een 15/15 carburateur te koop? ik ga niet veel meer tijd aan deze besteden.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 18 jun 2012 16:45

Je hebt er nu een 14/12 opzitten?

15/15 is trouwens te veel voor een standaard 50cc.
en woon je in de buurt van almelo? Dan kan ik je wel ene keertje helpen.

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 18 jun 2012 21:15

zoals hierboven staat: Arnhem :P verder is het probleem er aleen bij de lage toeren, als ie eenmaal op toeren is begint ie gewoon door te trekken, dus 20-40 gaat redelijk normaal.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 19 jun 2012 00:05

Je kunt je koppelingsveren iets inkorten zodat hij pas hoger in de toeren aanpakt.

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 20 jun 2012 15:11

Dat was ik ook al van plan, maar als ie nauwelijks stationair loopt en zelfs onbelast (wiel in de lucht) geen toeren maakt gaat veren inkorten niet werken vrees ik.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 20 jun 2012 17:06

Je zegt zelf dat hij hoger in de toeren (als je 20 a 40 rijdt) wel goed doet, dus als je hem hoger in de toeren laat aanpakken.

Tomos classic
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Tomos classic » 20 jun 2012 23:14

maar als ie nauwelijks stationair loopt en zelfs onbelast (wiel in de lucht) geen toeren maakt gaat veren inkorten niet werken vrees ik.
Hij komt dus toaal niet op dat toerental, nog maar een keer

Ik ga al mn pakkingen nog een keer vervangen, en anders een andere carburateur erop zetten. Heeft er iemand nog 1 te koop? Een 14/12 of 15/15

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 21 jun 2012 21:55

hij komt slecht vooruit als hij rustig aan is, als hij sneller gaat (meer toeren) dan trekt die sneller maar hij komt niet bij dat toerental???

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen