• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Aandrijf as vervangen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten • Pagina 1 van 1
Baarts
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Baarts » 12 mar 2013 14:33

Welke Tomos model heb je? Flexer
Wat is het bouwjaar? 2001
Sinds wanneer speelt dit probleem? nu
Wat is het probleem? De aandrijf as moet vervangen worden. Stuk waar het voortandwiel op moet schuiven is glad gesleten waardoor voortandwiel niet meer gemonteerd kan worden.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? nee

Beste allemaal,

ik moet mijn blokje splitsen om de aandrijf as te vervangen.
Nu heb ik dit nog nooit gedaan en heb gelukkig hulp van een professionelere beunhaas ;)
nu heb ik de vraag wat ik dus allemaal nodig heb (met name aan materiaal).

Dus ik heb een aandrijf as nodig, een keerring, olie, blokpakking? Maar wat nog meer? En waar kan ik dit allemaal kopen?? Kan het zo 1,2,3 niet vinden op internet :( Dus als iemand mij kan helpen zou fijn zijn!

Groetjes Bram
Omhoog


buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 12 mar 2013 17:02

het hele blok hoeft niet uitelkaar alleen de koppeling los en de achterste as eruit halen. je hebt ook een zuiger stop nodig en inbussleutels en een ratel en een segeringen tang

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 mar 2013 17:47

@ buitertje: Het middentandwiel moet eruit, daarvoor moet je het blok wel splitsen.

@ Baarts: In principe heb je niet meer nodig dan een goede inbussleutelset, een kunststof hamer (voor als de krukas uit een van de lagers moet worden getikt) en een steek-/ringsleutelset.

Verder aan materiaal:

- complete pakkingset (waar ook het middencarterpakking in zit). Let op deze is aan de cilinderzijde voorzien van een verbindingsstukje. Deze haal je er pas tussenuit als de carterhelften weer samen zitten!
- Set met keerringen voor krukas (2x, want vervang die van de ontstekingskant dan ook meteen) en 1 achter het kettingwiel.
- ATF olie
- Middentandwiel compleet.
- tandwiel voor (26T) + achter + ketting
- Eventueel wat bevestigingsmateriaal (blokkeerring voor tandwielmoer bijv als deze niet goed meer te gebruiken is).

Er staan wel wat online winkels ergens op de site (ff zoeken). Heb je de banner ook gezien?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 12 mar 2013 21:09

owh ja dat was ik ff vergeten shadow

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Baarts
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Baarts » 13 mar 2013 16:30

Bedankt voor jullie antwoorden.

Pakkingsetje heb ik inmiddels. Een as is ook al bijna geregeld!

Nu nog de vraag welke keerring en lagers ik allemaal nodig heb. Wil ook gelijk maar de krukaslagers enzo vervangen.. kan iemand mij helpen welke ik nodig heb? Kom allerlei verschillende tegen en ik heb geen idee hoeveel lagers er overal inzitten en welke maten je daar allemaal voor nodig hebt!
Omhoog

Baarts
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Baarts » 13 mar 2013 16:44

Ik heb in een exploded view gekeken en het volgende lijstje gemaakt:

Keerring voortandwiel : A35X47X7
Lager voortandwiel gedeelte: 6006* 30X62X16
2x Krukaslager: 6203 17x40x12
2x krukaskeerring A17x35x7/6 en A17x35x7

Moet ik ook nog de naaldlagers vervangen of is dit niet nodig?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 13 mar 2013 17:07

ik zou de krukas lagers van skf doen en keringen van viton zijn veel sterker. nee die hoef je niet te vervangen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 13 mar 2013 17:08

Als je toch bezig bent zou ik ook de zuigerveren en naaldlager van de small end vervangen. :wink:
tenzij je nog een redelijke nieuwe zuigerveren/zuiger erop hebt hoef je de zuiger veren niet te vervangen lijkt me.

Afbeelding

Naaldlager zit in de drijfstang oog (small end)
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Baarts
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Baarts » 13 mar 2013 17:11

zuigerveren hoeveel mm moet ik hebben? 38 of 44 mm?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 13 mar 2013 17:17

38mm voor 50cc en 44 voor 65cc

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 13 mar 2013 17:25

Owja als je zuigerveren hebt vervangen moet je hem de eerst inrijden of indergeval niet te zwaar belasten.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Baarts
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Baarts » 13 mar 2013 17:26

Thx!

Ben bij elkaar op tomoshop zo nog 50 euro kwijt voor alle onderdelen, excl aandrijfas! Wel mooi alles gereviseerd straks..
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 13 mar 2013 17:34

Dan kan het blokje weer lang mee. btw aandrijfas kan je hier ook op tomosforum van iemand kopen. moet je even onder het kopje 'de markt'' kijken. :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Baarts
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Baarts » 13 mar 2013 17:40

Dan kan het blokje weer lang mee. btw aandrijfas kan je hier ook op tomosforum van iemand kopen. moet je even onder het kopje 'de markt'' kijken. :wink:
Ja? had al gezocht maar kon zo 1,2,3 niet vinden! Heb je linkje?

Ik kan van iemand op MP een as kopen maar die zegt dat er 2 soorten zijn, 1 met kartelrandjes op de platte kant en eentje zonder ofzo? Hij had er alleen 1 zonder liggen.. voor 15 euro..
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 mar 2013 19:08

Denk dat ie in de war is met een krukas. Die zijn er in 2 soorten. Die met het platte kantje is voor oude modellen A3 (ei) koppelingen. De moderne versies rijden allemaal met het vertande hart in de koppeling.

Let wel op dat je een middentandwiel hebt voor 2-speed als je ook deze interne vertanding hebt. Er is ook een 1-speed middentandwiel en die is net een slagje kleiner.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Baarts
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 okt 2012 12:00
  • Citeer

Berichtdoor Baarts » 13 mar 2013 21:15

Nou! Een as kunnen kopen op MP! Net op tomoshop alle krukaslagers, keerringen, small end naaldlager, zuigerveren en benodigdheden besteld!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
16 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.