• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos loopt na grondige tuning maar 35 km/u

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 02 jul 2012 16:24

Beste Lezers,

Na eindeloos veel pogingen te hebben gedaan vond ik het tijd om eens de hulp van andere in te schakelen. Heb deze vraag ook al op een ander forum gesteld maar krijg geen antwoord.

Het zit namelijk zo:

Mijn Tomos Sport R snor uit 2008 blijft hangen bij ongeveer 35km/u terwijl hij wel gewoon snel optrekt en stationair loopt. Heb alles onbegrenst en begrijp er dus geen ene moer van.

Mijn setup:
Onbegrenst 15mm spruitstuk
Chromen sigaren uitlaat
15/15 carburateur origineel
Orginele tandwiel verhouding (30 bij 26 ofzo)
62 sproeier
Gaasfilter i.p.v luchtfilter
50 cc cilinder

Verder:
De ontsteking staat nog wel op snorstand maar dat mag de snelheid niet zo onderdrukken
Liep hiervoor 45 km/u (14/9 carb, begrenst spruitstuk en originele cilinder)
Geen valse lucht (deo check gedaan)
Geen witte rook
Maakt wel veel toeren

Hulp wordt zeer gewaardeerd! Heb het hele internet al dagen afgespeurd maar kon helaas niks vinden... :(
Omhoog


Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 02 jul 2012 20:09

tandwiel 33 neem ik aan ?

vervangen dan, is zeer slecht voor blok (overtoeren)
Omhoog

Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 02 jul 2012 20:29

tandwiel 33 neem ik aan ?

vervangen dan, is zeer slecht voor blok (overtoeren)
Ja, ik heb ze even nageteld :). Had toevallig vandaag al tandwiel 24 besteld (had al enig vermoeden), dus kan het morgen proberen. Maar het is toch raar dat de Tomos eerst wel 45 liep met nota bene een kleinere carburateur en spruitstuk.

Kan het niet nog ergens anders aan liggen? En moet er ook een andere voor tantwiel op?
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 02 jul 2012 21:49

Je rijdt nog steeds met een snorkop ?
vervang deze voor een brom of een puch HD kop
Draai hier ook een warmere bougie in.

De ontsteking op bromstand zou ik toch maar even doen.

Je hebt een 24 atw besteld , maar verstandiger is het om ook de VTW en de ketting tegelijkertijd te vervangen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 02 jul 2012 23:05

Bedankt voor de info! Heb toevallig nog een 65 cc cilinder liggen met een 44mm kop die ik ook maar even ga proberen.

Ik zal morgen alles monteren en kijken hoe die loopt. Trouwens, wat voor voortantwiel en ketting heb ik dan nodig met 24 ATW?
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 03 jul 2012 03:14

Als je een 26VTW en een 24ATW combineert ,dan moet je de originele kettingmaat inkorten ,
Ik heb ze nooit geteld ofzo , ik krijg hem altijd op maat geleverd in mijn handen.
Hou er rekening mee dat je nu met meer power wilt gaan rijden ,
dus een betere kwaliteit is wel aan te raden .
Ik rijd zelf met de IRIS GOLD

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 03 jul 2012 23:43

Na een hele dag sleutelen, prutsen en afstellen is het dan toch gelukt. Helaas loopt de Tomos nu maar 10 km harder waardoor de top nu 45km/u is.

Wat heb ik gedaan:
65cc cilinder gemonteerd
24 achtertantwiel gemonteerd
Ketting ingekort

Sproeier is nog steeds 62 omdat deze indien hoger bij gas geven bromt en uitvalt.

Mensen, ik begrijp er gewoon NIKS van.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 04 jul 2012 09:48

Neem dan ook al onze adviezen op, zet hem eens op bromontsteking.

Ga daarna een stuk rijden, kijk naar je bougiekleur
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 04 jul 2012 10:00

Bedankt voor de info! Heb toevallig nog een 65 cc cilinder liggen met een 44mm kop die ik ook maar even ga proberen.

Ik zal morgen alles monteren en kijken hoe die loopt. Trouwens, wat voor voortantwiel en ketting heb ik dan nodig met 24 ATW?



met een 44mm kop :? ?

vtw gewoon standaard 26 nemen en behouden.
als je met meer power gaat rijden , zou ik ook een betere kwaliteits ketting nemen.
Ik rij zelf graag met de IRIS GOLD.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 04 jul 2012 12:36

Inmiddels een andere ketting en uitlaat bevestigt. Helaas lukt het verstellen van de ontsteking niet omdat ik een externe oliepomp heb lopen die vanaf het vliegwiel wordt aangedreven. Hierdoor past mijn vliegwieltrekker niet wat erg vervelend is.

Wel is het vtw nu ook 26. En wat is er mis met een 44mm HD kop?

De Tomos loopt op dit moment nog steeds 45...
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 04 jul 2012 12:53

Heb je trouwens een pickup ontsteking?

Is niets mis met 44mm HD kop, mss dat hij ff dacht van wat is dat, maar dat is idd de 65cc kop
En de pijl op de zuiger welke kant wijst die op?
Omhoog

Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 04 jul 2012 13:57

Het is me grotendeels gelukt! De uitlaat was het hele probleem. Zit nu een bit turbo onder en hij loopt nu over de 65. Verder heb ik er een warmere bougie onder gezet en een sproeier 72.

Wat betreft de zuiger die wijst naar onder (naar de uitlaat).Nu moet alleen de ontsteking nog versteld worden naar bromstand en racen maar!

Bedankt voor jullie hulp!
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 04 jul 2012 16:29

wat voor een bougie heb je nu dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 04 jul 2012 17:33

Hittegraad 8 bougie. Lijkt me prima en start nu metname een stuk beter als ie een paar uurtjes heeft stil gestaan :)
Omhoog

Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 04 jul 2012 17:35

Ik lees net dat de Tomos Sport R een standaard pickup ontsteking heeft. Wat houd dit precies in? En moet ik de ontsteking nu nog verstellen?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 04 jul 2012 18:24

een pickup ontsteking betekent dat je een sensor hebt die meet wanneer je zuiger bovenin is en die ontsteking is niet te verstellen.

bougie 8 is best koud, word je blok wel warm?
Omhoog

Gebruikersavatar
maarten1210
Pindabrein
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32
  • Citeer

Berichtdoor maarten1210 » 05 jul 2012 11:03

Mijn blok wordt zeker warm. Denk zelf dat hittegraad 8 perfect is, en anders kan ik altijd nog 9 proberen :koning:
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 16 jul 2012 19:11

Hittegraad 9 word te koud :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.