Welke Tomos model heb je? Quadro
Wat is het bouwjaar? 2009
Sinds wanneer speelt dit probleem? Na het vervangen van de standaard uitlaat (die met dat hitte schild) door een Speedy Uitlaat (zo'n chrome dikke sigaar)
Wat is het probleem? Snorbrommer slaat stationair steeds af
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Na het vervangen van de standaard uitlaat (die met dat hitte schild) door een Speedy Uitlaat (zo'n chrome dikke sigaar)
Hallo dames en heren, ik ben nieuw hier en heb een klein probleempje met mijn tomos quadro.
Ik ben trouwens een leek op het gebied van tomos brommers.
Deze komt uit 2009 en zou helemaal standaard moeten zijn. Deze rijdt netjes 25 km/h en harder gaat hij echt niet. Doordat ik de brommer gebruik voor woon- werkverkeer zit ik toch elke dag zo'n dik uur op de brommer. Ik word helaas van alle kanten ingehaald door fietsende scholieren wat erg frustrerend is. Om nu de hele tijd achter zo;'n groep te plakken, en te weten dat je ze toch niet kunt inhalen (of je doet er een halve kilometer over want die blijven stug dezelfde snelheid doorfietsen) is nou niet echt fijn.
Dus nu dacht ik we vervangen alleen de standaard uitlaat (die met dat hitteschild) door een Speedy uitlaat (zo'n chromen dikke sigaar). Dit was vrij vlot gebeurd, echter nu start hij alleen maar als ik gas geef en blijf geven. Als ik het gas loslaat dan pruttelt hij even en dan slaat hij af. Ik denk dat dit misschien iets met de sproeier te maken heeft. Als ik een stuk rijd gaat gelukkig de snelheid wel omhoog naar 30-35 km/h wat voor mij ideaal is.
De specificaties van de snorbrommer zijn:
- het orginele motorblok met een orginele cilinder kop erop (staat tomos op)
- een dellorto SHA 14/9 carburateur (ik dacht dat een 12/9 carburateur standaard was?)
- Sproeiermaat 58 (is dit niet heel erg hoog? ik dacht dat de standaardmaat 49 was?)
- Achtertandwiel 33
- Standaard luchtfilter (ik heb deze niet opengemaakt dus geen idee of dat ontgrens buisje erin zit)
Ik wil de snorbrommer zo standaard mogelijk houden zonder al te veel aanpassingen. Het enige dat ik wil is dat de snelheid omhoog gaat naar 30-35 km/h, zodat ik in staat ben om fietsers in te halen. Dit dacht ik te bereiken met een nieuwe Speedy uitlaat maar nu loopt hij stationair niet goed meer.
Wat moet ik doen?
De sproeier vervangen door een 59 of 60?
Toen de brommer nog standaard 25 km/h reed heb ik de bougie gecontroleerd, deze was koffiebruin gekleurd.
En als laatste, kan het kwaad voor het blok om een andere uitlaat erop te zetten. Hij maakt nu namelijk meer toeren met de hogere snelheid (30-35km/h) dan hij normaal deed met de standaard snelheid (25km/h)
Bij voorbaat dank.