• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

groot probleem met losmaken kickstartnaaf en veer

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
acabe
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:04
  • Citeer

Berichtdoor acabe » 15 apr 2013 14:45

Welke Tomos model heb je? Tomos Standard
Wat is het bouwjaar? 2010
Sinds wanneer speelt dit probleem? Sinds ik mijn ketting wilde vervangen en ik het frame en de kickstart eraf moest halen om dit te doen.
Wat is het probleem? De ketting (en net de belangrijkste schakelaar hiervan) was gebroken. Ik wilde zelf een nieuwe ketting erop zetten. Ik had de kickstartpedaal en de spie eruit gehaald en de kickstartnaaf 1/4 slag naar links gedraaid. De kickstartnaaf komt niet van de as af, van alles geprobeerd en zelfs bij de brommerzaak krijgen ze het er niet af. Ook blijkt de kickstartveer eraf te zijn en vervormd om de as heen.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nee

De ketting (en net de belangrijkste schakelaar hiervan) was gebroken. Ik wilde zelf een nieuwe ketting erop zetten. Ik had de kickstartpedaal en de spie eraf gehaald en de kickstartnaaf (per ongeluk) 1/4 slag naar links gedraaid. Daarna wel weer kunnen terugdraaien. Maar het blijkt dat de kickstartnaaf niet van de as afkomt en helemaal vast zit, van alles geprobeerd en zelfs bij de brommerzaak krijgen ze het er niet af. Ook blijkt de kickstartveer naast de as en vervormd om de as heen te zitten.

Ik heb zelfs geprobeerd te sleutelen aan mijn Tomos, maar tot zover dit mij lukte.
Bij de brommerzaak krijgen ze het ook niet los en adviseren ze het te laten repareren (met een gasbrander om het geheel warm te maken waardoor het beter los komt). Over de kosten konden ze weinig duidelijkheid bieden: het zou 30 euro kunnen kosten maar het zou zomaar kunnen oplopen tot 200 euro zeiden ze. En die onzekerheid met waarschijnlijk een hoge rekening als eindresultaat zie ik niet zitten.

Wie o wie kan mij helpen of heeft enig idee hoe ik dit kan aanpakken?
Omhoog


buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 15 apr 2013 15:51

zelf met een brander kan ook maar veel wd40 spuiten en laten weken en een soort haak maken waar je met een hamer op kunt slaan

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 15 apr 2013 15:53

Als ze er meer dan 30 euro voor zouden vragen zou ik niet eens betalen want dat is puur oplichterij :wink: 30 is al veel.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 15 apr 2013 20:24

Kan je anders foto´s posten. Dan kunnen we je beter helpen.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2013 07:08

Het begrip "kickstartnaaf" ken ik niet, maar bedoel je het deel waar het kickstartpedaal op zit? Die kan wel wat vast zitten, maar als je deze draait in dezelfde richting als dat je kickt, zou deze over de as moeten draaien. Soms zit deze strak door vuil e.d. maar uiteindelijk moet deze wel los komen van de as. Eventueel gebruik je een grote waterpomptang op het platte deel van de houder voor grip. Vreemd dat de bromboer dit zelf niet bedenkt. Of is het de veer die de boel vasthoudt? Probeer deze dan eerst uit het gaatje van de "naaf" te wippen.

Dat van die veer vind ik een vreemd verhaal en kan mij er ook niets bij voorstellen. Zou je daar foto's van kunnen maken?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.