• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Quadro Snor loopt niet goed na vervangen uitlaat

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Wasbeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Wasbeer » 08 jun 2013 19:15

Welke Tomos model heb je? Quadro
Wat is het bouwjaar? 2009
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na het vervangen van de standaard uitlaat (die met dat hitte schild) door een Speedy Uitlaat (zo'n chrome dikke sigaar)
Wat is het probleem? Snorbrommer slaat stationair steeds af
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Na het vervangen van de standaard uitlaat (die met dat hitte schild) door een Speedy Uitlaat (zo'n chrome dikke sigaar)

Hallo dames en heren, ik ben nieuw hier en heb een klein probleempje met mijn tomos quadro.
Ik ben trouwens een leek op het gebied van tomos brommers.

Deze komt uit 2009 en zou helemaal standaard moeten zijn. Deze rijdt netjes 25 km/h en harder gaat hij echt niet. Doordat ik de brommer gebruik voor woon- werkverkeer zit ik toch elke dag zo'n dik uur op de brommer. Ik word helaas van alle kanten ingehaald door fietsende scholieren wat erg frustrerend is. Om nu de hele tijd achter zo;'n groep te plakken, en te weten dat je ze toch niet kunt inhalen (of je doet er een halve kilometer over want die blijven stug dezelfde snelheid doorfietsen) is nou niet echt fijn.

Dus nu dacht ik we vervangen alleen de standaard uitlaat (die met dat hitteschild) door een Speedy uitlaat (zo'n chromen dikke sigaar). Dit was vrij vlot gebeurd, echter nu start hij alleen maar als ik gas geef en blijf geven. Als ik het gas loslaat dan pruttelt hij even en dan slaat hij af. Ik denk dat dit misschien iets met de sproeier te maken heeft. Als ik een stuk rijd gaat gelukkig de snelheid wel omhoog naar 30-35 km/h wat voor mij ideaal is.

De specificaties van de snorbrommer zijn:

- het orginele motorblok met een orginele cilinder kop erop (staat tomos op)
- een dellorto SHA 14/9 carburateur (ik dacht dat een 12/9 carburateur standaard was?)
- Sproeiermaat 58 (is dit niet heel erg hoog? ik dacht dat de standaardmaat 49 was?)
- Achtertandwiel 33
- Standaard luchtfilter (ik heb deze niet opengemaakt dus geen idee of dat ontgrens buisje erin zit)

Ik wil de snorbrommer zo standaard mogelijk houden zonder al te veel aanpassingen. Het enige dat ik wil is dat de snelheid omhoog gaat naar 30-35 km/h, zodat ik in staat ben om fietsers in te halen. Dit dacht ik te bereiken met een nieuwe Speedy uitlaat maar nu loopt hij stationair niet goed meer.

Wat moet ik doen?

De sproeier vervangen door een 59 of 60?

Toen de brommer nog standaard 25 km/h reed heb ik de bougie gecontroleerd, deze was koffiebruin gekleurd.

En als laatste, kan het kwaad voor het blok om een andere uitlaat erop te zetten. Hij maakt nu namelijk meer toeren met de hogere snelheid (30-35km/h) dan hij normaal deed met de standaard snelheid (25km/h)

Bij voorbaat dank.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jun 2013 19:46

Misschien helpt het om de stationairschroef iets verder in te draaien waardoor de motor wel blijft draaien met gas los. 58 lijkt mij idd voor een 14/9 aan de ruime kant. Heb je dit wel goed afgelezen? Heb je de bougie nu ook al eens bekeken als je een langere rit hebt gemaakt?

Vwb de ontgrenzing in het filter, dat kun je zien als deze van de carburateur is. Als daar geen schijf in zit met een kleinere doorlaat dan de diameter van de carburateur, dan is deze ontgrenst. Heb je nog mogelijkheid de ontsteking wat te vevroegen naar bromstand, want dat komt de verbranding ten goede en eventueel gasreactie en lichte trekkracht verhoging.

Uiteraard maakt de motor meer toeren bij een hogere snelheid. Maar het zal niet zoveel kwaad kunnen denk ik want dit is marginaal.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Wasbeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Wasbeer » 08 jun 2013 19:56

Ik ga de stationair schroef eens uitproberen, misschien wil dit helpen. Ik heb de bougie nog niet bekeken na een lange rit ( > 30 min) dit ga ik gauw eens doen.

De sproeier is inderdaad echt 58, ik heb nog sproeiers liggen van 49 t/m 54. Ik zal de 54 eens proberen of deze beter loopt, ik weet namelijk niet wat de standaard sproeier is voor een 14/9 carburateur.

De luchtfilter controleer ik ook eens ivm. die luchtslurf.

Geen idee hoe de ontsteking staat afgesteld op snor of op brom? Maar dit lijkt me erg lastig om te doen, misschien laat ik dit bij de kleine beurt doen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jun 2013 20:00

Standaard is 50 of 51 in een 14/9 volgens mijn gegevens. Aangezien je wel 25 reed, vermoed ik dat de begrenzing er nog wel inzit. Eventueel ook even checken op valse lucht ivm die grote sproeier zou ook niet onverstandig zijn.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Wasbeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Wasbeer » 08 jun 2013 20:52

Door middel van de stationair schroef in te draaien bleef hij wel fatsoenlijk lopen. Ik heb er net een stuk op gereden maar volgens mij heb ik een warmloper gehad. Ik reed gedurende 15 min. zo'n 30 km/h en toen remde hij in een keer heel sterk af en viel uit.

Nu durf ik deze niet meer te starten omdat ik bang beng de cilinder te beschadigen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jun 2013 10:23

Kijk dan nu meteen naar de bougiekleur. Als ie grijzig/ wit is, dan is de sproeier te klein of er is te weinig 2-takt olie in de brandstof gemengd. Dat gebeurd wel eens vaker.

Zit er een aparte olietank onder de bagagedrager of niet?

Wasbeer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Wasbeer » 09 jun 2013 13:12

De bougie is volgens mij goed van kleur, zie foto.

De brommer heeft géén gescheiden olietank.

Ik heb gewoon mengsmering getankt bij een vast tankstation.

Echter heeft de brommer 2 jaar stil gestaan, ik heb deze overgekocht. Maar er zat nog een halve
tank benzine in, deze heb ik aangevuld met mengsmering. Geen idee of dit er mee te maken kan
hebben? Wie weet heeft de vorige eigenaar er gewoon euro bezine in gegooid?

Kan ik de brommer starten na de warmloper? Of loop ik dan de kans dat ik de cilinder beschadig?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers