Welke Tomos model heb je? a35d
Wat is het bouwjaar? 2004
Sinds wanneer speelt dit probleem? afgelopen week
Wat is het probleem? nieuwsgierigheid
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? wat nieuwe onderdelen
Hallo Allemaal,
ik heb afgelopen week van een vriend een tomos a35 gekregen die al een paar jaar bij hem stond weg te kwijnen, er moet wel het een en ander gebeuren maar echt slecht is hij niet. er zat geen ketting op en de bougie was afgebroken en de voorband was lek. en de remmen zaten ook nog vast.
inmiddels heeft hij nieuwe tandwielen en een ketting, een nieuwe bougie, hij loopt en rijd. morgen ga ik de voorband vervangen. en de gashendel bleek afgebroken te zijn, dit heb ik wel vaker gezien, waarschijnlijk is hij een keer omgevallen
ik heb meteen maar een middenstandaard gekocht want hij had alleen maar een zijstandaard en dat sleutelt minder prettig vind ik zelf.
Mijn eigenlijke vraag is iets wat ik me al een tijdje afvraag, ik ben technisch geschoold en vind het tweetraps automaatje van tomos iets heel grappigs. in woon in leiden en de tomos is verschrikkelijk populair hier, je hoort ze al van verre.
wat ik mij afvraag is dit, je hebt voor iedere versnelling een koppeling en wanneer je gaat rijden dan gaat de eerste werken door de centrifugaalkrachten en dan rijd je. bij een km of vijftien dan begint de tweede te komen, word de eerste koppeling dan weer teruggezet zodat die niet aangrijpt? het lijkt me namelijk dat die anders constant blijft slippen met verbranding van de voering als gevolg. dat gebeurt duidelijk niet, dus hoe zit dat?