• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

S25 carburateur

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
goombaaking
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2011 09:07
  • Citeer

Berichtdoor goombaaking » 09 jul 2012 21:52

Hallo, mijn Vriendin heeft een S25/2 uit '95.
Helaas is de carburateur van deze aan vervanging toe.
Het probleem is, het betreft een tomos met een carburateur aan de linker zijde.
Een Bing 85/10/109.
Welke opties heb ik? omdat meeste tomos carbs de choke en stationairschroef dan aan de verkeerde zijde hebben
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jul 2012 23:03

Wat maakt het dat je concludeert dat de carburateur vervangen moet worden? Bing is normaliter een goede kwaliteitscarburateur. Is het kwestie van schoonmaken of is er meer aan de hand? Wat zijn de klachten?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

goombaaking
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2011 09:07
  • Citeer

Berichtdoor goombaaking » 09 jul 2012 23:32

Haar stiefvader was zo aardig om de carburateur te reinigen, helaas is dit hem niet zo goed gelukt. De aardige meneer denkt dat hij alles weet en kan.
Nadat de problemen niet verholpen waren heb ik een poging gedaan de carb los te halen, alleen was de schroef die de carb op het spruitstuk klemt dusdanig mishandeld dat deze niet meer los ging en ik noodgedwongen de schroef uit te boren.
zogezegd zogedaan. nieuw langer boutje gepakt, moertje erachter en het loopt weer.
Alleen niet meer luchtdicht.

daarbij is de pakking van het vlotterbankje gewoon rot en de vlotter zelf is ook donkergeel van ouderdom.

Al met al, dat ding is gewoon op.

Ik heb overigens wel nog vuil, welke er met wat perslucht niet uitging. met een visdraadje uit de sproeier kunnen peuteren, welke het inhouden en uitvallen veroorzaakte.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jul 2012 12:58

Het vergelen van de vlotter hoeft geen reden te zijn om de hele carburateur te vervangen. Zolang deze maar de functie heeft waarvoor die is ontworpen en niet lek is. Ter vergelijk, mijn carburateur (Encarwi) is net zo oud als de brommer zelf (bj 1988) en ik heb geen problemen. Ik heb deze overigens ook nog nooit schoongemaakt!

Pakking zou je gewoon bij de bromboer kunnen krijgen, desnoods maak je er zelf een uit een melkpak.

Ik snap alleen het niet luchtdicht krijgen op het spruitstuk. Mist er misschien een rubber ring in de aansluiting van de carburateur (net zoals bij de SHA van Dellortho) waar deze tegen het spruiitstuk moet zitten?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

goombaaking
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2011 09:07
  • Citeer

Berichtdoor goombaaking » 10 jul 2012 16:28

Geel met donkere lijnen en haarscheurtjes, gewoon bros.
Heb pakkingvellen liggen, maar heb geen zin in dat gepiemel allemaal. Daarbij zag ik net de er een scheur in de klem zit.

Gewoon een andere carb, klaar.
Maar welke?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 10 jul 2012 22:54

neem die carb es naar een brommerboer.
Omhoog

goombaaking
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2011 09:07
  • Citeer

Berichtdoor goombaaking » 10 jul 2012 23:21

Wat wil die eraan doen? Ik ben vliegtuigtechnicus, weet toch wel wat meer dan de gemiddelde brommerboer.

Ik heb geen zin in tijdelijke en halve reperaties.
Gewoon een andere carburateur.
Vandaag even rest losgegaald, membraam en cilinder zijn nog in orde. Fijn hoe weinig die tomosjes slijten.
Jammer dat de carb zo verkracht is door beun de haas.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

goombaaking
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2011 09:07
  • Citeer

Berichtdoor goombaaking » 10 jul 2012 23:25

Heb zelf trouwens ook nog een tomos A3.
Voor in de winter. Met de motor is het niet te doen in de sneeuw.
Helaas kan ik de carb niet overzetten.
De stationairschroef En de chokehendel zijn dan onbedienbaar, daarnaast zit er op de a3 een groot model luchtfilter

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jul 2012 06:47

Goed, om je vraag te beantwoorden: Wat voor cilinder zit er nu op? Als het een vierkante is met membraan dan kun je overwegen (mits je ruimte hebt en plastic motorkappen) een rechts spruitstuk te monteren en een 2e hands 14/9 Dellortho carburateur te monteren.

Ik heb even gegoogled op de Bing, en die zijn wel verkrijgbaar, maar erg prijzig.

Bikes4Sale (231,12 euro)
De Fietsvakman (170,92 euro)

Misschien is bij andere webshops nog iets te vinden, maar ik denk dat je meer kans maakt bij brommersloop e.d.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

goombaaking
Tomosforummer
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 dec 2011 09:07
  • Citeer

Berichtdoor goombaaking » 11 jul 2012 07:02

Dankje.

Het is een a5 cilinder. Geen ei dus.

Rechts plaatsen heb ik ook al overwogen. Alleen daar zitten dingen zoals de spanningsregelaar, bobine etc. Geen zin om die dan naar links te plaatsen.

Had de carbs al gevonden. Maar voor me af of er ook aftermarket. Zoals dello's zijn die de choke en stationairschroef aan de andere zijde hebben?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 jul 2012 12:37

Nee, voor zover ik weet alleen met hevel en stationairsproeier aan de rechterzijde, of met een drukknop (bij vespa bijvoorbeeld) van boven.

Je kan eventueel (in de metalen kappen die je hebt naar ik nu verneem) aan de rechterzijde een gat maken voor de bediening, of een kap kopen die al zo'n gat heeft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 11 jul 2012 12:43

Een bing aan de linkerkant , is eigenlijk de stijl van Puch.( puchforum is dus ook een optie )
Zoals al gezegd slijt een carb vrijwel niet en kapot gaan dus ook niet.
Scheur bij de klem ? Bedoel je niet de bekende scheur die er hoort te zitten ?
De pakkingen zijn gewoon nog verkrijgbaar , heb ik pas nog ondervonden.

Ik denk dat je te moelijk denkt , en het jezelf lastig maakt.
Enkele pakkingen etc van een paar euro en je bent klaar.
Een nieuwe carb kost minimaal 35 euro , en je moet eerst nog de juiste zien te vinden.

Het is dus geen verkeerd idee om er evt een foto van te plaaten , of er mee langs een brommerboer te gaan.

mvg

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.