Middag,
Ik heb afgelopen week een Tomos Quadro A35 HBA overgenomen. Ik schat dat het bouwjaar ergens eind jaren '90 is.
Dit brommertje heeft minimaal 2 jaar stilgestaan (bij mijn buurvrouw) en wonder boven wonder wou hij toch na 2x kicken starten.
Ik had meteen door dat er wat aan te sleutelen viel want stationair blijven lopen zat er niet in en ook klonk het alsof er een baksteen in een wasmachine aan het tollen was.
Toch even een stukje op gereden om even de feeling te krijgen.
So far so good.
Er zat opzich niet zoveel benzine meer in en ik heb dan ook besloten 4 liter Euro 95 (i.c.m. 80dl 2tact mix) in de tank te gooien.
Hierna heb ik +- 20 minuten met de brommert kunnen rijden waarna hij stilviel (alsof de benzine op was)
Hierna kon ik kicken wat ik wou, de brommert gaf geen kick meer.
Hierna ben ik verschillende componenten gaan aflopen: luchtfilter schoongemaakt, de uitlaat enigszins schoongemaakt zodat er genoeg lucht bij kan, de carburateur uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.
Dit heeft allemaal geen zin gehad.
Ondertussen heb ik niet even snel de bougie vervangen (er zit niet echt een brommerboer om de hoek) en is er veel gekickt.
Tijdens één van deze kickpogingen is het denk ik mis gegaan. Er kwam op een gegeven moment verbrand-plastic-achtige lucht en rook vanuit de afgesloten kamer bij de kickstart. Ik leerde dat hier achter de spoel/ontsteking zit en ik denk dan zelf ook dat deze doorgebrand is. (hiervan soortgelijke topics gevonden)
Dit is dus gebeurd voordat er een nieuwe bougie geplaatst is (waar het oorspronkelijke probleem waarschijnlijk inzat) en ik heb met de oude én nieuwe bougie dan ook geen vonken kunnen creeëren. Ook heb ik de ontsteking direct op de bobine aangesloten om de kill-switch op het stuur uit te sluiten. Zonder enig effect.
Nu zit ik te kijken wat een nieuwe spoel kost, en daar ben je al gauw 120 euro voor kwijt. Dit is 2x meer als dat ik voor de brommer heb betaald.
2 vragen:
- Zit ik in de goede richting?
- Is er misschien iemand die een (kickstart, geen e-start) A35 ontstekingsspoel heeft liggen?