• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Sneller rijden zonder geld uit te geven.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 579
Lid geworden op: 18 sep 2005 21:59
Locatie: ROTTERDAM
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 21 okt 2012 23:06

Welke Tomos model heb je? A35
Wat is het bouwjaar? 2007
Sinds wanneer speelt dit probleem? 2007
Wat is het probleem? Moest sneller
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Van alles

Hallo waarde beginnende Tomosrijders,

De laatste paar weken ben ik weer intensief bezig op de Tomossite en met mijn Tomosje zelf. Aangaande de dingen waar ik mee bezig ben, maak ik nogal eens gebruik van de dingen die ik al reeds beschreven heb. (Veel van die artikeltjes heb ik namelijk bewaard en daardoor is een archiefje ontstaan.)

Welnu, een heel belangrijk stuk is het “dagboek” van mijn Tomosjes. (Wij hebben er twee.) In deze raad ik iedereen aan, om dat te doen. Gewoon opschrijven wat je met je Tomos doet en vooral wat de resultaten zijn. Ik doe dat al jaren en het is van onschatbare waarde gebleken.

Maar goed, ik was weer het e.e.a. aan het uit\opzoeken toen de gedachte in mijn opkwam om het e.e.a. in verkorte vorm samen te vatten en aan jonge Tomosrijders te laten lezen hoe je snelheid uit je Tomosje haalt zonder geld en snelle cilinders.
Het bracht mij veel kennis en kunde. (Maar het kost tijd en …… geduld.)

Maar goed: To the point.

Mei 2007
Nieuwe Tomos gekocht. Loopt 25. Sproeier 49.
Sproeier 48 en 51 gemonteerd. Loopt voor geen meter.
De prop uit het spruitstuk gehaald. Luchtfilter er af. 33 -35.

18-05-07
Sproeier 49. Luchtfilter weer geplaatst, maar zonder het slangetje er in.
Imitatie uitlaat gemonteerd.
Tegen de wind 30. Voor de wind 32. En 4-takten.

19-05-07
Sproeier 48. Kwam slecht weg. 20 -22.
Na 3 kilometer tegen de 38 - 40. En 4-takt niet meer.
Weer met snor uitlaat. Na 2 kilometer 35. En 4-takt niet.

24-05-07
Sproeier 49. Als hij koud is 25 en als hij warm wordt 30.
Als hij nog warmer is 33. En gaat 4-takten.
Later op de dag, ontsteking op bromstand gezet.
Geen snelheid verbetering.

29-05-07
Sproeier 49. Geen luchtfilterkast.
Loopt 35 en gaat door naar de 37 en gaat 4-takten.
Sproeier 47. Trekt langzaam weg.
Maar loopt naar de 40. En als het goed gaat 42.
Dezelfde test, met de luchtfilterkast er op.
Trekt langzaam weg. Maar rijdt wel 35 ….. 40.
Sproeier 47. Filter uit luchtfilterkast.
Trekt langzaam weg. Maar komt aan de 41.

Sproeier 48.
Trekt iets beter weg.

1-06-07
Carburateur opgeboord naar 12mm. Sproeier 52.
Rijdt naar de 35. En verder naar 40. Soms 42. (wind)
Pingelt ? bij 40 > en trilt tussen 30 en 34.
Ook een (K-deng K-deng) geluid [begon bij 37].

2-06-07
Sproeier 54. Trekt iets beter weg. Snelheid 35.
(K-deng K-deng) geluid blijft.

Juni 2007
Brom uitlaat gemonteerd.
Probleem van (K-deng K-deng) geluid [begon bij 37] is ineens weg.
Loopt nu makkelijk naar de 40. Soms 42.
Trok niet harder op.

Juni 2007
Kop zonder pakking gemonteerd.
Is wat sterker. Nog iets makkelijker naar 40 – 42.

30-06-07
Atw 28 gemonteerd. Trek minder snel op. 46 – 47.

3-07-07
Afgevlakte kop gemonteerd.
Na start, gelijk K-deng K-deng geluid. Gelijk gestopt.
Zuiger kwam tegen de kop. Koppakking gemonteerd.
Geluid weg. Rijdt beterder. 45 en soms 47.
Souplesse bij langzaam rijden.

9-10-07
Sproeier 52. Atw 33 gemonteerd.
4-takt bij wegrijden. Bij warme motor 40 tot 42.
Luchtfilterkast nog origineel.

11-10-07
Sproeier 51. Bij goed warme motor 40 – 42.
4-takt minder. Op top goed aan zijn max. toeren.

12-10-07
Sproeier 50. Trekt niet weg. Minder trillingen.
Haalt de 42, maar het is niks.

Weer sproeier 51 gemonteerd. Andere luchtkast gemonteerd.
Luchtkast heeft een 32mm ingangpijpje en geen filter in zich.
Duidelijk carburateur geluid. 40 – 41 Trekt niet weg.
Bij 25 gaat hij trekken.

Met filter, minder geluid en rijdt beter. 40 – 41.

In eindpijpje van 32mm een isolatie buisje gedaan met 22mm gat.
Reed weer beterder en minder carburateur geluid.

Langer isolatie buisje gemonteerd met gat van 22mm.
Rijdt geweldig. Vliegt in z`n toeren.
Optrekken nog niet zo, omdat hij te snel in 2e versn. zit.
Loopt in één ruk naar de 41 – 42 en vol in zijn toeren.
Bij gas doseren (2/3) loopt hij 43 – 44.

Veranderingen tussen oktober 2007 en juli 2008.
Het atw 33 vervangen voor een atw 28.
Dit omdat hij steeds hoog in zijn toeren liep bij volle snelheid.
En in de eigen luchtkast de 15mm aanzuigpijp vervangen door 32mm pijpje.
Binnendoorlaat van isolatie buisje is 28mm

24-07-08
Atw 28 vervangen voor atw 26. Daarna 47 – 48.
Met afgevlakte snorkop, met pakking.

HD-kop geplaatst. Met koppakking. Snelheid 50.
(Komt door de vorm van de kop.)

Koppakking er tussen uit gehaald. Snelheid 52.

Sproeier 54 geplaatst. (Was 51) Snelheid 54.

Bougie L86 op 0,45mm gezet. Tegen de wind 49 – 50. Voor de wind 51 – 52.

Daarna Bosch K75 op 0,45 gezet. Tegenwind 51. Voor de wind 56.

Gat in frame groter gemaakt. (Waarom ???)

Weer met L86 gaan rijden. 50 -52. Voor de wind 59. Bougie zwart.

Sproeier 52 gemonteerd. Tegenwind 50. Voor de wind 52 – 53. Bougie bruin.

Sproeier 56 gemonteerd. Tegen en voor de wind ± 50. Loopt minder.

Weer sproeier 52. Voor en tegen de wind 51 – 52.

23-10-08
Hieronder nog even de set-up van de blauwe Snorfiets op deze datum.

Bosch K75 of Champion L86 bougie. (puntafstand 0,6 mm)
Bromkop zonder pakking er tussen.
Standaard cilinder, maar wel 1mm opgehoogd middels een voetpakking van 1mm.
Standaard Snorzuiger met door mij gemaakte Bromgaten er in.
De uitlaatpoort glad gemaakt met een schuurpapiertje.
Een chrome (imitatie) Tomos Brom uitlaat. (Waar nu een ingekorte demper in zit)
De inlaatflens (Spruitstuk) ontgrenst en aan de membraam kant meer uitgefreesd.
De 9mm carb. opgeboord naar 12 mm.
De luchtfilterkast ontgrenst en het externe pijpje (15mm) vervangen door een pijp van 32 mm.(Met een geluidwerende wand…… waarmee je ook de luchtdoorgang kan beïnvloeden)
Het ontstekings moment aangepast. ( Staat vroeger dan de Bromstand. ( ± 3 mm voor BDP))
Sproeier 58
Tandwiel verhouding 26 / 26
De max. snelheid is 54 met mijn gewicht van 82 kg er op.
(Is iets minder geworden nu hij harder trekt. Het komt tenslotte uit de lengte of de breedte)

Tot zover even een blik in mijn keuken. En speciale aandacht vraag ik voor het luchtfilter. (Een vergeten element)
Door die filterkast van een grotere inlaat te voorzien kan je d.m.v. isolatie pijpjes de lucht toevoer te regelen.
(Hoe beter de brandstof samenstelling, hoe sterker het motortje.)

En als je nu nog eens rustig het hele relaas nauwkeurig door neemt, dan kan je zien en oordelen dat je door strak , nauwkeurig en met geduld te werken, je Tomos sneller kan laten lopen. En dat gewoon met de onbewerkte standaard cilinder.

Ondertussen heeft het Tomosje al 60 gelopen, maar is nu al weer terug getuned naar 50 – 55. En in de nabije toekomst gaat er weer een atw van 33 op. En daar zal hij 45 mee halen. En misschien voor de wind 50.
{ De reden daartoe is, dat mijn dochter er mee gaat rijden.}

ns.
Met mijn andere Tomos ben ik wel verder gegaan. En daar haal ik nu 57 mee. Op zich niets bijzonders. Maar wel als je weet dat dat gehaald wordt met de 9mm carburateur.

Met vriendelijke groet verblijf ik,
Keeshaven
Omhoog


Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 22 okt 2012 22:25

Zeer handige tutorial. Misschien leuk voor in de Wiki Michiel?
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 23 okt 2012 17:55

Zal eens kijken of ik het op een leuke manier kan plaatsen :)
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 28 okt 2012 14:00

Hij staat in de wiki, heb nogal wat linkjes erin geplaats, want het lijkt mij dat die voornamelijk handig is voor de beginners onder ons.
En die zullen allicht niet alle begrippen/handelingen kennen.

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Opv ... _tot_50%2B
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
4 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.