• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

ketting/tandwiel & middensteun

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
huh??
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor huh?? » 26 aug 2012 07:51

Hallo.
Is geloof ik mijn eerste bericht, maar dan gelijk met 2 vragen. :?

Ik ben sinds 2010 de gelukkige bezitter van 'n Tomos quatro E-start snorbrom.
Nu heb ik bijna gekijk in het begin mijn achtertandwiel vervangen van orgineel(ik dacht 31-tands) naar een 28-tands.
De snelheid die ik hiermee haal is echt 'n stuk prettiger (~ 32-35km/h) dan de orginele snelheid van ~28km/h .
Maar vanaf dat moment klopt er iets niet aan:
De ketting, die ik gelijk mee vervangen heb, veranderd qua spanning van strak naar slap tijdens een omwenteling!
volgens mij moet het in de fabricage van of/en het tandwiel/ketting liggen, zou dit kunnen? Dus Made in China on Monday morning.. :shock:
m.a.w., WELKE ketting en/of welk tandwiel moet ik nu precies WAAR kopen?
Nu ik toch bij "Made in...." ben, WAAR kan ik in godsnaam een goede middensteun kopen?
De laatste nieuwe heb ik ong. 2 maanden geleden eronder gezet, maar het prul begint alweer krom (doorzakken) te worden.
En jawel, tochwel, ik ga heel voorzichtig met de snor om... :!:
Ben een persoon van 60, dus de echt wilde brommer-haren zijn er al een tijdje vanaf... :)

Ik zou tips en antwoorden zeer op prijs stellen,
alvast bedankt voor de gedane moeite,

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 aug 2012 08:20

Heb je de ketting wel gespannen?
anders gaat hij idd aan de onderkant loshangen en aan de bovenkant word hij strak getrokken.

huh??
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor huh?? » 26 aug 2012 09:47

Jaja; tuurlik heb ik de ketting gespannen...
Hij gaat dan ook van strak-->slap.
Het moet iets zijn met de maatvastigheid van het tandwiel/ketting.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 aug 2012 11:19

Haal de ketting er eens vanaf en draai het achterwiel dan eens rond. Zit er een hoogteslag in (is tandwiel echt al 2 jaar oud?) dan zit daar het probleem, anders eens kijken of de schakels van de ketting wel allemaal netjes over de tanden lopen. Kijk ook naar het voorste tandwiel (afgezien of deze ook is vervangen/ hermonteerd) of daar wat zichtbaar is wat de symptomen veroorzaken. Is er misschien een verkeerd type ketting gemonteerd?

Vwb het vraagstuk middensteun, er zijn diverse on-line shops die deze verkopen. Echter, uit eigen ervaring weet ik dat men de brommer vaak hard achteruit op de boksteun trekt (zeker als men niet sterk is om te tillen en de brommer zwaar is door de diverse electronische delen) waardoor met de tijd de steun verbuigt of het frame rond het draaipunt vervormd waar de steun tegenaankomt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

huh??
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor huh?? » 27 aug 2012 07:04

Ook jij bedankt voor je reactie.
Ik zal even punt voor punt reageren op je opmerkingen:
-Er zit geen "hoogteslag" in; dit kun je goed controleren door je hand bv. ergens vast op te leunen, en dan tijdens het ronddraaien een vinger ofzo bover de tanden te laten strijken. (hoezo "echt al 2 jaar oud"?)
-De ketting loopt voor zover ik kan zien netjes over de tanden.
-Het voorste tandwiel heb ik NIET vervangen, aangezien er van slijtage geen sprake kon zijn. De Tomos was uiteindelijk pas 1 mnd. oud. Ook daar met de handtest gecontroleerd of het tandwiel/tanden/ketting soms slingerde; negatief.
Dan komen we bij de ketting: dat is wat ik nl. ook denk. Misschien het verkeerde type, daarom ook mijn vraag hier: WELKE ketting en achtertandwiel en waar kopen?

De middensteun; Ik ben het met je eens dat het een zwaar geval is wat met een klap telkens op de middensteun-aanslag terecht komt. Maar je mag van mij aannemen dat ik akelig voorzichtig met de Tomos omga en altijd behoorlijk voorzichtig hem op de bok zet.
Ik had er al een nieuwe onder gezet, maar mij viel meteen op dat deze veel lichter was dan het orgineel!
Het orgineel leek mij van massief metaal, waar de nieuwe uit een holle buis bestond. Dus ook hiervoor zoek ik een goed adres voor een GOEDE, massieve middensteun.

Wie?

Haal de ketting er eens vanaf en draai het achterwiel dan eens rond. Zit er een hoogteslag in (is tandwiel echt al 2 jaar oud?) dan zit daar het probleem, anders eens kijken of de schakels van de ketting wel allemaal netjes over de tanden lopen. Kijk ook naar het voorste tandwiel (afgezien of deze ook is vervangen/ hermonteerd) of daar wat zichtbaar is wat de symptomen veroorzaken. Is er misschien een verkeerd type ketting gemonteerd?

Vwb het vraagstuk middensteun, er zijn diverse on-line shops die deze verkopen. Echter, uit eigen ervaring weet ik dat men de brommer vaak hard achteruit op de boksteun trekt (zeker als men niet sterk is om te tillen en de brommer zwaar is door de diverse electronische delen) waardoor met de tijd de steun verbuigt of het frame rond het draaipunt vervormd waar de steun tegenaankomt.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 aug 2012 13:09

Ook jij bedankt voor je reactie.
Ik zal even punt voor punt reageren op je opmerkingen:
-Er zit geen "hoogteslag" in; dit kun je goed controleren door je hand bv. ergens vast op te leunen, en dan tijdens het ronddraaien een vinger ofzo bover de tanden te laten strijken. (hoezo "echt al 2 jaar oud"?) Ik las dat de Tomos van 2010 is, vandaar[/b}
-De ketting loopt voor zover ik kan zien netjes over de tanden.
-Het voorste tandwiel heb ik NIET vervangen, aangezien er van slijtage geen sprake kon zijn. De Tomos was uiteindelijk pas 1 mnd. oud. Ook daar met de handtest gecontroleerd of het tandwiel/tanden/ketting soms slingerde; negatief.
Dan komen we bij de ketting: dat is wat ik nl. ook denk. Misschien het verkeerde type, daarom ook mijn vraag hier: WELKE ketting en achtertandwiel en waar kopen?

Tandwielen zijn gewoon bij de lokale brommerdealer verkrijgbaar. Neem eventueel het achterwiel mee, want er kan verschil zitten in de binnendiameter van de naaf en afstanden van de boutgaten.Ketting is standaard type 415 met ongeveer 100-122 schakels (afhankelijk van tandwielverhouding en afstand tussen de tandwielen.

De middensteun; Ik ben het met je eens dat het een zwaar geval is wat met een klap telkens op de middensteun-aanslag terecht komt. Maar je mag van mij aannemen dat ik akelig voorzichtig met de Tomos omga en altijd behoorlijk voorzichtig hem op de bok zet.
Ik had er al een nieuwe onder gezet, maar mij viel meteen op dat deze veel lichter was dan het orgineel!
Het orgineel leek mij van massief metaal, waar de nieuwe uit een holle buis bestond. Dus ook hiervoor zoek ik een goed adres voor een GOEDE, massieve middensteun.

Wie?

Kijk voor de middensteun eens hier. Btw, alle steunen zijn hol. Ligt alleen aan of je origineel of imitatie hebt (materiaaldikte).

Diverse on-line shops hebben de materialen die u zoekt, misschien eens op googlen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 27 aug 2012 13:58

Je hebt idd originele en immitatie bokstandaarden,
die je kwa prijsverschil ook vaak kan onderscheiden.
Die immitaties zijn idd zo zwak dat ze gauw scheef gaan staan.

De originele zijn zwaarder en hebben ook een buis in de U profiel waar de bout dorrheen gaat.

Als je langere veren dan 280 gaat monteren ,
zou je ook een bokstandaard van de revival kunnen nemen ,
deze is een stukje langer.
Dan ben je niet verplicht een schuine standaard ( Jiffy ) te nemen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

huh??
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor huh?? » 28 aug 2012 07:29

Bedankt iedereen voor de reacties.
Ik heb inmiddels op een ander adres oa. een nieuwe middensleun besteld. Deze is 2x zo duur als de vorige, hopende dat het inderdaad, zoal al opgemerkt is, een zwaardere uitvoering is.
Voorwat het kettingverhaal betreft, het toenmalige exemplaar was ook al inderdaad een 415-type i.c.m. een 28-er tandwiel.
En toch dat rare fenomeen. Er moet toch een verklaarbare reden voor zijn?
Maargoed; ik heb maar gelijk nogmaar eens een nieuw tandwiel (26) en nieuwe ketting (415 type) meebesteld.
Ben benieuwd of de ketting nu normaal gespannen blijft, want ik snap het niet meer.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 28 aug 2012 07:30

je hoort ook direct een VTW erbij te halen.

huh??
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor huh?? » 29 aug 2012 07:01

Hij was toen nieuw (1 mnd) ??!!

je hoort ook direct een VTW erbij te halen.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 29 aug 2012 09:32

Maar volgensmij lees is dat je nu weer ene nieuwe ketting en 1 tandwiel hebt besteld of lees ik dat verkeerd?

huh??
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor huh?? » 30 aug 2012 06:09

Yep: nu heb je wel gelijk....
Maar ik bedoelde de eerste keer.
Toen was de snor nieuw, en had ik alleen een nieuw achtertandwiel plus ketting.
En toch zat het fenomeen met die ketting erin.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers